|
Det var för två år sedan som polisen och Vägverket bestämde att alla bötesbelopp i trafiken skulle höjas. Men då blev det stopp bland annat för att lagen inte tillät sådana höjningar och för att det formellt är riksåklagaren som beslutar om maxstraffen i Sverige. Nu har det gått två år, lagen har ändrats och riksåklagaren har gjort en katalog med alla höjningar som alltså börjar gälla redan om tio dagar.
Fortkörning på 30 och 50-begränsad väg:
Bötesbelopp i kronor från 1/10 2006 0 - 10 km/tim för fort 2 000:- 11 –15 2 400:- 16 - 20 2 800:- 21 – 25 3 200:- 26 – 30 3 600:- 31 – 40 4 000:-
på 70, 90, 110 och 120-sträckor: 1 – 10 1 500:- 11 – 15 2 000:- 16 – 20 2 400:- 21 – 25 2 800:- 26 – 30 3 200:- 31 – 35 3 600:- 36 – 40 4 000:-
Ej använt bilbälte: Förare 1 500:- passagerare, vuxen 1 500:- barn (bälte eller barnstol) 2 500:- Källa: AftonbladetJag tycker det bara är bra, det var väl ändå på tiden att böterbeloppen steg ändå.
Jättebra tycker jag
I synnerhet att det är mer böter på att inte sätta på barnen bälten än vad man får om man inte har det själv. Barn ska inte behöva fundera på sånt, det är ju de vuxnas ansvar
andersen
23-09-2006, 04:10
Ja det är bra, och jag hoppas att dom som säjer i en annan tråd här att det är helt ok att köra för fort får sig en tanke ställare.
Jag vet hur man kan lösa detta med trängselskatten i Stockholm! Ställ en poliskontroll utmed motorvägen till och från Arlanda och mät hastigheterna på förbipasserande bilar i vänsta körfältet. Där finns det både en och annan krona att inhämta.
kristerh
23-09-2006, 07:49
jag tycker det är en bra idé med höjda böter, folk har ju ingen som helst trafikvett, de kör som galningar, och folk verkar besatta så fort de sätter sig bakom ratten
Ja, om inte sunt förnuft och trafiksäkerhet är argument nog för att sänka farten så borde väl en ekonomisk örfil bita lite bättre.
niklaswik
23-09-2006, 10:05
Med tanke på att det ska bli mer och mer fult och fördömt att njuta av att köra bil så borde det startas statliga racerbanor där vanligt folk får komma och få en gratis snabbkurs i diverse körteknik och säkerhet och sen får köra så mycket och fort man vill.
Bankörning finns på ganska många ställen redan nu, men det kostar flera hundra per gång, då är det ju inte så konstigt att man måste hålla till på allmänna vägar när man känner för att "gasa av sig" lite grann...
Det finns ju till och med statliga ställen där man får köpa sprit eller spela bort alla sina pengar, varför ska man då inte få bränna lite pengar på bensin under statligt överinseende?
Hannele
23-09-2006, 10:11
Förslaget jag hört, att samma överskridelse gäller, oavsett var man kör för fort; 8 km/h för fort i 30-väg och motorväg skulle vara lika straffbart...
Är man så intresserad av att gasa kan man ju bli folkraceförare (Inte särskilt svårt)
niklaswik
23-09-2006, 10:19
Det är jag redan.. Eller har varit rättare sagt, meka är inte min grej, jag kör hellre, därför la jag ner den karriären efter 7-8 tävlingar....
Whiskuchi
23-09-2006, 10:22
Bara jag som tycker att Sverige borde ta efter Finland när det gäller böter? edit: kanske borde förtydliga, kanske inte alla som vet.. men i Finland beror boten på din inkomst. 3000 kr drabbar en låginkomsttagare hårt, samma summa är en fis i rymden för en som tjänar extremt mycket pengar. Rekordet i Finland är tydligen 1,5 miljoner i fortkörningsbot. Världsrekord!
CITAT (niklaswik @ 23-09-2006, 12:19) Det är jag redan.. Eller har varit rättare sagt, meka är inte min grej, jag kör hellre, därför la jag ner den karriären efter 7-8 tävlingar.... Coolt, kunde du inte lejt en polare som mek, som Björn Waldegård eller nån? Det är ju inga vackra formel 1-bilar men är inte finessen att alla är till salu efteråt, för samma pris? Så då behöver den ju inte vara jättetrimmad och ha en massa dyra finesser, den behöver ju bara fungera När jag tänker efter kan man ju ta racinglektioner på Mantorp om man vill, och där går det också undan! fast jag tror det är "riktiga" racingbilar (man får nog inte ta sin egna bil) och jag hittar inga priser. Men det verkar attans så kul!
Månskensbonden
23-09-2006, 11:01
CITAT (Whiskuchi @ 23-09-2006, 11:22) Bara jag som tycker att Sverige borde ta efter Finland när det gäller böter? edit: kanske borde förtydliga, kanske inte alla som vet.. men i Finland beror boten på din inkomst. 3000 kr drabbar en låginkomsttagare hårt, samma summa är en fis i rymden för en som tjänar extremt mycket pengar. Rekordet i Finland är tydligen 1,5 miljoner i fortkörningsbot. Världsrekord! Precis vad jag tycker!! Att ha fixerade bötesbelopp är oerhört orättvist! Givetvis borde det vara en form av dagsböter, där bötesbeloppet står i relation till din inkomst! Statskassan skulle dels få in mer pengar, och det preventiva syftet med böterna skulle dessutom bli mycket bättre! (OBS, jag menar inte nödvändigtsvis att böterna skall bli lägre för en låginkomsttagare....man kan t o m kanske tänka sig ett slags grundbelopp, kompletterat med en inkomstrelaterad del ovanpå?!)
Whiskuchi
23-09-2006, 11:07
CITAT (Månskensbonden @ 23-09-2006, 12:01) (OBS, jag menar inte nödvändigtsvis att böterna skall bli lägre för en låginkomsttagare....man kan t o m kanske tänka sig ett slags grundbelopp, kompletterat med en inkomstrelaterad del ovanpå?!) Mycket bra idé!
CITAT (Whiskuchi @ 23-09-2006, 11:22) Bara jag som tycker att Sverige borde ta efter Finland när det gäller böter? edit: kanske borde förtydliga, kanske inte alla som vet.. men i Finland beror boten på din inkomst. 3000 kr drabbar en låginkomsttagare hårt, samma summa är en fis i rymden för en som tjänar extremt mycket pengar. Rekordet i Finland är tydligen 1,5 miljoner i fortkörningsbot. Världsrekord! Sk*tbra, håller verkligen med! Och när vi ändå håller på; Förbjud prat i mobiltelefon under bilkörning!
niklaswik
23-09-2006, 11:22
På temat "orättvist med fixerade bötesbelopp" kan man ju ta en titt på aftonbladets artikel nån gång i somras om Carolas parkeringsvanor...
Hon hade visst för vana att parkera där hon fick plats med bilen sen bryr hon sig inte om det är en lastzon eller en trottoar.
Parkeringsböterna tjänar hon ju in på några sekunders sjungande på en scen så det skiter väl hon i om hon får eller inte.
Den som har en ferrari eller porsche och tycker om att tynga ner gaspedalen kommer inte lätta det minsta på det för att böterna stiger.
Fialotta
23-09-2006, 13:45
CITAT (Betty @ 23-09-2006, 12:16) CITAT (Whiskuchi @ 23-09-2006, 11:22) Bara jag som tycker att Sverige borde ta efter Finland när det gäller böter? edit: kanske borde förtydliga, kanske inte alla som vet.. men i Finland beror boten på din inkomst. 3000 kr drabbar en låginkomsttagare hårt, samma summa är en fis i rymden för en som tjänar extremt mycket pengar. Rekordet i Finland är tydligen 1,5 miljoner i fortkörningsbot. Världsrekord! Sk*tbra, håller verkligen med! Och när vi ändå håller på; Förbjud prat i mobiltelefon under bilkörning! Ja det där med mobiler o bilkörning borde förbjudas...fattar inte att det inte är så redan...tar inte många sekunder o stanna bilen om det är viktigt
Håller också med om det där med mobiltelefonerna. Själv skulle jag aldrig klara av att prata i telefon samtidigt som jag kör bil utan då skulle jag antingen stanna eller skita i att svara.
Tycker det är bra att böterna höjs så att det svider lite att bryta mot lagarna.
MrNorth
23-09-2006, 22:16
Tveksam till om dessa nya böteshöjningar som gäller hastigeter har nån som helst effekt. jag som Svensson kommer fortfarande köra i 100 km/h på en bred 90 väg... Och hur i hela friden skall du kunna styrka att du körde i 30 (enligt din mätare) på en 30 väg när polisen hävdar att du körde i 35 eller 40? Bara att betala och se glad ut? Det hade iaf inte fungerat med mig... i teorin är allting möjligt medans verkligheten är lite annan. Dock är det självklart att böterna för att inte köra med bälte höjs, gärna ännu mera. Och man undrar varför det inte är böter på att köra samtidigt som man snackar i mobil? Tror nog det är liiiiite farligare än att jag kör i 100 på en landsväg... Självklart skall det svida att bryta mot lagen, men allting måste ju ske med rim och reson... Att mäta upp 1 km/h är väldigt svårt iaf med de hastighetsmätare som sitter i bilarna, de diffar för mycket. Jag hoppas att man även ställer krav på polisens mätutrustning, att den är kalibrerad och att man har mätt på rätt sätt... det liksom förutsätter jag. Det är alltid lätt att sätta krav på andra, men man får se om sitt eget hus också. henrik
Hannele
23-09-2006, 22:32
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-09-2006, 14:54) Själv skulle jag aldrig klara av att prata i telefon samtidigt som jag kör bil Men man klarar ju att prata med medpassagerare... Det är skillnad, om man pratar med handsfree.
Ja, handsfree är en smula bättre, men det stora problemet med telefonsnack är inte att man blir sämre på att svänga eller växla, problemet ligger i att fokus inte hamnar på bilkörningen utan på samtalet. När man snackar med någon i sätet bredvid så kan man (tillsammans) på ett mycket bättre sätt anpassa samtalet efter bilkörningen. Jag är en usel bilförare med telefon, oavsett lur eller handsfree. Möjligt att man kan träna upp förmågan rejält, men jag vågar bara snacka i telefon om vägen är i stort sett ren från andra bilar och med bra uppsikt vad gäller älgar osv...jag är feg av mig.
fruberglund
24-09-2006, 10:05
CITAT (Pirum @ 23-09-2006, 23:38) Ja, handsfree är en smula bättre, men det stora problemet med telefonsnack är inte att man blir sämre på att svänga eller växla, problemet ligger i att fokus inte hamnar på bilkörningen utan på samtalet. När man snackar med någon i sätet bredvid så kan man (tillsammans) på ett mycket bättre sätt anpassa samtalet efter bilkörningen. Jag är en usel bilförare med telefon, oavsett lur eller handsfree. Möjligt att man kan träna upp förmågan rejält, men jag vågar bara snacka i telefon om vägen är i stort sett ren från andra bilar och med bra uppsikt vad gäller älgar osv...jag är feg av mig. Tycker inte alls du är feg, tvärtom tycker jag du är smart som inser dina begränsningar! Jag tycker också det stör för mycket och låter oftast bli att svara, finns ju faktiskt nummerpresentatör på de flesta mobiler och det är inte helt omöjligt att ringa tillbaka när man stannat. Oftast är det ju inte ett akut samtal i alla fall. Visst pratar jag ibland men väldigt kort i så fall och som Pirum endast när det är fritt och klart på vägen. Min man däremot svarar alltid, växlar och svänger m.m. utan handfree, alltså med telefonen i handen. Blir så trött på honom och gnäller jämt när han gör så Fattar inte varför man alltid måste vara så nåbar hela tiden Bra att de höjer böterna men som MrNorth skriver så diffar bilarna väldigt mycket. Vi har fel dimension på våra däck på bilen nu (för stora) och då diffar det vet jag men jag vet inte om det är uppåt eller neråt. För inte så länge sen fanns en mätartavla uppsatt när man åkte E4:an söderut från Jönköping mot Malmö. Den har de tyvärr tagit bort, synd tycker jag för då kunde man ju se hur fort man egentligen körde jämfört med vad mätaren i bilen visade.
CITAT (niklaswik @ 23-09-2006, 12:22) Den som har en ferrari eller porsche och tycker om att tynga ner gaspedalen kommer inte lätta det minsta på det för att böterna stiger. Sant. Jag satt på en flygplats i helgen, i väntan på att ett flygplan skulle lyfta. Det var försenat så jag satt väl nästan en timme. Tittade på folk som parkerade, då jag själv satt i en parkerad bil. 'Alla' som parkerade i gamla Volvo 740, etc, betalade utan undantag. Men flera i nya bilar betalade inte alls. Som tur var kom en parkeringsvakt, och inom en radie på dryga 5 meter från mig skrev han upp 5-6 bilar...alla nya och fina. Tyvärr missade han en (svart) BMW som åkte minuten innan, efter att ha varit parkerad en halvtimme utan biljett. Det jag menar med ovanstående är, att personerna som återkom till den blänkande Mercedesen bredvid mig, bara SKRATTADE åt böterna, det var helt uppenbart att några hundra inte spelade någon som helst roll. Om böter ska kännas måste det vara inkomstrelaterat, kanske även förmögenhetsrelaterat. Som den där finska Nokiadirektören som fick punga ut så det sjöng om det efter en fortkörning. Fruberglund : Om däcken är större så kör du fortare än mätaren visar
CITAT (Hannele @ 23-09-2006, 23:32) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-09-2006, 14:54) Själv skulle jag aldrig klara av att prata i telefon samtidigt som jag kör bil Men man klarar ju att prata med medpassagerare... Det är skillnad, om man pratar med handsfree. Fast jag tycker nog man borde bli rätt avskärmad från vad som händer runt omkring en om man sitter med proppar i öronen.
anna_rispan
24-09-2006, 17:37
det finns handfree system som är en mikrofon som tar upp ditt tal o den "andra ändan"/personen går ut i högstalarna på stereon
Hannele
24-09-2006, 17:38
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-09-2006, 18:02) CITAT (Hannele @ 23-09-2006, 23:32) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-09-2006, 14:54) Själv skulle jag aldrig klara av att prata i telefon samtidigt som jag kör bil Men man klarar ju att prata med medpassagerare... Det är skillnad, om man pratar med handsfree.Fast jag tycker nog man borde bli rätt avskärmad från vad som händer runt omkring en om man sitter med proppar i öronen. Proppar i öronen? Har du aldrig använt handsfree?
CITAT (Hannele @ 24-09-2006, 18:38) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-09-2006, 18:02) CITAT (Hannele @ 23-09-2006, 23:32) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-09-2006, 14:54) Själv skulle jag aldrig klara av att prata i telefon samtidigt som jag kör bil Men man klarar ju att prata med medpassagerare... Det är skillnad, om man pratar med handsfree.Fast jag tycker nog man borde bli rätt avskärmad från vad som händer runt omkring en om man sitter med proppar i öronen. Proppar i öronen? Har du aldrig använt handsfree? Nej det har jag faktiskt inte. Men till vår bärbara telefon hemma har vi en sladd man kan koppla in med en öronpropp och liten mikrofon på.
fruberglund
25-09-2006, 07:22
CITAT (Pirum @ 24-09-2006, 16:23) Fruberglund : Om däcken är större så kör du fortare än mätaren visar Tusan också Jaja, däcken är slitna och ska bytas till nästa år och snart är det ju dags för vinterdäcken så jag får väl tagga ner farten lite tills dess
CITAT (Hannele @ 23-09-2006, 23:32) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-09-2006, 14:54) Själv skulle jag aldrig klara av att prata i telefon samtidigt som jag kör bil Men man klarar ju att prata med medpassagerare... Det är skillnad, om man pratar med handsfree. Vägverkets hemsida, frågor och svar om mobiler i trafiken. CITAT Är det riskfritt att prata i mobiltelefon om man använder handsfree? Nej. En förare som använder handsfree är i stort sett lika okoncentrerad, har samma förlängda reaktionstid och samma ojämna körning som en förare som håller mobiltelefonen i handen.
Bettson
25-09-2006, 12:05
CITAT (Scrollan @ 25-09-2006, 09:38) CITAT (Hannele @ 23-09-2006, 23:32) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-09-2006, 14:54) Själv skulle jag aldrig klara av att prata i telefon samtidigt som jag kör bil Men man klarar ju att prata med medpassagerare... Det är skillnad, om man pratar med handsfree. Vägverkets hemsida, frågor och svar om mobiler i trafiken. CITAT Är det riskfritt att prata i mobiltelefon om man använder handsfree? Nej. En förare som använder handsfree är i stort sett lika okoncentrerad, har samma förlängda reaktionstid och samma ojämna körning som en förare som håller mobiltelefonen i handen. Tycker det är bra med rejäla böter. Jag har aldrig varit fälld för något, inte ens en gång en felparkering, hitills. Fast jag vet att perioder när jag är stressad så har jag en tendens att köra för fort. Likaså om man lånar en bil och drar på sisådär man tycker är lagom så kan man nästan få hicka när man efter en stund tittar på hastighetsmätaren. Det känndes faktist inte så fort i den bilen. Så jag undrar, vad kostar en farthållare? Edit: OCh så råkade jag i farten citera fel person också. Järnvägars så tokigt det kan bli när det går för fort.
fruberglund
25-09-2006, 14:29
CITAT (Bettson @ 25-09-2006, 13:05) Så jag undrar, vad kostar en farthållare? Beror ju på om du ska montera in den själv eller lämna på verkstad. Min man har hittat en för 1.700:- som vi ska köpa sen, den monterar dock han in i så fall. Vi har en Renault Megané -99 men jag tror den var universal och funkade till alla bilar. På verkstad kostar det nog ett antal sköna tusenlappar till antar jag.
Farbror Blå
25-09-2006, 15:37
Jag har en gång "åkt på mej" böter för 1200 kr.
För mej får böterna gärna vara mer kostsamma, man ska ju faktiskt inte köra för fort/vårdslöst osv, bara brist på respekt för andra egentligen
netaave
25-09-2006, 16:10
Men hallå! Läs det här en gång till
"Fortkörning på 30 och 50-begränsad väg:
Bötesbelopp i kronor från 1/10 2006 0 - 10 km/tim för fort 2 000:-"
Det måste väl vara 1-10 km för fort, annars kan man ju riskera böter om man kör precis lagligt!!!!
För övrigt så hoppas jag polisen kommer att ha många fartkontroller i Björklinge även i fortsättningen. Vi behöver inte se dom, det hörs direkt på trafiken när dom är i närheten.
Månskensbonden
25-09-2006, 17:08
Förrut tillämpade polisen en 'praxis' att inte bry sig om folk som körde mindre än 10 km för fort. (För att unvika tvister om felaktiga hastighetsmätare/oprecisa fartkameror antar jag). Har hört att den "frizonen" skall sänkas till ca 6 km för fort. Alltså, lagen säger fortfarande att även 1 km för fort ÄR för fort, men av praktiska skäl måste polisen tillämpa en viss "generositet". -På 30-sträckor är det dock nog tveksamt om dom "ser mellan fingrarna" med hela 6 km för fort...Där är de säkert striktare! En annan sak jag hörde idag; Det är visst på gång att höja bilförsäkringarna med ca 50-100 %!? Jäklars, vad allt blir dyrare... -Man kanske ska sälja rosthögen och skaffa en 'havremotor' istället!? Låta Brunte dra vagnen till Konsum! Visst, det tar lite mer tid, men man slipper ju i alla fall fortkörningsböterna... -Undar om man kan få parkeringsböter för en häst? Och betänk bara all förtjusande dynga man skulle få till odlingarna!!
CITAT (Månskensbonden @ 25-09-2006, 18:08) En annan sak jag hörde idag; Det är visst på gång att höja bilförsäkringarna med ca 50-100 %!? Jäklars, vad allt blir dyrare... Inte hela bilförsäkringen, 'bara' trafikskadedelen. Trafikskadornas kostnader ska privatiseras, och inte längre belasta vår gemensamma sjukvårdsbudget. På sätt och vis är ju detta marknadsekonomiskt rimligt, den som kör bil får också pröjsa för eventuella skador man ställer till med. Farliga fordon 'drabbas' mer, sportbilar mer än Volvokombin. Det innebär också att exempelvis motorcykel/moped kan bli väldigt dyrt i framtiden, relativt idag. Förhoppningsvis kommer det att även fortsättningsvis gå att cykla/promenera utan dyr försäkring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
|
|
|