Full version: hjälp !
snuffe
Huset är byggt i slutet på 1960-talet och ligger i ett skogsbryn.
För länge sedan hörde jag en radiofråga om detta problem och svaret var:
"skjut hackspetten"

Jag misttänker förstås att hackspetten hittat någon läskig trägnagande insekt ; hästmyra ?
Den hackar längs med en stående panelbräda precis under taket ( pulpettak= ingen vind)

Har någon erfarenhet av detta ?

Anna
KURT
SOF beskriver och förklarar. Det finns förslag på lösningar. Även SNF har förslag på lösningar.

Man bör alltså försöka lista ut varför den hackar. I ditt fall verkar det väl knappast som att den vare sig bygger bo eller trummar revirsignaler (det görs ju båda på våren). Om den letar föda så kan det ju bero på att:

1. Det finns föda i panelen
2. Det är något mekaniskt, eller elektriskt ljud som gör att den tror att det finns föda.
3. Det kan finnas getingbon INNANFÖR panelen.
Farbror Blå

Om man avfärdat dessa förklaringar till att spetten hackar, så kan man med fördel sätta upp en uggla på en pinne på väggen.
Man kan svarva en fågelfigur, fylla en strumpa eller nåt annat som liknar en uggla på spaning.Brukar tydligen hjälpa i dessa fall har jag hört.
snuffe
Tack för svaren !
Jag ska försöka intressera min händige sambo för hantverket. Det är han som blir väckt, så det går nog bra ...
Men jag undrar hur kattugglan (ugglorna ?) jag hör i skogen kan tänkas reagera på uggleatrappen. Det blir intressant. Jag ska rapportera om det händer något lustigt.

Anna
netaave
Har du någon klocka med pendel inne i huset?
Läste eller såg på tv en gång om en hackspett som hackade sönder väggen på ett hus för att han blev "kär" i en klocka.
anne-li i olofstorp
En bekant hade detta problem,
Intendenten på Naturhistoriska museet i Göteborg berättade då att dessa fjäderbollar drivs av förstörelsemani och hackar gärna på panel.
Dock bara stående panel högt upp mot taket.

Bekanten bytte till liggande panel högst upp och ungefär till takets nedersta punkt. Snyggt och garanterat hackfritt. blink.gif
snuffe
Detta stämmer kusligt väl ; stående panel precis på hörnet högst upp.
Undrar vad en sån "operation" kan kosta ???
Anticimex ska komma och undersöka om det finns insekter, fast det tror jag inte mycket på. Bålgetingarna i fågelholken 20 m därifrån har åtminstone befriat oss från vanliga getingar...

Tänk i den bästa av världar om bålgetingarna (som ger mig panik) bodde i skogen och hackspetten i fågelholken...


Anna
netaave
CITAT (snuffe @ 18-09-2006, 16:28)
Tänk i den bästa av världar om bålgetingarna (som ger mig panik) bodde i skogen och hackspetten i fågelholken...


Anna

biggrin.gif biggrin.gif
Önska kan man alltid!
KURT
CITAT (Farbror Blå @ 18-09-2006, 15:04)

Om man avfärdat dessa förklaringar till att spetten hackar, så kan man med fördel sätta upp en uggla på en pinne på väggen.
Man kan svarva en fågelfigur, fylla en strumpa eller nåt annat som liknar en uggla på spaning.Brukar tydligen hjälpa i dessa fall har jag hört.

Man använder ugglebulvaner för att locka till sig kråkfåglar om man jagar dem. Andra fåglar blir upprörda och rädda av en ugglebulvan.
snuffe
Kurt ! Tack ! Ugglebulvan !
Har aldrig hört ordet förut, men det måste jag pröva !
Om jag fattat rätt kan man hitta sådana i båtaffärer ; kanske på fler ställen ??

Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon