Bettson
Höll på att krocka i en cirkulationsplats för en halvtimme sedan. Jag var inne i en mindre rondell. Det kommer en dam från höger hon ser mig, vi har ögonkontakt och hon kör rakt in framför näsan på mig. Jag fick tvärbromsa och kasta upp bilen halvt i planteringen för att inte kollidera.

Men si, damen i fråga hytter med näven och söker upp mig på samhället för att skälla ut mig för att jag inte följde höger-regeln.

Själv har jag för mig att höger-regeln gäller om inga andra skyltar eller anvisningar finns utom just i cirkulationsplatser och utfarter från parkeringsplatser.

I cikulationsplatserna så skulle ju annars trafiken behöva stoppas upp för att en bil skall köra in i cirkulationsplatsen och då är ju meningen med cirkulationsplatsen borta.

Och parkeringsplats räknas inte som trafikerad väg utan just parkeringsplats.

Visserligen är mitt körkort 32 år gammalt så det kan nog vara lite rostigt, men har jag så fel för mig? Hur är det ni som sitter på färskare vara. Ska jag sluta köra bil som den upprörda damen förslog. blink.gif
anna_rispan
nje absolut inte. de som ska in i platsen har väjningsplikt. du resonerar rätt. om de inne i skulle väja är funktionen borta

förövrigt så är det dåligt med hänsyn. jag har också blivit efterjagad o utskälld. varför ska folk vara så hetsiga i trafiken??
andersen
Nej kör på du Bettson, du har helt rätt.
Allis
Högerregeln gäller inte i rondeller, utan man skall lämna företräde åt dem som är inne i rondellen. Nej du ska inte sluta köra bil. Det är hon som har fel.
Hannele
Klickbara bilder: Vägverket:

"Fordonen som kör inne i cirkulationen har företräde.
De fordon som närmar sig cirkulationsplatsen har därför väjningsplikt och ska i god tid sänka hastigheten eller stanna."
Boxer
Jösses! ohmy.gif Det finns då människor till allt!

Undrar hur hon hade tänkt sig när ingen kan köra ut ur rondellen p.g.a. högerregeln = fullt med bilar blink.gif

Hoppas du träffar kärringen igen och läxar upp henne mad.gif laugh.gif laugh.gif
Bettson
Är mest lättad över att jag inte har alzheimers light, kommer fortfarande ihåg hur man kör bil tydligen. Trots ett gammalt körkort. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

ÅSså har jag lite adrenalin fortfarande.
askar
Så klart du visste hur man kör i rondell.smile.gif

Det var ju hon som gormade som borde ta några lektioner.
Jag blir irriterad när (oftast) äldre män stannar innan rondellen.mad.gif

och stoppar upp trafiken... en del kan sitta en bra stund
och vänta på att alla från höger har passerat wacko.gif mad.gif
Hannele
CITAT (askar @ 15-09-2006, 20:04)
Jag blir irriterad när (oftast) äldre män stannar innan rondellen.mad.gif

"De fordon som närmar sig cirkulationsplatsen har därför väjningsplikt och ska i god tid sänka hastigheten eller stanna."
askar
CITAT (Hannele @ 15-09-2006, 20:16)
CITAT (askar @ 15-09-2006, 20:04)
Jag blir irriterad när (oftast) äldre män stannar innan rondellen.mad.gif

"De fordon som närmar sig cirkulationsplatsen har därför väjningsplikt och ska i god tid sänka hastigheten eller stanna."

Ja det vet jag också... men..
jag förklarar lite bättre då. smile.gif

Personen närmar sig rondellen och ser att det en bra bit ifrån kommer bilar
han har all tid att åka in i rondellen och så också flera bilar efter honom
men han väljer att invänta från höger inkommande och
på så vis stoppa trafiken:wacko:
Lady Hamilton
wacko.gif Förlåt men nu fattar jag inte.............när man närmar sig en rondell och skall köra in i den kommer väll trafiken från vänster? ...........
askar
CITAT (Hamilton @ 15-09-2006, 20:52)
wacko.gif Förlåt men nu fattar jag inte.............när man närmar sig en rondell och skall köra in i den kommer väll trafiken från vänster? ...........

Nja wink.gif vet jag väl inte om de bara kommer från vänster...
den enfiliga rondellen jag pratar om... där kommer mesta trafiken från höger
(köpcentra)

Den tvåfiliga närmast min bostad... där är det oftast unga kvinnor som tar innerfilen när de ska rakt fram ohmy.gif
anna_rispan
CITAT (askar @ 15-09-2006, 20:57)
CITAT (Hamilton @ 15-09-2006, 20:52)
wacko.gif  Förlåt men nu fattar jag inte.............när man närmar sig en rondell och skall köra in i den kommer väll trafiken från vänster? ...........

Nja wink.gif vet jag väl inte om de bara kommer från vänster...
den enfiliga rondellen jag pratar om... där kommer mesta trafiken från höger
(köpcentra)

Den tvåfiliga närmast min bostad... där är det oftast unga kvinnor som tar innerfilen när de ska rakt fram ohmy.gif

Alltså de som stannar släpper in bilar som skulle kunna åka nästan ett helt varv i rondellen? har jag förstått rätt då???
askar
CITAT (anna_rispan @ 15-09-2006, 20:59)
CITAT (askar @ 15-09-2006, 20:57)
CITAT (Hamilton @ 15-09-2006, 20:52)
wacko.gif  Förlåt men nu fattar jag inte.............när man närmar sig en rondell och skall köra in i den kommer väll trafiken från vänster? ...........

Nja wink.gif vet jag väl inte om de bara kommer från vänster...
den enfiliga rondellen jag pratar om... där kommer mesta trafiken från höger
(köpcentra)

Den tvåfiliga närmast min bostad... där är det oftast unga kvinnor som tar innerfilen när de ska rakt fram ohmy.gif

Alltså de som stannar släpper in bilar som skulle kunna åka nästan ett helt varv i rondellen? har jag förstått rätt då???

ja... och också de som bara ska uppåt till höger....
ritade bild så kanske det blir mer lättförståeligt tongue.gif

Om jag kommer nerifrån och "han" framför ser att det är bilar på väg
från köpcentrats parkering... en bra bit till höger... så stannar han
och låter alla därifrån passera innan han fortsätter. wacko.gif
Om han hade haft lite hum om hur det fungerar så hade minst fem-sex bilar ¨
hunnit köra in i och ut ur rondellen innan bilarna från köpcentrat kom.
ser att jag nog inte har någon framtid som tecknare laugh.gif
katjoh
I och för sig så är det ju inte rondellen i sig som gör väjningsplikten. Det är lämna företrädesskylten och triangelmarkeringarna på asfalten som gör den. I rondeller utan sådana markeringar gäller högerregeln. Det finns andra länder där högerregeln gäller i rondeller.
askar
Men i den här finns tydlig skylting ...
de i rondellen har förkörsrätt...
förstår faktiskt inte varför man annars öht skulle ha en rondell.
Då räckte det ju med den gamla hederliga högerregeln.
Bettson
CITAT (katjoh @ 15-09-2006, 21:13)
I och för sig så är det ju inte rondellen i sig som gör väjningsplikten. Det är lämna företrädesskylten och triangelmarkeringarna på asfalten som gör den. I rondeller utan sådana markeringar gäller högerregeln. Det finns andra länder där högerregeln gäller i rondeller.

Så i sådana rondeller ska man stanna inne i rondellen för att släppa in trafiken från höger?

I min körkortsutbildning så fanns inga sådana rondeller. Regeln var att rondeller alltid var undantagen från häger-regeln efterosm den annars inte fungerade.

Så det kan va..... wacko.gif
Magdis
Det verkar ju fullständigt skruvat att högerregeln skulle gälla i vissa rondeller. I så fall finns det ju ingen mening med rondellen, då kunde det vara en vanlig fyrvägskorsning där istället.
Ciczi
CITAT (askar @ 15-09-2006, 20:57)
Den tvåfiliga närmast min bostad... där är det oftast unga kvinnor som tar innerfilen när de ska rakt fram ohmy.gif

Har ett körkort med endast två år på nacken.

Men i alla större rondeller med två filer så kan man om inget annat anges ta vänsterfilen till att köra rakt igenom också men man ska vara uppmärksam på att de som kommer in från höger kanske inte har uppmärksammat dig.

Man får dock aldrig ta högerfilen till att svänga vänster i en rondell.

mvh Ciczi
askar
CITAT (ciczi @ 16-09-2006, 07:17)
CITAT (askar @ 15-09-2006, 20:57)


Den tvåfiliga närmast min bostad... där är det oftast unga kvinnor som tar innerfilen när de ska rakt fram ohmy.gif

Har ett körkort med endast två år på nacken.

Men i alla större rondeller med två filer så kan man om inget annat anges ta vänsterfilen till att köra rakt igenom också men man ska vara uppmärksam på att de som kommer in från höger kanske inte har uppmärksammat dig.

Man får dock aldrig ta högerfilen till att svänga vänster i en rondell.

mvh Ciczi

Ja du kan ta vänsterfilen, men mera normalt ärt väl att du tar höger.
Personligen tycker jag att det förfarandet är lika tokigt som att ta vänsterfil när
man ska svänga till höger.

Nu förstår jag varför just unga tjejer gör så... de har lärt sig att det är
tillåtet och vill därför visa att de minsann kan reglerna. tongue.gif

HÄR en bit ner på sidan ser du exempel på hur man kör i rondell.
Det står också... Du får välja annorlunda om det passar situationen bättre.
Men jag kan då inte förstå hur det skulle passa bättre att ta vänsterfilen...
möjligtvis om du är ensam in i den... då spelar det ju ingen roll.

Detta är min åsikt i frågan. smile.gif
Gillan
Om ditt körkort är rostigt Bettson, då är mitt det också, trots att det är fyra år yngre rolleyes.gif

men om vi bortse från det.


Hur gör ni när ni åker in i, eller ut ur, en rondell? Blinkar ni i båda situationerna, eller bara i den ena, eller aldrig?

Själv blinkar jag alltid när jag åker ut ur, och kan bli skogstokig på folk som inte talar om vad de tänker ta sig för rolleyes.gif laugh.gif
Lady Hamilton
Ok laugh.gif Nu fattar t.o.m. jag...............
En liten undran bara wub.gif Är det någon som har "rondell" bilden kvar? Ni vet den där från England....... ( unsure.gif tror jag att den var i från) laugh.gif


Hittar bara denna rondell bild som Pirum "la in" den 21-09-2005, 12:24
CITAT
Jodå, den finns, i Swindon till och med smile.gif
http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm
Gillan
CITAT (Hamilton @ 16-09-2006, 08:20)
Ok laugh.gif Nu fattar t.o.m. jag...............
En liten undran bara wub.gif Är det någon som har "rondell" bilden kvar? Ni vet den där från England....... ( unsure.gif tror jag att den var i från) laugh.gif


Hittar bara denna rondell bild som Pirum "la in" den 21-09-2005, 12:24
CITAT
Jodå, den finns, i Swindon till och med smile.gif
http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm

Jag kan helt ärligt tala om för dig.........att i den situationen, hade min bil fått stå kvar i garaget blink.gif

Det räcker så bra med en rondell rolleyes.gif laugh.gif
askar
Kan det vara den här du menar laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (askar @ 16-09-2006, 08:27)
......Kan det vara den här du menar laugh.gif........

Prixsis!!! laugh.gif Den är det! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gillan
CITAT (Evgeni @ 16-09-2006, 08:09)
Om ditt körkort är rostigt Bettson, då är mitt det också, trots att det är fyra år yngre rolleyes.gif

men om vi bortse från det.


Hur gör ni när ni åker in i, eller ut ur, en rondell? Blinkar ni i båda situationerna, eller bara i den ena, eller aldrig?

Själv blinkar jag alltid när jag åker ut ur, och kan bli skogstokig på folk som inte talar om vad de tänker ta sig för rolleyes.gif laugh.gif

Men blinkar i rondeller, det gör ni inte alls, eller..... wink.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 16-09-2006, 08:09)
Om ditt körkort är rostigt Bettson, då är mitt det också, trots att det är fyra år yngre rolleyes.gif

men om vi bortse från det.


Hur gör ni när ni åker in i, eller ut ur, en rondell? Blinkar ni i båda situationerna, eller bara i  den ena, eller aldrig?

Själv blinkar jag alltid när jag åker ut ur, och kan bli skogstokig på folk som inte talar om vad de tänker ta sig för rolleyes.gif  :lol:

Blinkar alltid när jag ska ut ur... det är man skyldig att göra,
men jag blinkar också när jag åker in i... om jag ska till vänster
det
får man göra, men man måste inte
Gillan
CITAT (askar @ 16-09-2006, 08:33)
CITAT (Evgeni @ 16-09-2006, 08:09)
Om ditt körkort är rostigt Bettson, då är mitt det också, trots att det är fyra år yngre rolleyes.gif

men om vi bortse från det.


Hur gör ni när ni åker in i, eller ut ur, en rondell? Blinkar ni i båda situationerna, eller bara i  den ena, eller aldrig?

Själv blinkar jag alltid när jag åker ut ur, och kan bli skogstokig på folk som inte talar om vad de tänker ta sig för rolleyes.gif  laugh.gif

Blinkar alltid när jag ska ut ur... det är man skyldig att göra,
men jag blinkar också när jag åker in i... om jag ska till vänster
det
får man göra, men man måste inte

Hur man ska göra och hur man får göra, det visste jag, var bara nyfiken på hur ni själv gjorde wub.gif smile.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 16-09-2006, 08:37)
Hur man ska göra och hur man får göra, det visste jag, var bara nyfiken på hur ni själv gjorde wub.gif  :)

Visste jag väl ...att du visste. tongue.gif wub.gif

jag brukar säga några mindre vackra ord när folk inte visar vart de ska....
tur att dom inte hör mig sleep.gif laugh.gif
Ciczi
PÅ körskolan fick jag lära mig att när jag ska till höger i rondellen blinkar man innan man svänger och medan man svänger.
När man ska rakt igenom rondellen blinkar man när man kör ut ur rondellen och då blinkar man höger.

När man ska till vänster i rondellen blinkar man vänster innan man kör in och medan man kör i rondellen. Strax innan man ska ut ur rondellen börjar man dock att blinka höger.

Just den sista regeln skiter många högaktningsfullt i... Min körlärare sa alltid att jag skulle betrakta alla andra som kör bil i rondell som idioter eftersom många blinkar inte alls utan bara kör, en hel del som svänger vänster blinkar vänster hela tiden, även när de kör ut ur rondellen (vilket man alltså inte ska).

mvh Ciczi
mari_tres
Å så ska man blinka då man byter fil i rondellen också... OCH i andra lägen då man byter fil, inte bara i rondeller, alltså...
Bettson
CITAT (ciczi @ 16-09-2006, 08:51)
PÅ körskolan fick jag lära mig att när jag ska till höger i rondellen blinkar man innan man svänger och medan man svänger.
När man ska rakt igenom rondellen blinkar man när man kör ut ur rondellen och då blinkar man höger.

När man ska till vänster i rondellen blinkar man vänster innan man kör in och medan man kör i rondellen. Strax innan man ska ut ur rondellen börjar man dock att blinka höger.

Just den sista regeln skiter många högaktningsfullt i... Min körlärare sa alltid att jag skulle betrakta alla andra som kör bil i rondell som idioter eftersom många blinkar inte alls utan bara kör, en hel del som svänger vänster blinkar vänster hela tiden, även när de kör ut ur rondellen (vilket man alltså inte ska).

mvh Ciczi

Jag gör nog faktiskt exakt som du gör med blinkersen.

Jag har inte en gång tnkt på att det kan finna rondeller utan lämna föresträde eftersom jag alltid tagit rondell som undantag från höger-regeln.

Jag kollade nu den aktuella rondellen igen och det står mycket riktigt ämna företräde. Jag har alltid tänkt att det skulle va så i alla rondeller så dessa märken har jag faktiskt "sorterar bort" ur synfloran. Det är mycket mörken och kolla på.
askar
CITAT (ciczi @ 16-09-2006, 08:51)
PÅ körskolan fick jag lära mig att när jag ska till höger i rondellen blinkar man innan man svänger och medan man svänger.
När man ska rakt igenom rondellen blinkar man när man kör ut ur rondellen och då blinkar man höger.

När man ska till vänster i rondellen blinkar man vänster innan man kör in och medan man kör i rondellen. Strax innan man ska ut ur rondellen börjar man dock att blinka höger.

Just den sista regeln skiter många högaktningsfullt i... Min körlärare sa alltid att jag skulle betrakta alla andra som kör bil i rondell som idioter eftersom många blinkar inte alls utan bara kör, en hel del som svänger vänster blinkar vänster hela tiden, även när de kör ut ur rondellen (vilket man alltså inte ska).

mvh Ciczi

Exakt så gör jag också... blinkar först vänster och sedan när jag ska ut
blinkar jag höger. smile.gif

Men... det finns ingen lag på att man måste blinka
när man åker in i rondellen.
Berith
Kulig tråd. biggrin.gif En sån där tråd där man måste tänka efter hur man själv gör, och hur man kanske borde göra. Jag har en t-shirt från Trafiksäkerhetsverket med trycket "Tjejer kör bättre än killar. Förklara det ni!"

Blir lite fundersam över Bettsons:

CITAT (Bettson @ 16-09-2006, 08:57)
Jag kollade nu den aktuella rondellen igen och det står mycket riktigt ämna företräde. Jag har alltid tänkt att det skulle va så i alla rondeller så dessa märken har jag faktiskt "sorterar bort" ur synfloran. Det är mycket mörken och kolla på.


Menar ni att det finns andra rondeller? unsure.gif Där den som är i rondellen ska lämna företräde? Låter ju helskumt ju. huh.gif
Gillan
CITAT (askar @ 16-09-2006, 09:05)
CITAT (ciczi @ 16-09-2006, 08:51)
PÅ körskolan fick jag lära mig att när jag ska till höger i rondellen blinkar man innan man svänger och medan man svänger.
När man ska rakt igenom rondellen blinkar man när man kör ut ur rondellen och då blinkar man höger.

När man ska till vänster i rondellen blinkar man vänster innan man kör in och medan man kör i rondellen. Strax innan man ska ut ur rondellen börjar man dock att blinka höger.

Just den sista regeln skiter många högaktningsfullt i... Min körlärare sa alltid att jag skulle betrakta alla andra som kör bil i rondell som idioter eftersom många blinkar inte alls utan bara kör, en hel del som svänger vänster blinkar vänster hela tiden, även när de kör ut ur rondellen (vilket man alltså inte ska).

mvh Ciczi

Exakt så gör jag också... blinkar först vänster och sedan när jag ska ut
blinkar jag höger. smile.gif

Men... det finns ingen lag på att man måste blinka
när man åker in i rondellen.

Exaktamente! tongue.gif laugh.gif

Och vilka perfektionister vi är wub.gif om vi får säga det själva alltså rolleyes.gif
askar
CITAT (Berith @ 16-09-2006, 09:15)
Menar ni att det finns andra rondeller? unsure.gif Där den som är i rondellen ska lämna företräde? Låter ju helskumt ju. huh.gif

Kan inte tänka mej att det finns rondeller där man måste lämna företräde...
då är det ju bara vanlig korsning. unsure.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 16-09-2006, 09:15)
Och vilka perfektionister vi är wub.gif om vi får säga det själva alltså rolleyes.gif

Klart vi får rolleyes.gif biggrin.gif
Bettson
Jag har en bekant vars mamma är i 80-årsåldern och bor i VästSverige. Hon har ca 35mil till släktens gemensamma sommarstuga som ligger i MellanSverige.

Hennes två söner som förresten är läkare ansåg att lilla mamma skulle sluta och köra bil. Det tyckte inte lilla mamma alls var någon bra idé. Sönerna hotade då med att se till att hennes körkort blev indraget fast i så fall var de tvugna att be någon annan läkare om hjälp.

Påsken närmade sig och som vanligt skulle famijen samlas i sommarstugan. Sönerna ringde och frågade om mamma ville ha hjälp med transporten. Hon kunde ju ta tåget upp så skulle de hämta på stationen.
Nej tack sa mamma, jag klarar mig själv. Sönerna hade i det läget trott att mamma skulle ta taxi eftersom hon alltid har varit självständig och var lite sur över diskussionerna om körkortet.

Nåväl, mamma kommer farande i bilen som vanligt. Hon kliver ur bilen går fram till sina söner och visar upp ett sprillans nytt körkort. Hon hade inte bara gått till den av söneran anvisade doktorn och fått ett fullgott friskintyg. Tanten hade knallat iväg till en körskola och gjort både teori och uppkörning på nytt och dessutom klarat provet med glans.

Så nu pratar vi inte mer om det , sa tanten.

Snacka om pantertanter alltså laugh.gif laugh.gif
Berith
CITAT (askar @ 16-09-2006, 09:20)
CITAT (Berith @ 16-09-2006, 09:15)


Menar ni att det finns andra rondeller?  :unsure:  Där den som är i rondellen ska lämna företräde? Låter ju helskumt ju.  :huh:

Kan inte tänka mej att det finns rondeller där man måste lämna företräde...
då är det ju bara vanlig korsning. unsure.gif

Vilket påminner mej om för några år sen när jag körde i en rondell och ett tantskrälle körde rakt in i min högersida. Och motivierade det hela med att hon skulle inte köra in i rondellen, hon skulle bara svänga höger i korset. huh.gif
Bettson
CITAT (Evgeni @ 16-09-2006, 09:15)
CITAT (askar @ 16-09-2006, 09:05)
CITAT (ciczi @ 16-09-2006, 08:51)
PÅ körskolan fick jag lära mig att när jag ska till höger i rondellen blinkar man innan man svänger och medan man svänger.
När man ska rakt igenom rondellen blinkar man när man kör ut ur rondellen och då blinkar man höger.

När man ska till vänster i rondellen blinkar man vänster innan man kör in och medan man kör i rondellen. Strax innan man ska ut ur rondellen börjar man dock att blinka höger.

Just den sista regeln skiter många högaktningsfullt i... Min körlärare sa alltid att jag skulle betrakta alla andra som kör bil i rondell som idioter eftersom många blinkar inte alls utan bara kör, en hel del som svänger vänster blinkar vänster hela tiden, även när de kör ut ur rondellen (vilket man alltså inte ska).

mvh Ciczi

Exakt så gör jag också... blinkar först vänster och sedan när jag ska ut
blinkar jag höger. smile.gif

Men... det finns ingen lag på att man måste blinka
när man åker in i rondellen.

Exaktamente! tongue.gif laugh.gif

Och vilka perfektionister vi är wub.gif om vi får säga det själva alltså rolleyes.gif

Klart att vi är. Erfarna bilförare vet ja... laugh.gif
Bettson
CITAT (askar @ 16-09-2006, 09:20)
CITAT (Berith @ 16-09-2006, 09:15)


Menar ni att det finns andra rondeller?  :unsure:  Där den som är i rondellen ska lämna företräde? Låter ju helskumt ju.  :huh:

Kan inte tänka mej att det finns rondeller där man måste lämna företräde...
då är det ju bara vanlig korsning. unsure.gif

Jag har faktiskt inte sett några sådana. Men å andra sidan har jag ju inte titat efter vägmärkena heller efterom jag förutsatt att högerregeln inte gäller i rondell. Så jag vet faktiskt inte.

Det känns skumt.. wacko.gif
mari_tres
CITAT (Berith @ 16-09-2006, 09:31)
Vilket påminner mej om för några år sen när jag körde i en rondell och ett tantskrälle körde rakt in i min högersida. Och motivierade det hela med att hon skulle inte köra in i rondellen, hon skulle bara svänga höger i korset.  :huh:

Och då är man inte inne i rondellen, alltså.... hm, intressant! Det ska jag tänka på nästa gång jag är ute och kör!! sleep.gif wacko.gif blink.gif


Det är nog så att man måste utgå från att alla andra i trafiken inte har någon susning om vad det är de gör, man får hela tiden vara på helspänn för att kunna göra en undanmanöver om det skulle behövas snabbt. Alla som mer eller mindre hittar på sina egna regler, de utan körkort som kör ändå, alla som är påverkade av alkohol eller andra droger, folk som sitter och håller i en mobiltelefon (och i en del fall ÄVEN EN CIGG- vad håller de ratten med????) Man blir mörkrädd när man tänker efter...
Gillan
CITAT (Bettson @ 16-09-2006, 09:28)
Jag har en bekant vars mamma är i 80-årsåldern och bor i VästSverige. Hon har ca 35mil till släktens gemensamma sommarstuga som ligger i MellanSverige.

Hennes två söner som förresten är läkare ansåg att lilla mamma skulle sluta och köra bil. Det tyckte inte lilla mamma alls var någon bra idé. Sönerna hotade då med att se till att hennes körkort blev indraget fast i så fall var de tvugna att be någon annan läkare om hjälp.

Påsken närmade sig och som vanligt skulle famijen samlas i sommarstugan. Sönerna ringde och frågade om mamma ville ha hjälp med transporten. Hon kunde ju ta tåget upp så skulle de hämta på stationen.
Nej tack sa mamma, jag klarar mig själv. Sönerna hade i det läget trott att mamma skulle ta taxi eftersom hon alltid har varit självständig och var lite sur över diskussionerna om körkortet.

Nåväl, mamma kommer farande i bilen som vanligt. Hon kliver ur bilen går fram till sina söner och visar upp ett sprillans nytt körkort. Hon hade inte bara gått till den av söneran anvisade doktorn och fått ett fullgott friskintyg. Tanten hade knallat iväg till en körskola och gjort både teori och uppkörning på nytt och dessutom klarat provet med glans.

Så nu pratar vi inte mer om det , sa tanten.

Snacka om pantertanter alltså laugh.gif  :lol:

Den gillade jag stenskarpt smile.gif

Sen måste man ju vara medveten om att alla åttioåringar inte är lika hurtiga. Likaväl som att många är det smile.gif

Personligen, så har jag en mamma i sjuttioårsålder, men man skulle kunna tro att hon är hundratio blink.gif . Min kompis mamma är över åttio och hur klar och hurtig som helst. Full speed hela tiden. laugh.gif
katjoh
Här kan man läsa om cirkulationsplatser mm

Om trafiksäkerhet



Mera om trafiksäkerhet
Berith
CITAT (mari_tres @ 16-09-2006, 09:43)
CITAT (Berith @ 16-09-2006, 09:31)
Vilket påminner mej om för några år sen när jag körde i en rondell och ett tantskrälle körde rakt in i min högersida. Och motivierade det hela med att hon skulle inte köra in i rondellen, hon skulle bara svänga höger i korset.  huh.gif

Och då är man inte inne i rondellen, alltså.... hm, intressant! Det ska jag tänka på nästa gång jag är ute och kör!! sleep.gif wacko.gif blink.gif

Joo du... Och det lustiga (eller vad man ska kalla det) var att hon också skrev det på skadeanmälan (eller vad det heter), och jag hindrade henne inte. Jag uppmuntrade henne inte heller till att skriva det sleep.gif jag var snarare tacksam för att hon gjorde det så mycket enklare för mej att få skadorna ersatta.
anna_rispan
det finns så mycket ovanliga trafikplatser så jag blir nästan avsrkäckt fårn att ge mig i väg till storstadsområden. senatse jag upplevede var en "rondell" som omgavs av en cirkulations plats med väjningsplikt. Men!! det håll jag kom i från hade en egen fil som gick åt höger direkt allstå. som gick paralellet med den fil som gick ut från cirkulationsplatsen. där blev jag väldigt osäker på om jag verkligen gjorde rätt när jag bara kunde åka på i min fil.
förstår ni hur jag menar??
Anki på Öland
Man har just byggt en radda av rondeller i Färjestaden och när dom var ganska nya kom jag en gång fram till den ena alldeles bakom en äldre man som skulle svänga vänster i rondellen. Han blinkade tydligt men körde inte runt i rondellen, utan tog direkt till vänster mitt framför den långtradare som just körde ut från hans väg.............. tur att alla körde sakta!!
Anki
Ciczi
CITAT (askar @ 16-09-2006, 09:20)
CITAT (Berith @ 16-09-2006, 09:15)


Menar ni att det finns andra rondeller?  :unsure:  Där den som är i rondellen ska lämna företräde? Låter ju helskumt ju.  :huh:

Kan inte tänka mej att det finns rondeller där man måste lämna företräde...
då är det ju bara vanlig korsning. unsure.gif

Jodå det finns visst!

I malmö, påvägen mot arlöv finns en rondell som har lämna företräde inne i rondellen till de som kommer från höger.

Min körlärare visade den för mig just för att jag skulle veta om att den fanns. Fast nu vid närmare eftertanke så vet jag inte om den är skyltad som en rondell men jag tror faktiskt det.

Ciczi
anna_rispan
en trafikplatser/cirkulationsplasster eller vad de heter är ju bauta stora med tre fyra filer och en mängd olika tillfarter och påfarter. men då ser de ju ofta helt annorlunda ut än att det är fyra vägar som möts runt en cirkelformad rondell. då kan det säkert finnas en hel massa olika trafikregler att spana efter.

Eller??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon