Full version: hur spara MP3 filer?
gammelnalle
Har laddat ner några Mp3 filer till datorn och tänkte "lagra ur" dem på en CD...men i vilket format??
Brännaren frågar om jag vill göra en MusikCD eller data-cd..

och Musik tänkte jag... men det fick inte plats med speciellt många låtar... och är inte det "VITSEN" med mp3 ??

jo jag vet att jag är dum men ändå....

b
Klura
Det hänger på var du ska spela upp musiken någonstans.
Ska du använda CD:n i bilstereon eller hemmastereon så måste apparaterna stödja mp3 formatet (det gör ofta nya prylar)
Annars måste du välja formatet "musikCD" och då får det inte plats fler låtar än på en vanlig köpeCD eftersom filerna är större.
Ska du använda CD:n i DVD-spelaren till TV:n (om du har sånt där maffigt bioljudsystem) så går det bra med mp3-formatet.
LadyG
Eftersom jag inte vet vad du gjort eller vill göra så tar jag det från början och hoppas på det bästa:

För att filerna ska bli små måste de "rippas", det kan man göra i windows Media Player. Sätt i skivan du vill kopiera. Starta Windows Media Player och klicka på fliken rip. Alla låtar på skivan är markerade från start, avmarkera dem du inte vill kopiera. Filerna sparas automatiskt i "Mina dokument/min musik" om du kör windows XP.

Om man inte ändrar inställningar kommer Windows media Player att spara filerna i Windowsformatet WMA. För att ändra det klickar man på menyn Tools och väljer alternativet options. klicka på fliken Rip Musi och välj format i rullgardinsmenyn på nedre halvan av dialogrutan. Här kan du också ändra vart filerna sparas efter kopiering. Klicka Ok så att dialog rutan stängs.

Längst uppe i högra hörnet av Windows Media Player finns ett antal små ikoner, klicka på den som heter "Rip Music".

När filerna är kopierade behöäver du bara dra och släppa dem på brännarprogrammet och välja att bränna ner musiken som Data-CD (hur virrigt det än kan låta).

Om man gör en audio-CD måste mp3-filerna packas upp innan bränningen och då innebär detta att audio-cd-skivan bara rymmer cirka 80 minuter musik.

Om du däremot bränner skivan som en Data-CD med de komprimerade mp3-filerna så kan skivan rymma upp till 10-12 gånger mer musik beroende på packningsgraden.

Lycka till!!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
LadyG din förklaring var mycket bra så bra att tom jag fattar.

Men jag är i detta avseende dummare en gammelnalle. Min sambo tänker nämligen på att köpa sig en Mp3 spelare som han kan ha med sig när han går stavgång.

Han bara säger ju du kan väl spela in på den sen. Men jag har ju ingen aning om detta.

Du kanske kan förklara det för mig också?

Ursäkta gammelnalle att jag tränger mig emellan

Elisabeth
LadyG
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-09-2006, 13:31)
LadyG din förklaring var mycket bra så bra att tom jag fattar.

Men jag är i detta avseende dummare en gammelnalle. Min sambo tänker nämligen på att köpa sig en Mp3 spelare som han kan ha med sig när han går stavgång.

Han bara säger ju du kan väl spela in på den sen. Men jag har ju ingen aning om detta.

Du kanske kan förklara det för mig också?

Ursäkta gammelnalle att jag tränger mig emellan

Elisabeth

Tack wub.gif

Jag misstänker att din man tänker köpa en mp3-spelare med USB-stöd. I så fall sätter man bara in den i datorn så dyker den upp som en egen hårddisk, med en egen bokstav. Det kommer att stå vad det är för något på samma sätt som man kan se det i Utforskaren, t ex:

Lokal Disk (C:)
Audio CD (D:)
Sony Walkman (E:)

Det enda du behöver göra är att kopiera in den musik du vill ha till, i det här fallet, E: (det varierar från dator till dator vilken bokstav som är ledig). Vill du radera musik klickar du på bokstaven så att alla filer visas upp i det högra fönstret, sen är det bara att markera den som ska bort och trycka på delete-knappen.

Vissa mp3-spelare har inbyggd FM-radio och jag torr att de kan spela in låtar därifrån ocskå, men jag är lite osäker på hur menyerna och visningsfönstret fungerar i de fallen. Det är så olika från tillverkare till tillverkare.

Hoppas det hjälpte!
Björken
Har man ett bra brännarprogram så behöver du bara tala om för det att du vill ha MP3 så fixar den det själv. Själv använder jag Nero Burning Rom.
Fizzgigg
CITAT (Björken @ 09-09-2006, 12:59)
Har man ett bra brännarprogram så behöver du bara tala om för det att du vill ha MP3 så fixar den det själv. Själv använder jag Nero Burning Rom.

Nero är strålande men ett väldigt kraftfullt (och därmed ganska meckigt att använda om man är ovan). Det är mycket tekniskt jox att hålla reda på. Om man ska hålla på med "vardagskopiering", använda en mp3-spelare och såna saker skulle jag nästan rekommendera Windows Media Player 10 eftersom det är lättare att använda och framför allt gratis.
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 09-09-2006, 14:08)
CITAT (Björken @ 09-09-2006, 12:59)
Har man ett bra brännarprogram så behöver du bara tala om för det att du vill ha MP3 så fixar den det själv. Själv använder jag Nero Burning Rom.

Nero är strålande men ett väldigt kraftfullt (och därmed ganska meckigt att använda om man är ovan). Det är mycket tekniskt jox att hålla reda på. Om man ska hålla på med "vardagskopiering", använda en mp3-spelare och såna saker skulle jag nästan rekommendera Windows Media Player 10 eftersom det är lättare att använda och framför allt gratis.

Håller med, Nero är jättebra men jag skulle aldrig rekommendera det till någon som inte är datavan.

Det är dessutom inget fel på Windows Media Player 10. Färre saker man kan ställa in (och därmed också färre saker man kan ställa till) gör att Media Player 10 är ett alldeles utmärkt brännarprogram att hålla på med hemma. Den kan ju trots allt göra allt det man vill att den ska göra och det kostar gratis.

Om man sen känner sig varm i kläderna och vill köpa något större, mer avancerat program, ja så är det dags för Nero. Men inte förr. smile.gif
Fizzgigg
CITAT (LadyG @ 09-09-2006, 13:19)
CITAT (Fizzgigg @ 09-09-2006, 14:08)
CITAT (Björken @ 09-09-2006, 12:59)
Har man ett bra brännarprogram så behöver du bara tala om för det att du vill ha MP3 så fixar den det själv. Själv använder jag Nero Burning Rom.

Nero är strålande men ett väldigt kraftfullt (och därmed ganska meckigt att använda om man är ovan). Det är mycket tekniskt jox att hålla reda på. Om man ska hålla på med "vardagskopiering", använda en mp3-spelare och såna saker skulle jag nästan rekommendera Windows Media Player 10 eftersom det är lättare att använda och framför allt gratis.

Håller med, Nero är jättebra men jag skulle aldrig rekommendera det till någon som inte är datavan.

Det är dessutom inget fel på Windows Media Player 10. Färre saker man kan ställa in (och därmed också färre saker man kan ställa till) gör att Media Player 10 är ett alldeles utmärkt brännarprogram att hålla på med hemma. Den kan ju trots allt göra allt det man vill att den ska göra och det kostar gratis.

Om man sen känner sig varm i kläderna och vill köpa något större, mer avancerat program, ja så är det dags för Nero. Men inte förr. smile.gif

Kan inte annat än hålla med. Media Player klarar av allt som har med musik att göra (kopiera till hårddisken, kopiera till mp3-spelare, bränna cd-skivor med musik, fungera som jukebox på datorn osv osv) så om man ska hålla på med musik och i viss mån även filmer är Windows Media Player 10 mitt i prick.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (LadyG @ 09-09-2006, 12:40)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-09-2006, 13:31)
LadyG din förklaring var mycket bra så bra att tom jag fattar.

Men jag är i detta avseende dummare en gammelnalle. Min sambo tänker nämligen på att köpa sig en Mp3 spelare som han kan ha med sig när han går stavgång.

Han bara säger ju du kan väl spela in på den sen. Men jag har ju ingen aning om detta.

Du kanske kan förklara det för mig också?

Ursäkta gammelnalle att jag tränger mig emellan

Elisabeth

Tack wub.gif

Jag misstänker att din man tänker köpa en mp3-spelare med USB-stöd. I så fall sätter man bara in den i datorn så dyker den upp som en egen hårddisk, med en egen bokstav. Det kommer att stå vad det är för något på samma sätt som man kan se det i Utforskaren, t ex:

Lokal Disk (C:)
Audio CD (D:)
Sony Walkman (E:)

Det enda du behöver göra är att kopiera in den musik du vill ha till, i det här fallet, E: (det varierar från dator till dator vilken bokstav som är ledig). Vill du radera musik klickar du på bokstaven så att alla filer visas upp i det högra fönstret, sen är det bara att markera den som ska bort och trycka på delete-knappen.

Vissa mp3-spelare har inbyggd FM-radio och jag torr att de kan spela in låtar därifrån ocskå, men jag är lite osäker på hur menyerna och visningsfönstret fungerar i de fallen. Det är så olika från tillverkare till tillverkare.

Hoppas det hjälpte!

Vad han tänker att köpa??? Han överlåter det säkert till mig, han tycker bara det vore bra att ha eftersom han tar sina turer med stavar.

Jag har ju många CD skivor jag hade tänkt att spela in då. Man klarar ju en del på datorn men har aldrig ägnat en tanke åt MP3.

Hade Nero förut men så plötsligen började det krångla och funderade inte längre. Och när jag fick XP på datorn istället för ME då slutade det att fungera.

Så nu har jag tagit bort det. Kanske i framtiden att jag köper det igen.

Men det är bra att veta att Windows Media Player fungerar bra.

Tack skall ni alla ha för hjälpen. Måste bara skriva ut allt också så att jag har det när han väl kommer till skott. För nu ha rhan börjat att gå igen efter slarv med det under sommaren.

Elisabeth
gammelnalle
Tackar för ALLA svar... (även kapningar!! smile.gif smile.gif smile.gif ) trodde inte det fanns nå'n annan som inte begriper allt....

smile.gif smile.gif
b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon