Full version: Tant eller inte
Sidor: 1, 2
Alba
När man lägger små söta dukar under krukan eller ljusstaken på rumsbordet - är man tant då ?? blink.gif
Farbror Blå
blireller är man tant om man kombinerar knytblusar, veckkjol och handväska?
eller om man ber att få sitta i bussen?

ja, när blir man tant, och blirman tant eller ärman tant från början?
smile.gif
malin72
CITAT (Alba @ 08-09-2006, 15:07)
När man lägger små söta dukar under krukan eller ljusstaken på rumsbordet - är man tant då ?? blink.gif

hahaha då var jag tant när jag var 18 och flyttade hemmifrån tongue.gif
Snöflinga
Jag känner en 30-årig tant, även en 72-årig tjej som skall börja fotografera naturbilder då hon blir gammal wub.gif
LadyG
Tant blir man väl först när man tycker man är tant?

Jag kommer aldrig kunna bli tant, eftersom jag inte tycker jag är tant-material. tongue.gif
Margith
Små söta dukar hade jag också när jag var 20 år, nu när jag närmar mig 50 år lovar jag att det finns inte en enda liten söt duk under vare sig kruka eller ljusstake tongue.gif
Så antingen har det inte ett jota med tant att göra, eller så börjar jag komma i barndöme laugh.gif
cosmos
tongue.gif Jag hade ingen aning om att jag var en tant förrän en av dom jag jobbar med började kalla mej för kära mor!

"Det är så skönt att du är här kära mor,det känns så tryggt!"

Det störde min självbild en hel del,speciellt som vi är nästan jämngamla! wink.gif !

Men okey då,jag är väl en tant(utan virkade dukar dock)!

tongue.gif
Betty
Det var vanligt/(modernt?) med små söta dukar "överallt" (under allt) när jag flyttade hemmifrån för 30 år sen, kände mig inte ett dugg tantig. Men idag... inte en "småduk" så långt ögat ser i mitt hem inte! laugh.gif Nu för tiden ska det ju vara så rent och avskalat, inte alls så plottrigt som man gillade på 70-talet. Jag tror det är en modegrej.
Jag tycker inte du är tantig Alba - bara lite omodern kanske... rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif

...eller är"småduksmodet"på väg tillbaka, som allt annat? blink.gif rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Alba @ 08-09-2006, 15:07)
är man tant då ?? blink.gif

Vad är det för fel på att vara tant? unsure.gif
Farbror Blå
inget alls?
men vi är ju olika en del blir tanter i tonåren och andra blir det aldirg
AnitaO
Tant blir man när man virkar små svanar i bomullsgarn och doppar dom i stärkelse laugh.gif
Farbror Blå
heh jaså deeet är kriteriet? laugh.gif
ninnisky
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 15:58)
Vad är det för fel på att vara tant?  :unsure:


Vad kännetecknar en TANT egentligen? och var går sedan gränsen mellan tant och gumma?
biggrin.gif
Betty
CITAT (ninnisky @ 08-09-2006, 16:21)
Vad kännetecknar en TANT egentligen? och var går sedan gränsen mellan tant och gumma?
biggrin.gif

För mig är en tant : en pensionerad dam över 70, gärna med vitt permanentat hår, ljus sommarkappa med matchande handskar, hatt och handväska. Och så pratar de gärna om hur det var förr i tiden, på det glada 30-talet när de var unga.

Lillgumman säger jag ibland till mitt treåriga barnbarn, min man kallar mig för gumman ibland, det händer att jag kallar min unga vuxna dotter för gumman. wub.gif Och så finns det ju en hop med små gummor och gubbar på ålderdomshemmet förståss... rolleyes.gif tongue.gif
Gurkan
CITAT (Alba @ 08-09-2006, 15:07)
När man lägger små söta dukar under krukan eller ljusstaken på rumsbordet - är man tant då ?? blink.gif

Absolut tant !!!

Men var inte oroligt, som många skriver här i tråden kan det gå över med åldern ! laugh.gif
Tezzla
CITAT (ninnisky @ 08-09-2006, 16:21)
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 15:58)

Vad är det för fel på att vara tant?  unsure.gif


Vad kännetecknar en TANT egentligen? och var går sedan gränsen mellan tant och gumma?
biggrin.gif

Frågan är väl hur man definierar tant. Är det positivt eller negativt?
Leia
CITAT (Snöflinga @ 08-09-2006, 15:18)
Jag känner en 30-årig tant, även en 72-årig tjej som skall börja fotografera naturbilder då hon blir gammal wub.gif

Precis så är det ju´! smile.gif En del är jätte tantiga när de är unga och en del är hur tjejiga som helst när de är gamla.

Tant-possitvt eller negativt?Hummm..... Upplevs man som tantig när man är 30 så känns det negativt men om man är pensionär så så kan man vara både en glad tant smile.gif wub.gif och en sur tant (går kanske då under betäckningen surkärring istället ohmy.gif laugh.gif ) Gumma låter iallafall lite snällare och gulligare tycker jag. Kärring låter negativt även fast det faktiskt inte är menat så från början KÄRing (den man håller kär)

Mina två bästa "tjejkompisar" är runt 60 båda två (jag är 34) och jag skrattar mer med dem än med många i min egen ålder. De har fått en sådan härlig distans till saker och ting i livet smile.gif wub.gif
ninnisky
CITAT (Tezzla @ 08-09-2006, 17:06)
[Frågan är väl hur man definierar tant.

biggrin.gif jaa, vad är en TANT biggrin.gif det var ju frågan!
netaave
Jag ser fram emot att bli en vithårig tant!
Hoppas jag blir en snäll sådan.
Magdis
CITAT (netaave @ 08-09-2006, 17:35)
Jag ser fram emot att bli en vithårig tant!
Hoppas jag blir en snäll sådan.

Jag vill bli en vithårig gumma! Fast jag kanske färgar håret neonlila i så fall. biggrin.gif
Leia
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:41)
CITAT (netaave @ 08-09-2006, 17:35)
Jag ser fram emot att bli en vithårig tant!
Hoppas jag blir en snäll sådan.

Jag vill bli en vithårig gumma! Fast jag kanske färgar håret neonlila i så fall. biggrin.gif

laugh.gif Lovar du att sätta ut en bild på ditt hår här på odla när den den dagen kommer? laugh.gif
Magdis
CITAT (Leia @ 08-09-2006, 17:50)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:41)
CITAT (netaave @ 08-09-2006, 17:35)
Jag ser fram emot att bli en vithårig tant!
Hoppas jag blir en snäll sådan.

Jag vill bli en vithårig gumma! Fast jag kanske färgar håret neonlila i så fall. biggrin.gif

laugh.gif Lovar du att sätta ut en bild på ditt hår här på odla när den den dagen kommer? laugh.gif

Jag lovar! laugh.gif Håret ska stå som en gloria runt huvet också så att det lyser om det när solen skiner igenom. Och så ska jag skaffa en rullator och åka på den som på en sparkcykel genom stan! laugh.gif
Leia
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:55)
CITAT (Leia @ 08-09-2006, 17:50)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:41)
CITAT (netaave @ 08-09-2006, 17:35)
Jag ser fram emot att bli en vithårig tant!
Hoppas jag blir en snäll sådan.

Jag vill bli en vithårig gumma! Fast jag kanske färgar håret neonlila i så fall. biggrin.gif

laugh.gif Lovar du att sätta ut en bild på ditt hår här på odla när den den dagen kommer? laugh.gif

Jag lovar! laugh.gif Håret ska stå som en gloria runt huvet också så att det lyser om det när solen skiner igenom. Och så ska jag skaffa en rullator och åka på den som på en sparkcykel genom stan! laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Vilken färg ska du ha på rullatorn då?
Magdis
CITAT (Leia @ 08-09-2006, 18:04)
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Vilken färg ska du ha på rullatorn då?

Får se vad de finns i för färger. annars kan man ju alltid måla om den själv. Nån självlysande färg iallafall...och en ringklocka måste den ha. biggrin.gif
anna_rispan
lila finns väl. tror absolut jag sett en i lila. smile.gif
cosmos
CITAT (Betty @ 08-09-2006, 17:00)
Och så pratar de gärna om hur det var förr i tiden,

Då är jag en tant...jag pratar med mina vänner om hur det var på 60 och 70 talet och så spelar vi Ebba grön och Nationalteatern!
Tycker nya generationer är alldeles för präktiga och välanpassade...känns som om vi var tillbaka i 50-talet!

Karriär och utseende...för att inte tala om den här bröllopshysterin..boooriiing!!!

Var finns visionen och lusten att förändra världen???

Tant cosmos rolleyes.gif
Boxer
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 18:09)
CITAT (Leia @ 08-09-2006, 18:04)
laugh.gif  :lol:  :lol: Vilken färg ska du ha på rullatorn då?

Får se vad de finns i för färger. annars kan man ju alltid måla om den själv. Nån självlysande färg iallafall...och en ringklocka måste den ha. biggrin.gif

Med eldsflammor... smile.gif ...så att man ser hur fort den går. tongue.gif
Monarda
När jag var barn då skulle man säga tant till damer i 40-års åldern. Nu känns det på något vis som tantgränsen är senarelagd. Men tant är något positivt, tryggt och pålitligt för mig, som jag relaterar till mina barndomsminnen. En med skinn på näsan som också kunde säga ifrån, fast på ett vänligt sätt och med glimten i ögat. Ni som har åldern inne kommer väl ihåg Dagmar Ebbesen. Hon gestaltade verkligen tanten i sina roller i ordets bästa bemärkelse.
Hannele
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:55)
Och så ska jag skaffa en rullator och åka på den som på en sparkcykel genom stan!  :lol:

Varför inte sparkcykel då?? Finns stadiga modeller också. smile.gif
I Danmark kör alla (?) pensionärer sparkcykel, lätt att ta med i bussen också.
Björken
Jag tycker att livet
borde levas baklänges ...

1. Man skulle starta med att dö och få det överstökat.

2. Så vaknar man upp på ett vårdhem och får det bättre för varje dag.

3. Man blir piggare och smidigare och till sist är man för pigg för
att vara där, då får man gå ner och ta ut sin pension.

4. Efter ett antal år börjar man arbeta. På din första arbetsdag får
du en guldklocka.

5. Så arbetar man i 40 år tills man är ung nog att dra sig tillbaks
från arbetslivet.

6. Man dricker, festar och har sex och förbereder sig för att ta en
paus.

7. Så börjar man skolan, blir barn igen, leker, har inga
förpliktelser - tills man är en baby igen..........

8. De sista 9 månaderna tillbringas flytande runt i fridfull lyx.
där är centralvärme, roomservice m.m -
och till sist lämnar man denna världen i en orgasm..........de
ni..... då behöver man inte fundera på "tantvarning"
Tezzla
Björkens förslag låter fantastiskt! tongue.gif Kan man inte skicka in en motion om detta?
Bettson
Tror nog att jag har en liten personlighetsklyvning som vanligt.

Jag är ung i själen och gammal i kroppen. Jag trivs bra tillsammans med tjugoåringar. Vi har kul ihop och de tycker jag är chockerande hämningslös ibland och att jag tänker bakvänt. De brukar säga att det är kul att prata med dig fast du är så j***a gammal..............

Men kroppen, skraltiga knä, slitna höfter, slitna axlar, slitet helt enkelt.

Fast vad är tant, sitter det i kroppen eller i huvet? smile.gif
Tezzla
CITAT (Bettson @ 08-09-2006, 20:11)
Fast vad är tant, sitter det i kroppen eller i huvet? smile.gif

Sitter i huvudet. Hoppas jag blink.gif
Hannele
CITAT (Bettson @ 08-09-2006, 20:11)
Jag är ung i själen och gammal i kroppen. Jag trivs bra tillsammans med tjugoåringar. Vi har kul ihop

Och jag kan ha roligt med gamla tanter - och skratta även med jämnåriga. laugh.gif
Gaia
Och jag tycker "tant" handlar om ålder, på ett mysigt sätt. Jag är 52, så jag är en tant mer än tjej, pga av ålder. Jag virkar inte, har ingen handväska, klättrar fortfarande i träd, bär kniv i skogen - men åldersmässigt hör jag till tantkategorin.
Jag tycker det är fånigt när tanter beskriver sig som tjejer. Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män.

Begreppet kvinna är inte heller så dumt, men tjej är jag absolut inte. Då ska man vara yngre än 20. Så tycker jag, och jag skulle gärna vilja ge tantbegreppet en upprättelse. Vad är det som är så förfärligt med att vara tant?
Tezzla
CITAT (Gaia @ 08-09-2006, 21:52)
Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män.

Håller visserligen med dig, men vad ska man säga egentligen? "Det här är min man" kan man ju inte säga om man inte är gift med karln i fråga. Eller kan man det?

För övrigt skulle jag aldrig kalla en 52-årig kvinna för tant! 52 är väl ingen "tant-ålder" heller! Nä, du får lägga till 20 år så kanske jag kallar dig för tant tongue.gif
forget-me-not
CITAT (Tezzla @ 08-09-2006, 22:27)
CITAT (Gaia @ 08-09-2006, 21:52)
Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män.

Håller visserligen med dig, men vad ska man säga egentligen? "Det här är min man" kan man ju inte säga om man inte är gift med karln i fråga. Eller kan man det?

Nej, det kan man väl knappast. huh.gif
Men jag undrar jag också vad man ska säga om man inte "får" säga pojkvän. unsure.gif
Hannele
CITAT (Tezzla @ 08-09-2006, 22:27)
CITAT (Gaia @ 08-09-2006, 21:52)
Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män.

Håller visserligen med dig, men vad ska man säga egentligen? "Det här är min man" kan man ju inte säga om man inte är gift med karln i fråga. Eller kan man det?
Mina väninnors oäkta män kallar jag för deras män, min egen kallar jag för min unge älskare... wub.gif
storm
NÅ Hannele wub.gif wub.gif
Castea
"Hjärtevän" tycker jag är fint att kalla/kallas. wub.gif wub.gif
Berith
CITAT (Gaia @ 08-09-2006, 21:52)
Och jag tycker "tant" handlar om ålder, på ett mysigt sätt. Jag är 52, så jag är en tant mer än tjej, pga av ålder. Jag virkar inte, har ingen handväska, klättrar fortfarande i träd, bär kniv i skogen - men åldersmässigt hör jag till tantkategorin.
Jag tycker det är fånigt när tanter beskriver sig som tjejer. Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män.

Begreppet kvinna är inte heller så dumt, men tjej är jag absolut inte. Då ska man vara yngre än 20. Så tycker jag, och jag skulle gärna vilja ge tantbegreppet en upprättelse. Vad är det som är så förfärligt med att vara tant?

Protesterar å det bestämdaste! biggrin.gif Skulle aldrig nånsin betrakta mej som tant i 50-årsåldern. Neej! Och bara vara tjej när "man" är under 20?? Jösses, blir nästan genomsvettigt upprörd. laugh.gif rolleyes.gif Om tjejer är under 20 och tanter över 50 - vad är då alla andra mellan 21 och 49? Kvinnor är vi ju allihop, oavsett ålder.
askar
Tant i negativ bemärkelse är för mig...
Äldre dam med Poplinkappa, trenscoatmodell.. klänningen är en bit längre
än kappan, Systerskor (tror de heter Maria nuförtiden) som har "perforerad" ovansida och vita sockar,
permanentat hår och glasögon av mycket gammal modell (oftast jättestora)

Sån vill inte jag se ut... det har jag talat om för make och barn
så att de vet utifall jag kanske skulle bli senil och inte fatta själv.
Whiskuchi
CITAT (Tezzla @ 08-09-2006, 22:27)
CITAT (Gaia @ 08-09-2006, 21:52)
Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män.

Håller visserligen med dig, men vad ska man säga egentligen? "Det här är min man" kan man ju inte säga om man inte är gift med karln i fråga. Eller kan man det?


Jag refererar till honom som min hane, även efter att vi gifte oss tongue.gif
askar
CITAT (forget-me-not @ 09-09-2006, 00:04)
CITAT (Tezzla @ 08-09-2006, 22:27)
CITAT (Gaia @ 08-09-2006, 21:52)
Lika fånigt som att presentera en man som sin pojkvän, om mannen är över 30. Egentligen är en pojkvän yngre än 20, tycker jag, sedan blir de män.

Håller visserligen med dig, men vad ska man säga egentligen? "Det här är min man" kan man ju inte säga om man inte är gift med karln i fråga. Eller kan man det?

Nej, det kan man väl knappast. huh.gif
Men jag undrar jag också vad man ska säga om man inte "får" säga pojkvän. unsure.gif

Så klart kan man säga "min man" även om man inte är gift.
Varför skulle man inte?

Jag säger ibland min man, men oftast min make... make/maka är man när man är gift.

Tycker det låter så löjligt när man säger "flick- pojkvän" om 40-50 ja till o me 70-åringar. Låter som att personen ifråga har ålderskomplex och vill uppfattas som yngre än h*n är. rolleyes.gif unsure.gif
ester
Tant är inget man blir utan något man föds till.

Om du lägger ut dina dukar för att det ska vara så och inte för att du själv vill - då är du tant.
Om du lägger dina bestick i små plastpåsar i betickslådan, om du skriver lappar i tvättstugan där du ondgör dig över petitesser och minns varje fel som begåtts där under flera år, om du skriver annonyma insändare till lokaltidningen där du klagar på dina grannar, om du misstror alla som är yngre än du och är rädd för allt som är nytt - då kan du oroa dig för då är du förmodligen inte nån tant.

Ang. dukar så är det ju också en fråga om huruvida du särker dukarna eller inte...
askar
CITAT (ester @ 09-09-2006, 21:31)
Tant är inget man blir utan något man föds till.

Om du lägger ut dina dukar för att det ska vara så och inte för att du själv vill - då är du tant.
Om du lägger dina bestick i små plastpåsar i betickslådan, om du skriver lappar i tvättstugan där du ondgör dig över petitesser och minns varje fel som begåtts där under flera år, om du skriver annonyma insändare till lokaltidningen där du klagar på dina grannar, om du misstror alla som är yngre än du och är rädd för allt som är nytt - då kan du oroa dig för då är du förmodligen inte nån tant.

Ang. dukar så är det ju också en fråga om huruvida du särker dukarna eller inte...

Inga dukar där jag inte vill ha dom...bestick i plastpåsar ohmy.gif Näää!
Har egen tvättstuga smile.gif .. inga insändare... trevliga goda grannar osv

Nej! jag är inte tant biggrin.gif
Snöflinga
CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:04)
Tant i negativ bemärkelse är för mig...
Äldre dam med Poplinkappa, trenscoatmodell.. klänningen är en bit längre
än kappan, Systerskor (tror de heter Maria nuförtiden) som har "perforerad" ovansida och vita sockar,
permanentat hår och glasögon av mycket gammal modell (oftast jättestora)

Sån vill inte jag se ut... det har jag talat om för make och barn
så att de vet utifall jag kanske skulle bli senil och inte fatta själv.


Fast jag tycker det låter lite gulligt biggrin.gif Det är väl så de ser ut i alla filmer, revyer osv .... Fast du glömde handväskan sleep.gif
ester
CITAT (Snöflinga @ 09-09-2006, 21:50)
CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:04)
Tant i negativ bemärkelse är för mig...
Äldre dam med Poplinkappa, trenscoatmodell.. klänningen är en bit längre
än kappan, Systerskor (tror de heter Maria nuförtiden) som har "perforerad" ovansida och vita sockar,
permanentat hår och glasögon av mycket gammal modell (oftast jättestora)

Sån vill inte jag se ut... det har jag talat om för make och barn
så att de vet utifall jag kanske skulle bli senil och inte fatta själv.


Fast jag tycker det låter lite gulligt biggrin.gif Det är väl så de ser ut i alla filmer, revyer osv .... Fast du glömde handväskan sleep.gif

Gulligt...så länge det inte är du själv som är tanten? wink.gif
askar
CITAT (Snöflinga @ 09-09-2006, 21:50)
CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:04)
Tant i negativ bemärkelse är för mig...
Äldre dam med Poplinkappa, trenscoatmodell.. klänningen är en bit längre
än kappan, Systerskor (tror de heter Maria nuförtiden) som har "perforerad" ovansida och vita sockar,
permanentat hår och glasögon av mycket gammal modell (oftast jättestora)

Sån vill inte jag se ut... det har jag talat om för make och barn
så att de vet utifall jag kanske skulle bli senil och inte fatta själv.


Fast jag tycker det låter lite gulligt biggrin.gif Det är väl så de ser ut i alla filmer, revyer osv .... Fast du glömde handväskan sleep.gif

Den med knäpplås laugh.gif

Nej...för mig är dessa tanter inte alls gulliga...
påminner alltför mycket om tanten som låg i samma sal som min mamma
Hon hade sååå otroligt stora glasögon (tror de var från 70-talet)
skalmen hade gått av och var lagad med brunt plåster. sad.gif
Dotter som bodde 80 mil neråt hade skrivit instruktioner (önskemål) om
hur mamma ville ha det... ang frukosttider osv
Men inte hade hon kostat på henne ett par nya glasögon. mad.gif sad.gif
Hannele
CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:55)
Hon hade sååå otroligt stora glasögon (tror de var från 70-talet)
skalmen hade gått av och var lagad med brunt plåster. sad.gif

Vad är det för fel på tanter som inte har råd ens att laga sina glasögon,
ännu mindre råd att köpa några trendiga modeller? blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon