Full version: Födelsedagspresent
Sidor: 1, 2
Berit


Jag fyllde jämna år i början på året. Nu har jag fått denna i present som jag skall hämta.
En MB 500 SL cab. Alltså en värsting vad jag kan förstå.
CurlySue
okej........och du undrar?
En kanon fin bil tycker jag.
Berit
Ja, jag är tacksam och glad men kan undra över ett sådant muskedunder på våra svenska
vägar, en sak på autobahn unsure.gif wink.gif
Snöflinga
Stackars dej sad.gif vilka problem du har wub.gif
Berit
Jaa, är det inte förunderligt huh.gif så lite man vet
Klura
Ska du få en sån bil så måste du kräva att få åka ner i Europa minst ett par gånger/år å testa vad den går för. Den kanske sotar igen här uppe
laugh.gif
LadyG
En nackdel är väl att den drar över en liter milen, blandad körning. (I stadstrafik över 1,4l/mil enligt MB hemsida.)

En fördel är att den accelererar snabbt, säkrare vid t ex omkörningar då man vill ligga så kort tid osm möjligt i mötande körfält.

Snygg är den iaf, grattis wub.gif
Gurkan
CITAT (Berit @ 11-09-2006, 21:06)
Jag fyllde jämna år i början på året. Nu har jag fått denna i present som jag skall hämta.
En MB 500 SL cab. Alltså en värsting vad jag kan förstå.

Ummmm ... det är verkligen synd om dig. PM'a din adress så kommer jag och hämtar "bördan" så ska du se att det känns bättre sen. tongue.gif

Du får min gamla Audi kombi stället, ingen risk att man får fortkörningsböter med den. smile.gif

EDIT :

Har den dragkrok ??? Annars vill jag inte ha den, ska ju snart hämta gödsel och då behöver jag släpkärra.

Skulle ge vad som helst för att få se bonnens min .... laugh.gif
Berit
Tack LadyG för ditt svar. Jag får åka sparsamt sleep.gif
F.ö. tycker jag inte så mycket synd om mig själv för tillfället, utan det kanske är mer synd om er som på något underligt vis är avundsjuka och jag kan ju alltid späda på det: Svart skinnklädsel, automat, AMG-ratt, stereo, valnötsinredning, sitsvärmare, elstolar m. memory, ACC, elhissar, alufälgar 18" silvermetallic. 1.2 mille
forget-me-not
CITAT (Berit @ 11-09-2006, 22:43)
utan det kanske är mer synd om er som på något underligt vis är avundsjuka

sad.gif Trist kommentar.

Grattis till en jättefin present. Kan det finnas nackdelar med en sån present? unsure.gif
yrian
Berit - och ni andra - kolla den här länken och gör det lilla testet. Välj land och språk bara.

http://www.earthday.net/footprint/index.asp
Berit
Det är synd om människor sad.gif

Nackdelar finns det alltid med bilar, jag fick någon av ladyG wub.gif
forget-me-not
CITAT (Berit @ 11-09-2006, 23:13)
Det är synd om människor sad.gif

Nackdelar finns det alltid med bilar, jag fick någon av ladyG wub.gif

Det kanske är dig det är synd om eftersom du inte kan glädjas åt din present utan sitter och letar nackdelar. wink.gif
Betty
CITAT (yrian @ 11-09-2006, 23:02)
Berit - och ni andra - kolla den här länken och gör det lilla testet. Välj land och språk bara.

http://www.earthday.net/footprint/index.asp

Kollade mitt resultat: Ooops...!
"IF EVERYONE LIVED LIKE YOU, WE WOULD NEED 4.2 PLANETS."
huh.gif
Berit
Jag har inte sagt att jag inte gläds över min present, men den är lite överrumplande och jag åker inte så mycket mer än mellan bostaden. affären och ibland till stan.
Tycker att den här bilen är lite mer för folk i farten, (att vara i farten har jag slutat med laugh.gif laugh.gif laugh.gif )
LadyG
CITAT (Berit @ 11-09-2006, 23:43)
Tack LadyG för ditt svar. Jag får åka sparsamt sleep.gif
F.ö. tycker jag inte så mycket synd om mig själv för tillfället, utan det kanske är mer synd om er som på något underligt vis är avundsjuka och jag kan ju alltid späda på det: Svart skinnklädsel, automat, AMG-ratt, stereo, valnötsinredning, sitsvärmare, elstolar m. memory, ACC, elhissar, alufälgar 18" silvermetallic. 1.2 mille

Varsågod smile.gif

Inte är det synd om dig, inte. Eller kanske lite då, för svart skinnklädsel kommer att bli fasligt varmt om rumpan om du lämnar bilen i solen biggrin.gif

Sitsvärmare kallar jag hellre skinkgrill smile.gif

Tyvärr är jag dålig på bilar, men håll koll på den så den inte börjar läcka. Nu är MB väldigt bra bilar men alla cabbar har en tendens att kunna göra det efter ett tag, mer eller mindre. Har för mig det var Bosse bildoktorn som sa det, men jag kan ha fel.
Magdis
Jag skulle ha sålt bilen och köpt en förskräcklig massa växter istället! Eller nåt annat skoj. Bilar förstår jag mig inte på, det enda jag vill är att de ska kunna ta mig från punkt A till punkt B. biggrin.gif
pejori
snygg kärra berit smile.gif smile.gif
grattis och jag fattar vad du menar...men är du som jag...så kommer du att uppskatta körglädjen med den smile.gif smile.gif smile.gif
Pirum
CITAT (LadyG @ 11-09-2006, 21:57)
En fördel är att den accelererar snabbt, säkrare vid t ex omkörningar då man vill ligga så kort tid osm möjligt i mötande körfält.

Det är riktigt, fast, om man måste göra så snäva omkörningar att det inte är säkert med en vanlig skrutt på ca 120-140 hästar så har man nog för små marginaler ändå wink.gif

För övrigt är det här en väldigt rolig tråd laugh.gif
Berit
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-09-2006, 23:37)
Jag skulle ha sålt bilen och köpt en förskräcklig massa växter istället! Eller nåt annat skoj. Bilar förstår jag mig inte på, det enda jag vill är att de ska kunna ta mig från punkt A till punkt B.  :D

Jag förstår mig heller inte på bilar , inte ett smack, men ta mig från punkt ett till två ska jag nu kunna göra laugh.gif laugh.gif
Berit
CITAT (pejori @ 11-09-2006, 23:47)
snygg kärra berit smile.gif  :)
grattis och jag fattar vad du menar...men är du som jag...så kommer du att uppskatta körglädjen med den smile.gif  :)  :)

Du är en klok kvinna pejori wub.gif
Klura
CITAT (Berit @ 11-09-2006, 22:43)
det kanske är mer synd om er som på något underligt vis är avundsjuka

Jag är iaf inte ett dugg avundsjuk. Är inte intresserad av sådana där små Dinkey Toys och skulle inte ha användning av en sådan.
En bil ska vara stooor och ha minst 6 hjul.
Så hade det tex varit en gammal Scania 143:a med raka rör på bilden, då hade jag däremot suttit här o grinat nu. unsure.gif
Boxer
Jättesnygg! Säkert väldigt härlig att köra, men för min del skulle jag ju inte kunna använda den annat än på jul eftersom jag alltid har jord i byxuppviken, havre i alla fickor och torv & hästhår jämnt fördelat på alla kläder. blink.gif

Men jag är oooootroligt avundsjuk i alla fall laugh.gif Grattis förresten. (silverlack ...*dreglar*)
*Felix matte*
Hej Berit! Snygg bil måste jag säga smile.gif

är det käre sambon som är givaren?
Gillan
Wow, vilket åkdon du fått! Jag förstår din fråga. Själv hade jag med
största säkerhet ställt mig och "nöstirrat " på åbäket och frågat
givaren : Jaha, den är ju fin, men vad ska jag med denhär till wub.gif laugh.gif laugh.gif

Tyvärr kan du inte få varken det ena eller det andra rådet av mig
eftersom jag är totalt okunnig om det du vill veta. Jag klarar bara det man
måste veta om en bil. That´s it tongue.gif
fruberglund
Är inte ett dugg avundsjuk, tycker inte att nån bil är värd 1,2 mille hur snygg och hur mycket finesser den än har. Man ska ju bara ta sig från A-B. Överpris kallar jag det.

Trevlig present men jag skulle nog gjort som nån annan här sa och sålt den, tänk vad mycket annat roligt man kan köpa/göra för de pengarna.

Men jag antar att den som köpt bilen till dig har pengar i överflöd, annars kan man ju liksom inte gå och köpa en sån dyr bil i present till nån och då kanske du kan be att få en hel trädgård i present nästa gång laugh.gif

Äger du även ett hus eller andra tillgångar så kan du ju åka på förmögenhetsskatt nu när du äger en sån dyr bil. Fast du kanske redan är förmögen?

Nej, jag vill hellre ha en sån här, men även den tycker jag är för dyr, ca 350.000. Det får man ju ett trippelgarage för, då bygger jag hellre ett sånt, man måste ju ha nånstans att ställa sina fina bilar också så de slipper stå ute och frysa laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Betty
CITAT (fruberglund @ 12-09-2006, 10:00)
Nej, jag vill hellre ha en sån här

Usch så ful... vad är det för nåt? unsure.gif


...smaken är som baken, jag vill ha en Ferrari Testarossa... rolleyes.gif laugh.gif
AnitaO
Jag tänker lite så här ....
Om någon köper en bil till nån som fyller år och som inte är intresserad av bilar, så kanske givaren egentligen mest vill ha möjlighet att använda bilen själv? rolleyes.gif
I värsta fall kan man ju sälja den och göra nåt annat skoj för pengarna, eller till och med skänka dom till Röda Korset eller nåt annat välgörande ändamål?
Bee
CITAT (AnitaGg @ 12-09-2006, 10:24)
Jag tänker lite så här ....
Om någon köper en bil till nån som fyller år och som inte är intresserad av bilar, så kanske givaren egentligen mest vill ha möjlighet att använda bilen själv?  :rolleyes:

Visst är det väl så det funkar! Man ger bort det man själv vill ha tongue.gif

Grattis till den fina bilen!

Tips: Om ovanstående gäller, så se till att tanka så lite som möjligt själv.
Kathy
CITAT (Betty @ 12-09-2006, 10:14)
Usch så ful... vad är det för nåt? unsure.gif

Det är en bil. tongue.gif

Ser ut som en Mazda RX8.
Kathy
Det är kul med bilar.

Skulle kunna tänka mig en sån här om någon skulle få för sig att ge bort en sån till mig:




Jag har iof redan provkört bilen (en kompis till mig ägde en) - kul att köra, mycket muskler under huven.........många av hästkrafterna kändes dock överflödiga på motorvägarna häromkring.

..........................

Grattis till åket, Berit. Nu har du nåt att köra hem matkassarna i. wink.gif
Betty
CITAT (Scrollan @ 12-09-2006, 11:43)
CITAT (Betty @ 12-09-2006, 10:14)
Usch så ful... vad är det för nåt?  :unsure:

Det är en bil. tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kathy
CITAT (Betty @ 12-09-2006, 12:38)
CITAT (Scrollan @ 12-09-2006, 11:43)
CITAT (Betty @ 12-09-2006, 10:14)
Usch så ful... vad är det för nåt?  unsure.gif

Det är en bil. tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif biggrin.gif wink.gif wub.gif
Alba
Grattis
Vad är problemet - får man en sådan fin present måste det finnas någon som gillar dig väldigt mycket.
Men jar förstår att problemet kan bli avundsjukan - sträck på dig och bär huvudet högt och ratta klenoden med omsorg.

Och tänk så mycket växter som ryms i den
pejori
MEN...nu är jag inte med riktigt...någon sa att en bil inte är värd 1,2 mille och att berit skulle sälja den istället.... ohmy.gif ohmy.gif
varför i hela friden då???? har hennes gubbe dom pengarna att han kan köpa en sådan bil, varför skulle hon inte ha den kvar.... rolleyes.gif
dom går med all säkerhet inte under ekonomiskt i vilket fall som helst, så att sälja en gåva...nä kommer inte på frågan smile.gif smile.gif smile.gif
det är en del av svaren i denna tråden, som gör att jag förstår att folk inte vill tala om att dom vunnit pengar.... wub.gif
avundsjuka och goda råd om var man ska göra av dom, lyser igenom rejält.... wub.gif
behåll din bil berit och kör den med glädje...ofta och mycket..... wub.gif wub.gif
så länge du tycker att den är "värd priset" så är det bara att gasa på...körglädjen är otroligt skön i den smile.gif smile.gif smile.gif
pejori
CITAT (Boxer @ 12-09-2006, 07:33)
Jättesnygg! Säkert väldigt härlig att köra, men för min del skulle jag ju inte kunna använda den annat än på jul eftersom jag alltid har jord i byxuppviken, havre i alla fickor och torv & hästhår jämnt fördelat på alla kläder. blink.gif

Men jag är oooootroligt avundsjuk i alla fall laugh.gif Grattis förresten. (silverlack ...*dreglar*)

äsch...det går ju att dammsuga den ju laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fialotta
Grattis till din bil...jag har en liten cabb själv...inte lika fin som din, men jag har haft min i 3 år nu och vet hur kul man kan ha med en sån...speciellt när våra somrar varit så fina...så ut o cabba ner du o njut... smile.gif
pejori
CITAT (maudan @ 12-09-2006, 14:30)
Grattis till din bil...jag har en liten cabb själv...inte lika fin som din, men jag har haft min i 3 år nu och vet hur kul man kan ha med en sån...speciellt när våra somrar varit så fina...så ut o cabba ner du o njut... smile.gif

japp...cabba på med stereon högt på...det är härligt ju... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fialotta
CITAT (pejori @ 12-09-2006, 14:36)
CITAT (maudan @ 12-09-2006, 14:30)
Grattis till din bil...jag har en liten cabb själv...inte lika fin som din, men jag har haft min i 3 år nu och vet hur kul man kan ha med en sån...speciellt när våra somrar varit så fina...så ut o cabba ner du o njut... smile.gif

japp...cabba på med stereon högt på...det är härligt ju... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ja livets lilla krydda en solig sommardag...och vad man tänker bra sen tongue.gif laugh.gif wub.gif
forget-me-not
CITAT (pejori @ 12-09-2006, 14:25)
det är en del av svaren i denna tråden, som gör att jag förstår att folk inte vill tala om att dom vunnit pengar.... wub.gif
avundsjuka och goda råd om var man ska göra av dom, lyser igenom rejält.... wub.gif

Och själv kan jag inte se någon avundsjuka någonstans, men det är kanske jag som är blind för att se nyanser i svar kanske. Eller så är det ni som läser in vad ni vill se i svaren. wink.gif

Sitter mest och är fundersam över hur trådskaparen inte verkade glad åt sin present. huh.gif
Gillan
CITAT (forget-me-not @ 12-09-2006, 19:35)
CITAT (pejori @ 12-09-2006, 14:25)
det är en del av svaren i denna tråden, som gör att jag förstår att folk inte vill tala om att dom vunnit pengar.... wub.gif
avundsjuka och goda råd om var man ska göra av dom, lyser igenom rejält.... wub.gif

Och själv kan jag inte se någon avundsjuka någonstans, men det är kanske jag som är blind för att se nyanser i svar kanske. Eller så är det ni som läser in vad ni vill se i svaren. wink.gif

Sitter mest och är fundersam över hur trådskaparen inte verkade glad åt sin present. huh.gif

Nu var det ju du som lade in din egen tolkning av vad Berit sa biggrin.gif

Jag såg då ingenstans att hon inte skulle vara glad för sin present.
Hon var glad , men hon undrade vad hon skulle tänka på, med
ett sånt muskelberg ( för-och-nackdelar ) tongue.gif
Berit
Tack alla härliga människor på odla för era svar wub.gif
Jag orkar inte skriva något idag p.g.a att jag målat delar av garaget + putsat fönster.Så nu har jag skit under naglarna + målarfärg hela jag
Men det är en lång bit kvar innan jag skall hämta bilen i Bayern så vi hinner språkas vid mer smile.gif
Bilen är begagnad fick jag reda på helt nyligen så det är ett annat pris som gäller än 1.2 mille, tack och lov säger jag smile.gif
Natti
Ophelia
Fördelar: Snygg, läcker, cool och säker att köra.

Nackdelar: Fokuserar inte på sånt trams när det gäller MB smile.gif


Kör och njut, grattis grattis. Ta med karln på en riktig sightseeing smile.gif
pejori
fördelar...allt... wub.gif
nackdelar...den är dyr att köra...och man gråter blod om man repar lacken smile.gif smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag är varken avundsjuk ( den egenskapen ha rinte jag) eller vill ha den bilen för att jag vill/behöver sitta lite högre.

Men berit du skall hämta den i Bayern skriver du. Det är inte tillfälligt så att du behöver en tolk? Jag behärskar inte bara tyska språket utan också den bayerska dialekten biggrin.gif

Var i Bayern hämtar du den?

Elisabeth
forget-me-not
/Borttaget. Bryr mig inte./
fruberglund
CITAT (Scrollan @ 12-09-2006, 11:43)
CITAT (Betty @ 12-09-2006, 10:14)
Usch så ful... vad är det för nåt?  :unsure:

Det är en bil. tongue.gif

Ser ut som en Mazda RX8.

Ja, visst är smaken som baken och tur är väl det annars skulle ju alla köra omkring i likadana bilar, äta likadan mat, bo i likadana hus osv...

Det är som Scrollan sa en Mazda Rx-8 med wankelmotor. Sååå snygg tycker jag den är, det snyggaste är nog inredningen som de lagt ner mycket tanke i (wankelmotorns rotor som har den här formen), små detaljer som bara en wankelnörd kanske lägger märke till : D





Sen så är den så frän för man öppnar liksom dörrarna åt olika håll, ingen mittbalk alltså, såhär



Och titta här vilken gullig bild jag hittade (ser nästan ut som två ögon och en leende mun (lysen och grill) : )biggrin.gif



Nog om den nu, njuuuuuuut av din bil Berit. Har du en så välbetald och snäll man så behåll både honom och bilen. Finare present, materiellt sett får man nog leta efter biggrin.gif
Berit
Tack för alla glada tillrop och grattis wub.gif . och roliga kommentarer
När jag fyllde år nämnde sambon något om en MB Cab. Detta var jag emot då och tycker att jag har en väl fungerande bil (Golf Cab). Sedan har jag glömt det pratet.
För någon dag sedan dyker det upp kort på bilen på mailen och att den är bara att hämta i Munchen. Tack snälla Elisabeth wub.gif för tolkhjälp, men det är inte första gången jag hämtar bilar därnere.

Idag har jag beställt flygbiljett och åker ner den 9/10 smile.gif + att jag måste åka tåg till Arlanda.

Jag var som sagt emot detta från början men nu börjar det kännas som fjärilar i magen och bara resan är ju ett litet äventyr biggrin.gif
pejori
CITAT (fruberglund @ 13-09-2006, 09:48)
CITAT (Scrollan @ 12-09-2006, 11:43)
CITAT (Betty @ 12-09-2006, 10:14)
Usch så ful... vad är det för nåt?  unsure.gif

Det är en bil. tongue.gif

Ser ut som en Mazda RX8.

Ja, visst är smaken som baken och tur är väl det annars skulle ju alla köra omkring i likadana bilar, äta likadan mat, bo i likadana hus osv...

Det är som Scrollan sa en Mazda Rx-8 med wankelmotor. Sååå snygg tycker jag den är, det snyggaste är nog inredningen som de lagt ner mycket tanke i (wankelmotorns rotor som har den här formen), små detaljer som bara en wankelnörd kanske lägger märke till : D





Sen så är den så frän för man öppnar liksom dörrarna åt olika håll, ingen mittbalk alltså, såhär



Och titta här vilken gullig bild jag hittade (ser nästan ut som två ögon och en leende mun (lysen och grill) : )biggrin.gif



Nog om den nu, njuuuuuuut av din bil Berit. Har du en så välbetald och snäll man så behåll både honom och bilen. Finare present, materiellt sett får man nog leta efter biggrin.gif

visst är det en fin kärra..... smile.gif smile.gif
den är inte alls fel att ha på parkeringen laugh.gif
fruberglund
CITAT (pejori @ 13-09-2006, 11:03)
visst är det en fin kärra..... smile.gif smile.gif
den är inte alls fel att ha på parkeringen laugh.gif

Nej, nu väntar jag bara på de där miljonerna på lotto biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon