Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Hannele
Nu får även andra spelare komma med på planet att spela.
Vad tycker du om det?
Smuttan
NEJ mad.gif
Snöflinga
YES laugh.gif
askar
CITAT (Snöflinga @ 17-09-2006, 23:11)
YES   laugh.gif

CITAT (askar @ 17-09-2006, 23:04)
Så erkände han sig som förlorare och samtidigt tillkännagav han
att han avgår... I mars nästa år vill han att hans eftersträdare ska utses.

Någon som är överraskad?
Inte jag.

Tack o lov att vi slipper den mest maktfullkomlige S-märkte ledaren någonsin.

... smile.gif
Pirum
Tja, är väl ok för mig som är ung och frisk, men för den som har det svårare väntar nog dåliga tider tror jag tyvärr. Samt för miljön.

Men jag har räknat med borgerlig seger länge, S började sin kräftgång på allvar redan i efterdyningarna av tsunamikatastrofen, då S inte lyckades hantera krisen, i synnerhet medialt.

Tur inte Sverigedemokraterna verkar komma in, hade de kommit in (och de var väl inte långt borta antar jag) så hade vi nog fått omval.
birgitek
YES YES, YES!!!!!!
Birgit Ek
askar
CITAT (Pirum @ 17-09-2006, 23:16)
Tja, är väl ok för mig som är ung och frisk, men för den som har det svårare väntar nog dåliga tider tror jag tyvärr. Samt för miljön.

Men jag har räknat med borgerlig seger länge, S började sin kräftgång på allvar redan i efterdyningarna av tsunamikatastrofen, då S inte lyckades hantera krisen, i synnerhet medialt.

Tur inte Sverigedemokraterna verkar komma in, hade de kommit in (och de var väl inte långt borta antar jag) så hade vi nog fått omval.

Varken ung eller frisk.. men ändå röstade jag på alliansen.
Faktiskt så tror jag att detta är vad som krävs för att få igång
landet Sverige igen...
Bara det.. att få bort GP är en seger som gagnar alla .. både vänster och höger. smile.gif
Saturnus
Jag är jättenöyd.
ninnisky
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Så nöjd , så nöjd !
herkules
jag har svårt att se hur man ska få igång ett sverige genom att rösta fram borgarna.
hittills så har de ju visat att köra sveriges finanser i botten tar dem ungefär 2 år... då har de som har fått mer och de som inte har fått mindre.
sveriges nya arbetarparti - jo, jag tackar jag.. sad.gif men visst - arbetarna kommer få jobba än mer för att överklassen ska få sitt.

så nej - jag är inte nöjd. det var inte bra med göran persson men nu kan det bara bli värre.
Pirum
CITAT (askar @ 17-09-2006, 23:20)
Faktiskt så tror jag att detta är vad som krävs för att få igång
landet Sverige igen...
Bara det.. att få bort GP är en seger som gagnar alla .. både vänster och höger. smile.gif

Sverige går så det susar...ekonomin är i topp, företagen gör rekordvinster, men visst, arbetslösheten är för hög, och där kanske alliansen kan göra något. Vem vet. Men när det gäller sjukskrivna, förtidspensionärer, etc, där har jag inga förhoppningar om förbättringar. Men jag förstår att många tycker illa om Godsägar Persson och applåderar hans avgång smile.gif Jag har också negativa åsikter om hans politik, inte minst utrikespolitiskt.
askar
CITAT (herkules @ 17-09-2006, 23:26)
jag har svårt att se hur man ska få igång ett sverige genom att rösta fram borgarna.
hittills  så har de ju visat att köra sveriges finanser i botten tar dem ungefär 2 år... då har de som har fått mer och de som inte har fått mindre.
sveriges nya arbetarparti - jo, jag tackar jag.. sad.gif  men visst - arbetarna kommer få jobba än mer för att överklassen ska få sitt.

så nej - jag är inte nöjd. det var inte bra med göran persson men nu kan det bara bli värre.

Jag tillhör de som tidigare benämndes Sjukpensionärer
Så också maken... som på tisdag blir ålders-dito.

Vi ser inte bara till vad som gagnar oss själva...Egoism är något vi skyfflar lååångt bort. mad.gif
På nära håll har vi sett hur både barn och gamla far illa.
Grannens mamma som inte fick ha sin säng i makens rum på boendet..
hon drog sin sista suck strax före kl fyra i går morse. sad.gif

Så fort det går neråt... Har man inget att se fram emot så ger man upp. sad.gif
herkules
CITAT (askar @ 17-09-2006, 23:38)
CITAT (herkules @ 17-09-2006, 23:26)
jag har svårt att se hur man ska få igång ett sverige genom att rösta fram borgarna.
hittills  så har de ju visat att köra sveriges finanser i botten tar dem ungefär 2 år... då har de som har fått mer och de som inte har fått mindre.
sveriges nya arbetarparti - jo, jag tackar jag.. sad.gif  men visst - arbetarna kommer få jobba än mer för att överklassen ska få sitt.

så nej - jag är inte nöjd. det var inte bra med göran persson men nu kan det bara bli värre.

Jag tillhör de som tidigare benämndes Sjukpensionärer
Så också maken... som på tisdag blir ålders-dito.

Vi ser inte bara till vad som gagnar oss själva...Egoism är något vi skyfflar lååångt bort. mad.gif
På nära håll har vi sett hur både barn och gamla far illa.
Grannens mamma som inte fick ha sin säng i makens rum på boendet..
hon drog sin sista suck strax före kl fyra i går morse. sad.gif

Så fort det går neråt... Har man inget att se fram emot så ger man upp. sad.gif

jag ser också hur hårt vårt samhället har blivit, hur dåligt barn, sjuka och svaga tas om hand.
det har tagit lång tid för socialdemokraterna att få sverige på fötter efter borgarnas senaste framfart.
hade sossarna fått sitta kvar kanske de svaga i samhället fått skörda det som försakats under de senaste 10 åren, nu kan de glömma det.

jag ger inte ett vitten för nåt jäkla pigadvdrag, sänkta villaskatter eller sänkt bensinskatt. skulle hellre sett att vår miljö räddats även om det så skulle bli med höjda skatter.
att öht rösta på bland annat ett parti vars partiledare skriver i sin egen bok att gränsen för bidrag går vid svält, njäää, skulle inte tro det...

är inte egoistisk, tänker på mina barn och eventuella barnbarn. inte bara mina egna utan även andras för den delen.
Castea


Men, men... den som överlever får se.
andreas i uppsala
dags att vädra ut! biggrin.gif
Piccante
Nja nöjd och nöjd, det vet vi väl först efter 4 år om vi ska känna oss nöjda eller inte med den kommande regeringen.

Jag är iofs glad över att högvälborne patron Persson af Torp får förpassas från Sagerska palatset till sin lantegendom. Det verkar som om han har längtat dit det senaste året. I valrörelsen var han mest bufflig och arrogant och imponerade inte på mig.

Samtidigt är jag inte helt frälst på alliansens förslag heller, men det behöver komma in lite nytänkande oxå, men jag vet inte om det stora övertaget för M kommer resultera i att det blir så mkt bättre. Lyckligtvis fortsätter Kd att gå i rätt riktning så efter nästa val kanske vi slipper dem helt biggrin.gif

Men jag är lite putt på Leijonborg för jag hade hellre sett att tyngdpunkten låg närmare det socialliberala hållet i en borglig regering. Leijonborg sjabblade bort många väljare i valrörelsens slutskede.
LadyG
Nu kan iaf inte Moderaterna skylla på "dåliga finanser" och "lågkonjunktur" när det skiter sig den här gången. tongue.gif

Inte för att Person o co hade varit speciellt mycket bättre, nu fick ju Göring Persson äntligen avgå (någon som såg hur GLAD han var för det??) och slippa politiken, som han verkat så trött på.

Synd att kvinnorna försvann ur debatten. Inget om hur man ska stoppa våldet mot kvinnorna, inget om jämställdhet.

"We got jack shit and jack just left town."
Tezzla
Hurray! tongue.gif
Carex
klart missnöjd, miljön kommer att få känna på detta:(
AndreasBlomquist
Väldigt väldigt nöjd faktiskt. Äntligen ett maktskifte som har varit sååå efterlängtat! Hurra!! biggrin.gif


Det enda jag kan tycka är lite skrämmande är SD:s frammarsch i vissa kommuner i Sverige, som till exempel Landskrona där var femte väljare rösta på SD.
forget-me-not
Nej, är inte nöjd med resultatet. Röstar på V. Men är däremot väldigt nöjd med Perssons avgång. Jag tycker inte om hans sätt.
AnitaO
CITAT (askar @ 17-09-2006, 23:38)
Vi ser inte bara till vad som gagnar oss själva...Egoism är något vi skyfflar lååångt bort. mad.gif

Som man säger i Amerika ..... "You're up for a surprise" smile.gif
Titta hur det ser ut i Täby Kommun där Fru Reinfeldt styr.
Inte är det då solidaritet med dom svaga som är ledordet i alla fall sad.gif
askar
Sossarnas mantra... Vård Skola Omsorg... som de kört med i senaste valen

Antalet elever som går ut nian utan godkända betyg i basämnena är stort.
Klasserna blir större och större. Lärare har inte mycket att säga till om.
Många lärare orkar inte fortsätta i sitt yrke.

Gamla människor ligger ensamma förutom några korta besök av hemtjänsten
som kommer och hjälper dem med det absolut nödvändigaste
samt värmer frigolitmatbox som levereras från något storkök 2ggr/vecka.

Förskolegrupperna blir större och större. På många håll handlar det mer om förvaring än omsorg.
Personalen hinner inte, orkar inte.

Friskolor ...vet inte hur många vi har nu... har köer av väntande elever som vill
bort från den kommunala.

Någonstans är det fel när man samtidigt säger att det går sååå bra för Sverige.

Nu har det nya styret fyra år på sig fram till nästa val
att visa vad de kan åstadkomma.
Låt oss inte måla fan på väggen innan de ens hunnit in i maktens boningar.
AnitaO
CITAT (askar @ 18-09-2006, 07:45)
Sossarnas mantra... Vård Skola Omsorg... som de kört med i senaste valen

Antalet elever som går ut nian utan godkända betyg i basämnena är stort.
Klasserna blir större och större. Lärare har inte mycket att säga till om.
Många lärare orkar inte fortsätta i sitt yrke.

Gamla människor ligger ensamma förutom några korta besök av hemtjänsten
som kommer och hjälper dem med det absolut nödvändigaste
samt värmer frigolitmatbox som levereras från något storkök 2ggr/vecka.

Förskolegrupperna blir större och större.  På många håll handlar det mer om förvaring än omsorg.
Personalen hinner inte, orkar inte.

Friskolor ...vet inte hur många vi har nu... har köer av väntande elever som vill
bort från den kommunala.

Någonstans är det fel när man samtidigt säger att det går sååå bra för Sverige.

Nu har det nya styret fyra år på sig fram till nästa val
att visa vad de kan åstadkomma.
Låt oss inte måla fan på väggen innan  de ens hunnit in i maktens boningar.

Nej, det var inte min mening att måla fan på väggen.
Tyckte bara att det du skrev var aningen motsägelsefullt.

Att det finns mängder av missförhållanden för sjuka och gamla är vi tämligen överens om.
Däremot så ska ju debet och kredit alltid gå ihop, oavsett vem som sitter i regeringen.

Att sänka fastighetsskatter, arbetsgivaravgifter och slopa förmögenhetsskatten lär i alla fall inte bidra till att förbättra dom områden du nämner. Snarare tvärtom skulle jag gissa.

Var och en har sin åsikt och gör sitt val.
Viktigt bara att man vet vad man röstar på.

Edit:
Stavfel
askar
CITAT (AnitaGg @ 18-09-2006, 07:59)
Var och en har sin åsikt och gör sitt val.
Viktigt bara att man vet vad man röstar på.

Edit:
Stavfel

Absolut smile.gif
Just därför blev det regimskifte. smile.gif
Gillan
CITAT (AndreasBlomquist @ 18-09-2006, 02:35)
Väldigt väldigt nöjd faktiskt. Äntligen ett maktskifte som har varit sååå efterlängtat! Hurra!! biggrin.gif


Det enda jag kan tycka är lite skrämmande är SD:s frammarsch i vissa kommuner i Sverige, som till exempel Landskrona där var femte väljare rösta på SD.

För att inte tala om att de i vår egen kommun Andreas, får vågmästarroll.
Det i sin tur gör att jag blir rödare än vanligt.

För övrigt tillhör jag dem som har avskytt GP långt innan andra gjorde det. Jag gillar inte folk med " klappa-på-huvet-mentalitet" och " låt du mig sköta det där......det är jag bättre på än dig wacko.gif . Det får mig att gå i taket wacko.gif . sä jag är mer än nöjd över att han avgår smile.gif

Men som jag sagt innan, så röstar jag inte på en partiledare, utan på partiet och dess grundvärderinga smile.gif . Annars hade jag väl röstat på Reinfeldt. Han har ju utstrålning om inget annat rolleyes.gif laugh.gif
Bettson
Jag vet egentligen inte vilken regering jag skulle vara nöjd med.

Är inte nöjd med den gamla för jag tycker att de kastar grus i maskineriet och Sverige stagnerar. Den gamla ska ju i sitt "system" värna de svaga. Fast om man biter den hand som försörjer en så finns det ju inget att fördela.

Och den nya. Jag är för deras politik som gör att källan till staten intäkter stimuleras, nämligen företag och jobb. Fast jag vet inte riktigt vad det är som de inte har talat om för väljarna. Vad har dom i bakfickan. Idag hörde jag om deras manifest " de första hundra dagarna". Är det någon som vet vad det innebär?
A-kassan skulle sänkas, hur mycket. I välrörelsen har jag bara hört deras undanmanöver att det spelar ingen roll om A-kassan sänks eftersom det skulle finnas så många mer arbeten.

Jag känner mig osäker på vad den nya regeringen har i sikte...framtiden får väl utvisa vad det är vi fått.
sudden
förutom att alla redan far illa och kommer fara ännu mer illa nu... räkna med högre räntor! de har redan börjat stiga och det är dagen efter valet ohmy.gif


vi som redan sitter och funderar på om det går att leva på luft och vatten de två siste veckorna varje månad.... vi får nog öka på med en veckas luftätande.... och att kunna infria drömmen om en tvåa att klämma in oss i... det kan vi glömma nu när det blir dyrare att bo både i hyresrätt och i köpes..

och mina läkarbesök kan jag nog skjuta upp sådär 4-8 år nu för nu kommer man inte ens ha råd att sätta sin fot på ett sjukhus.. inte ens på akuten.... så knäna och ryggen får vara trasiga då... hoppas inte magsåret kommer igen bara för det har man inte råd med...

såhär är det inte bara jag som sitter utan halva sveriges befolkning....

jag är inte så nöjd mad.gif
Castea
CITAT (Bettson @ 18-09-2006, 08:58)
Idag hörde jag om deras manifest " de första hundra dagarna". Är det någon som vet vad det innebär?
A-kassan skulle sänkas, hur mycket. I välrörelsen har jag bara hört deras undanmanöver att det spelar ingen roll om A-kassan sänks eftersom det skulle finnas så många mer arbeten.

Från Moderaternas hemsida:

"Moderaterna har tillsammans med allianspartierna lagt fram ett förslag för utformningen av arbetslöshetsförsäkringen. Under de första 200 dagarna är ersättningen som i dag 80 procent av ersättningsgrundande inkomst. Därefter är ersättningen 70 procent i ytterligare 100 dagar. Efter 300 dagar erbjuds man plats i jobbgaranti med 65 procents ersättning. Om man har barn under 18 år får man 70 procent i 250 dagar, innan man erbjuds plats i jobbgarantin. Vi har även föreslagit att det förhöjda taket under de första 100 dagarna i dagens arbetslöshetsförsäkring tas bort. Taket blir därmed enhetligt och maximal dagpenning 680 kronor."



Jag har mycket svårt att tänka mig att alliansens löfte om fler jobb kommer att kunna rädda alla från att hamna i den omöjliga ekvationen att förväntas kunna leva på bara 65 % av sin lön till slut.

Jag har själv varit arbetslös i snart 1,5 år, och kommer inte ur situationen hur mycket jag än försöker. Går knappt runt som ersättningen är idag på 80% av lönen. För mig är det dessutom mindre än 80%, för jag "slår i taket".

Ja, jag talar ur en egoistisk synvinkel just nu, men kan inte bli annat än personligt upprörd och förtvivlad. Reinfeldt & Co kommer att tvinga mig att flytta till en pappkartong nästa år.
Bettson
Och sjukpensionärer ska få både sin sjukpension och ålderspension sänkt.
AnitaO
Jag brukar nyfiket undra hur många som verkligen tror att sänkta arbetsgivaravgifter leder till att företagen anställer mer folk?
Är inte det lite naivt? Jag tycker det.
Självklart går dom ökade vinsterna rätt in i aktieägarnas fickor.
Att det skulle existera nån slags "nu-ska-vi-hjälpa-arbetslösa-för-pengarna-mentalitet" är väl ändå aningen svårt att tro på.
LadyG
"Nystartsjobb för långtidsarbetslösa, sjukskrivna, förtidspensionerade och personer med socialbidrag. Halv arbetsgivaravgift för ungdomar 19-24 år. Slopad arbetsgivaravgift för delar av tjänstesektorn. Avdragsrätt för hushållstjänster." (AB)

Jag gillar inte hur det där låter. unsure.gif

Det låter som om man ska tvinga ut pensionerade och sjuka, som man gjorde på feodaltiden, för att tjäna som pigor till godsägarna.
Gillan
Vad jag skulle vilja veta, är hur många av alla pensonärer, sjukpensionärer eller förtidspensionärer det är som har en bruttolön på 6000kr/mån och som klarar av att överleva på det? Är det nån av er som vet om det går att ta reda på det?

Att det är många det vet jag, många fler än folk tror. Frågan är hur många uteliggare vi får om den inkomsten sänks ytterligare. blink.gif
Bettson
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 09:50)
"Nystartsjobb för långtidsarbetslösa, sjukskrivna, förtidspensionerade och personer med socialbidrag. Halv arbetsgivaravgift för ungdomar 19-24 år. Slopad arbetsgivaravgift för delar av tjänstesektorn. Avdragsrätt för hushållstjänster." (AB)

Jag gillar inte hur det där låter. unsure.gif

Det låter som om man ska tvinga ut pensionerade och sjuka, som man gjorde på feodaltiden, för att tjäna som pigor till godsägarna.

Lite så låter det på deras resonemang som om sjukdom är något man väljer.

Visserligern finns det en del sjukskrivna som skulle få hjälp ut på arbetsmarknaden. Men deras system med den ekonomiska piskan är djupt orättfördig för de som verkligen är sjuka och inte orkar arbeta och som inte kan välja att bli friska.
Kathy
Jag är 100% nöjd.
Är en av de väljare som gick från sossarna till moderaterna.
LadyG
CITAT (Bettson @ 18-09-2006, 10:58)
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 09:50)
"Nystartsjobb för långtidsarbetslösa, sjukskrivna, förtidspensionerade och personer med socialbidrag. Halv arbetsgivaravgift för ungdomar 19-24 år. Slopad arbetsgivaravgift för delar av tjänstesektorn. Avdragsrätt för hushållstjänster." (AB)

Jag gillar inte hur det där låter.  :unsure:

Det låter som om man ska tvinga ut pensionerade och sjuka, som man gjorde på feodaltiden, för att tjäna som pigor till godsägarna.

Lite så låter det på deras resonemang som om sjukdom är något man väljer.

Visserligern finns det en del sjukskrivna som skulle få hjälp ut på arbetsmarknaden. Men deras system med den ekonomiska piskan är djupt orättfördig för de som verkligen är sjuka och inte orkar arbeta och som inte kan välja att bli friska.

Det är det som oroar mig. Visst skulle några säkert få jobb på det viset, men det man egentligen gör är att sparka på dem som redan ligger, som om de gjort ett medvetet val och skulle kunna "bestämma sig för att bli friska" i en handvändning.

Desutom sänks a-kassan, som om någon frivilligt skulle välja a-kassa framför jobb...

Fast frysa fastighetsskatten, sänka inkomstskatten och slopa förmögenhetsskatten är inga problem.

Det enda i deras manifest jag gillade är den sänkta maxtaxan på fritis.
birgitek
CITAT (AnitaGg @ 18-09-2006, 09:50)
Att det skulle existera nån slags "nu-ska-vi-hjälpa-arbetslösa-för-pengarna-mentalitet" är väl ändå aningen svårt att tro på.

Nä, självklart inte. Den enda vettiga anledningen för ett företag att anställa bör väl vara ändå att det lönar sig att just anställa och då spelar ju sänkta avgifter en högst väsentlig roll.
Birgit Ek
fruberglund
NEJ!

Tur att mannen nyss fick en lönehöjning på 3000 spänn eftersom jag antagligen går tillbaka till arbetslöshet efter min föräldraledighet! Nej, nu får man jävlar se till att få ett jobb och hålla sig frisk annars är det kört sad.gif

Sticker inte under stol med att jag röstade på Sossarna, något USA vill jag inte ha här vilket det kommer jobbas mot nu med Moderaterna i spetsen.

Dyra sjukförsäkringar som bara rika (och friska för man får ju inte ta nån försäkring om man varit det minsta sjuk förut) har råd med när sjukvården blir helt privatiserad, ännu sämre för arbetslösa och sjukskrivna (men hallå, det KAN INTE finnas jobb till ALLA och de sjuka kan inte helt plötsligt hoppa upp ur sina sängar och jobba). Detta är scenarion som jag tydligt ser framför mig och som jag inte tvekar på kommer bli verklighet om de nu hinner ändra allt på 4 år.

Det roligaste med det här är att vissa är så rent ut sagt j-la dumma (inte riktat mot nån här så ta inte åt er) att de tror att allt kommer bli guld och gröna skogar och ändras över en natt. Livet kommer bli en dröm och allt kan tas med en klackspark för nu kommer Sverige bli bra. Men tyvärr, nåt som är bra för en person är ju inte bra för en annan.

Bara att bita i det sura äpplet och ta det som det kommer antar jag. Det roliga ska i alla fall bli om 4 år när jag får säga VAD VAR DET JAG SA biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Det här är mina åsikter i ämnet och det står jag för! Tack för ordet.
Kat
Jag har mest problem med att Sverigedemokraterna vinner mark.
Det är mycket obehagligt.
LadyG
CITAT (birgitek @ 18-09-2006, 11:12)
CITAT (AnitaGg @ 18-09-2006, 09:50)
Att det skulle existera nån slags "nu-ska-vi-hjälpa-arbetslösa-för-pengarna-mentalitet" är väl ändå aningen svårt att tro på.

Nä, självklart inte. Den enda vettiga anledningen för ett företag att anställa bör väl vara ändå att det lönar sig att just anställa och då spelar ju sänkta avgifter en högst väsentlig roll.
Birgit Ek

Varför anställa vitt när så många är beredda att jobba svart?
fruberglund
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 10:03)
Desutom sänks a-kassan, som om någon frivilligt skulle välja a-kassa framför jobb...

Fast frysa fastighetsskatten, sänka inkomstskatten och slopa förmögenhetsskatten är inga problem.

Det enda i deras manifest jag gillade är den sänkta maxtaxan på fritis.

Bara saker som gagnar de rika i slutändan alltså...vem har förmögenhetsskatt? Tja, inte jag i alla fall även fast jag är förmögen i kärlek och lycka smile.gif

Finns faktiskt många som bara vill gå hemma och drälla men att sänka a-kassan drabbar ju alla, även de som så gärna vill ha ett jobb men vad gör man om inga jobb finns??? Alla kan faktiskt inte flytta på sig. Och även om man är en sån som vill gå hemma och drälla så kan man ju bara göra det i 300 dar sen har man liksom inget val, då måste man göra NÅGOT för att få en inkomst i alla fall.
birgitek
CITAT (Kat @ 18-09-2006, 10:19)
Jag har mest problem med att Sverigedemokraterna vinner mark.
Det är mycket obehagligt.

Ja det är obehagligt, men ett tydligt tecken på socialdemokratins stora misslyckande. Sverigedemokraternas anhängare kommer ju nästan uteslutande från grupper i den s.k. arbetarklassen.
Birgit Ek
Hannele
CITAT (fruberglund @ 18-09-2006, 10:17)
Det roligaste med det här är att vissa är så rent ut sagt j-la dumma (inte riktat mot nån här så ta inte åt er) att de tror att allt kommer bli guld och gröna skogar och ändras över en natt.

Och vissa är dumma och tror att alla som redan far illa kommer fara ännu mer illa nu... ohmy.gif
LadyG
CITAT (fruberglund @ 18-09-2006, 11:27)
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 10:03)
Desutom sänks a-kassan, som om någon frivilligt skulle välja a-kassa framför jobb...

Fast frysa fastighetsskatten, sänka inkomstskatten och slopa förmögenhetsskatten är inga problem.

Det enda i deras manifest jag gillade är den sänkta maxtaxan på fritis.

Bara saker som gagnar de rika i slutändan alltså...vem har förmögenhetsskatt? Tja, inte jag i alla fall även fast jag är förmögen i kärlek och lycka smile.gif

Finns faktiskt många som bara vill gå hemma och drälla men att sänka a-kassan drabbar ju alla, även de som så gärna vill ha ett jobb men vad gör man om inga jobb finns??? Alla kan faktiskt inte flytta på sig. Och även om man är en sån som vill gå hemma och drälla så kan man ju bara göra det i 300 dar sen har man liksom inget val, då måste man göra NÅGOT för att få en inkomst i alla fall.

Jag blir riktigt nervös av deras förslag, för jag jobbar som frilans och min inkomst varierar ganska kraftigt beroende på hur tillgången till arbete ser ut. En vacker dag kanske mina tjänster inte behövs alls längre, då kommer det gå åt h_lvete. Det är tufft nog som det är nu, de måste inte lägga sten på börda.
birgitek
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 10:27)
CITAT (birgitek @ 18-09-2006, 11:12)
CITAT (AnitaGg @ 18-09-2006, 09:50)
Att det skulle existera nån slags "nu-ska-vi-hjälpa-arbetslösa-för-pengarna-mentalitet" är väl ändå aningen svårt att tro på.

Nä, självklart inte. Den enda vettiga anledningen för ett företag att anställa bör väl vara ändå att det lönar sig att just anställa och då spelar ju sänkta avgifter en högst väsentlig roll.
Birgit Ek

Varför anställa vitt när så många är beredda att jobba svart?

Det är väl ännu ett skäl att sänka pålagorna på arbetsgivaren, om den svarta sektorn t.ex halverades skulle det betyda enorma skatteintäkter.
Birgit Ek
LadyG
CITAT (birgitek @ 18-09-2006, 11:31)
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 10:27)
CITAT (birgitek @ 18-09-2006, 11:12)
CITAT (AnitaGg @ 18-09-2006, 09:50)
Att det skulle existera nån slags "nu-ska-vi-hjälpa-arbetslösa-för-pengarna-mentalitet" är väl ändå aningen svårt att tro på.

Nä, självklart inte. Den enda vettiga anledningen för ett företag att anställa bör väl vara ändå att det lönar sig att just anställa och då spelar ju sänkta avgifter en högst väsentlig roll.
Birgit Ek

Varför anställa vitt när så många är beredda att jobba svart?

Det är väl ännu ett skäl att sänka pålagorna på arbetsgivaren, om den svarta sektorn t.ex halverades skulle det betyda enorma skatteintäkter.
Birgit Ek

Det blir aldrig billigare att anställa vitt än svart, om du inte slopar arbetsgivaravgifter och allt fullständigt.
birgitek
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 10:33)
CITAT (birgitek @ 18-09-2006, 11:31)
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 10:27)
CITAT (birgitek @ 18-09-2006, 11:12)
CITAT (AnitaGg @ 18-09-2006, 09:50)
Att det skulle existera nån slags "nu-ska-vi-hjälpa-arbetslösa-för-pengarna-mentalitet" är väl ändå aningen svårt att tro på.

Nä, självklart inte. Den enda vettiga anledningen för ett företag att anställa bör väl vara ändå att det lönar sig att just anställa och då spelar ju sänkta avgifter en högst väsentlig roll.
Birgit Ek

Varför anställa vitt när så många är beredda att jobba svart?

Det är väl ännu ett skäl att sänka pålagorna på arbetsgivaren, om den svarta sektorn t.ex halverades skulle det betyda enorma skatteintäkter.
Birgit Ek

Det blir aldrig billigare att anställa vitt än svart, om du inte slopar arbetsgivaravgifter och allt fullständigt.

Självklart är det så, men allt som gör att företag och företagsamhet går bra och växer är väl bra för alla, ju bättre det går för företagen ju större blir ju skatteintäkterna.I slutändaen är det ändå företagen som betalar vår välfärd och den offentliga sektorn .
Birgit Ek
Pirum
CITAT (birgitek @ 18-09-2006, 10:28)
Sverigedemokraternas anhängare kommer ju nästan uteslutande från grupper i den s.k. arbetarklassen.
Birgit Ek

Sverige är intressant här, jämfört med exempelvis Norge. Där har ju partiet för minskad invandring (Fremskrittspartiet) till mycket stor del lockat röster även från högerkanten, från många företagare, etc. I Sverige verkar Sverigedemokraterna än så länge vara ungefär som sossarna, fast med mer restriktiv invandringspolitik. Jag tror dock att detta kommer att ändras, så att Sverigedemokraterna även börjar ta fler väljare från exempelvis moderaterna.
Pirum
CITAT (birgitek @ 18-09-2006, 10:52)
Självklart är det så, men allt som gör att företag och företagsamhet går bra och växer är väl bra för alla, ju bättre det går för företagen ju större blir ju skatteintäkterna.I slutändaen är det ändå företagen som betalar vår välfärd och den offentliga sektorn .
Birgit Ek

Nä, i slutändan är det ändå arbetarna som betalar, men, jag antar att vi här kommer in på filosofi.

Företagsamheten har på senare tid i Sverige gått enormt bra, vi har väldigt effektiviserad industri, mycket bra produktivitet, det ena med det andra. Men att säga att det varit bra för alla är nog att ta i.

Tillägg: dessutom tror jag inte på att bygga en framtid på system som kräver ständigt tillväxt av diverse slag, däremot är ökad effektivisering en naturlig del av ett smartare och mer hållbart samhälle.
LadyG
CITAT (birgitek @ 18-09-2006, 11:52)
Självklart är det så, men allt som gör att företag och företagsamhet går bra och växer är väl bra för alla, ju bättre det går för företagen ju större blir ju skatteintäkterna.I slutändaen är det ändå företagen som betalar vår välfärd och den offentliga sektorn .
Birgit Ek

Det enda som är garanterat är att aktieägarna vinner på sänkt arbetgivaravgift. Det finns inget som säger att en sänkt avgift skulle stimulera tillväxten eller öka antalet anställda bland företagen. Inte ens vår ökande export garanterar högre tillväxt, om man ska tro SCB.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon