Full version: Blivit med pallkragar
Aries
Fick 6 stycken pallkragar av grannen (en släkting) och nu är jag snart med i eran klubb. tongue.gif
Det är lite sent att börja odla i dem nu men jag tänkte behandla dem färdigt nu på hösten så det bara är att köra igång på våren sen.
Men jag undrar hur det ser ut när man behandlat med järnvitriol, nån som har bild?
Hur många pallkragar måste jag stapla på varandra för att odla potatis?

Nu längtar jag till våren. Och det bästa med allt är att jag troligtvis kommer att få fler pallkragar snart, för grannen har egen firma och får ofta saker skickade till sig i pallar. Själva odlar de ingenting så de såg ut som frågetecken när sambon frågade om vi kunde få kragarna. smile.gif

Har ett problemställe på tomten där vi inte visste vad vi skulle hitta på så pallkragar blir perfekt!
KURT
Kan du få tag i jord, kompostmaterial och eller gödsel redan nu så är det bara bra för jorden om den får ligga till sig under vintern. Skall man odla potatis så behövs det inte speciellt mycket näring, men man bör nog ha 2 pallkragar högt.
Pysselfröken
CITAT (Aries @ 17-09-2006, 14:49)
Fick 6 stycken pallkragar av grannen (en släkting) och nu är jag snart med i eran klubb. tongue.gif
Det är lite sent att börja odla i dem nu men jag tänkte behandla dem färdigt nu på hösten så det bara är att köra igång på våren sen.
Men jag undrar hur det ser ut när man behandlat med järnvitriol, nån som har bild?
Hur många pallkragar måste jag stapla på varandra för att odla potatis?

Nu längtar jag till våren. Och det bästa med allt är att jag troligtvis kommer att få fler pallkragar snart, för grannen har egen firma och får ofta saker skickade till sig i pallar. Själva odlar de ingenting så de såg ut som frågetecken när sambon frågade om vi kunde få kragarna. smile.gif

Har ett problemställe på tomten där vi inte visste vad vi skulle hitta på så pallkragar blir perfekt!

vi har på skolan järnvitriolat kragarna vi fått å det syns inte alls på dom!! Effekten lär väl komma med tiden då dom ska få en silvrigt grå yta, man kan skynda på denna effekt med ett slags bets (tror det tom kallas silverbets??) fråga i en färgaffär!

psst: Vitlök är ju inte försent att sätta...snarare för tidigt! tongue.gif
KURT
CITAT (Pysselfröken @ 20-09-2006, 12:06)
vi har på skolan järnvitriolat kragarna vi fått å det syns inte alls på dom!! Effekten lär väl komma med tiden då dom ska få en silvrigt grå yta, man kan skynda på denna effekt med ett slags bets (tror det tom kallas silverbets??) fråga i en färgaffär!

psst: Vitlök är ju inte försent att sätta...snarare för tidigt! tongue.gif

Man kan mycket väl måla med grå bets eller lasyr, men man skyndar ju inte på någon oxidation av träts ytlager då, tvärt om man förhindrar den.
Aries
I år kan jag inte börja odla nåt än... måste först röja där de ska stå. Sambon har sin snickarbänk där nu. Vi har ju byggt hela sommaren. ;-)
Men i helgen ska pallkragarna fram och jag ska planera var de ska stå.

Har har nu bestämt mig för att måla dem istället för att behandla med järnvirtiol. Detta för att inte de fula texterna ska synas på vissa kragar. Och vissa var lite kantnötta såg jag nu. Men om de får samma gula färg som huset eller rött som en bänk vi har är en annan femma. Har färg hemma så det är bara att måla när jag vet. Vill ju ändå att de ska synas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon