Full version: Hjälp mig!
Minibelle
Hej!


Jag är 19 år och har bott i lägenhet hela mitt liv.

Jag har alltid varit intresserad av växter, men i våras började det på riktigt.
Hela sommaren, hösten har jag planterat, fixat och donat, och är faktiskt riktigt stolt och lycklig.

Till jul ska jag och min Sambo flytta till ett hus med en tomt på ca 1300 kvm.

Och jag vet inte hur jag ska göra, jag vet verkligen ingenting smile.gif

Jag läser runt här, men vill jättegärna ha alla slags tips på hur jag ska få en fin trädgård.
Blommor som håller ett tag, kanske t.o.m kan övervintras?


Det är stenblock (Har säkert ett bättre namn) på sidorna vid fasaden där man kan plantera, men jag har ingen som helst aning om vad jag kan plantera smile.gif

Känner mig jättedum, men jag är som sagt nybörjare!


Tipsa mig gärna om hemsidor, förslag på blommor, buskar, träd.
Allt!

Och ungefär när bör jag plantera?
Sugen på äppelträd, "Aroma" kan jag köpa ett träd till våren och sätta?
Eller gör man det till hösten?


Nåväl,

Hjälp gärna en vilsen själ i trädgårslandet laugh.gif
kerstin z5-6
Perenner brukar man kalla de växter som återkommer- och oftast blir finare och större år från år -oftast härdiga i hela landet
Aroma är ett vackert träd -vårplantering är bra ,

Växter och människor är rätt lika -de behöver mat när de vaknar /på våren/ =gödsel ,vatten och lite putsning -
Att läsa här titta i andras album och få tips är bra när man ska starta en helt ny trädgård
Lycka till! och Välkommen hit smile.gif
Hälsar
Lemonne
Vilken lycka att få komma till en "ny" trädgård och se vad den tidigare "trädgårdsarkitekten" har planterat... Alltid dyker det upp något man aldrig själv tidigare tänkt att plantera!

Vänta du en säsong och se vad som behövs göras i trädgården först, det vore ju synd att riva upp rabatter och förstöra planter innan man vet vad som finns där.
Karrolina
Mitt tips är att plöja trädgårdsböcker och tidningar i vinter! Det är jättekul att planera wub.gif .