foolishRice
Jag skulle dammsuga och tyckte att det luktade "bränt" men brydde mig inte så mycket om det... inom minuten fick brandvarnaren för sig att börja tjuta.

Så. Jag kan inte städa med en uppbrunnen dammsugare. Och studentbidraget är snart slut. Vad ska man satsa på för slags dammsugare?
anna_rispan
köp en bred sopborste istället. smile.gif
netaave
Kolla på Blocket
Farbror Blå
Börja med att släcka den du har biggrin.gif

sedan går du på affären och tittar på priser, så du har en uppfattning om vad såna kostar idag.
risken finns atnnars att man köper en för 1500 när de andra kostar 465
olgak
Det finns ju bra sopborstar med tillhörande skyffel att köpa och det finns bra moppar med långt skaft som man fäster mirakelduk på med kardborrband - lätt att slänga i tvättmaskinen. Jag skulle hellre lägga 300 kr på sådan utrustning än köpa en av de billiga dammsugarna. Vi köpte en dammsugare för 300 kr på konsum. Super, tänkte vi, för vår gamla hade precis gått sönder. Men den var faktiskt inte bra. Nu har vi köpt en electrolux för 1300 i stället, och den är bra. Det var inte själva "suget" det var fel på i den billiga dammsugaren, utan att sladden var kort, slangen var kort, att munstycket fastnade på röret och inte gick att dra bort igen - alltså detaljerna var i billigt utförande, även om själva dammsugaren i o f s var effektiv. Nu kan vi dammsuga hela vår (lilla) lägenhet från ett strömuttag och hela apparaten är smidig och underlättar arbetet.
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 09-09-2006, 14:51)
köp en bred sopborste istället. smile.gif

Ja, ett mycket bra hygieniskt alternativ, en trasa till torkning också.
anna_rispan
CITAT (Hannele @ 09-09-2006, 15:39)
CITAT (anna_rispan @ 09-09-2006, 14:51)
köp en bred sopborste istället.  :)

Ja, ett mycket bra hygieniskt alternativ, en trasa till torkning också.

tänkte mer en sån här storlek
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 09-09-2006, 16:40)
tänkte mer en sån här storlek

Man får vara akrobat för att hantera skyffel samtidigt. tongue.gif
yenny
Om du ändå skall köpa dammsugare så köp inget billigt skit på tex ica för 500 kr... de är inte bra jag lovar!
De bara låter och så skyfflar man runt dammet.

Det finns en hel del riktigt bra dammsugare... den jag har heter Electrolux Ultra Silencer. Den suger bra, har extra filter så dammet inte bara far rakt igenom och dessutom är den tystare än andra maskiner (vilket jag tycker är väldigt skönt!)
Den kostar runt 1500.. så den är inte jättebillig, men väl värt sitt pris.
Whiskuchi
Sopborste är inte ett dugg hygieniskt, microfibermopp är bättre. Men inte på mattor förstås tongue.gif
(där är å andra sidan inte sopborsten nåt att ha heller)

Men betr dammsugare - man får vad man betalar för. Det finns billiga för en femhundring, men de är i regel ganska dåliga.
Hannele
CITAT (Whiskuchi @ 09-09-2006, 17:10)
Sopborste är inte ett dugg hygieniskt

Bättre än en dålig dammsugere, som blåser ut dammet över hela lägenheten. sad.gif
Mormor var inte dammallergisk... klart, hos slapp väl dagis.
anna_rispan
nja ska man använda en stor sopborste så behöver man så klart en liten med skyffel för att kunna ta upp det sedan. men jag har provat att sopa en större yta med liten sopborste och det ger smärta i handen. det går bra mycket bättre med en rejäl.

borste fungerar bra om man har få möbler och det känns smidigt att ta fram en borste.

jag använde bara sopborste o mopp när jag städade golvet i studentrummet när jag bodde i korridor.

men vill man ha en dammsugare så ska man såklart ha det. men då blir det genast mer pengar för en ansträngd student ekonomi.
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 09-09-2006, 17:21)
jag har provat att sopa en större yta med liten sopborste och det ger smärta i handen

Tja, små studentrum har inte så stora ytor, mest möbler.
Unga studenter har inte fått ont i handlederna, ännu...
anna_rispan
ja men jag fick ont i handleden av att gå o sopa stora ytor med en sån där liten borste. det blir sån konstig vinkel både på handleden samt att den är så kort att det blir en mindre lämplig vinkel för ryggen också. finns väl anledningar till att städare har långa skaft när de sopar golv....
askar
Om du inte har alltför stora ytor att rengöra
så föreslår jag att du köper Kronmoppen ... finns också andra märken.
De finns både för torr och våt rengöring.
Jag har haft sån i många år och är helnöjd... tyst och lätt
att jobba med.smile.gif

Kronmoppen kostar nu 179 kr på Konsum och COOP Forum
och en extra duk några tior till.

Apropå billiga dammsugare...vi köpte en för 295 kr på ÖB
maken har den i arbetsrummet, suger upp spån mm
Jag lovar att den hörs då man kör igång,
låter som en jetmotor..nästan ohmy.gif laugh.gif
men den körs bara korta stunder... knappt en min. åt gången
Björken
Absolut tycker jag att du ska satsa på ett stativ för moppar i microfiber, det bästa alternativet om du inte har en massa mattor förstås.
Fråga vilken lokalvårdare, jag är själv en sådan, som helst så kan de tala om fördelarna med micromopparna gentemot dammsugaren.

Sedan till dig som får ont i handlederna av korta borstar, det finns ett särskilt stöd som man sätter på sopborsten som gör att du får stöd för handleden, hade vi inte sådant skulle vi inte fixa särskilt trappsopning någon längre tid.
CurlySue
hej,
om du ska köpa en dammsugare så satsa på en utan påse. Vi har en sådan, och det är såå smidigt att bara ta bort en behållare och skölj ur och torka.
ninnisky
CITAT (askar @ 09-09-2006, 20:06)
Apropå billiga dammsugare...vi köpte en för 295 kr på ÖB
maken har den i arbetsrummet, suger upp spån mm
Jag lovar att den hörs då man kör igång,
låter som en jetmotor..nästan ohmy.gif  :lol:
men den körs bara korta stunder... knappt en min. åt gången

Vi köpte också en sådan till landet, tyvärr sad.gif sad.gif har aldrig hört en så högljudd dammsugare. Har försökt ge bort den men inte lyckats!!

Hemma i övervåningen har jag däremot en liten "sötis" Bosch Powergame på 1800W lätt, liten, tyst och med ordentligt sug. Kostade runt 1200:-
Hannele
CITAT (askar @ 09-09-2006, 20:06)
Apropå billiga dammsugare...vi köpte en för 295 kr på ÖB
maken har den i arbetsrummet, suger upp spån mm
Jag lovar att den hörs då man kör igång,
låter som en jetmotor..nästan ohmy.gif laugh.gif
men den körs bara korta stunder... knappt en min. åt gången

Djuddämpare är dyra... som det låter om en vanlig visp. unsure.gif
Men man kan ju stoppa musik i öronen medans man städar.
foolishRice
CITAT (sarah68 @ 10-09-2006, 08:25)
hej,
om du ska köpa en dammsugare så satsa på en utan påse. Vi har en sådan, och det är såå smidigt att bara ta bort en behållare och skölj ur och torka.

Hur fungerar en sådan? är det i stort sett samma konstruktion som en vanlig dammsugare med något slags filter i slutet?

Jag pratade med min far om dammsugare och han satte igång med en ordentlig redogörelse. Han började med att prata om de tidigaste dammsugarna som hade en tygpåse som man i stort sett tömde på en tidning och återanvände. Men de som helt saknar påse hade han ingen erfarenhet av smile.gif

Detta är föresten dammsugare nummer två som jag sätter eld på. Jag känner mig sååå uppskattad av gamla hushållsapparater mad.gif


CITAT
Absolut tycker jag att du ska satsa på ett stativ för moppar i microfiber, det bästa alternativet om du inte har en massa mattor förstås.
Fråga vilken lokalvårdare, jag är själv en sådan, som helst så kan de tala om fördelarna med micromopparna gentemot dammsugaren.

Blir det inte dyrt i längden. Jag menar, hur länge håller en duk/trasa.

Problemet blir nog det med mattor. Vi har ju en del mattor. Osså ska man städa under "sladdhärvorna" också...

Nåväl. Det bästa är kanske att slänga sig på cykeln och åka runt på dammsugarsafari mellan elgiganten, onoff, coop och rusta. Som vanligt är väl sortimentet som de annonserar ut på Internet strikt skilt mot de varor de faktiskt har till salu i butiken...
Whiskuchi
CITAT (foolishRice @ 10-09-2006, 12:06)
CITAT
Absolut tycker jag att du ska satsa på ett stativ för moppar i microfiber, det bästa alternativet om du inte har en massa mattor förstås.
Fråga vilken lokalvårdare, jag är själv en sådan, som helst så kan de tala om fördelarna med micromopparna gentemot dammsugaren.

Blir det inte dyrt i längden. Jag menar, hur länge håller en duk/trasa.



En microfibermopp håller ganska länge, man bara tvättar dem i maskinen när de är för smutsiga (obs! använd inget sköljmedel!)
Men det är ingen lösning för mattorna förstås.. om du inte orkar ta ut dem och borsta/piska dem. tongue.gif
Björken
Micromopparna håller i flera år för oss som använder dem otroligt mycket i jobbet och tvättar dem flera gånger i veckan så ekonomiskt är det inte någon belastning.
Kabelhärvorna, ja de förhatliga, de får man böja sig ner och lyfta lite på så kommer man åt där också med en mopp.
Mattorna, ett gott råd är att köpa en vanlig hederlig Amanda, försökte hitta lite info om en sådan men misslyckades, ska höra med chefen min så återkommer jag, de är i varje fall bra för mattor.
CurlySue
Konstruktionen med en påslös damsugare är att allt damm och smuts samlas i en behållare istället, som man enkelt hakar av och tömmer.
Kanon bra...slippa leta dammsugarpåsar...+ att man enkelt ser hur fullt det är.
askar
CITAT (sarah68 @ 10-09-2006, 20:21)
Konstruktionen med en påslös damsugare är att allt damm och smuts samlas i en behållare istället, som man enkelt hakar av och tömmer.
Kanon bra...slippa leta dammsugarpåsar...+ att man enkelt ser hur fullt det är.

Är inte det väldigt ohygieniskt... tömma ur dammbehållare?
Mycket virvlar ut i rummet kan jag tänka. wink.gif
Lady Hamilton
CITAT (askar @ 10-09-2006, 20:42)
.....Är inte det väldigt ohygieniskt... tömma ur dammbehållare?
Mycket virvlar ut i rummet kan jag tänka. wink.gif............

laugh.gif Nej! Antingen så "sköljer man ur den" ner i toan eller så går man ut och tömmer den direkt i soptunnan
Inga från Närke
CITAT (foolishRice @ 09-09-2006, 14:51)
Så. Jag kan inte städa med en uppbrunnen dammsugare. Och studentbidraget är snart slut. Vad ska man satsa på för slags dammsugare?

Kan ni inte gå ihop flera stycken och köpa en bra damsugare och turas om med städdagar. Delar man på 1500:- / 5 st blir det ju inte så mycket. Den bör vara över 1500 kw för att vara något att ha.
Eller så lurar du av din pappa hans och han får köpa ny. biggrin.gif
askar
CITAT (Hannele @ 10-09-2006, 11:41)
CITAT (askar @ 09-09-2006, 20:06)
Apropå billiga dammsugare...vi köpte en för 295 kr på ÖB
maken har den i arbetsrummet, suger upp spån mm
Jag lovar att den hörs då man kör igång,
låter som en jetmotor..nästan ohmy.gif  :lol:
men den körs bara korta stunder... knappt en min. åt gången

Djuddämpare är dyra... som det låter om en vanlig visp. unsure.gif
Men man kan ju stoppa musik i öronen medans man städar.

Jag lovar... elvispen är som balsam för öronen
jämfört med ÖB,s dammsugare laugh.gif
Att anv den till städning är otänkbart... vi har relativt ny Volta Bolido
till det.
"Jetmaskinen" har maken till att suga upp spån när han snickrar
och då får han snällt stänga dörren till arbetsrummet
innan han startar den tongue.gif
askar
CITAT (Inga från Närke @ 10-09-2006, 20:51)
Eller så lurar du av din pappa hans och han får köpa ny. biggrin.gif

Smart tänkt Inga tongue.gif

Fast här behövde dottern inte ens lura...
hon sa bara att hon skulle köpa en... och då gav pappa
sin Volta Gemini till henne och köpte "jet" på ÖB. laugh.gif
Betty
Apropå högljudda dammsugare... Min dotter vann en dammsugare en gång, den lät fruktansvärt illa. Gissa vad den hette - Silence... rolleyes.gif
askar
CITAT (Betty @ 10-09-2006, 20:59)
Apropå högljudda dammsugare... Min dotter vann en dammsugare en gång, den lät fruktansvärt illa. Gissa vad den hette - Silence... rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
askar
CITAT (Hamilton @ 10-09-2006, 20:44)
CITAT (askar @ 10-09-2006, 20:42)
.....Är inte det väldigt ohygieniskt... tömma ur dammbehållare?
Mycket virvlar ut i rummet kan jag tänka. wink.gif............

laugh.gif Nej! Antingen så "sköljer man ur den" ner i toan eller så går man ut och tömmer den direkt i soptunnan

Men hur som haver... mycket far ut i luften så fort du
tar ut behållaren...
och det är just de små partiklarna man nuförtiden
slipper ha virvlandes i rummen när man dammsuger... tack vare Hepa-filter.


Är det inte Kärcher som har såna maskiner... utan påse unsure.gif
Lady Hamilton
Vatten dammsugare finns också, man har vatten i behållaren där att "samlas" Och den sprider GARANTERAT inga partiklar.
Själv har jag en Elektrolux ultra silence den absolut bästa dammsugaren tycker jag.......... super lång el sladd, nya påsar finns att köpa "över allt", suger upp allt skräp, har diverse olika filter för luftreningen och "går" tyst om man använder sig av orginal tillbehören men om man te.x. använder sig av något annat "super minstycke" så låter den lite mera men ff så är den väldigt tyst
Hannele
CITAT (Hamilton @ 10-09-2006, 20:44)
CITAT (askar @ 10-09-2006, 20:42)
.....Är inte det väldigt ohygieniskt... tömma ur dammbehållare?
Mycket virvlar ut i rummet kan jag tänka. wink.gif............

laugh.gif Nej! Antingen så "sköljer man ur den" ner i toan eller så går man ut och tömmer den direkt i soptunnan

I vår kommun ska man ha skräpet i knytna påsar - i den stora soppåsen..
foolishRice
NU har jag köpt en nybegagnad maskin! En nilfisk.

Den är liten men kraftfull och har lång slang, schysst ljudnivå och HEPA-filter... smile.gif


Så här ser den ut (fast äppelgrön biggrin.gif )


Vilken skillnad mot det ineffektiva åbäket jag släpade runt på förut!
Sugkraften är ju enorm i jämförelse.

Dessutom har denna en säkring mot överhettning!!! wub.gif
Betty
CITAT (foolishRice @ 11-09-2006, 17:37)
NU har jag köpt en nybegagnad maskin! En nilfisk.

Den är liten men kraftfull och har lång slang, schysst ljudnivå och HEPA-filter... smile.gif


Så här ser den ut (fast äppelgrön biggrin.gif )


Vilken skillnad mot det ineffektiva åbäket jag släpade runt på förut!
Sugkraften är ju enorm i jämförelse.

Dessutom har denna en säkring mot överhettning!!! wub.gif

Grattis till ett bra köp, jag menar... med säkring mot överhettning, WOW, precis vad du behöver ju! wink.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon