Trädgårdsmannen
Har ett antal tomatplantor som dragit iväg rejält i höjd - trots att jag sänkte temperaturen rejält och gav dom allt ljus i världen för att dom skulle bli kraftiga och fina. Kraftigheten är det ingen fel på och jag har även "ringlat" dom rejält när jag skolade om dom till 16 cm krukor.

Men dom är runt 1 meter höga ändå - det är i princip hopplöst att flytta dom ut och in hela tiden när jag kommer till avhärdningen - hur skall jag bära mig åt då?

En annan sak gäller mina andra tomatplantor - jag vet att en sort jag satte var busktomat - men jag ser inte någon skillnad i växtsättet så jag vet inte vilken som är vilken - hur ser man det lättast om man är lite insatt? Tips?
hans-Ålösund
Du behöver inte flytta dem in och ut. Ställ dem bara i skuggan på ett vindskyddat ställe och gör ett arrangemang med pinnar så att du kan hänga över ett lakan eller liknande-vad du har.
Det fungerar hemma hos mig.
Trädgårdsmannen
Vilken zon bor du i? (Zon 1 här)

Läste någonstans att dom helst inte vill ha temperatur under 7-8 grader - men det är ju det inte på långa vägar utomhus på nätterna - du menar att det går bra ändå? Från inomhus och rätt ut på en gång...det är nog ett avhärdningstips som Ingrid på Västkusten skulle ta efter för hon tycker det är lika "kul" som jag att släpa krukor ut och in och ut och in och ut och in...
Ingrid på Västkusten
Inte kan Du sätta ut dem nu utan trippla lager med fiberduk!
Så attans kallt på nätterna så man blir mörkrädd. Mina är kvar i källaren men jag är en fegis och har ingen plats precis just nu...

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Hallon!

Plats - inte jag heller - här är stödlinor, vattenkannor, skuggskivor mot starkt sol i fönstren och kattaskrället mitt i alltihopa...vem var det som sa att det lugnt och fridfullt att påta med växter...hehe!

Jasså - för kallt - misstänkte det - hur skall jag bära mig åt då tycker du? Vissa plantor blommar ju redan...

Vet du någonting om min fråga hur man skiljer en buskplanta från en vanlig om man snurrat till det med skyltarna?
e_sedell
Jag har mina ute nu, utan täckning. Jag avhärdade dem inte ens. De blev ju lite fula, men nu börjar de återhemta sej. Det är ju ingen fara om dina är 1 m höga. Då gör det ju inget om de blir ett stann i tillväxten ett tag. Täcker du dem så är det nog ingen fara alls.
Almdalen
Jag satte ut mina förra veckan, de har blivit lite fula men också hämtat sig de är över metern. Satte också ut alla. några Chilliplantor, de har stannat av lite jämfört med de som står kvar inne men de blommar iallafall. Täckning har det inte varit tal om det fungerar ändå, södervägg ganska skyddat läge.
biggrin.gif unsure.gif
Ingegerd
Louise i Göteborg
CITAT (Trädgårdsmannen @ 23-05-2003, 14:23)
Vet du någonting om min fråga hur man skiljer en buskplanta från en vanlig om man snurrat till det med skyltarna?

Det går inte. Olika tomatsorter kan ha olika form på bladen, vissa är mer flikiga andra som potatis. Du borde alltså kunna grupera dom, men mer än så är inte möjligt om du inte har nån' referensplanta. Kanske du har en bild på nån av dom? Jämför och gissa.
marialoovely
För att du inte ska känna dig så ensam.. tongue.gif Jag satte en påse med körsbärs- och en med plommontomater och har totalt blandat ihop allihopa! Men den som lever få se. För mig spelar det ingen roll, och till dem jag ger bort en planta till säger jag att det är två överraskningar i en! smile.gif Och det där med avhärdning - jag bor i zon 1, satte ut mina tomater invid husväggen efter ca 1 veckas avhärdning. De verkar nu stortrivas.
Trädgårdsmannen
Tack för hjälpen!

Lösningen på mitt ordningshaveri när det gäller ihopblandade sorter kom min mor med eftersom hon tog med sig en planta av varje sort hon sått av de fröer hon fick av mig som blev över! Mor hade bättre koll på skyltarna...

...mor é allt bra att ha! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon