Full version: Hjälp mig!
Minibelle
Hej!


Jag är 19 år och har bott i lägenhet hela mitt liv.

Jag har alltid varit intresserad av växter, men i våras började det på riktigt.
Hela sommaren, hösten har jag planterat, fixat och donat, och är faktiskt riktigt stolt och lycklig.

Till jul ska jag och min Sambo flytta till ett hus med en tomt på ca 1300 kvm.

Och jag vet inte hur jag ska göra, jag vet verkligen ingenting smile.gif

Jag läser runt här, men vill jättegärna ha alla slags tips på hur jag ska få en fin trädgård.
Blommor som håller ett tag, kanske t.o.m kan övervintras?


Det är stenblock (Har säkert ett bättre namn) på sidorna vid fasaden där man kan plantera, men jag har ingen som helst aning om vad jag kan plantera smile.gif

Känner mig jättedum, men jag är som sagt nybörjare!


Tipsa mig gärna om hemsidor, förslag på blommor, buskar, träd.
Allt!

Och ungefär när bör jag plantera?
Sugen på äppelträd, "Aroma" kan jag köpa ett träd till våren och sätta?
Eller gör man det till hösten?


Nåväl,

Hjälp gärna en vilsen själ i trädgårslandet laugh.gif
kerstin z5-6
Perenner brukar man kalla de växter som återkommer- och oftast blir finare och större år från år -oftast härdiga i hela landet
Aroma är ett vackert träd -vårplantering är bra ,

Växter och människor är rätt lika -de behöver mat när de vaknar /på våren/ =gödsel ,vatten och lite putsning -
Att läsa här titta i andras album och få tips är bra när man ska starta en helt ny trädgård
Lycka till! och Välkommen hit smile.gif
Hälsar
Lemonne
Vilken lycka att få komma till en "ny" trädgård och se vad den tidigare "trädgårdsarkitekten" har planterat... Alltid dyker det upp något man aldrig själv tidigare tänkt att plantera!

Vänta du en säsong och se vad som behövs göras i trädgården först, det vore ju synd att riva upp rabatter och förstöra planter innan man vet vad som finns där.
Karrolina
Mitt tips är att plöja trädgårdsböcker och tidningar i vinter! Det är jättekul att planera wub.gif .

Och så håller jag med föregående talare, vänta en sässong med att ta bort saker så du hinner se alla årstider. Jag skulle inte göra för stora saker i trädgården alls faktiskt innan ni vet hur ni kommer använda den. Var ni vill sitta och var det är kvällssol/morgonsol och sånt.

Jag har bott i hus i ett år och har gjort massor av fel och lärt mig massor på den tiden. Det är ibland frustrerande men väldigt givande.

Välkommen hit förresten! smile.gif
Alba
Minibelle - här behöver du aldrig känna dig dum för någon fråga.

Vi är alla här på olika nivåer i kunnande - alltid är det någon som vet svar.
Många här har album och där kan du få många fina tips.

Lycka till med trädgårdsplaneringen.
Minibelle
CITAT (Lemonne @ 30-09-2006, 21:59)
Vänta du en säsong och se vad som behövs göras i trädgården först, det vore ju synd att riva upp rabatter och förstöra planter innan man vet vad som finns där.

Hej!

Tack för ditt svar.

De tidigare husägarna har inte brytt sig om trädgården, inga rabatter, växer bara en massa långa grässtrån här och där.

Dock är gräset klippt, och det finns en del fina träd smile.gif

MVH
Minibelle
Hej!

Tack för alla svar och tips! biggrin.gif

Och tack för välkomnandet!

Ska börja med att leta efter trädgårdsintriktade tidningar i affären smile.gif

Tack ännu en gång!

Återkom gärna och ni har fler tips, alla svar välkomnas varmt! wub.gif
Gåsis
Vill du så egna perenner? Inomhus i feb-mars om du kan skaffa lysrör. Annars utomhus i april-maj. Jag kan skicka fröer till en del perenner. Men rabatterna får du gräva själv laugh.gif

Tipset om trädgårdtidningar var bra, låna Allt om Trädgård på biblioteket. Dom som kommer i vinter ger inte mest inspiration. Mixa och greja, det blir en del fel från början men det är en del av tjusningen wub.gif

/Åsa
linvik
De andra har sagt ungefär det jag ville ha sagt. Jag ville bara säga GRATTIS. Du har en kul men säkert arbetsam tid framför dig med både hus och trädgård!

Och du. Gå till biblioteket och låna lite böcker, det är underbart att planera och drömma! Sen är det säkert bra om du lär känna igen de vanligaste ogräsen, för första året kan det vara bra att försöka hålla efter. Fast som det lät så var det ju inga rabatter... Hur som helst, lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon