Leia
Både jag och sambon har växt upp i familjer med flera barn och bara pappan som har arbetat. Det har ju´inneburit mycket ärvda saker och man har fått önskat sig och väntat/längtat länge innan man fått något, eftersom ekonomin inte har tillåtit något annat. Det är ju´ioförsig en tjusning i sig, för lyckan var ju´total när man väl fick något.
Nu när vi själva fått barn, och har bara ett, har våran ekonomi sett lite annorlunda ut än våra föräldrars. Vi har inte pengar i överflöd så klart när jag jobbar på ICA och sambon är lastbilschaffis. Men vi är iallafall två som jobbar och har inte allt för stora lån på huset.
Vi har tyckt att det varit jätteroligt att köpa saker till sonen - men han är totalt ointresserad! ohmy.gif laugh.gif Vilken unge kan man ta med in i en leksaksaffär och säga att han får välja något och ungen väljer.....Inget! ohmy.gif laugh.gif Vi har aldrig varit med om att han har stått och tjatat om att han vill ha något i en affär....
Stenar och pinnar är hans melodi. Han har en sten och en pinnsamling som är hans bästa leksaker. Och gud nåde den som bryter av en pinne för honom!!!!! laugh.gif

Nu har vi ju en hundvalp också..... Yes tänkte vi och åkte och handlade en massa roliga (ganska dyra) hundleksaker/aktiverings grejer. Nu skulle vi få utlopp för våran "köplusta"! laugh.gif
Valpen struntar totalt i dessa saker..... Behöver jag en nämna att stenar (!) och pinnar och blad är hans favvo grejor? Innomhus finns det INGET som slår en gammal strumpa med tidningspapper i! (Skulle möjligen vara en sprillans ny strumpa som man inte får ha då, för då får man ju´dessutom någon som jagar efter en! tongue.gif ) laugh.gif
Men visst är det lite lustigt?! biggrin.gif wub.gif
Gillan
Jag håller med om att din /eran situation, är ovanligt ovanlig, Jag/vi har heller inga "hagalna" barn, men nog sjutton har vi stått i leksaksaffären och de har bönat och bett om saker som vi kanske inte har haft råd att köpa vid just det tillfället sleep.gif , men nog måste det vara ännu ovanligare att vovven gör likadant blink.gif blink.gif

Jösses Leia, njut av era " pinnar och stenar" så länge ni kan. Det kan bli tvära kast rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
Leia
CITAT (Evgeni @ 08-10-2006, 07:56)
Jösses Leia, njut av era " pinnar och stenar" så länge ni kan. Det kan bli tvära kast rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

Jo, jag är ju´glad för att han inte är "ha galen", då får det hellre vara såhär! biggrin.gif Problemet är väll egentligen mest vid jul och födelsedag. Han önskar sig inget men vill ha många paket! wink.gif laugh.gif
stina
CITAT (Leia @ 08-10-2006, 09:12)
Problemet är väll egentligen mest vid jul och födelsedag. Han önskar sig inget men vill ha många paket! wink.gif laugh.gif

Pinnar och stenar ger både avlånga och runda paket! tongue.gif wink.gif biggrin.gif
Leia
CITAT (stina @ 08-10-2006, 08:14)
CITAT (Leia @ 08-10-2006, 09:12)
Problemet är väll egentligen mest vid jul och födelsedag. Han önskar sig inget men vill ha många paket! wink.gif  :lol:

Pinnar och stenar ger både avlånga och runda paket! tongue.gif wink.gif biggrin.gif

...Och hårda!!!! Att jag inte har tänkt på det!!!! laugh.gif
stina
CITAT (Leia @ 08-10-2006, 09:18)
CITAT (stina @ 08-10-2006, 08:14)
CITAT (Leia @ 08-10-2006, 09:12)
Problemet är väll egentligen mest vid jul och födelsedag. Han önskar sig inget men vill ha många paket! wink.gif  laugh.gif

Pinnar och stenar ger både avlånga och runda paket! tongue.gif wink.gif biggrin.gif

...Och hårda!!!! Att jag inte har tänkt på det!!!! laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Leia @ 08-10-2006, 07:43)
Stenar och pinnar är hans melodi. Han har en sten och en pinnsamling som är hans bästa leksaker.

Det kommer nog en tid när han ska ha nya dyra fotbollskor var 3:e månad, skidor resor och tidningar,
ny gitarr och medlemsskapsavgifter, körlektioner och ny vinterkappa och...
Var sin ålder har sin tjusning, så njut.
Leia
CITAT (Hannele @ 08-10-2006, 08:54)
CITAT (Leia @ 08-10-2006, 07:43)
Stenar och pinnar är hans melodi. Han har en sten och en pinnsamling som är hans bästa leksaker.

Det kommer nog en tid när han ska ha nya dyra fotbollskor var 3:e månad, skidor resor och tidningar,
ny gitarr och medlemsskapsavgifter, körlektioner och ny vinterkappa och...
Var sin ålder har sin tjusning, så njut.

Ja, så blir det alldeless säkert! smile.gif
Bettson
DU är väl bara att gratuelra Leija wub.gif

SOnen uppfinner lekar själv med egenupphittade leksaker = en kreativ kille som håller på att utveckla en hög intelligens. FÖr det är just vad han gör.

Färdiga leksaker stimulerar honom inte alls på det sättet. Köp inget på eget initiativ förutom kläder och saker han behöver. Låt gåva utan prestaion vara till jul och födelsedagar, då är han mera sugen. Eller låt honom önska sig och uppleva glädjen med att få saker han önskat sig.

Han kommer tids nog till den fasen då han verkligen hett vill ha en sak för att kompisarna har.


Grabben är helt klart lyckligast precis som han är och det är en skor skatt.

Att valpen uppskattar precis samma saker är väl precis som det ska. Han tar efter lillhusse som förmodligen är en stor favorit.

Njut medans det varar, det kommer andra tider. wub.gif
Castea
Ja, vad härligt med din lille kille! wub.gif Vilken personlighet!

Tänkte på stenarna. Om det ändå skulle bli svårt för er att förhindra köplustan, varför inte fråga honom om han skulle vilja gå på stenmässor där han kan leta olika stensorter och träffa geologer! Kanske köpa en liten stentumlare till honom om han vill ha en hobby sen.

Bara en tanke som slog mig... rolleyes.gif
ah56
Jag skulle ta med mig 4 åriga barnbarnet ut. Hennes mamma gav henne en guldtia och sa att hon får köpa vad hon vill.
-Kan jag få en 100 lapp istället svarade lilla barnet.
Leia
CITAT (ah56 @ 08-10-2006, 09:36)
Jag skulle ta med mig 4 åriga barnbarnet ut. Hennes mamma gav henne en guldtia och sa att hon får köpa vad hon vill.
-Kan jag få en 100 lapp istället svarade lilla barnet.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jodå jag inser att det egentligen bara är av godo. Tycker bara att det är lite ovanligt/konstigt

Här kommer en bild från i somras. En trött Max har gått ut med Dino 8 veckor mitt inatten för att kissa... wub.gif
Leia
Oj, vad stor bilden blev ohmy.gif
Leia
CITAT (Castea @ 08-10-2006, 09:34)
Ja, vad härligt med din lille kille! wub.gif Vilken personlighet!

Tänkte på stenarna. Om det ändå skulle bli svårt för er att förhindra köplustan, varför inte fråga honom om han skulle vilja gå på stenmässor där han kan leta olika stensorter och träffa geologer! Kanske köpa en liten stentumlare till honom om han vill ha en hobby sen.

Bara en tanke som slog mig... rolleyes.gif

Kanske vore något! Vad är en stentumlare?
Castea
En stentumlare är en slags elektrisk cylinder som man stoppar stenarna i + vatten, och så låter man den gå en period för att få sina egna vattenslipade stenar! Vackra blir de i sig själva, och kanske blir de till smycken åt mor också? smile.gif

Hör med någon geologisk förening vart man kan köpa en stentumlare. Ibland säljs de på stenmässor också. Kostar en slant, men önskar han sig inget annat så... rolleyes.gif
Magdis
Jag önskar att min dotter hade lite av den egenskapen i sig hon också. biggrin.gif Tyvärr är hon galen i prylar och önskar sig nya gosedjur så fort man är inne i en affär. Just nu är hon helt uppslukad av My little Pony. Det tycker jag iofs är kul, för hon och bästa dagiskompisen leker att de är ponnyer både inne o ute varje dag på dagis. Allt ska handla om ponnyer. biggrin.gif
forget-me-not
CITAT (Leia @ 08-10-2006, 08:18)
CITAT (stina @ 08-10-2006, 08:14)
CITAT (Leia @ 08-10-2006, 09:12)
Problemet är väll egentligen mest vid jul och födelsedag. Han önskar sig inget men vill ha många paket! wink.gif  laugh.gif

Pinnar och stenar ger både avlånga och runda paket! tongue.gif wink.gif biggrin.gif

...Och hårda!!!! Att jag inte har tänkt på det!!!! laugh.gif

laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon