malin72
alla har ju olika tips om vad man gör för att hålla den borta eller ta hand om den när den kommer...tex varmt citronte med honung elller så...vad gör ni.. ta hand om laugh.gif laugh.gif ibland tar jag hand om min förkylning så den trivs så bra att den liksom inte vill lämna mig laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
Kan jang är det absolut bästa man kan ta, tyvärr så är taletterna förbjudna i Sverige så då får man leva på "smuggel" eller då dricka flytande

Sedan finns det en del andra "prepparat" men de är inte fullt lika bra tycker jag smile.gif
CurlySue
Själv kör jag med "Krisbrus" + enchinacea från Life.
Förrut hade de en brustablett "Förkylning" då dessa preparat fanns med i samma tablett, den tabletten var så effektiv att den nu genomgår läkemedelstest för att ev. bli ett läkemedel.
Men att själv blanda ihop samma blandning är lagligt...och en kanonkur.
har brutit många förkylningar med denna.
*Molly*
Färsk vitlök och honung är bra. Brukar äta honungen som den är, en tsk då o då under dagen, går ju också att dricka honungsvatten men då får inte vattnet vara för hett, då gör inte honungen nån verkan, den innnehåller ju ett slags antibiotika. Vitlök hackar jag en liten klyfta av och lägger på en bit bröd. Starkt men vitlök är bra mot förkylning.
netaave
Riktigt hett kaffe med whiskey i.
Enda gången jag dricker whiskey.
foolishRice
Starkt the på färsk ingefära, eller ren ingefära som den är.

Echinacea, som tidigare uppräknat, är mycket bra för att bli av med symptomerna av en förkylning. Nackdelen är att man måste ta flera doser utspritt över hela dagen; under flera dagar.
Hannele
Jag kysser alla grodor, så jag blir immun mot många bassilusker. wub.gif
Monarda
Finns bara en sak som hjälper - Sambucol. Baserat på fläder. Dyrt men bra.
malin72
CITAT (Monarda @ 08-09-2006, 21:36)
Finns bara en sak som hjälper - Sambucol. Baserat på fläder. Dyrt men bra.

vart hittar men det då???
Monarda
I hälsokostaffären! Jag har inte haft en förkylning på över ett år. Man tager sig en hutt på 10 ml 4 gånger om dagen så fort man känner de första symptomen.
storm
Kan jang, det absolut bästa, har inte varit förkyld på 8 år, men man äter det bara period vis.
Maria i Helsingborg
Jag smörjer in hela mig i Oleum Basileum (älskar den doften) och dricker te med rom smile.gif .....suck, attans vad man är sjuk sällan rolleyes.gif
Pirum
Te, i stora mängder. Absolut inte kaffe. Jag tror inte kaffe gör att man får mer virus, men det förstärker symptomen hos mig. Iaf såntdärnt automatkaffe som är strävt och jävligt.

Äpplen och annan frukt.

Vila och sova. Inte sprita.

Ovanstående är vad jag brukar 'ta till' när jag känner symptomen komma. Sommartid trycker jag i mig antihistamin också, då jag är en smula gräsallergisk och i kombo med förkylning är det inte kul.

Tidigare brukade jag käka febernedsättande och ta näsdroppar, men numera tar jag bara näsdroppar när jag blir så täppt att jag oroar mig för öron- eller bihåleinflammation. Och febernedsättande tar jag helst inte annat än för att sova bättre, feber på dagen är bättre än på natten inbillar jag mig.

Jag undviker alla sorters lök som pesten, då de bara gör mig mer täppt och eländig vid förkylning. Fast så misstänker jag att jag är en smula allergisk mot lök också.
myskmadra
Hej!
För några år sedan efter en intensiv förkylningsperiod så började jag med nässköljning. Beskrivs i följande länk.
neti nässköljning
Bra om man gör det regelbundet men funkar också när det väl är på gång.
Jag använder jodfritt salt - med vanligt koksalt kan det svida i näsan.
Verkar rensa upp ordentligt och är bra även i pollenperioder!
Det är väldigt sällan numera jag använder nezeril och liknande när jag tänker efter. Olika typer av kannor finns på hälsokosten, även en del keramiker tillverkar. Själv tycker jag att kannan i länken ovan funkar bra.
Hälsar
Helena smile.gif
Castea
Skulle rödvin kunna duga som kurering? Frågar helt seriöst, för jag är proppad med förkylningsvirus fr o m idag, och skulle vilja stoppa upp det. Whiskey och rom brukar ju folk tipsa om, men det enda jag har hemma i söndagskväll är en halv pava rödvin.

askar
CITAT (storm @ 08-09-2006, 21:55)
Kan jang, det absolut bästa, har inte varit förkyld på 8 år, men man äter det bara period vis.

Måste vara väldigt olika då, eftersom jag hinkat några flaskor och
inte känt av någon bättring alls... och faktiskt känner jag inte till
en enda människa som fått någon som helst lindring av Kan jang.

Apelsiner däremot... maken har ätit en apelsin om dagen och sluppit
förkylningar i flera år.
Sedan när han slutade med det så dröjde det inte länge förrän han
vart riktigt sjuk.
Lady Hamilton
CITAT (askar @ 10-09-2006, 22:11)
CITAT (storm @ 08-09-2006, 21:55)
Kan jang, det absolut bästa, har inte varit förkyld på 8 år, men man äter det bara period vis.

Måste vara väldigt olika då, eftersom jag hinkat några flaskor och
inte känt av någon bättring alls... och faktiskt känner jag inte till
en enda människa som fått någon som helst lindring av Kan jang........


laugh.gif Och jag känner nog ingen som "klarar" sig utan Kanjang
Har också den åsikten att Kanjang är det enda som hjälper vid förkylning
Betty
CITAT (Castea @ 10-09-2006, 22:03)
Skulle rödvin kunna duga som kurering? Frågar helt seriöst, för jag är proppad med förkylningsvirus fr o m idag, och skulle vilja stoppa upp det. Whiskey och rom brukar ju folk tipsa om, men det enda jag har hemma i söndagskväll är en halv pava rödvin.


Tror inte ett ögonblick att man blir fortare frisk från en förkylning vare sig man dricker whiskey, rom eller rödvin. Men det blir nog betydligt roligare att vara sjuk... rolleyes.gif laugh.gif
askar
CITAT (Hamilton @ 10-09-2006, 22:18)
CITAT (askar @ 10-09-2006, 22:11)
CITAT (storm @ 08-09-2006, 21:55)
Kan jang, det absolut bästa, har inte varit förkyld på 8 år, men man äter det bara period vis.

Måste vara väldigt olika då, eftersom jag hinkat några flaskor och
inte känt av någon bättring alls... och faktiskt känner jag inte till
en enda människa som fått någon som helst lindring av Kan jang........


laugh.gif Och jag känner nog ingen som "klarar" sig utan Kanjang
Har också den åsikten att Kanjang är det enda som hjälper vid förkylning

Där ser man... Alla är vi olika... och det är väl tur det smile.gif
annars skulle inte många meducintillverkare överleva tongue.gif
Betty
Kanjang funkar inte på mig heller... huh.gif
Castea
CITAT (Betty @ 10-09-2006, 22:28)
CITAT (Castea @ 10-09-2006, 22:03)
Skulle rödvin kunna duga som kurering? Frågar helt seriöst, för jag är proppad med förkylningsvirus fr o m idag, och skulle vilja stoppa upp det. Whiskey och rom brukar ju folk tipsa om, men det enda jag har hemma i söndagskväll är en halv pava rödvin.


Tror inte ett ögonblick att man blir fortare frisk från en förkylning vare sig man dricker whiskey, rom eller rödvin. Men det blir nog betydligt roligare att vara sjuk... rolleyes.gif laugh.gif

Oavsett bevisad eller obevisad effekt:

Neee....

Blev inte roligare att vara sjuk heller. Nu blev jag bara ännu varmare om kinderna.... wink.gif

Betty
CITAT (Castea @ 10-09-2006, 22:45)
CITAT (Betty @ 10-09-2006, 22:28)
CITAT (Castea @ 10-09-2006, 22:03)
Skulle rödvin kunna duga som kurering? Frågar helt seriöst, för jag är proppad med förkylningsvirus fr o m idag, och skulle vilja stoppa upp det. Whiskey och rom brukar ju folk tipsa om, men det enda jag har hemma i söndagskväll är en halv pava rödvin.


Tror inte ett ögonblick att man blir fortare frisk från en förkylning vare sig man dricker whiskey, rom eller rödvin. Men det blir nog betydligt roligare att vara sjuk... rolleyes.gif laugh.gif

Oavsett bevisad eller obevisad effekt:

Neee....

Blev inte roligare att vara sjuk heller. Nu blev jag bara ännu varmare om kinderna.... wink.gif


men du kanske fick lite gladare bacilleri alla fall... ? tongue.gif
Anki på Öland
CITAT (Castea @ 10-09-2006, 22:03)
Skulle rödvin kunna duga som kurering?

Ta ett glas med 1/3 rödvin och 2/3 kokande vatten och häll på en matsked socker och drick. Det hjälper!
Anki
Castea
CITAT (Betty @ 10-09-2006, 22:49)
men du kanske fick lite gladare bacilleri alla fall... ? tongue.gif

smile.gif Ja faktiskt, de blev så glada att de snart sprungit upp från halsen till näsan nu.
Castea
CITAT (Anki på Öland @ 10-09-2006, 23:09)
Ta ett glas med 1/3 rödvin och 2/3 kokande vatten och häll på en matsked socker och drick. Det hjälper!
Anki

Testar detta nu!
Gossen Ruda
Det finns bara en sak som verkligen hjälper mot förkylning och det är att stanna hemma, dvs att undvika att utsätta sig för smitta. Förkylning smittar via virus och jag betvivlar högeligen att alla dessa olika dyra preparat man kan köpa i hälsokosten hjälper mot virus. Möjligen kan besvären mildras men själva virusen klarar kroppen av.

Det finns en massa läkemedelsföretag som hela tiden letar efter olika sätt att tillverka läkemedel föratt kunna tjäna pengar på detta. Det bolaget som lyckas har en gyllene tid framför sig men än har inte detta hänt som alla vet. Forskning pågår dock och utan tvivel har alla dessa hälsokostpreparat testats, var lugn för detta.

Vet inte om ni tänker på det men alla som säger att nu sen jag äter detta preparat blir jag inte förkyld, skulle dom blivit förkylda om dom INTE ätit preparat XXX? Jag var mycket förkyld i ungdomen, flera gånger per år, men nu är mycket sällan jag blir förkyld. Det kan komma någon snuva men den går snabbt över. Orsaken tror jag är att kroppen är immun mot dom flesta virusstammarna numera.
Annika i Korsholm, Finland
Jag brukar ta C-vitamin i tablettform. 500 eller 1000 mg beroende på hur illa det känns. Jag tror att det hjälper kroppen att försvara sig mot förkylningar som är påväg. Har man redan blivit förkyld så behöver kroppen lite extra, men då behöver man nog vila också.

Vill minnas att vi också provat Kan jang när jag var i tonåren, men tror inte det hjälpte oss eftersom vi inte fortsatte. Echineaforce brukade jag använda i många år men nu är det bara c-vitamin som gäller.

Mamma använder vitlök, men i fjol var hon nog ordentligt förkyld flera gånger i alla fall.

Det är kanske ingen skillnad vad man använder bara man tror att det fungerar.
Castea
Nu har jag vinat, echinaceat och c-vitaminerat men det hjälpte inte. Är sååå förkyld idag. sad.gif
stina
Sov bort eländet - bästa boten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon