Full version: Pallkragar på skolan
Pysselfröken
Jag har fått nöjet att med elevernas hjälp anlägga en liten (krydd)trädgård i direkt anslutning till vår skolgård.
Jordplätten vi fått är ganska sluttande mark med en tunn grässvål över berg. Här har jag tänkt att vi skulle placera pallkragar i terasser. Jag har läst igenom många av inläggen här i pallkrageklubben men har ändå några frågor...

- tänkte grunda med tidningar, vet någon om trycksvärta är farligt/giftigt, i så fall vad finns för alternativ?

- vi ska odla lite olika kryddor/örter/blommor/grönsaker och ev någon bärbuske, är det för grunt med bara en pallkrage, bör man ha 2 på höjden?

- har ni några förslag på "barnvänliga" växter/blommor/grönsaker? Det ska finnas plats för ettåringar som eleverna driver upp i sina klassrum samt perenner, gärna som man kan ha användning av(växtfärgning, teér, matlagning, oljor/salvor osv. )
gammelnalle
man måste ju inte köpa pallkragar (jag anser att man VISST SKA använda pallkragar -men inte betala för mycket för dem)
man kan ju tillverka av lösvirke med
OCH då kan ni anpassa måtten till eleverna (om vi pratar om 1-6 klassare dvs)
en FULLSTOR krage kanske är i största laget för "småttingar" -halvpallar borde bli bättre. (???)

EN pallkrage på höjden duger väl (förut satte du väl direkt på marken??)

I ditt fall tycker jag du skall börja med en markduk så du slipper FÖR mycket oggräs.
Sen pallkrag-e/ar... grunda med tidningar. Cellulosa bryts fort ner och det är längesedan trycksvärtan innehöll bly (som jag antar kom från blytyperna som man satte tidningar med förut???)

Tyvärr kan jag inte tipsa om höstväxter lämpliga för barn....
(men måste puffa för att sätta FRUKTTRÄDS-kärnor... som jag fått tips om..på en annan avdelning här på odla )

Lycka till !!

b
Pysselfröken
Tack för svar gammelnalle!
Vi har faktiskt, lyxigt nog, fått en hel hög kragar till skänks från ett företag så det är inte aktuellt att snickra några egna. Eleverna är åk. 4- 9 inte så små alltså, jag hoppas fullstora pallkragar kommer att funka!
Att jag undrade om en krage på höjden skulle räcka är att det inte finns nån jord över berget, bara en tunn grässvål, så du tror det inte behövs större sådjup än en krage högt? Även om man har buskar?
Ska jag alltså ta BÅDE markduk OCH tidningar? Skönt att höra att tidningar är ok att använda...
jag är intresserad av ALLA tips om lättodlade/barnvänliga växter för att ha på lager i vår när den mesta planteringen kommer att ske, nu i höst hinner vi nog bara fixa själva platsen, måla kragarna å kanske få ner vitlöken i jorden...
Lady Hamilton
Om ni tar bort grässvålen så borde det räcka med antingen eller
(Markduk eller 5cm tidningspapper i botten)
Sedan anser jag att det bör vara minst två kragar högt vid odling
(men det beror naturligtvis på vilken höjd kragarna har)

Mina förslag på växter:
Grönsaker
*Morötter *Tomat *Jordgubbar/Smultron *Ärtskidor *Rädisor
Blommor
*Krasse *Ringblommor *Solros
Pysselfröken
Ok! Jag var oxå inne på den tanken att det skulle räcka med bara en bas (tidningar hade vi tänkt oss) Men man måste ta bort grässvålen alltså? Trodde vi kunde slippa det med tidningarna i botten...

tack för förslagen, flera stycken som är påtänkta redan!! solros tex borde väl va perfekt att låta dom odla i klassrummen!
Lady Hamilton
CITAT (Pysselfröken @ 07-09-2006, 22:58)
......Men man måste ta bort grässvålen alltså?...........

Nej, det är många som inte tar bort grässvålen
Men det längre tid för ogräset att "växa igenom" om "svålen" är avlägsnad
KURT
Om man har tunnt med jord så kommer det att torka ut fort om det bara är en pallkrage i höjd. I så fall bör man verkligen se till att man får jord som håller kvarfuktighet d v s mullämnen och lera. Dessutom måste man sköta vattningen.
Åsa, mälardalen zon 2
+Med tanke på att det är en skola är det nog roligast att odla sånt som är moget när skolan håller på för de är väl inte där under sommaren??? Så grönsaker och bär som mognar i juli och liknande är kanske inte så kul för eleverna.


Jag vet inte vart i landet skolan ligger men ligger den i zon 1-3 kan man ju tänka sig hösthallon de mognar i augusti-september och då är eleverna tillbaka från sommarlovet. Allgold Risarp ett gult hösthallon tycker jag är sött och gott.
Pysselfröken
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-09-2006, 08:39)
+Med tanke på att det är en skola är det nog roligast att odla sånt som är moget när skolan håller på för de är väl inte där under sommaren??? Så grönsaker och bär som mognar i juli och liknande är kanske inte så kul för eleverna.


Jag vet inte vart i landet skolan ligger men ligger den i zon 1-3 kan man ju tänka sig hösthallon de mognar i augusti-september och då är eleverna tillbaka från sommarlovet. Allgold Risarp ett gult hösthallon tycker jag är sött och gott.

precis min tanke när jag bad om elevvänliga förslag!! kryddor, örter och vissa blommor och såklart lökar har vi tänkt, hallon och andra blommor/grönsaker/bär som mognar/blommar sent är tacksamma!! Det gula hösthallonet ska jag absolut kolla upp!! Tack för tips! Skolan ligger på västkusten, zon 2 kanske? Vad för slags mullämnen bör man blanda i jorden för att den ska behålla fuktigheten? Torv? Eftersom vi inte har nån jord att tillgå så blir det köpejord/gödsel i kragarna, detta med lerjord...finns väl knappast att köpa i handeln va? Hade en tanke om att ha mycket gräsklipp, hjälper det upp uttorkningsrisken? Andra tips på hur man underviker uttorkningen?
Åsa, mälardalen zon 2
Det gula hösthallonet Allgold Risarp är en sort som Herberts hallon tagit fram, man kan läsa på deras hemsida om olika hallonsorter. (du kan även läsa inläggen som de gjort här på forumet under namnet Herbert Arvidsson där finns en hel del odlingstips om hallon).


Direktsådda bönor och direktsådd squash börjar producera lite senare så då kan man skörda när eleverna kommer tillbaka. Olika betor, rödbeta, gulbeta, cirkelbeta etc. är också lagom att skörda i aug-sept. +morötter, palsternackor och dyl. är ju också dags att skörda när sommaren är slut. Direktsådd majs mognar också runt sept-okt men man måste ha ett lite större gäng majsplantor som står i grupp (majs vindpollineras) och det kanske det inte finns plats till????
Lena N
CITAT (Pysselfröken @ 08-09-2006, 16:06)
Eftersom vi inte har nån jord att tillgå så blir det köpejord/gödsel i kragarna, detta med lerjord...finns väl knappast att köpa i handeln va? Hade en tanke om att ha mycket gräsklipp, hjälper det upp uttorkningsrisken? Andra tips på hur man underviker uttorkningen?

Dagstidningar (15-20 tidningssidor tjockt) räcker för att slippa ta bort gräset. Använd sedan den torvjord som säljs som kogödsel och täck med några cm gräsklipp. Gräsklippet fungerar dels som gödsel, dels skyddar mot uttorkning. Fiberduk är bra att använda när plantorna är små, skyddar både mot uttorkning, brännande sol på dagen och kyla på natten. Kanterna i pallkragarna torkar ut fortare än mitten, speciellt södersidan.

Hallowen-pumpor kan vara skoj för barnen att odla, men kan vara knepigt med vattningen under sommarlovet om det blir en sådan sommar som vi haft i år.
Fie
På förskolan där jag jobbar har vi också börjat att odla i pallkragar. Rädisor, mynta ( i kruka) och sallad har varit populärt. Men också växter som känns spännande, lammöra är en riktig storfavorit. Du kanske har elever/kollegor med kryddor eller växter hemma som de vill dela med sig av. Jag vet att det finns förskolor där man arrangerar växtbytardag med annueller och perenner.
Kanske den här länken kan bidra med ytterligare idéer.
http://www-uterum.slu.se/

Det skulle vara roligt att få höra hur arbetet fortlöper rolleyes.gif
Pysselfröken
CITAT (Lena N @ 08-09-2006, 23:54)
Använd sedan den torvjord som säljs som kogödsel och täck med några cm gräsklipp. Gräsklippet fungerar dels som gödsel, dels skyddar mot uttorkning.

jaså kan man enbart använda sej av kogödseln?? Trodde det kunde bli för starkt? ska fylla kragarna redan nu i höst (läs: nästa vecka) för att plantera ner en del växter vi fått till skänks, bla mynta och lammöron.
Pysselfröken
CITAT (Fie @ 09-09-2006, 10:10)
På förskolan där jag jobbar har vi också börjat att odla i pallkragar. Rädisor, mynta ( i kruka) och sallad har varit populärt. Men också växter som känns spännande, lammöra är en riktig storfavorit. Du kanske har elever/kollegor med kryddor eller växter hemma som de vill dela med sig av. Jag vet att det finns förskolor där man arrangerar växtbytardag med annueller och perenner.
Kanske den här länken kan bidra med ytterligare idéer.
http://www-uterum.slu.se/

Det skulle vara roligt att få höra hur arbetet fortlöper rolleyes.gif

Ja det där med växtbytardagar var ju en lysande idé att ha i åtanke nästa år!! Vi har redan fått lite växter till skänks av intresserade föräldrar
Tack för en bra länk!!
Klart jag försöker lägga ut lite bilder senare så ni får se hur det går!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon