Full version: Ischias
Castea
Har fått ischias-besvär, tror jag. Ont & domningar från ländryggen ner i höger ben, ända ner till foten.

Vem är bäst på sådan behandling? Massör, kiropraktor, naprapat, sjukgymnast?
Ophelia
Kvittar faktiskt då det kanske inte alls är ischias som du har. Personligen älskar jag kiropraktiker då det får bukt med mig rygg när min egen vård inte har hjälpt men alla de som du räknar upp kan fungera bra. Själv kan du ju försöka hålla smärtan på en bar nivå genom att röra dig och smärtstillande.
Alba
Jag förordar sjukgymnast. De har en gedigen utbildning och känns säkrare för mig - men det är vad jag tycker.
Fick problem med ryggen en gång och gick till en kiropraktiker - gör aldrig om det.
Sjukgymnast har jag gått hos i flera år 1ggr/vecka. Hel suveränt.
Han fixar också min rygg - på ett behagligare och mjukare sätt än kiropraktikern gjord. Eller så hade jag bara otur.
stina
Och jag tycker tvärtom. Min erfarenhet av kiropraktorer är att dom är helt suveräna. Har fått mina krämpor fixade snabbt och lätt på ett par besök. rolleyes.gif Jag har däremot dålig erfarenhet av sjukgymnaster, tycker det tar för lång tid att bli bra (men jag är väl en otålig rackare).

Visst kan det vara lite "läskigt" att gå till kiropraktorn, det är ju ingen "mjukbehandling" precis när dom drar och skrynklar ihop en med hela sin kroppstyngd. Och lite läskigt är det när det knakar och smäller, men jädrans vad effektivt!

Men visst - det finns väl bra och dåliga kiropraktorer, precis som sjukgymnaster och alla yrken!

/Stina
stina
CITAT (Alba @ 24-09-2006, 15:57)
Jag förordar sjukgymnast. De har en gedigen utbildning och känns säkrare för mig - men det är vad jag tycker.

Jag har för mig att jag läst någonstans att sjukgymnasterna har den kortaste utbildningen om man jämför dem med kiropraktorer och naprapater. Rätta mig om jag har fel!
Tezzla
Men Ischias är ju en nervsmärta. Hjälper det med sjukgymnaster, kiropraktiker och naprapater då? Det går ju liksom inte att "klämma tillbaka" en nerv på rätt plats som det t.ex. gör med muskler....
stina
Nerven gör ont för att den ligger i kläm. En kiropraktor kan lätta på trycket på ischiasnerven.
askar
Kiropraktor har jag anlitat... sjukgymnasten har varit för "feg"
och inte vågat ta i ordentligt... som kiropraktorn gör.
Magdis
Det kan vara väldigt olika på sjukgymnaster och om man har tur träffar man en riktigt kunnig. Det gjorde jag när jag bodde i Lycksele, han verkade vara lite sjukgymnast/naprapat/kiropraktor alltiett.
Björken
Det viktigaste är att först få veta varför man har ont. Risken finns alltid att det kan vara ett diskbråck som lurar. Då är det inte bra att bända ryggen rätt.
Ophelia
....manipulation är ju inget som används jämt och ständigt. Går man sedan till någon som har en någorlunda kunskap om ryggar, ska det ej vara någon fara. Däremot kan de olika behandlarna ge mycket bra infromation och träningsteknisk hjälp för att underlätta smärtan för röra sig är nästintill ett måste.
Magdis
Precis....de som är kunniga tar såklart först reda på orsaken till smärtan innan de behandlar. De bryter ju inte bara på måfå. Min erfarenhet av smärta i rygg och axlar är att det är totalt lönlöst att gå till en läkare för att få hjälp.
Ophelia
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-09-2006, 17:51)
Precis....de som är kunniga tar såklart först reda på orsaken till smärtan innan de behandlar. De bryter ju inte bara på måfå. Min erfarenhet av smärta i rygg och axlar är att det är totalt lönlöst att gå till en läkare för att få hjälp.

...och inget kan de göra som man inte kan göra själv smile.gif

Schyssta ryggbehandlare brukar se till att man kommer till läkaren när de inte kan/ska göra mera smile.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-09-2006, 18:51)
Precis....de som är kunniga tar såklart först reda på orsaken till smärtan innan de behandlar. De bryter ju inte bara på måfå. Min erfarenhet av smärta i rygg och axlar är att det är totalt lönlöst att gå till en läkare för att få hjälp.

Ja läkare ska man definitivt inte gå till. Inte för att de gör något felaktigt, utan för att dom inget alls kan göra! Det erkänner ju läkarna själva: Vi är dom som är allra sämst utbildade på smärtor i ryggen - gå till kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast istället.

Jag har då aldrig hört om någon kiropraktor som manipulerar på måfå. Man behöver inte veta vad som felas när man går dit - det tar kiropraktorn reda på. En legitimerad kiropraktor är också utbildad i andra åkommor som kan ge smärtor - för att kunna skicka vidare till rätt läkare om det finns minsta misstanke om bakomliggande annan sjukdom. Dom läser gynekologi tex för det är inte ovanligt att kvinnor kommer med smärtor i ryggen och så är det något gynekologiskt fel.
Allis
Jag tycker att du ska gå till läkare först som skriver en remiss till någon kiropraktiker eller massör e. dyl.. Då blir det också betydligt billigare .Fast det tar ju lite längre tid förstås.
Tezzla
CITAT (Björken @ 24-09-2006, 17:20)
Det viktigaste är att först få veta varför man har ont. Risken finns alltid att det kan vara ett diskbråck som lurar. Då är det inte bra att bända ryggen rätt.

Precis vad jag tänkte också. Diskbråck och Ischias kan likna varandra i smärta, men det är ändå två olika åkommor.
Tezzla
CITAT (stina @ 24-09-2006, 18:53)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-09-2006, 18:51)
Precis....de som är kunniga tar såklart först reda på orsaken till smärtan innan de behandlar. De bryter ju inte bara på måfå. Min erfarenhet av smärta i rygg och axlar är att det är totalt lönlöst att gå till en läkare för att få hjälp.

Ja läkare ska man definitivt inte gå till. Inte för att de gör något felaktigt, utan för att dom inget alls kan göra! Det erkänner ju läkarna själva: Vi är dom som är allra sämst utbildade på smärtor i ryggen - gå till kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast istället.


Men självklart ska man gå till en läkare!!!! Ryggsmärta kan tyda på många olika saker och jag tvivlar på att en t.ex. en sjukgymnast eller kiropraktor har den medicinska kunskapen att bedöma det. Jag skulle aldrig någonsin rekommendera någon att strunta i att besöka en läkare och gå direkt till kiropraktorn när man inte VET vad det är för åkomma man har. Det är en annan sak om man redan har en diagnos och vet vad det är man lider av.
forget-me-not
CITAT (Tezzla @ 24-09-2006, 19:48)
Men självklart ska man gå till en läkare!!!! Ryggsmärta kan tyda på många olika saker och jag tvivlar på att en t.ex. en sjukgymnast eller kiropraktor har den medicinska kunskapen att bedöma det. Jag skulle aldrig någonsin rekommendera någon att strunta i att besöka en läkare och gå direkt till kiropraktorn när man inte VET vad det är för åkomma man har. Det är en annan sak om man redan har en diagnos och vet vad det är man lider av.

Instämmer med Tezzla. Först går man till en läkare som kan utesluta att det inte rör sig om något annat.
askar
En utbildad kiropraktor (min hade 5 + 2 års utbildning) sätter inte igång
å knäcker kotor innan han gjort noggrann undersökning.

Är han osäker så låter han bli att göra mer än ordinera ett läkarbesök.
Så har iaf jag upplevt det.

Det gäller så klart att se till att man går till legitimerad.
stina
CITAT (askar @ 24-09-2006, 20:54)
En utbildad kiropraktor (min hade 5 + 2 års utbildning) sätter inte igång
å knäcker kotor innan han gjort noggrann undersökning.

Är han osäker så låter han bli att göra mer än ordinera ett läkarbesök.
Så har iaf jag upplevt det.

Instämmer!
Magdis
Läkarna gör iallafall ingenting annat än att titta på en från 1 meters håll och i bästa fall skriva en remiss till sjukgymnasten så att man kan få riktig hjälp.
forget-me-not
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-09-2006, 20:16)
Läkarna gör iallafall ingenting annat än att titta på en från 1 meters håll och i bästa fall skriva en remiss till sjukgymnasten så att man kan få riktig hjälp.

Tråkigt att du har så dålig erfarenhet av läkare, men det finns faktiskt de som gör sitt jobb och gör en riktig undersökning.
Castea
Många bud här! smile.gif
Tack för diskussionen!

Ett läkarbesök att börja med kan ju inte skada i alla fall? Så får vi se vad som sedan väntar.

*lyfter från stolen nu - litet mindre datorhäckande kan nog räknas som egenvård i detta fall också* sleep.gif
Björken
Att jag skrev att man bör ta reda på vad det är som orsakar smärtan innan man gör något är av den anledningen att jag har en dotter som hade typiska ischiassmärtor.
Men det rörde sig inte alls om en nerv i kläm utan ett diskbråck som läckte rakt ner på en nervknut.
Läkarna bemötte henne på ett helt fantastiskt sätt och tittade inte alls på en meters håll på henne, utan hon skickades direkt till magnetröntgen när hon sökte för smärtorna i benet.
I förra veckan var hon inne och gjorde en nervknutsblockad och hon säger själv att hon fick livet tillbaka.
malin72
jo absolut en läkare först!!!!! sen tar man och låter dom följa upp med det du kan få rätt till av dom...låta dom skicka dig dit du ska..är det Ischias smärtor du har så är det annan hälp du behöver för det är en vätska som läcker och stör nerver...finns andra alternativ.. det viktigaste är att få rätt diagnos så läkare först sen vidare efter det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon