Full version: Måla på tapet
netaave
Ska man grunda med något speciellt när man ska måla på tapet?
CurlySue
Nej du behöver inte grunda.
Däremot där tapeten är lös måste du ta bort, och jag brukar slipa bort alla tapetskarvar och sen spackla på dem och sedan slipa igen, då blir det kanon fint.
KURT
Vad är det för tapet? Är det vinyltapet så behöver man antingen dra av det yttre skiktet eller göra en massa hål i det.
yrian
Hmm... jag har verkligen inga bra erfarenheter av att måla på tapet. Det har alltid blivit blåsor och så är det så lätt att repa bort färgen om man stöter till. Jag tycker det är mycket enklare att tapetsera om, känns mycket fräschare också. Visst, det är jobb med att riva ner tapeter och spackla och slipa wacko.gif men det är det värt! De tapeter där man limmar på väggen och inte på själva våden är superenkla att arbeta med.

Förespråkar således omtapetsering! smile.gif
CurlySue
Jag har målat på massor av tapeter och aldrig fått problem.
Föredrar en enhetlig enfärgad vägg, gärna bruten vit. Det är så mycket mer vilsamt för ögat än en mönstrad tapet.
Man har ju mönster och färger ändå i inredningen.
netaave
Jo att jag måste slipa och spackla det hade jag redan förstått, har en slags hyvel att dra på skarvarna med, när man gjort det och slipat och spacklat brukar det inte gå att se var skarven varit.
Den här tapeten har en lätt struktur av grässtrån och jag tänkte att det kanske vore lite läckert att måla över det, men det kanske inte blir så bra då.
Vet att tapeten var avtorkbar när den köptes för 18 år sen, men tror inte det är vinyl, känns inte så.
askar
Struktur av grässtrån... blir jättesnyggt.
Dottern målade med ljus, gråblå färg på sån tapet.

Bubblor torkar in när färgen torkar.
Har sett många målade tapeter, men ingen med bubblor.
Tezzla
CITAT (netaave @ 21-09-2006, 12:31)
Jo att jag måste slipa och spackla det hade jag redan förstått, har en slags hyvel att dra på skarvarna med, när man gjort det och slipat och spacklat brukar det inte gå att se var skarven varit.
Den här tapeten har en lätt struktur av grässtrån och jag tänkte att det kanske vore lite läckert att måla över det, men det kanske inte blir så bra då.
Vet att tapeten var avtorkbar när den köptes för 18 år sen, men tror inte det är vinyl, känns inte så.

Fast risken är ju att du kommer att få en skarv/avgränsning om du slipar och spacklar på tapetskarven först. Eftersom tapeten är av struktur så kommer det väl att bli en gräns mellan tapet och skarv, skrovlig yta och slät? Måste du slipa denna tapet tror du? Jag har målat på tapet och vissa gånger har jag slipat andra gånger har jag låtit det vara. Resultatet har dock alltid blivit bra.
netaave
CITAT (Tezzla @ 21-09-2006, 12:54)
Fast risken är ju att du kommer att få en skarv/avgränsning om du slipar och spacklar på tapetskarven först. Eftersom tapeten är av struktur så kommer det väl att bli en gräns mellan tapet och skarv, skrovlig yta och slät? Måste du slipa denna tapet tror du? Jag har målat på tapet och vissa gånger har jag slipat andra gånger har jag låtit det vara. Resultatet har dock alltid blivit bra.

Så du menar att det bara är att rolla på då?
Låter ju fantastiskt. laugh.gif
Tezzla
CITAT (netaave @ 21-09-2006, 12:58)
CITAT (Tezzla @ 21-09-2006, 12:54)

Fast risken är ju att du kommer att få en skarv/avgränsning om du slipar och spacklar på tapetskarven först. Eftersom tapeten är av struktur så kommer det väl att bli en gräns mellan tapet och skarv, skrovlig yta och slät? Måste du slipa denna tapet tror du? Jag har målat på tapet och vissa gånger har jag slipat andra gånger har jag låtit det vara. Resultatet har dock alltid blivit bra.

Så du menar att det bara är att rolla på då?
Låter ju fantastiskt. laugh.gif

Du får naturligtvis göra som du vill, men du förstod hur jag menade, va? Det kan ju bli konstigt om ytan är slät där skarven varit och "gräs-strukturerad" på själva tapeten biggrin.gif Varför inte pröva en liten bit först så får du se hur det blir. Spackla och slipa den övre delen av tapeten och låt den undre vara.
askar
De ställen man slipar på strukturtapeten
måste man dutta på lite spackel ojämnt... annars ser det inte vackert ut.
Klura
CITAT (sarah68 @ 21-09-2006, 12:30)
Föredrar en enhetlig enfärgad vägg, gärna bruten vit.

Har du förslag på färgnummer på en snygg bruten vit?
Jag ska för första gången i mitt liv måla ett rum vitt och känna på hur det är att ha det. Men jag vet inte vilken sorts vit jag ska ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon