Full version: Alkolås
LadyG
Efter att ha läst en artikel i Aftonbladet kbörjade grubböa på hur smart det egentligen är att utrusta alla bilar med alkolås.

" – Om du äter en kolhydratfattig kost så bryter kroppen ned fett. Då bildas aceton. Acetonen kan sedan under vissa omständigheter ombildas till isopropanol, vilket man kan likna vid spolarvätska. Det kan ge utslag för alkolåset i en bil, säger Alan Wayne Jones på rättskemiska avdelningen vid Rättsmedicinalverket i Linköping.

– De här apparaterna är helt enkelt inte tillräckligt specifika. Den ger utslag för andra alkoholsorter än bara de som finns i alkoholhaltiga drycker, säger Alan Wayne Jones. " (Bantning kan ge utslag för alkohol)

Borde vi inte se till att tekniken är exakt nog för att skilja en bantare från en alkoholist först, innan vi stuvar in tekniken i varenda bil?
KURT
Det har väl bara föreslagits att yrkeschaufförer skall använda alkolås, tekniken kan inte utvecklas om den inte används, först då får man erfarenheter. Dessutom kan ingen människa under någon längre ha en metabolism som bildar ketonkroppar.

Många som anställs idag får t ex göra drogtest, dessa är inte heller helt tillförlitliga. De kan t ex ge utslag för opiater p g a att man ätit vallmofrö, men det betyder ju inte att man skall sluta att använda dem.
LadyG
Som det står formulerat i artikeln gäller det alla bilar, å andra sidan är inte Aftonbladet kända för sin ärlighet och redbarhet tongue.gif

VLCD pågår mellan 8-16 veckor, inte "hur länge som helst" men tillräckligt länge för att det ska bli bekymmersamt. Vanligt LCD (Low Calorie Diets) kan man hålla på med ganska länge, GI-dieten är en sådan. Mig veterligen måste du inte avbryta den vid en given tidpunkt.

Om inte drogtesterna utvecklats, trots att de används, varför skulle då alkotesterna göra det?
Klura
Borde vi inte se till att tekniken är exakt nog för att skilja en bantare från en alkoholist först

Blir man automatiskt klassad som alkoholist om det blir utslag när man blåser??
Det var hårt sad.gif
Farbror Blå
De där undantagen låter som när man skulle införa säkerhetsbälten, då det ploppade upp en massa experter som berättade hur farligt det skulle vara, istället för att se det bra med det hela.

Säkert kommer man på någon manick som kan skilja på sprit och sprit.

Förldearna måste vara ofantligt större än problemen i såna här fall.
LadyG
CITAT (Klura @ 04-09-2006, 17:19)
Borde vi inte se till att tekniken är exakt nog för att skilja en bantare från en alkoholist först

Blir man automatiskt klassad som alkoholist om det blir utslag när man blåser??
Det var hårt sad.gif

Lika lite som alla som äter lågkalorimat är bantare.

Men för att undvika långrandiga, träiga formuleringar använde jag korta beskrivande ord i hopp om att folk skulle förstå andemeningen snarare än att misstolka och övertolka det jag skrev.

*suck*

Alltid ska det vara någon som tolkar saker på det värsta sättet som går att tolka.
cosmos
CITAT (Farbror Blå @ 04-09-2006, 16:22)
De där undantagen låter som när man skulle införa säkerhetsbälten, då det ploppade upp en massa experter som berättade hur farligt det skulle vara, istället för att se det bra med det hela.

Säkert kommer man på någon manick som kan skilja på sprit och sprit.

Förldearna måste vara ofantligt större än problemen i såna här fall.

Håller helt med! rolleyes.gif

Dessutom kanske det inte är så lyckat att köra bil om man har en ämnesomsättning som genererar ketonkroppar!

Kanske har jag fel....men jag har för mej att detta händer vid brist på glukos...och glukos är det enda bränsle som hjärnan kan använda...det enda ämne som passerar blod-hjärn barriären!

Bränslebrist i hjärnan är väl inte det bästa vid bilkörning?

Det här är bara lösa funderingar...jag har inte kollat upp det!! tongue.gif
LadyG
Detta kan man bl a läsa om ketonkroppar:

"Ketonkroppar produceras av acetyl-CoA, främst i levercellernas mitokondrier, när det finns så lite kolhydrater att energi måste tas från nedbrytningen av fettsyror.

Ketonkroppar används som bränsle av hjärnan, vilken inte kan bryta ned fett."

Ketonkropp

Vore det farligt att köra bil när man producerar ketonkroppar skulle ingen som följer GI-dieterna få köra bil.
cosmos
CITAT (LadyG @ 04-09-2006, 17:25)
Detta kan man bl a läsa om ketonkroppar:

"Ketonkroppar produceras av acetyl-CoA, främst i levercellernas mitokondrier, när det finns så lite kolhydrater att energi måste tas från nedbrytningen av fettsyror.

Ketonkroppar används som bränsle av hjärnan, vilken inte kan bryta ned fett."

Ketonkropp

Vore det farligt att köra bil när man producerar ketonkroppar skulle ingen som följer GI-dieterna få köra bil.

Hej! rolleyes.gif

Tack för upplysningen....men jag blir fövirrad...har alltid fått lära mej att glukos är det enda näringsämnet som kan passera blod-hjärn barriären!
LadyG
Glukos är det enda hjärnan kan använda som bränsle, om man ska tro Bim Åkers (Dietist på Primavi):

"Om fasta

Snabb viktnedgång vid fasta beror till stor del på förlust av vätska. Kroppen är beroende av en ständig tillförsel av glukos, socker, i blodet som bränsle. Hjärnans enda tänkbara typ av bränsle är just glukos. Efter en tids fasta är blodglukosen förbrukad och kroppen går då över att använda kolhydrater lagrade som glykogen, för att fungera. Glykogen finns i viss mängd i lever och muskler. Dessa mängder är dock begränsade och räcker inte speciellt länge.

Till skillnad från de flesta celler i kroppen kan hjärnan inte använda fettsyror som bränsle. Hjärnan behöver glukos. Lever och muskelceller bryts också till viss del ned då vissa aminosyror fattas under fasta. Det här är onödigt slöseri med kroppens proteiner. Den ökande nedbrytningen av proteiner ökar mängden kväve som utsöndras. För att njurarna ska klara av det hela gör kroppen sig av med vätska. Här ser du alltså en viktnedgång. Vätskan återmobiliseras dock så fort du börjar äta vanligt igen.

Ketonkroppar
Bara ungefär fem procent av kroppsfettet kan omvandlas till glukos. Att använda fett som substrat för att göra glukos leder då till att kroppen överöses med fria fettsyror (de 95% som inte kan användas). Efter några dagars fasta går kroppen över till att bilda ketonkroppar av fettsyror och aminosyror. Ketonkroppar är ett alternativ till glukos som bränsle för kroppen.

Under en längre tids fasta kan kroppen inte utnyttja alla ketonkroppar som bildas av levern. Dessa lagras då i blodet. Ketonkroppar är starka organiska syror som kan leda till en så kallad acidos, (surt ph-värde i blodet), som i förlängningen kan störa många funktioner i kroppen. Aceton bildas och detta visas bland annat i att andedräkten får en speciell lukt. "

Fasta

Det var den bästa förklaringen jag kunde hitta, hoppas det blev klarare smile.gif
Klura
CITAT (LadyG @ 04-09-2006, 16:29)
Lika lite som alla som äter lågkalorimat är bantare.

*suck*

Alltid ska det vara någon som tolkar saker på det värsta sättet som går att tolka.

Ja, suck på mig som tolkade alkoholbiten helt tokigt.
Särskilt när jag själv föredrar GI, men ej bantar... suck igen.

Men det skulle väl vara rätt så tråkigt om alla tolkade allt på samma sätt rolleyes.gif
LadyG
CITAT (Klura @ 04-09-2006, 20:46)
Men det skulle väl vara rätt så tråkigt om alla tolkade allt på samma sätt rolleyes.gif

Men där är vi iaf rörande överens, oavsett hur det sen ligger till med bantandet och alkoholen smile.gif

Om de kunde skilja alkohol från alkoholer med tekniken skulle jag rösta för att sätta in den i alla bilar imorgon dag, men om den är så okänslig att den ger utslag bara för att man ätit lågkolhydratkost ja då får det vara imho.

För man ska väl inte ställa kravet att alla som ska köra bil måste äta mycket kolkhydrater? tongue.gif

Nej, jag ska inte ironisera om en så viktig fråga, i synnerhet inte när det dör så mycket folk av rattfyllerister. Synd att alkolåsen inte är idiotsäkra sad.gif
anna_rispan
men, men. enligt den där undersökningen. har det där ketosen gått så långt att alla som gav utsalg hade aceton andedräkt. eller ger den utslag tidigare.

verkar elakt mot kroppen om det går så långt att den utsöndrar "aceton"

och betyder det att alla som äter enligt GI hamnar i ketos, alltså att det blir "aceton"
LadyG
Det är ju frågan hur känslig apparaturen är för sådant. Tyvärr ger inte artikeln speciellt uttömmande svar. Men det är ju aftonbladet... smile.gif

Äter man för lite kolhydrater, så lite så man går ner i vikt, så hamnar man förr eller senare i ketos. Men det går nog fortare för dem som fastar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon