Gillan
Jag har " hjärnsläpp ". Söker på google och fattar ändå inte riktigt
vad jag läser.

Så, som ni förstår, begriper jag för tillfället inte turordningen vad gäller
anhållan och häktning? Blir man anhållen först och häktad sen?, eller
tvärtom? Och om nån är anhållen, vad innebär då det?

Vore tacksam om nån med lite kunskap kan svara?
ah56
Anhållen = misstänkt för brott. Polisen beslutar. Kan vara max 4 dygn.
För att bli häktad måste polisen presentera bevis/misstankar för en åklagare som beslutar om han/hom skall gå vidare och begära personen häktad. Häktningsförhandlingen sker i tingsrätten som fattar beslutet.
Häktning
Gillan
CITAT (ah56 @ 14-08-2006, 10:09)
Anhållen = misstänkt för brott. Polisen beslutar. Kan vara max 4 dygn.
För att bli häktad måste polisen presentera bevis/misstankar för en åklagare som beslutar om han/hom skall gå vidare och begära personen häktad. Häktningsförhandlingen sker i tingsrätten som fattar beslutet.
Häktning

Jättetack! Nu fattade jag i alla fall vad det var jag läste smile.gif
Man blir alltså först anhållen och sen ev häktad. När jag googlade
runt förut hamnade jag på sidor som jag inte begrep ett smack av blink.gif
Eller så var det hjärnan som inte hade lust att fatta

wink.gif laugh.gif laugh.gif
ah56
Det var så lite så. Ibland tvingas man lära sig saker man aldrig trodde skulle behövas, the hard way.
Eva i Skåne
CITAT (ah56 @ 14-08-2006, 10:09)
Anhållen = misstänkt för brott. Polisen beslutar. Kan vara max 4 dygn.
För att bli häktad måste polisen presentera bevis/misstankar för en åklagare som beslutar om han/hom skall gå vidare och begära personen häktad. Häktningsförhandlingen sker i tingsrätten som fattar beslutet.
Häktning

Njaä. Det är en åklagare som beslutar om anhållandet.
Polisen får gripa en brottsmisstänkt och gripen kan man vara i 12 timmar. Blir det tal om anhållande kopplas en åklagare in och fattar beslutet.
Gossen Ruda
För att koplicera det lite till så kan en person bli häktad i sin frånvaro trots att denna alltså inte är anhållen.
RibesRubusVitis
Och för att krångla till ännu mer, så får inte bara polis utan vem som helst gripa en brottsling på bar gärning, förutsatt att brottet kan ge fängelse. Den gripne ska omedelbart överlämnas till polis.
netaave
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-08-2006, 00:12)
Och för att krångla till ännu mer, så får inte bara polis utan vem som helst gripa en brottsling på bar gärning, förutsatt att brottet kan ge fängelse. Den gripne ska omedelbart överlämnas till polis.

Och hur vet man det då?
Gillan
CITAT (netaave @ 15-08-2006, 08:08)
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-08-2006, 00:12)
Och för att krångla till ännu mer, så får inte bara polis utan vem som helst gripa en brottsling på bar gärning, förutsatt att brottet kan ge fängelse. Den gripne ska omedelbart överlämnas till polis.

Och hur vet man det då?

Hmmm, bra fråga som det kunde vara intressant att få svar på wink.gif

För övrigt har jag lite mer kött på bena nu. I går var jag lite
desperat eftersom jag fått reda på att en för mig närstående
råkat riktigt illa ut sad.gif

Tack för hjälpen smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (netaave @ 15-08-2006, 08:08)
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-08-2006, 00:12)
Och för att krångla till ännu mer, så får inte bara polis utan vem som helst gripa en brottsling på bar gärning, förutsatt att brottet kan ge fängelse. Den gripne ska omedelbart överlämnas till polis.

Och hur vet man det då?

Man får göra en snabb bedömning. Sen tror jag att det är chansen för ett längre fängelsestraff som är en förutsättning, inte en månad eller nåt ditåt. Dock bör man besinna sig och överväga riskerna, brottslingar är ofta våldsbenägna och beväpnade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon