Full version: Miste körkortet
askar
Fy sjutton vad besviken och arg jag är idag. mad.gif sad.gif
En av grannarna har åkt dit för rattonykterhet.
Kortet borta i 8 månader blev domen.

För min del kunde de tagit kortet för evigt. mad.gif
Är man inte nykter så ska man inte sätta sig bakom ratten. mad.gif mad.gif sad.gif
LadyG
Håller med, det borde vara högre straff på sånt. En rattonykter sätter ju alla medtrafikanters liv på spel, inte bara sitt eget.
askar
CITAT (LadyG @ 30-09-2006, 23:08)
Håller med, det borde vara högre straff på sånt. En rattonykter sätter ju alla medtrafikanters liv på spel, inte bara sitt eget.

Och ikväll fick jag höra att han för några år sedan
också mist kortet pga rattfylla. mad.gif sad.gif

Nog för att jag för drygt ett år sedan blev misstänksam när han luktade
sprit på tidig förmiddag.
Vi pratade med maken om det men sedan föll det i glömska.
Precis som vi möttes på ICA i våras och jag noterade spritlukt ..
klockan var vid 10 på fm.

Så klart kommer jag att säga min mening åt han...
inga förfinande omskrivningar här. mad.gif
LadyG
CITAT (askar @ 01-10-2006, 00:15)
Så klart kommer jag att säga min mening åt han...
inga förfinande omskrivningar här. mad.gif

Bra att du står upp och säger ifrån, tyvärr tror jag inte det hjälper men man kan ju hoppas.

Fast har han problem med spriten kommer den så klart ha företräde för allt annat.
askar
CITAT (LadyG @ 30-09-2006, 23:19)
CITAT (askar @ 01-10-2006, 00:15)
Så klart kommer jag att säga min mening åt han...
inga förfinande omskrivningar här. mad.gif

Bra att du står upp och säger ifrån, tyvärr tror jag inte det hjälper men man kan ju hoppas.

Fast har han problem med spriten kommer den så klart ha företräde för allt annat.

Nu är det ju så att arbetsgivaren hans... har "program" för missbrukare.
Ingen slipper undan.
Men jag tror ändå att han kommer att fortsätta som hittills.

Ett plus är att vi nu vet om "problemet"
och kommer att anmäla så fort vi har misstanke om rattonykterhet.
Magdis
VA? Kortet borta i 8 månader när man blir fast för rattfylla för andra gången!!?? wacko.gif

Min f.d sambo är alkoholist (nykter sen 9 år) och första gången han åkte dit för rattfylla blev han av med körkortet och fick efter en tid ta om det, med teori och praktik från början + villkorlig dom med övervakare under en viss tid + nykterhetskontroller.

Andra gången rök körkortet för gott och han fick avtjäna straff med elektronisk fotboja och nykterhetskontroller + att han var tvungen att skaffa ett jobb för att få avtjäna straffet i hemmet. Alkohol i blodet = in i fängelse.
Det var det bästa som kunde ha hänt honom, han blev nykter på köpet. Att bli av med körkortet i 8 månader hjälper ju varken suputen eller omgivningen! mad.gif
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-09-2006, 23:27)
VA? Kortet borta i 8 månader när man blir fast för rattfylla för andra gången!!?? wacko.gif

Min f.d sambo är alkoholist (nykter sen 9 år) och första gången han åkte dit för rattfylla blev han av med körkortet och fick efter en tid ta om det, med teori och praktik från början + villkorlig dom med övervakare under en viss tid + nykterhetskontroller.

Andra gången rök körkortet för gott och han fick avtjäna straff med elektronisk fotboja och nykterhetskontroller + att han var tvungen att skaffa ett jobb för att få avtjäna straffet i hemmet. Alkohol i blodet = in i fängelse.
Det var det bästa som kunde ha hänt honom, han blev nykter på köpet. Att bli av med körkortet i 8 månader hjälper ju varken suputen eller omgivningen! mad.gif

Vi litar på styvsonens berättelse.
Kortet borta i 8 månader... trots att det var andra gången han "åkte dit" sad.gif mad.gif

Så fort jag får chans, kommer jag att fråga vad domen i övrigt var.
Usch vad arg jag är mad.gif
Berith
CITAT (askar @ 30-09-2006, 23:04)
En av grannarna har åkt dit för rattonykterhet.
Kortet borta i 8 månader blev domen.

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-09-2006, 23:27)
VA? Kortet borta i 8 månader när man blir fast för rattfylla för andra gången!!??  :wacko:

Men det är väl skillnad på dom för rattonykterhet och rattfylla.

Vad är påföljden för vad, ni som vet? unsure.gif
Gillan
Och jag begriper ingenting när det gäller drogrelaterade straff i samband med bilkörning? Borde det inte leda till straff och indraget körkort, vilka droger det än gäller. Som det verkar nu, så kan ju folk bli fast hur många gånger som helst för tex amfetamin och liknande i blodet utan att det händer nåt blink.gif För mig är det likvärdigt; är du inte klar i knoppen så är du inte mad.gif
askar
Huvuddregeln är att körkortet dras in vid alla trafiknykterhetsbrott.
Återkallelsetiden kan variera mellan 1-36 månader.
Är återkallelsetiden längre än tolv månader måste den dömde göra om körkortsprovet.
Körkortsingripande är en trafiksäkerhetsåtgärd och inte ett straff.


MADD Sweden.
Gillan
Tack för länken Agneta, men vad jag ville var att jämställa andra droger med alkoholen. Jag har sett på nära håll hur en person blir fast om och om igen, med narkotikarelaterade stimulansia, både i blodet och innehav av. Och det händer ingenting annat än att personen blir häktad ett par dar wacko.gif mad.gif sad.gif sad.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 01-10-2006, 08:47)
Tack för länken Agneta, men vad jag ville var att jämställa andra droger med alkoholen. Jag har sett på nära håll hur en person blir fast om och om igen, med narkotikarelaterade stimulansia, både i blodet och innehav av. Och det händer ingenting annat än att personen blir häktad ett par dar wacko.gif mad.gif sad.gif sad.gif

Visst är det helt galet att drograttfylla inte döms hårdare.
De är ju minst lika farliga bakom ratten.

nyvaken (med halvblinda ögon) så jag orkade inte läsa mer än
ett kort stycke... det jag citerade från.
Ciczi
grrr vad arg man blir på sådant.... mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

För min del skulle promillegränsen sänkas till 0,0. Har du druckit ska du inte köra bil. Ta bussen för tusan, eller taxi. Eller sov över hos en kompis om du nu ska dricka.

Själv luktar jag inte ens på starkvaror när jag ska öra bil. Många gånger när man är på fest och ska köra hem så får man höra, amen du kan ju bara smaka...!

Aldrig!!!

mvh Ciczi
Rapchic
pappa min åkte dit på mer än 2 i promille
(inte 0,2 utan 2,nåt)
jag vet inte hur länge han inte får köra
(det är väl 3:dje, 4:dje gångenhan åk dit)
han fick välja mellan vård och fängelse
(först valde han fängelse wacko.gif men sen ändrade han sig)
ingen fotboja eller nått.. huh.gif .... nått sånt skulle va bra
(ibland kör han bilen onykter med mina systrar i mad.gif )
krellus
Vad säger man?

Don't drink and drive....

Att dricka och köra bil är så otroligt korkat och oansvarigt.
Det finns inga ursäkter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon