forget-me-not
Ni som har fadderbarn, hur mycket ger ni i extra julgåva till fadderbarnet och familjen?

Jag har fadderbarn i Kenya genom Barnfonden. Familjen består av 5 barn och 2 vuxna. Jag vill nu skicka en penninggåva inför julen, något jag förstått att många gör, men jag vet inte hur mycket jag ska skicka då jag inte vet hur mycket pengar är värda där, d v s hur mycket man får för pengar när man handlar. unsure.gif

Någon som har fadderbarn och kan berätta om hur ni gör, annars försöker jag kontakta Barnfonden om några dagar och hör vad de säger.

wub.gif
Castea
Jag gav 250 kr extra vid födelsedagen, och gör likadant nu vid jul. "Min" familj har 3 barn och 2 vuxna.

I Brasilien omräknades 250 kr till 31 USD, och räckte till att flickebarnet kunde ordna ett födelsedagskalas för sina kompisar med jättefin stor tårta, flera slags kakor, godis, läsk, ballonger och fotografier.

Fick ett foto av kalaset och allt mina pengar räckt till. Jättekul att se! wub.gif
ninnisky
Vi brukar som extragåva till födelsedag och jul skicka 500:- SEK till vår flicka i Thailand. Dessvärre har jag dålig erfarenhet om hur mycket man får för pengarna i Kenya. Att kontakta Barnfonden tycker jag låter som ett väldigt bra förslag. Det hade jag gjort!
AnitaO
Jag har bett att dom ska dra automatiskt för att jag inte ska glömma.
250:- till jul och 250:- till födelsedagen.
Det gör förmodligen enorm skillnad med tanke på hur den familjen lever.
Mitt fadderbarn bor i Thailand.
olgak
Vi brukar ge maxbeloppet som barnfonden anger, förut var det 500kr/år tror jag. Vi brukar dela upp det på två gånger per år, men strunta i julen, eftersom vi har fadderbarn i Indien och de är hinduer. Men ibland glömmer man ju skicka, och då har det blivit 500 kr på en gång.

En gång fick vi veta att familjen köpt en GET för pengarna! Då blev jag jätteglad smile.gif .
forget-me-not
Tack för svar. smile.gif

CITAT (ninnisky @ 26-09-2006, 10:57)
Dessvärre har jag dålig erfarenhet om hur mycket man får för pengarna i Kenya. Att kontakta Barnfonden tycker jag låter som ett väldigt bra förslag. Det hade jag gjort!

Jo, jag ska nog kontakta Barnfonden och höra efter.

"Min" flicka fyller år bara 14 dagar före jul så att skicka till både födelsedag och jul funkar inte så bra. Men jag blev fadder för henne mitt i sommaren (juli månad) och tänkte fira detta i stället genom en extra penninggåva varje år. Då blir pengarna fördelade bättre över året.

CITAT (olgak @ 26-09-2006, 13:22)
En gång fick vi veta att familjen köpt en GET för pengarna! Då blev jag jätteglad  :) .

Barn i sådana länder värdesätter saker på helt annat sätt än barn i Sverige. Leksaker är viktiga för alla barn världen över, men även saker som täcken, skor, husgeråd och - ja, getter smile.gif - är nog så viktiga. wub.gif
AnitaO
CITAT (olgak @ 26-09-2006, 13:22)
En gång fick vi veta att familjen köpt en GET för pengarna! Då blev jag jätteglad smile.gif .

wub.gif smile.gif
cic
När jag hade ett fadderbarn (SOS Barnbyar) i El Salvador så ville inte barnhemmet att man skulle skicka mer än ca 200 SEK utöver den vanliga månadskostnaden. Detta för att dom (barnhemsbarnen) inte skulle "jämföra" hur olika generösa vi faddrar var. 200 är inte så mycket för mig, men en bra slant för Gustavo (fadderbarnet).

Nu är Gustavo 21 år och utbildad bagare! wub.gif Tyvärr har jag ingen kontakt med honom nu dock.

Just nu har jag inget specifikt fadderbarn, utan ger en fast summa varje månad till Rädda Barnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon