Elin80
Hej på er!

Här på odla står det att Akleja är giftig, men på Giftinformationscentralens hemsida står det att den inte är det. Vilket ska man tro på?

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
I virtuella floran har den ingen döskallesymbol = giftig men det står i texten att den i äldre litteratur brukar kallas giftig men egentligen spelar det ingen roll man äter ju inte akleja och den har ingenting som lockar till förtäring. De flesta växter i trädgården är svagt giftiga det finns några som är mycket giftiga men i modern tid är det nog bara några enstaka människor som förgiftats av växter (ex. tonåringar som testar berusa sig på änglatrumpet eller spikklubba) jämfört med de som förgiftas av kemikalier. I en artikel i tidningen nu i sommar angående grillsäsongen stod det att enligt giftinformationen skadas ca 400barn av tändvätska varje år och något barn brukar dö varje år pga att de ex. druckit vätskan, vilket jag tyckte lät som en mycket hög siffra.
Zazu
båda två, den är inte giftig i mindre mängd, den har använts(används?) som medicinalväxt, men jag tror nog den smakar ganska äckligt, så det är ingen fara smile.gif
Elin80
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-08-2006, 11:36)
I virtuella floran har den ingen döskallesymbol = giftig men det står i texten att den i äldre litteratur brukar kallas giftig men egentligen spelar det ingen roll man äter ju inte akleja och den har ingenting som lockar till förtäring. De flesta växter i trädgården är svagt giftiga det finns några som är mycket giftiga men i modern tid är det nog bara några enstaka människor som förgiftats av växter (ex. tonåringar som testar berusa sig på änglatrumpet eller spikklubba) jämfört med de som förgiftas av kemikalier. I en artikel i tidningen nu i sommar angående grillsäsongen stod det att enligt giftinformationen skadas ca 400barn av tändvätska varje år och något barn brukar dö varje år pga att de ex. druckit vätskan, vilket jag tyckte lät som en mycket hög siffra.

Tack för svaret! Enda anledningen till att jag undrar varför den är giftig är för att jag har katter. De tuggar sällan på mina växter, men det känns ändå skönt att veta att man inte har något giftigt om de nu skulle få för sig att smaka lite....

/Elin
kerstin z5-6
katter äter mycket sällan på giftiga växter så det är lugnt ...jag har riktiga häxväxter i min .. de rör dem aldrig smile.gif
vilda-tomten
CITAT (Zazu @ 19-08-2006, 10:38) *
båda två, den är inte giftig i mindre mängd, den har använts(används?) som medicinalväxt, men jag tror nog den smakar ganska äckligt, så det är ingen fara smile.gif


Ett väldans sent svar, men jag hittade denna tråden när jag sökte just på akleja och giftighet. Enligt min femåring smakar inte akleja illa! Informationen på Odla.nu är nog den mest oroande och förvirrande jag läst hittills.
kerstin z5-6
I modern tid har inga barn dött av att äta växter i trädgården, medan vi hade/ o har fortfarande akutfall varje vecka med diskmedel, tändvätska och ljusolja.Jag tror man som förälder kan ta det ganska lugnt på den punkten.Akleja är inte giftig i den meningen att man dör av att äta den.Idegran och i viss mån gullregn, kanske digitalis skulle jag undvika om jag var småbarns förälder och var väldigt orolig.
Peztis
Brukar det inte vara så att många gånger så måste man få i sig stora mängder för att man ska bli dålig? Små barn och svaga kan ju må sämre snabbare, dock.

Vill poängtera att detta är inget som jag vet stämmer in på akleja.

Och måste jag välja att lita på informationen från Giftinformationscentralen eller Odla så blir det det första alternativet jag väljer - sorry, Odla! flirting.gif
kerstin z5-6
För övrigt är det fröna som är "giftigast på Akleja, då gäller nog åtminstone ett par matskedar.Man får avstå de flesta perenner om man inte vill ha giftiga växter tex Pion, lupin, riddarsporre, stormhatt med flera.
Visa mig innan du äter nåt från trädgården till äldre barn
kypande småknoddar ska ju hursomhelst ha ständig övervakning så där lär problemet inte uppkomma ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon