Trädgårdsmannen
Funderar på att göra slag i saken och anlägga en damm.

Om mina slutgiltliga önskemål för dammen skall innehålla följande, vad är då lämpligt vad gäller yta i m2, pumpkapacitet och djup?

- En lugnt porlande bäck på runt 2 meters längd ovanför dammen.
- Dammen skall vara belägen på platt mark - så höjdskillnaden utgörs endast av det jag själv bygger upp pga bäckens lutning=er rekommendation.
- Fiskar är ingen nödvändighet då jag inte tror det fungerar med katter...
- Gärna näckrosor.
- Ingen gjuten historia i plast utan mha dammduk.

Jag vet att det finns tusen olika ställen att åka till för att titta och läsa i kataloger - men utbudet är så stort att jag blir vimmelkantig av alla parametrar och kapaciteter - vill därför rådfråga erfarenheten här istället!
Ingrid på Västkusten
Finns inget enkelt upplägg med de förutsättningarna bara olika grad på hur mkt jobb det blir ;-)

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Det var just ett svar jag hade hoppats på...NOT tongue.gif tongue.gif

Nä - jag vet att det inte finns enkla upplägg för någonting vi i Stolleklubben skulle bli nöjda med laugh.gif men mitt problem är att jag reder inte riktigt ut vad som gäller när man skall välja pump med rätt "lyftkraft" och vattenflöde - visst det finns ett lätt sätt; köp en jättedyr - men det finns ju så mycket ANNAT man vill göra OCKSÅ...
Ingrid på Västkusten
Ett enkelt svar - fråga på Åkraberg som ju är mkt duktiga på dammar.

Jag köper ju alltid en eller två böcker om det jag 'skall bli' intresserad av :-)
men dte ärmin approach. Har ju faktiskt själv bestämt att det skall bli en 'lille en' hemmavid - så småningom, 'Buckle' är ju över 30 cm nu ( vår röda näckros i tunnan).

Mkt hur det är med pumpdimensionering beror på vattenmängder och höjder. Och att bygga en naturtrogen bäck är ngo det svåraste som FINNS!

Kolla här då;

http://www.algonet.se/~virbela/main.html

En liten rosa 'bak' kanske?

Den minsta ser mkt spacig ut tycker då jag :-))
man kanske kan beställa en på nått stencenter av sten istället?

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Du har så rätt my lady - det blir en grundlig forskningsövning även inom detta område - nu får frugan spatt igen - nya tidningar, nya böcker och nytt "tjat" vid köksbordet - härligt!!!


Jag skall ta ett snack med Åkraberg - såg att dom hade en hel del inom detta område när jag var där sist - flera kunder samtidigt som köpte fiskar då.

En bäck funderar jag på att forma i cement och sedan trycka ner stenar innan det torkat och strö sand i olika grovlek som torkar i de ytor som inte täckts av stenen - kanske kan bli något så när i alla fall.
kerstin z5-6
Min damm är 8 x4 meter och 120 i djuphålan -svagt sluttande kanter , med avsatser för växter som vill ha olika vattendjup ,sandbotten

1. När du bestämt storlek tex med att lägga ut vattenslangen på marken -ta då till lite mer -Dammar är ofta för små -och svåra att utöka senare

2. Om du har en naturlig avslutning" på din tomt ....som jag har -i mitt fall skogen ..kan man göra en kulle av den uppgrävda jorden mot dennna avslutning..den du gräver ur dammhålan ..och på så vis får du
Bäck fall och stenparti i ett

3.beräkning av dammduks storlek kan dom på den firma som säljer -likaså pumpkapacitet

4,betongbäck med grus går fint och ser naturligare ut med åren -mörknar i färgen och växterna runt den växer till osv Kom ihåg vatten täta i betongblandningen

5.En bäck" av blåoch silverfärgade låga växter intill den riktiga av betong döljer en hel del och är snyggt -Kan göras av ettåringar de första åren .

Kör på O lycka till smile.gif
K
Trädgårdsmannen
Tack Kerstin - det är allt bra tur att man har er ladies här så att man får koll på vad som gäller om saker och ting!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon