Full version: Ville bara visa.....
Mia, zon 3
Tänk att det inte syns efteråt hur mycket slit det är med vissa saker.... Jag har i helgen snofsat till min kära glasveranda:

1. dammsugit, skurat mm
2. ställt in alla inneväxter som varit på glasverandan på sommarviste
3. tagit in alla glasverande-växter som varit ute i trädgården på sommarviste
4. klippt ned sånt som antagit djungelformat
5. lagt pannan i djupa veck för att pussla in krukorna så alla får plats

Så nu ligger det bilder i mitt album, om någon är intresserad av hur det blidde. Ganska mysigt, än så länge... Tog kvällste där igårkväll, det doftar av blommamde bladkaktusar och heliotroper mm.
Men snart ska resten in, och då blir det knappt plats för en tekopp ens....

Mysigt med höst ändå! wub.gif
mari_tres
Myyysigt! Vill också ha tongue.gif

De lyktorna (antar jag att det är) som hänger i fönstret, hemgjort eller köpt? Om hemgjort, hur, och om köpt, var? rolleyes.gif
Mia, zon 3
Det är vanliga glas-konservburkar som jag målat med "dagisfärg", alltså vanlig plastfärg på flaska. Sedan har jag vridit fast en ståltrådsring under kanten på burkarna och gjort en hanke av samma ståltråd att hänga dem i. Tål inte att diskas, men det behövs ju sällan.
mekare
vad fint det blev. duktig du smile.gif
Mia, zon 3
CITAT (mekare @ 18-09-2006, 11:31)
vad fint det blev. duktig du smile.gif

Taaaack...! wub.gif Kom och ta en kopp medan det finns plats - du hittar ju....
mekare
tack gärna nån dag, ska bara bära sten först... smile.gif smile.gif
Eva i Höga
Jättefint, jag har också en glasveranda men inte har jag så fint. Nu blev jag riktigt inspirerad! Vill skynda mig hem och städa o göra fint.
Eva
Eva i Höga
Mia, jag måste fråga om din glasveranda är vinterbonad. Om den inte är det vad har du då i verandan på vintern? Jag har börjat pyssla i min nu men när det blir kallt kan jag inte ha några växter där och då blir det väldigt tomt. Just nu är det väldigt fint och det är mysigt att sitta där på kvällen med en kopp te vid levande ljus.
Eva
kristerh
Härlig glasveranda wub.gif den som ändå hade en sådan wub.gif
mari_tres
En fråga till om lyktorna, bara.... är de målade på insidan eller utsidan? Eller det kanske inte spelar någon roll?
Kajsa
Blir också avundsjuk på er alla som har dessa inglasade verandor.
Vilken snygg uppstammad spikfuchsia biggrin.gif
Mia, zon 3
CITAT (Eva i Höga @ 20-09-2006, 12:00)
Mia, jag måste fråga om din glasveranda är vinterbonad.

Ja, den är nätt och jämnt vinterbonad. Vi har ett vanligt element därute, och har isolerat en del (men fönstren släpper ju ut mycket värme). Blir det svinkallt sätter jag ut ett litet extraelement om nätterna. Och så ser jag till att det som absolut inte tål frost står lite längre in i rummet, och närmre elementet. Ute i fönstren kan det bli någon minusgrad när det är som kallast.
Jag tror att man kan ha vissa växter även på en kall veranda, sådana som tål kyla men inte fukt. Fast ofta är ju de sådana som vissnar ned ovan jord, och då är det ju mindre kul.
Innan vi isolerade satte jag upp klippta snösjtärnor i papper på rutorna, och hade mängder med ljuslyktor. Men visst saknade man det gröna.... Nu är det underbart att kunna gå ut i januari-februari och "tanka grönt" med ögonen.... Jasmin, citrus och kamelia brukar blomma då, samt rea-lökar som jag sätter i krukor.
Men mycket vill ha mer - jag vill ha ett plantrum i källaren för att förvara allt som blir fult under vintern, och för sådderna. Och så skulle jag vilja ha en "riktig" vinterträdgård, med inomhusdamm osv..... wub.gif
Mia, zon 3
CITAT (mari_tres @ 20-09-2006, 15:52)
En fråga till om lyktorna, bara.... är de målade på insidan eller utsidan? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Hmmhmm.... utsidan tror jag. Det borde spela mindre roll. Vill man ha det mer permanent finns ju glasfärg som man bränner i vanlig ugn, så kan man diska dem också.
Carex
jättesnyggt! Och så mysigt! Det bevisar bara att oavsett hur mycket plats du har kan det alltid bli så att den sista krukan får klämmas in med kofot!;)
kerstin z5-6
jag tycker du har det jättefint i ditt glasrum -och gott om plats -det har inte jag ...
Även jag har städat och släpat in krukor -inte en enda till kruka ska jag ha-jag lovar på heder och ....


malin72
CITAT (Mia @ zon 3,21-09-2006, 08:28)
CITAT (mari_tres @ 20-09-2006, 15:52)
En fråga till om lyktorna, bara....  är de målade på insidan eller utsidan? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Hmmhmm.... utsidan tror jag. Det borde spela mindre roll. Vill man ha det mer permanent finns ju glasfärg som man bränner i vanlig ugn, så kan man diska dem också.

i julas så gjorde vi ljuslyktor på julpysslet i skolan min (nu 7 årige)son målade med härliga färger och sen ställdes den in i ugnen...på kvällen hängdes den upp med värmeljus i det blir jätte fint....jag hoppas vi får göra flera nu i pysslet tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mia, zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-09-2006, 21:39)
-inte en enda till kruka ska jag ha-jag lovar på heder och ....

Jag vet!!!!! Jag har varit duktig och sålt/gett bort flera växter som jag tröttnat på. Men effekten av det är bara att det blir ännu fler växter, för då tänker jag att "Nu finns det ju plats att prova en sån och en sån och en sån....." Och så gillar ju jag att börja med små sticklingar.... att de sedan blir vääääldigt stora tänker man ju helst inte på då..... Laaalllaaaalalaaa rolleyes.gif biggrin.gif
Mia, zon 3
CITAT (malin72 @ 21-09-2006, 23:13)
i julas så gjorde vi ljuslyktor på julpysslet i skolan min (nu 7 årige)son målade med härliga färger och sen ställdes den in i ugnen...på kvällen hängdes den upp med värmeljus i det blir jätte fint....jag hoppas vi får göra flera nu i pysslet tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Min son kom hem med jättefin lykta från dagis - de hade målat vanliga glasburkar med lim, och sedan rullat dem i strösocker blandat med glitter. Så fin när man satte ljus i den! Ska göra själv i vinter.....
Eva i Höga
CITAT (Mia @ zon 3,22-09-2006, 08:52)
Min son kom hem med jättefin lykta från dagis - de hade målat vanliga glasburkar med lim, och sedan rullat dem i

Det måste jag verkligen pröva, tycker det är jätteroligt att pyssla. Sen jag gick med i detta forum har jag fått så mycket inspiration och lust så jag vet inte hur jag ska hinna med allt. Härligt!
Eva
malin72
CITAT (Eva i Höga @ 22-09-2006, 10:46)
CITAT (Mia @ zon 3,22-09-2006, 08:52)

Min son kom hem med jättefin lykta från dagis - de hade målat vanliga glasburkar med lim, och sedan rullat dem i

Det måste jag verkligen pröva, tycker det är jätteroligt att pyssla. Sen jag gick med i detta forum har jag fått så mycket inspiration och lust så jag vet inte hur jag ska hinna med allt. Härligt!
Eva

ja det var också ett roligt sätt ska lägga det i fixa listan...i området vi bor har vi jul, och påsk pyssel tillsammans med barnen i våran lokal...jätte trevligt vilka tror ni pysslar mest barnen eller vi föräldrar tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon