fjodor
En kompis till mig har en sambo som jobbar på "dagis". Och nu har det tydligen dykt upp ett "problem" där. En av de anställda vill p.g.a. sin religion inte vara med och fira jul. (HUR dom har börjat med detta dillemma redan nu framgår inte av min kompis kunskap). Tidigare har hon helt enkelt "sluppit" genom att hon har tagit på sig andra uppgifter när de andra "jular". Barn skall ju ha mat , bytas blöjor på, det skall städas etc.
Men nu är det en av personalen som ifrågasätter denna arbetsfördelning. "Förskollärare skall lära barnen jultraditioner". PUNKT SLUT!!

Min kompis sambo mår inte bra av detta och vet inte hur hon skall förhålla sig. Hon "jular" gärna och tycket det är Ok att den andra slipper i.o.m. att hon tar på sig tråkiga uppgifter.

Vad säger tex. lagen?? Har letat på "skollagen", http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?$...A1100&RUB=&ORG=
men vet inte om det är denna som man skall ha som riktlinje.

fjodor
Farbror Blå
Lagen säjer med största sannolikhet att ingen kan tvingas delta i aktivitet som strider mot religionen.
En sikhisk man får bära turban till uniform, en muslimsk kvinna slöja.

Om man är tillhör Jehovas vittnen, så firar man inte födelsedagar, jul mm och man kan ju inte tvinga någon!!

Man kan däremot inte heller propsa på att arbetsplatsen skall ta 100% hänsyn. Kanske den personen får ta ledigt då?
Gillan
Vad lagen säger, det är jag i nuläget lite osäker på. Men jag har ju för mig att det är lika med vad " alla andra " inom lärarkåren har att rätta sig efter. Alltså, att du ska kunna ställa upp på vilken religilon det än gäller. Du " ska " helt enkelt vara neutral när det gäller både politik och religion. Det kan tyckas jobbigt, men då kanske personen borde överväga att byta yrke wink.gif
gammelnalle
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 10:57)
Vad lagen säger, det är jag i nuläget lite osäker på. Men jag har ju för mig att det är lika med vad " alla andra " inom lärarkåren har att rätta sig efter. Alltså, att du ska kunna ställa upp på vilken religilon det än gäller. Du " ska " helt enkelt vara neutral när det gäller både politik och religion. Det kan tyckas jobbigt, men då kanske personen borde överväga att byta yrke wink.gif

Vilken av personerna???


Personligen tror jag inte att lagboken (om det nu finns en sådan ) hjälper här???

Tycker det verkar vara ett "kvinnligt" problem (ja , jag är manschauvenist) .. Jag inbillar mig att om det hade varit på en manlig arbetsplats hade man gjort som tidigare: HAN som inte ville delta i "detta" fick göra nåt "skitjobb" och sen hade det varit bra med det.

Men det är intressant: Hur kan man få en Win/win situation av detta?? Och VEM tar tag i det. Arbetsledning? Arbetskompisar?
Björken
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 10:57)
Vad lagen säger, det är jag i nuläget lite osäker på. Men jag har ju för mig att det är lika med vad " alla andra " inom lärarkåren har att rätta sig efter. Alltså, att du ska kunna ställa upp på vilken religilon det än gäller. Du " ska " helt enkelt vara neutral när det gäller både politik och religion. Det kan tyckas jobbigt, men då kanske personen borde överväga att byta yrke wink.gif

Jag håller med dig men kan liksom du inte direkt säga vad "lagen" säger om det. Men man har alltid sagt att skolan ska vara en fredad värld vad det gäller religion och politik. Den som jobbar där får inte visa sitt ställningstagande i vare sig det ena eller andra.
Har svårt att tänka mig att det kan vara annorlunda på dagis.
Själv jobbade jag under några år tillsammans med en kvinna i skolans matbespisning. Hon gick över till Jehovas vittne under tiden och jag vet att då sa i varje fall skolans rektor till henne att hon aldrig fick låta sitt val gå ut över jobbet på något sätt.
Gillan
Du frågade vilken av personerna? Den som arbetar som förskolelärare så klart smile.gif Och ja, jag tycker nog att det är ganska självklart, att vi som utbildat oss inom " läraryrkena " ska förhålla oss " neutrala " när vi har med andras barn att göra. Vi har ingen som helst rättighet att påhyvla barnen vår egen " syn ". Nu tycker jag förstårs inte ens att vi har rätt att " påhyvla " våra egna barn åsikter som de inte kommit på själva. De ska lära sig tänka för egen maskin.

Sen är det naturligtvis juste om vi kan lära oss att ta hänsyn till varandra även inom yrkeslivet. Det är ju det optimala om nu den personen som inte firar jul kan få göra annat. Men om det inte går, ja, då får h*n bita i det sura äpplet och göra det h*n är där för att göra sleep.gif
gammelnalle
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 11:22)
Du frågade vilken av personerna? Den som arbetar som förskolelärare så klart smile.gif Och ja, jag tycker nog att det är ganska självklart, att vi som utbildat oss inom " läraryrkena " ska förhålla oss " neutrala " när vi har med andras barn att göra. Vi har ingen som helst rättighet att påhyvla barnen vår egen " syn ". Nu tycker jag förstårs inte ens att vi har rätt att " påhyvla " våra egna barn åsikter som de inte kommit på själva. De ska lära sig tänka för egen maskin.

Sen är det naturligtvis juste om vi kan lära oss att ta hänsyn till varandra även inom yrkeslivet. Det är ju det optimala om nu den personen som inte firar jul kan få göra annat. Men om det inte går, ja, då får h*n bita i det sura äpplet och göra det h*n är där för att göra sleep.gif

hoppas fjodor kan rätta mig om jag har fel: Men som jag har fattat det så är väl båda (alla 3?) förskollärare???

och JAG håller inte riktigt med dig...
CITAT
Vi har ingen som helst rättighet att påhyvla barnen vår egen " syn ". Nu tycker jag  förstårs inte ens att vi har rätt att " påhyvla " våra egna barn åsikter som de inte kommit på själva. De ska lära sig tänka för egen maskin.

för det är ju detta vi gör !!! Julfirandet om något är ju religiöst!!! Och det "pådyvlar" vi ju alla barnen...... Men DET är tydligen OK??


smile.gif smile.gif smile.gif laugh.gif biggrin.gif

b
netaave
Rent spontant tycker jag hon ska slippa men eftersom jag jobbat i samma yrke ser jag också konsekvenserna av det.
Det där måste vara fruktansvärt svårt man jobbar ju mycket med våra svenska traditioner och högtider i förskolan, det ingår i läroplanen för den.
För mig är det en gåta att man som en persom med sådana värderingar över huvud taget väljer ett sådant yrke.
Jag kan heller inte se att man rent praktiskt med den personaltäthet förskolan har idag bara kan friställa en person från arbetet i barngruppen.

Jag tror helt enkelt att man får bita ihop och delta ändå, men kanske ta de lindrigare bitarna som att hjälpa barnen "klippa och klistra" och se det som att man jobbar med motoriken. tongue.gif
Gillan
CITAT (gammelnalle @ 24-09-2006, 11:29)
CITAT (Evgeni @ 24-09-2006, 11:22)
Du frågade vilken av personerna? Den som arbetar som förskolelärare så klart smile.gif  Och ja, jag tycker nog att det är ganska självklart, att vi som utbildat oss inom " läraryrkena " ska förhålla oss " neutrala " när vi har med andras barn att göra. Vi har ingen som helst rättighet att påhyvla barnen vår egen " syn ". Nu tycker jag  förstårs inte ens att vi har rätt att " påhyvla " våra egna barn åsikter som de inte kommit på själva. De ska lära sig tänka för egen maskin.

Sen är det naturligtvis juste om vi kan lära oss att ta hänsyn till varandra även inom yrkeslivet. Det är ju det optimala om nu den personen som inte firar jul kan få göra annat. Men om det inte går, ja, då får h*n bita i det sura äpplet och göra det h*n är där för att göra sleep.gif

hoppas fjodor kan rätta mig om jag har fel: Men som jag har fattat det så är väl båda (alla 3?) förskollärare???

och JAG håller inte riktigt med dig...
CITAT
Vi har ingen som helst rättighet att påhyvla barnen vår egen " syn ". Nu tycker jag  förstårs inte ens att vi har rätt att " påhyvla " våra egna barn åsikter som de inte kommit på själva. De ska lära sig tänka för egen maskin.
för det är ju detta vi gör !!! Julfirandet om något är ju religiöst!!! Och det "pådyvlar" vi ju alla barnen...... Men DET är tydligen OK??


smile.gif smile.gif smile.gif laugh.gif biggrin.gif

b

wink.gif sleep.gif sleep.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kunde du inte ha unnat mig att få sista ordet rolleyes.gif laugh.gif
gammelnalle
smile.gif smile.gif smile.gif
gillar Gillan!!

smile.gif smile.gif smile.gif

b
askar
Nu är det ju så att julen numera inte räknas/uppfattas som religiös högtid
av speciellt många.
Men... Julfirandet tillhör våra traditioner precis som Midsommar m.fl

Inte sjutton ska vi väl börja ta bort våra traditioner
bara för att muslimerna inte firar/gillar dem. mad.gif
Tycker att den som inte kan göra sitt jobb bör byta yrke. mad.gif

Vi ska ha vår Svenska skola religionsneutral...
likt förbaskat ger vi skattepengar till andra religiösa friskolor. ohmy.gif mad.gif

Någon måtta får det väl vara på vår "anpassning"
anna_rispan
CITAT (askar @ 24-09-2006, 11:45)
Nu är det ju så att julen numera inte räknas/uppfattas som religiös högtid
av speciellt många.
Men... Julfirandet tillhör våra traditioner precis som Midsommar m.fl

Inte sjutton ska vi väl börja ta bort våra traditioner
bara för att muslimerna inte firar/gillar dem. mad.gif
Tycker att den som inte kan göra sitt jobb bör byta yrke. mad.gif

Vi ska ha vår Svenska skola religionsneutral...
likt förbaskat ger vi skattepengar till andra religiösa friskolor. ohmy.gif mad.gif

Någon måtta får det väl vara på vår "anpassning"

nu har vi faktiskt andra förutom muslimer som inte firar tex jul....
Också Ofelia
CITAT (anna_rispan @ 24-09-2006, 13:53)
CITAT (askar @ 24-09-2006, 11:45)
Nu är det ju så att julen numera inte räknas/uppfattas som religiös högtid
av speciellt många.
Men... Julfirandet tillhör våra traditioner precis som Midsommar m.fl

Inte sjutton ska vi väl börja ta bort våra traditioner
bara för att muslimerna inte firar/gillar dem. mad.gif
Tycker att den som inte kan göra sitt jobb bör byta yrke. mad.gif

Vi ska ha vår Svenska skola religionsneutral...
likt förbaskat ger vi skattepengar till andra religiösa friskolor. ohmy.gif  :angry:

Någon måtta får det väl vara på vår "anpassning"

nu har vi faktiskt andra förutom muslimer som inte firar tex jul....

Ja det finns ju mängder med religioner där julen inte firas, förutom muslimernas. Judar, adventister, jehovas m fl "svenska" religioner firar INTE julen. Finns väl också en del ateister som ifrågasätter kommersialismen och julfirandet.
netaave
Men nu var det ju inte frågan om vilka som firar eller inte utan om en personal ska slippa syssla med något som ändå står i läroplanen att man ska ta upp med barnen.
Finns det fler nationaliteter i en barngrupp ska man naturligtvis beröra hur man firar hos dom också.
Dom flesta länder i världen har dock någon form av tradition vad gäller jul, påsk och födelsedagar.
Sen finns det alltid minoriteter men där handlar det väl oftast om samfund där vuxna människor gjort aktiva val.
anna_rispan
nej men askar lät så arg o lät som att det bara var muslimer som inte firade jul
askar
Alldeles riktigt... jag var och är arg
och faktiskt så tog jag för givet att det var muslim det handlade om.
Iaf jag har aldrig någonsin hört eller läst om någon med annan
religion, som har vägrat utföra sitt arbete pga det.

Och inte är jag väl ensam om att hålla på traditioner...eller?

Vi svenskar är alldeles för mjäkiga... det tycker faktiskt invandrarna också.
Vi vill att de ska få fira sina högtider, barnen får ledigt från skolan,
vuxna har rätt till ledigt när de ska be sina böner på arbetstid osv
Men så fort det handlar om våra egna traditioner så ropas
det högt om diskriminering både från höger och vänster.

Det är sånt jag är sååå heligt less på.


Svenskar utomlands tillåts också fira sina helger och högtider
(i de flesta länder)
men inte sjutton kräver de att landet ifråga ska slopa sina.
Snöflinga
Som det ser ut idag med stora barngrupper och underdimensionerad personal så behövs nog alla bland barnen ... och det borde man vara medveten om innan man tar jobbet unsure.gif
gammelnalle
CITAT (netaave @ 24-09-2006, 14:54)
Men nu var det ju inte frågan om vilka som firar eller inte utan om en personal ska slippa syssla med något som ändå står i läroplanen att man ska ta upp med barnen.

Har nu plöjt igenom läroplanen för förskolan och jag hittar ingenstans om att man måste fira jul... och som jag har läst ursprungsfrågan handlar det inte om att "slippa" pedagogiken... utan själva julfirandet... Men givetvis är det min tolkning av problemet.

Jo det står om traditioner... men ingenstans om HUR eller VEM...

Jag utgår från att man utnjyttjar respektive persons styrkor till det just DEN är bra på. INTE PERSONALENS SVAGHETER.

Det står mycket fint i den!!! men jag ser nog den som ett "försök att uppnå"...



Intressant är kapitlet om "Förståelse och medänsklighet"....(sid 5)


Sen kan man givetvis läsa en läroplan som "F.n läser bibeln"... och läsa in vad man vill (eller inte vill) men din tolkning kan jag inte göra.

Tror dock fortfarande inte att man kan slå "lagen" i huvet på någon, utan problemet måste lösas på ett professionellt sätt. Oavsett vem som "måste ge sig" kommer annars inte att göra ett BRA jobb. TROR JAG!!


b
Pirum
Möjligt att personal i skola måste lära ut om julfirande, det vet jag inte, men att de skulle kunna tvingas delta i julfirande låter väldigt osannolikt.
Snöflinga
Det är väl för 17:on inte personalen som skall baka pepparkakor, rita tomtar, göra julgranspynt osv. utan barnen wink.gif Och "firar" jul gör inte ungarna på dagis utan förhoppningsvis i hemmet sleep.gif
Pirum
Känns som man haft den här diskussionen tidigare, men, jag tycker inte religiöst firande hör hemma i skolor. Kanske i privata skolor, men, jag är ju emot sådana också så... rolleyes.gif

Pepparkakor borde det dock vara lag på att baka i alla årskullar, då det inte är religiöst utan gott tongue.gif Den hedniske tomten kan ju inte heller beskyllas för att vara kristen.
askar
CITAT (Pirum @ 24-09-2006, 22:06)
Känns som man haft den här diskussionen tidigare, men, jag tycker inte religiöst firande hör hemma i skolor. Kanske i privata skolor, men, jag är ju emot sådana också så... rolleyes.gif

Pepparkakor borde det dock vara lag på att baka i alla årskullar, då det inte är religiöst utan gott tongue.gif Den hedniske tomten kan ju inte heller beskyllas för att vara kristen.

Har du hört någon berätta att barnen i förskolan fått
berättat om Jesu födelse, varför vi firar jul osv... alltså
påtvingats religiös info?

Det tror jag inte. Jag har barn födda 1965 - 1984 och ingen av dom
har "prackats på" någon religiös jul varken i förskola eller grundskola.
De har alla fått tillverka flirtkuletomtar och sjunga julsånger och
prata om vad de önskar i julklapp osv
Alltså haft kul i förberedelserna inför jullovet och väntan på tomten. smile.gif

Precis så är det också nu på barnbarnens olika dagis.
netaave
Jodå på mitt dagis har vi i alla år haft en krubba gjord av barnen själva.
Vi åkte varje år upp till domkyrkan för att titta på den krubban både före och efter jul.
Vi har berättat om varför man firar jul men att man bestämmer själv vad man ska tro på.
Vi sätter focus på tomtar och granar.
Vi har haft adventskalender, vi har firat lucia, bakat både lussekatter och peppisar precis som den svenska traditionen bjuder.
Julgran fanns i entren till förskolan varje år.
Vi har haft både svenska och utländska familjer och aldrig någonsin blivit ifrågasatta.

Det här är ju Sverige, vi är ett kristet land och har den här traditionen.
malin72
CITAT (netaave @ 24-09-2006, 22:45)
Jodå på mitt dagis har vi i alla år haft en krubba gjord av barnen själva.
Vi åkte varje år upp till domkyrkan för att titta på den krubban både före och efter jul.
Vi har berättat om varför man firar jul men att man bestämmer själv vad man ska tro på.
Vi sätter focus på tomtar och granar.
Vi har haft adventskalender, vi har firat lucia, bakat både lussekatter och peppisar precis som den svenska traditionen bjuder.
Julgran fanns i entren till förskolan varje år.
Vi har haft både svenska och utländska familjer och aldrig någonsin blivit ifrågasatta.

Det här är ju Sverige, vi är ett kristet land och har den här traditionen.

precis så tycker jag att det ska vara wub.gif wub.gif barnen är så glada och har så härligt i dom tiderna ....mina barn har haft det så, tränat på lusse tågen, bakat, pyntat, gjort fina saker att ta med sig hem....

vad jag vet så har inte dom utlänska familjerna sagt något om detta...tycker att jag sett att dom tycker att det är roligt att barnen får vara med om det tillsammans med dom andra barnen
sen finns det ju tyvärr dom som inte låter barnen vara med sad.gif men jag måste säga att jag sett mera att dom låter sina barn uppleva svensk kultur i skola och på dagis,sen att dom inte gör på samma vis hemma det förstår jag.
Bettson
CITAT (Pirum @ 24-09-2006, 22:06)
Känns som man haft den här diskussionen tidigare, men, jag tycker inte religiöst firande hör hemma i skolor. Kanske i privata skolor, men, jag är ju emot sådana också så... rolleyes.gif

Pepparkakor borde det dock vara lag på att baka i alla årskullar, då det inte är religiöst utan gott tongue.gif Den hedniske tomten kan ju inte heller beskyllas för att vara kristen.

Vet inte om jag tycker tomten är religiös. Tror nog att han mera tillhör en tradition, men jag kan ha fel. Fast det var väl något med st Nicholaus eller.

Trodde att Jesusbarnet och krubban tillhör den religiösa traditionen.

Fast jag fattar inte varför man i någon slags neutralitets namn ska ta ifrån barnen en stor glädjehögtid. Man firar just inte precis någon religiös mässa på dagis. och skulle man berätta julevangeliet så behöver man ju inte göra det i den mån att detta skall ni tro på. Det är religiös påverkan, man kan mera säga att kristna människor firar jul därför att.........precis som man kan berätta att muslimer buddister eller andra firar sina högtider därför att. Det är upplysning som verkar för mångfald tolerans och förståelse och ingen religiös påverkan.

Fast va farao jultomtaroch pepparkakor skulle vara förbjudet område för någon kan jag faktist inte förstå. Ska vi förbjuda granarna i skogen också för att inte trampa någon på tårna. Det kan ju tolkas som en julgran som är religiös......... wacko.gif
fjodor
Tack för alla svar, men jag blir inte klok på vad jag skall säga min kompis.

Inte min mening att skapa irritation, vilket det tycks ha gjort. Tydligen kan det väcka ont blod att inte vara "normal".

Min kompis sambo är "bara" barnskötare medan de andra två är utbildade förskollärare och har tydligen båda rätt lång erfarenhet. (Tydligen så är det en viss "hierarki" mellan förskollärare och barnskötare så hon vågar nog inte ta parti för den ena eller andra)

f
Bettson
CITAT (fjodor @ 25-09-2006, 12:02)
Inte min mening att skapa irritation, vilket det tycks ha gjort. Tydligen kan det väcka ont blod att inte vara "normal".

Tror nog inte alls att det väcker ont blod att inte vara "normal".

Det som gör människor irriterade är när man anser att jag gör så här och befinner mig här och därför får alla andra rätta sig efter mig.

Samtidigt så tänker jag alltid i alla sådana här samanhang på Gandhi. Det var någon slag religionssammandrabbning. Sida A drabbade samman med sida B. En av lag B blev skjuten och dog. Gandhi befallde att våldet skulle upphöra och båda sidor ställde den person som skjöt ihjäl personen i grupp B framför Gandhi och krävde att han skulle straffas.

Gandhi bad dom hämta den dödes barn som nu hade blivit faderlösa och inte hade någon som försörjde dom.

Straffet blev att personen som skjöt skulle uppfostra B:s barn och göra det så noggrannt och ordentligt att de växte upp till lyckliga människor så att de inte saknade sin far, så hårt skulle han anstränga sig med barnen.

Personen lovade att han skulle ta sig an barnen noggrannt, de skulle få allt de behövde och de skulle få utbildning och omvårdnad. De skall bli precis som mina egna barn jag skall uppfostra dem på samma sätt så de blir goda troende av religion A.

Nej , nej sa Gandhi. Du skall göra att det första du sa, men du skall uppfostra dem som deras fader skulle ha gjort, de skall bli goda troende av religion B. Först då visar du sann respekt för andra religioner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon