Full version: Filosofi
LadyG
Buddhismen härstammar från Indien och Buddha, som från hinduismen skapade buddhismen utifrån sina erfarenheter och insikter. Buddhismen anses av många som det mest upphöjda tankesystemet. I motsats till andra stora religioner avstår buddhismen från tanken på det överjordiska och drar framför allt upp riktlinjer för ett meningsfullt liv.

Zen är tillståndet av total uppfyllelse i det man gör, på västspråk ungefär "flow". Zen kan uppnås genom långvarig meditation, eller genom att utöva en konst med total hängivelse och under lång tid. Målet är ett sinne som uppfattar omgivningen utan att förvränga bilden med tidigare erfarenheter eller förutfattade meningar. Ett sinne som arbetar spontant, intuitivt och utan att begränsas av medvetet tänkande.

Zenbuddhismen utvecklades i Kina och senare i Japan som en förening mellan Mahayana-buddhism, med dhyana-meditation, och den kinesiska taoismen. Zen är grovt uttryckt ett ord för meditation, men inte den passiva eller statiska typen som ordet meditation ibland avser. Zenbuddhismen betonar särskilt Buddhas medvetande som är fritt från förutfattade meningar om jaget och omgivningen. Tingen och naturen existerar endast i förhållande till varandra och kan inte definieras eller klassifiseras exakt. Det gäller att se tingen utan att försöka förstå eller analysera dem helt och fullt. I detta tillstånd rör sig tanken fritt, men lämnar inga spår.

(Källa: Erik Grönberg)

Hela den sidan är intressant läsning egentligen, men att citera allt jag tyckte var spännande skulle bara göra den här posten omöjlig att läsa. smile.gif

Så jag citerar bara lite och hoppas att fler väljer att gå in och läsa Erik Grönbergs orginaltext, som jag tycker är värd läsningen.

Jag hade inte en tanke på att zen kunde eftersträvas i ett modernt, västerländskt samhälle.

Sen läster jag följande citat av Taisen Deshimaru, en berömd svärdsmästare och zenutövare:

"I våra dagar vill alla spara energi och därigenom lever man bara till hälften. Man är alltid halvvägs, aldrig fullt och helt engagerad. Folk lever bara ett halvt liv, de är ljumma som badvatten. Man måste lära sig att gripa sig an livet med beslutsamhet."

"Sport är bara ett sätt att roa sig. Det är därför man bör återge kampkonsterna sin ursprungliga dimension. I zens och budons anda blir vardagslivet till en kampträning. Man måste vara medveten i varje ögonblick, både när man stiger upp på morgonen och när man arbetar, äter och går och lägger sig."


Det finns fler underbara citat på länken jag har här nånstans i posten.

Jag tror att jag förstår vad de menar med zen, ett tillstånd av uppfyllelse. Det kan vara när man pysslar om sina blommor, var och en får lika mycket uppmärksamhet (dvs all), koncentrationen är total och just då är man helt nöjd och lycklig. Eller när man promenerar i skogen, eller vad man nu än kan hitta på. Ibland slappnar själen av och man kan njuta ohämmat av ögonblicket som om inte tiden fanns längre. (Undrar om det är någon mer än jag som begriper det där sista tongue.gif )

Det är ungefär nu jag börjar inse att jag omedvetet eftersträvar zen sådan jag uppfattar den, fast innan hade jag inget namn på det och visste inte att det fanns en hel filosofi bakom. Det är inget religöst i zen, bara ren filosofi.

Inte för att jag tror att asketism och befrielse från materiella ting är svaret för att nå zen för min del, däremot tror jag på att man kan hitta sina egna vägar dit. Jag tror att många här på forumet redan har egna vägar, kanske utan att en tänkt på det.

För att ytterligare trassla till det blandar jag in bushidons ideal: klokhet, mod, välvilja, etikett (rätt beteende), ärlighet, heder och lojalitet. De egenskaperna är väl värda att sträva efter i varje handling och tanke, tycker jag.

"Reglerna gällde samurajerna, men kan enkelt överföras till den moderna människan. Bushido bygger på personlig självständighet och kraftfullt handlande. Genom att agera rättrådigt, ärligt och rakryggat vinner man omgivningens respekt och kan därmed påverka den till det bättre. Däremot eftersträvas inte ovillkorlig popularitet hos alla."

Jag är helfascinerad wub.gif
Rapchic
jag läste och tänkte att du kanske är intresserad av att läsa
tao te ching... vad ka man säga gammal visdom från kina...
det går säkert att hitta sidor på internet...
jag tycker det står jätte fina och bra saker där
(nått som vi 'morderna' människor borde lära sig av)
LadyG
Tao te ching har mycket gemensamt med zen, fast Lao Tsu var nog först med ideerna tror jag, han skrev väl Tao te ching 400 f kr, eller var det mer?

Visst är det fascinerande ändå, vi pratar om "redan de gamla grekerna" när vi kanske borde säga "redan de gamla kineserna" tongue.gif
Rapchic
jaa..... vi europeer försöker ge gamla europeer
credit för allt ... fastän det mesta har vi kopierat tongue.gif
jag tror det var äldre... men jag är inte säker
det står nån stans i boken men jag hittade det inte
Bettson
Jag önskar att jag vågade bli fasinerad.

Alltid när jag läser bibeln, eller någont annat livsåskådningsmaaterial från någon annan relegion eller livsåskådning så känns det som om jag håller på att bli fångad mot min vilja och att min hjärna inte räcker till.

Jag blir en liten Nalle Puh med en väldigt liten hjärna helt enkelt. Jag rymmer............. tongue.gif

Fast det du säger om att uppfyllas helt och fullt av något. Det kunde jag tex känna när jag var ute på långritt. När man stängt av mobiltelfonen, struntade i klockan och gungade med och bara luktade på alla blommorna.
Speciellt på sensommaren när klövern blommade och det doftade honung.
Sådana minnen kunde man leva på hela vintern.

Fast de flesta livsåskådningar innehåller så mycket du skall/ du skall inte.

Jag vill vara fri................................. wub.gif
Rapchic
dit sätt att vara fri verkar väldigt bra.....
och är lik lite tao te ching....
äre lite likt zen också lady g??
LadyG
CITAT (Rapchic @ 06-10-2006, 13:59)
dit sätt att vara fri verkar väldigt bra.....
och är lik lite tao te ching....
äre lite likt zen också lady g??

Jådo, visst är det ungefär samma åsikt i grund och botten. Zen och Tao är mycket lika på det viset, att människan måste hitta något sätt att göra själen och tankarna fria på, för det är först då man "låser upp" sin fulla potential. (Fri tolkning)

Sen att jag inte tror på asketism som en av de vägarna (till frihet) får stå för mig. Jag blir lycklig av att ha en fungerande tvättmaskin, en micro jag kan värma min mat i och en TV jag kan titta på när jag väl kommer ihåg att sätta på den.

Fast det är ingen religion - långt därifrån. Varken i tao eller zen talar man om gudar, eftersom det fråntar individen ansvar för sina handlingar och tankar och det är tvärt emot vad de förespråkar (att man ska ta mer ansvar för sig själv, sin lycka och sin tillvaro, inte lita på att andra "fixar" allt åt en). (Fri tolkning)
Rapchic
åå jag minns ett jätebra stycke i tao
där det står typ att man inte ska förblindas av det färggranna
för det är det färg och smaklösa som håller oss vid liv

(vatten och luft + kärlek enligt min mening )
Rapchic
vevt du om dom har tagitbort dagens visdom helt från kampsport.se???
LadyG
CITAT (Rapchic @ 06-10-2006, 14:37)
vevt du om dom har tagitbort dagens visdom helt från kampsport.se???

Nej, tyvärr. Jag brukar inte vara där så ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon