Full version: Älgjakt
Snöflinga
Vad jag tror så börjar älgjakten här i Närke på måndag ... men vad jag undrar om någon vet är följande: Får det jagas i närheten av motionsspår och strövområden unsure.gif Det är ju nu svampen kryllar i skogen och det är den som jag är på jakt efter... men eftersom jag inte gärna vill förväxlas med en älg så vore jag tacksam för svar från någon som vet huh.gif
askar
Inom stadsplanerat område får väl inte jakt förekomma...
så har jag uppfattat det.
Men ... ligger dina svampmarker utanför så bör du ha
knallröd mössa och helst också röd jacka på dig
för att inte riskera att förväxlas.
LadyG
Jaktlagen

27 §
Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara.

33 § Jakt efter älg får ske endast efter licens av länsstyrelsen och inom ett område som länsstyrelsen har registrerat (licensområde).

Om motionsspår och strövområden angränsar till eller sammanfaller med ett licensområde bör du mao utrusta dig med orange mössa och reflexer.

Så fattar jag det iaf. Källa: notisum
Bettson
Det finns plats för all i skogen. Både jägare och bär och svamp-plockare.

Alla parter skall visa hänsyn till varandra.

Det innebär att du har rätt att plocka bär och svamp precis när du vill. Jakten skall bedrivas på ett säkert sätt, precis som LadyG säger.

Fast själv skulle jag skjuta på min svamp-plockning till nästa vecka. För att visa samma hänsyn tillbaka.

Nu har älg-jägarna satsat sina semesterdagar, lagt ner stort arbete på säkerhet , huggit pass, tränat hundar, ordnat papper, skjutprov, jaktorganinastion mm. Så just denna vecka hade jag nog låtit dom vara ifred för att visa dom samma hänsyn de visar mig när vi möts i skogen.

Men laglig rätt har du att gå ut nu.... inget snack. wub.gif
KURT
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 10:44)
Nu har älg-jägarna satsat sina semesterdagar, lagt ner stort arbete på säkerhet , huggit pass, tränat hundar, ordnat papper, skjutprov, jaktorganinastion mm. Så just denna vecka hade jag nog låtit dom vara ifred för att visa dom samma hänsyn de visar mig när vi möts i skogen.

Men laglig rätt har du att gå ut nu.... inget snack. wub.gif

Kan du beskriva lite mera hur älgjägarnas hänsyn till andra uttrycks? Att de (oftast) inte skjuter människor som rör sig i skogen?

Jag tycker att jägare många gånger (inte alla alltid) är dåliga på att markera och informera på vägar och stigar om att det pågår jakt.
Lars-Olof Arvids
Finns här någon insatt person som kan redogöra lite för hur älgstammen ser ut i Sverige? Hur mycket älg finns det? Ökar eller minskar stammen? Hur är den fördelad i olika landsdelar? Om jag är rätt informerad har vi så dåligt med älg här i Västsverige att mindre än hälften så många får skjutas nu som i slutet av 90-talet. Samtidigt påstår skogsägarna att vi har så mycket älg i Sverige att stammen borde halveras. Vem har rätt?

Olle
mekare
här är det tydligen kris i älgstammen http://www.corren.se/archive/2006/10/9/iw8...1=1096984640-4&
askar
Har absolut ingen kunskap i ämnet men hittade den här sidan på nätet
ÄLG
Bettson
Edit: Glömde citera Kurt

Yes vännen!

Denna diskussion har vi varje år. Jag är medveten om att alla jägare i landet inte uppför sig som de jägare jag känner även om jag nog känner några hundra stycken i alla fall.

Att de inte spärrar av områden för jakt beror på att det inte har rätt till det.
Alla har nämligen rätt att vistas i skogen.

En del jaktlag sätter upp skyltar för att markera att jakt pågår, våra jaktvänner gör det inte därför att många ickejägare anser att jägarna på så sätt undergräver allemansrätten.

Skyltning bör inte som vissa gör skyltas att jakt pågår hela säsongen. Jag vet att vissa jaktlag gör så för att de får kritik för att de inte skyltar.

Ofta kan det vara svårt att helt täcka av ett område för att alla skall vara varnade. Det kan också vara beslut under jaktens gång som gör att det planderade området för jakten förändras. Det kan vara trafikskadat vilt, inte ovanligt under generella veckan, det kan var skadeskjutet vilt. Det kan vara orsaker som att kvoten för vuxen eller kalv är fylld och man måste byta område.

Så om man alltid skyltar så kommer det att innebära att förmodligen 50% kommer att vara felskyltat. Och det av orsaker man inte kan råda över. Då är skyltningen en falsk trygghet för både skogsvandrare och jägare.

Våra jaktvänner har därför tagit policyn att inte skylta. Vad gör de i stället?


Samtliga pass skall vara noggrannt utmärkta och röjda. Placeringen skall vara sådan att det finns kulfång och bra skjutbakgrund. Varje jägare vi känner lägger ner ungeför en veckas arbete varje år innan älgjakten börjar på just detta.

Alla pass är utmärkta och har spärrade skjutriktningar. Det kan vara spärrade riktningar för passgrannar, allmänna vägar, bostadhus osv. Allt för att skyttet skall vara säkert för omgivningen.

Alla deltagare i jakten skall vara utrustade med fungerande jaktradio med öronmussla där man har god sändningskvlite, även mobiltelefon skall medföras. Även detaljerad karta med utmätning av passen skall medföras av varje jaktdeltagare.

Allt detta för att kunna varna jaktlaget för personer som befinner sig i skogen av andra orsaker än jakt och att inte utsätta dessa för fara.

Att andra än jägarna kliver in i en såt där jakt pågår är ett störningsmoment för jaken. Inte tu tal om annat. Man driver ju djuren kanske åt ett håll och så kommer någon från ett helt annat håll och allt går om intet. Fast det är sådant man får ta.

Våra jägare har som policy att aldrig vara sura otrevliga eller skrämma skogsvandrare för att det är farligt att gå i skogen när jakt pågår. Man hälsar alltid på folk man möter.

Ibland när det är ett känsligt jaktligt läge så kanske man snällt ber eller erbjuder skogsvandraren att stanna på passet tillsammans med skytten en kvart eller tjugo minuter tills man blåser av jakten för just den såten.

De brukar i sådana lägen där skogsvandraren stannar på passet erbjudas lyssna till radiotrafiken och jägaren försöker så tyst och diskret som möjligt tala om ungefär hur jakten går var man driver och var man tror att viltet finns. Många skogsvandrare tar faktiskt detta som en upplevelse.

Ifall skogsvandraren väljer att gå in i såten ändå ( varje såt tar max 2 timmar ofta mindre tid) så varnas hela jaktlaget via radion och man korskontrollerar ofta via telefon skyttar dit där skogsvandraren går för att försäkra sig om att de hört varningen.

Så jag tycker nog att jägarna tar hänsyn.
wub.gif
Lars-Olof Arvids
Tack för länkarna, Karin och Agneta!
Enligt Corren är älgstammen tydligen i kris i hela södra Sverige. Enligt ett diagram på Jägareförbundets sida har avskutningen minskat en hel del sedan toppen på 80-talet, men ligger fortfarande betydligt högre än den var före stammens "explosion" på 70-talet.

Olle
Bettson
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-10-2006, 11:49)
Tack för länkarna, Karin och Agneta!
Enligt Corren är älgstammen tydligen i kris i hela södra Sverige. Enligt ett diagram på Jägareförbundets sida har avskutningen minskat en hel del sedan toppen på 80-talet, men ligger fortfarande betydligt högre än den var före stammens "explosion" på 70-talet.

Olle

Det har bara inte betydlese hur många du skjuter utan hur och vilka djur som skjuts. Vilken strategi man lägger upp för aveln helt enkelt.

Licenstilldelningen ligger ofta fortfarande hägre än vad jaktlagen anser att de kan skjuta utan att skjuta sönder stammen totalt igen. Det finns faktiskt jaktlag som bestämmer sig för att inte skjuta hela tilldelningen.
LadyG
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 13:00)
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-10-2006, 11:49)
Tack för länkarna, Karin och Agneta!
Enligt Corren är älgstammen tydligen i kris i hela södra Sverige. Enligt ett diagram på Jägareförbundets sida har avskutningen minskat en hel del sedan toppen på 80-talet, men ligger fortfarande betydligt högre än den var före stammens "explosion" på 70-talet.

Olle

Det har bara inte betydlese hur många du skjuter utan hur och vilka djur som skjuts. Vilken strategi man lägger upp för aveln helt enkelt.

Licenstilldelningen ligger ofta fortfarande hägre än vad jaktlagen anser att de kan skjuta utan att skjuta sönder stammen totalt igen. Det finns faktiskt jaktlag som bestämmer sig för att inte skjuta hela tilldelningen.

Det tycker jag är ansvarsfullt. Väljer inte ganska många att inte skjuta på kalven om kon bara har en, eller bara skjuta en om hon har två och spara vissa vuxna djur?
Bettson
CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 12:03)
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 13:00)
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-10-2006, 11:49)
Tack för länkarna, Karin och Agneta!
Enligt Corren är älgstammen tydligen i kris i hela södra Sverige. Enligt ett diagram på Jägareförbundets sida har avskutningen minskat en hel del sedan toppen på 80-talet, men ligger fortfarande betydligt högre än den var före stammens "explosion" på 70-talet.

Olle

Det har bara inte betydlese hur många du skjuter utan hur och vilka djur som skjuts. Vilken strategi man lägger upp för aveln helt enkelt.

Licenstilldelningen ligger ofta fortfarande hägre än vad jaktlagen anser att de kan skjuta utan att skjuta sönder stammen totalt igen. Det finns faktiskt jaktlag som bestämmer sig för att inte skjuta hela tilldelningen.

Det tycker jag är ansvarsfullt. Väljer inte ganska många att inte skjuta på kalven om kon bara har en, eller bara skjuta en om hon har två och spara vissa vuxna djur?

Jo visst är det så.

En ko som har kalv är ett produktivt avelsdjur som man värnar. Det kan vara svårt att skilja en ko vars kalvar är avskjutna från ett djur som är inproduktivt och inte kan få någon avkomma.

Har kon två kalvar så brukar man vanligtvis bara skjuta av den ena eftersom den andra kalven får fungera som "livförsäkring" för ett produktivt avelsdjur.

Fast det jag menade är att det faktiskt finns jaktlag där stammen minskat så fort pga av ökad rovdjurs-stam att ifall de skulle skjuta hela licenstilldelningen så skulle stammen försvinna inom 5 år. Det finns jaktlag som helt enkelt hoppar över jakten ett år då och då för att de faktist vill ha älgen kvar.
LadyG
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 13:09)
Jo visst är det så.

En ko som har kalv är ett produktivt avelsdjur som man värnar. Det kan vara svårt att skilja en ko vars kalvar är avskjutna från ett djur som är inproduktivt och inte kan få någon avkomma.

Har kon två kalvar så brukar man vanligtvis bara skjuta av den ena eftersom den andra kalven får fungera som "livförsäkring" för ett produktivt avelsdjur.

Fast det jag menade är att det faktiskt finns jaktlag där stammen minskat så fort pga av ökad rovdjurs-stam att ifall de skulle skjuta hela licenstilldelningen så skulle stammen försvinna inom 5 år. Det finns jaktlag som helt enkelt hoppar över jakten ett år då och då för att de faktist vill ha älgen kvar.

Vi ska vara väldigt glada för att vi har ansvarskännande och kloka jaktlag som håller älgstammen på en dräglig nivå både för älgar, skogsägare och trafikanter.

Det finns gott om plats i de svenska skogarna, vi får nog plats allihop både jägare, bärplockare och vandrare. smile.gif
Bettson
CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 12:16)
[
Det finns gott om plats i de svenska skogarna, vi får nog plats allihop både jägare, bärplockare och vandrare. smile.gif

Exakt mitt budskap också. Alla får plats.

Och för allas trivlsel så är ömsesidig hänsyn parollen.
Lars-Olof Arvids
Alla får plats - gäller det även rovdjuren? Om älgstammen är i kris i hela södra Sverige kan man knappast skylla på dem, då det inte precis vimlar av sådana här.

Olle
Bettson
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-10-2006, 12:28)
Alla får plats - gäller det även rovdjuren? Om älgstammen är i kris i hela södra Sverige kan man knappast skylla på dem, då det inte precis vimlar av sådana här.

Olle

Självklart får rovdjuren plats. Fast det myndigheter och jaktfolk inte är överenns om är omfattningen av rovdjuren.

Man bestämmer från skrivbordshåll ett visst antal rovdjur. Detta upplevs som ett helt felaktigt begrepp i jaktkretsar.

Man vill hellre utgå från samspelet mellan rovdjur och annat vilt, samt hänsyn till lokalbefolkning tamboskap osv som faktist ibland får ta de negativa konsekvenserna av rovdjurens tillvaro.

Inte upplever jag att jägarna vill utrota rovdjuren, men det som framförs är att rovdjuren skall ha en plats som alla andra djur. Rovdjurspolitiken har helt enkelt gått ut på att rovdjuren skall vara helt fredade. Det man från jägarhåll är oroliga för är att det bara skall bli rovdjur eftersom de lätt tar över om de inte har någon naturlig fiendedvs inte jagas.

Jägarna vill att alla djur skall få finnas, jakttrycket skall vara ett uttryck för hur man vill vårda sin viltstam.

Det absolut bästa sättet att bevara rovdjuren är att man faktiskt låter dem bli ett jaktbart vilt. För jägarna vill fakstist ha alla djur på marken. Låter man rovdjuren bli ett jaktbart vilt så kommer också rovdjursstammen att bli en vårdad jaktstam.

Jag har absolut inte skyllt den minskade stammen av älg i södra Sverige på Rovdjuren. Snarare så är det så att det är en felaktig avskjutning och licenstilldelning som gör att älgstammen kan se väldigt olika ut i olika jaktlag.

Det kan vara sådant som att man inte bildat älgvårdsområde eller bryter sig ur dessa och jagar på generlla jakten. Det kan vara för hög licenstilldelning pga påtryckningar från skogsbolagen. ( Nya ansvariga ministern i den frågan verkar sitta totalt i knät på skogsbolagen). Det kan vara att man bestämmt sig för felaktig avskjutningspolicy i jaktlagen. Det finns många olika sätt att förvalta sin viltstam. Ibland gör man felbedömingar helt enkelt och då måste man byta strategi.

Felaktig( läs för hög) licenstilldelning är en stor faktor. Finns det då jaktlag som inte tar egna beslut utan skjuter full i alla fall så blir det kris. Skrivborddsmyndigheterna som ger tilldelningen hänger inte med tillräckligt fort och då blir det kris. En skräck med rovdjurspolitiken är att myndigheterna inte hänger med tillräckligt fort där heller när rovdjursstammen ökar. FÖr ökar den utan naturlig fiende så kan de gå väldigt fort vilket kommer att ske på andra djurs bekostnad.

Som sagt ansvarsfulla jägare vill ha alla vilt och så skall alla vilt vara jaktbara.
Ewa smålänska höglandet
Vår lilla Zappa "hittade" älg idag rolleyes.gif
Bettson
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 09-10-2006, 17:10)
Vår lilla Zappa "hittade" älg idag rolleyes.gif

Det gjorde våran Kelly också, men det blev inget skjutet. smile.gif
Bettson
Idag så dog en jakthund i jaktlaget hos en bekant till mig.

HUnden blev attackerad av en flock vargar och uppäten bara på några minuter så att endast huvud och hundpejl blev kvar.

Känns faktisk ganska sorgligt för det är inte sista gångne det kommer att hända.

sad.gif
Snöflinga
Usch så hemskt att hitta resterna av sin hund så där huh.gif Förstår att det kan vara med tvekan en jägare skickar ut sin hund att driva älg om den riskerar att bli dödad av varg ...

Tack för svar förresten ... det utvecklade sig ju bli en lärorik tråd om jakt dessutom ...
Bettson
CITAT (Snöflinga @ 11-10-2006, 00:21)
Usch så hemskt att hitta resterna av sin hund så där huh.gif Förstår att det kan vara med tvekan en jägare skickar ut sin hund att driva älg om den riskerar att bli dödad av varg ...

Tack för svar förresten ... det utvecklade sig ju bli en lärorik tråd om jakt dessutom ...

Hur blev det?

Går du ut denna vecka eller väntar du?

Och hur säker/osäker känner du dig tillsammans med jägare?

Bara undrar för att jag är nyfiken.

Precis som om jag undrar ifall Kurt och Lars-Olof Arvids köper mina argument eller tycker jag bara pratar skit.

Olika åsikter har vi säkert fortfarande men man är alltid nyfiken till ifall man förändrat något av den tidigare fastställda synen. smile.gif
Lars-Olof Arvids
De flesta jägare tar säkert hänsyn till andra människor i skogen. Och det är helt riktigt att det har betydelse vilka älgar som skjuts. I mina hemmamarker har jägarna bestämt sig för att spara en stor skoveltjur som ska hålla till i området. Jag förstår också att det måste vara fruktansvärt tråkigt att få sin hund dödad av vargar. Även om nästan dubbelt så många dödas av jägarna själva. Jag vet en jägare i Värmland som har satt en bjällra om halsen på sin hund eftersom vargen inte tycker om det ljudet. Enligt vad han påstår har man länge gjort så i Ryssland med gott resultat. Kanske värt att prova?

Olle
KURT
Igår en älgjägare döda i Knäred, nu två st döda utanför Åmål. Hur var det nu?

Vid älgjakt så skjuter man ........?
Magdis
CITAT (KURT @ 11-10-2006, 11:57)
Igår en älgjägare döda i Knäred, nu två st döda utanför Åmål. Hur var det nu?

Vid älgjakt så skjuter man ........?

Jag som trodde det var älgar man skulle skjuta på! blink.gif
Bettson
CITAT (KURT @ 11-10-2006, 11:57)
Igår en älgjägare döda i Knäred, nu två st döda utanför Åmål. Hur var det nu?

Vid älgjakt så skjuter man ........?

Man kan ju faktiskt läsa artikeln ordentligt.

Det där tycker jag nog är lite låg diskussionsnivå.............

För det första. När man pratar om att älgjägare inte kan skjuta säkert, det händer olyckor osv. så är det att man inte pejlat pass, inte har skjutbakgrund mm.

I detta fallet pratar man faktiskt om en mordutredning. Man vet ingenting om vad som skett enligt utredning mer än att det var två döda män.

Att två döda män skulle ha vådaskjutit varandra samtidigt låter ju minst sagt otroligt.

Om det är olyckshändelser som ligger bakom så är inte rubricering mord, det är dråp. Men nu har manb en mordutredning.

Det förekommer mord på Stureplan, i svenska hem, i samhällen och i städer. SKa man angripa alla människor som befinner sig på de ställena kanske.

Att använda detta till någon slags slagträdebatt där jag alltid har rätt och vräng på meningen hur som helst det är faktiskt lite dålig stil. Min svärmor diskuterar på det viset vilket brukar kunna göra mig galen. Har man en diskussion så tar man upp och kommenterar varandras argument, man tar till sig det som är bra och avvisar det som man inte tycker är bra. Och man respekterar meningsmotståndaren.

Att antingen svinga med dåliga argument så att man ska vinna till varje pris eller inte kommetera alls för att man tror att man skall förlora, det är inget diskussion.

Att två män är döda under oklara omständigheter är inget annat än tragiskt. Jag kan inte annat än att tycka synd om älgjägarnas familjer.

Och jag kommer inte att använda det som argument i debatten att två familjer mist sina anhöriga. Jag tycker det är, ja jag vet faktist inte vad jag skall säga-

Förutom det så litar jag fullkomligt på de jägare jag känner, de skjuter säkert. Och jag talar utifrån det jag själv upplevt och inte utifrån fördomar och tidningshysteri.

Nu blev Bettson lite bannad framenot kvällen, men det går nog över.

mad.gif sad.gif
Snöflinga
CITAT (Bettson @ 11-10-2006, 08:29)
CITAT (Snöflinga @ 11-10-2006, 00:21)
Usch så hemskt att hitta resterna av sin hund så där  :huh:  Förstår att det kan vara med tvekan en jägare skickar ut sin hund att driva älg om den riskerar att bli dödad av varg ...

Tack för svar förresten ... det utvecklade sig ju bli en lärorik tråd om jakt dessutom ...

Hur blev det?

Går du ut denna vecka eller väntar du?

Och hur säker/osäker känner du dig tillsammans med jägare?

Bara undrar för att jag är nyfiken.

Precis som om jag undrar ifall Kurt och Lars-Olof Arvids köper mina argument eller tycker jag bara pratar skit.

Olika åsikter har vi säkert fortfarande men man är alltid nyfiken till ifall man förändrat något av den tidigare fastställda synen. smile.gif


Nej, jag går inte in i de djupa svampskogarna denna vecka, inte förns jakten är slut tror jag unsure.gif Däremot i skog med närhet till bebyggelse, dock iförd neonröd kebba och röd jacka ... tongue.gif Något jag har gemensamt med älgarna är att vi båda tycker om trattkantareller... älgskit plockas också eftersom de är suverän gödsel för mina rodendedron sleep.gif

Vet ej hur säker jag känner mej med jägare eftersom jag aldrig mött någon i skogen ... bara älg två gånger och då kände jag mig väldigt osäker wub.gif
Gillan
Jag tänker inte lägga mig i nån älgjaktsdebatt eftersom jag inte har nån kunskap om den. Inte för att jag någonsin har trott att jägare över huvud taget går omkring och skjuter folk. De få jag känner, ca 5st, är väldigt seriösa vad det gäller regler och allt annat.

Men vad det gäller de två döda i Åmål, så är det ju ,som jag förstår det, en utredning nu, som först och främst gäller mord. Om det är så, har det ju ingenting med jakt att göra överhuvud taget. Men visst, det spekuleras hej vilt. I morgon kanske polisen är mer öppen. De måste ju trots allt få göra sitt jobb, innan de informerar oss sleep.gif
KURT
CITAT (Evgeni @ 11-10-2006, 18:34)
Jag tänker inte lägga mig i nån älgjaktsdebatt eftersom jag inte har nån kunskap om den. Inte för att jag någonsin har trott att jägare över huvud taget går omkring och skjuter folk. De få jag känner, ca 5st, är väldigt seriösa vad det gäller regler och allt annat.

Men vad det gäller de två döda i Åmål, så är det ju ,som jag förstår det, en utredning nu, som först och främst gäller mord. Om det är så, har det ju ingenting med jakt att göra överhuvud taget. Men visst, det spekuleras hej vilt. I morgon kanske polisen är mer öppen. De måste ju trots allt få göra sitt jobb, innan de informerar oss sleep.gif

Nej det har verkligen inget med jakt att göra, förutom att det finns 300 000 jägare med vapen hemma, och de flesta har flera vapen.
Bettson
CITAT (KURT @ 12-10-2006, 07:03)
CITAT (Evgeni @ 11-10-2006, 18:34)
Jag tänker inte lägga mig i nån älgjaktsdebatt eftersom jag inte har nån kunskap om den. Inte för att jag någonsin har trott att jägare över huvud taget går omkring och skjuter folk. De få jag känner, ca 5st, är väldigt seriösa vad det gäller regler och allt annat.

Men vad det gäller de två döda  i Åmål, så är det ju ,som jag förstår det, en utredning nu, som först och främst gäller mord. Om det är så, har det ju ingenting med jakt att göra överhuvud taget. Men visst, det spekuleras hej vilt. I morgon kanske polisen är mer öppen. De måste ju trots allt få göra sitt jobb, innan de informerar oss sleep.gif

Nej det har verkligen inget med jakt att göra, förutom att det finns 300 000 jägare med vapen hemma, och de flesta har flera vapen.

Jaha du och dessa vapen är hos medborgare med prickfritt kriminellt register. Man ansöker nämligen om licens hos polisen.

Dessutom så måste man påvisa att man har laglig förvaring.

Det är nog väldigt många mera vapen som finns hos kriminella. En del av dessa vapen hos kriminella är visserligen jaktvapen som de kriminella kommit över via inbrott.

Men de farligaste vapnen kommer inte från jaktvapen och de är här illegalt och man har ingen aning om vem som har dom. De yrekskriminella tycker inte att jaktvapnen är nogot att ha längre. De kan lätt få tag på mycket värre grejor.
Lars-Olof Arvids
Enligt vad jag hörde på radion nyss, där man bl a pratade med en lokal jaktledare och en representant för Jägareförbundet, lutar det mer år åt att det tragiska var en olycka än ett mord. Men man ska förstås inte säga något säkert innan utredningarna är klara. Hur som helst förstår jag mycket väl att folk drar sig för att gå ut i skogen nu, även om jag själv inte är rädd. Den största faran tycks knappast vara den där gråe som inte bevisligen har dödat någon människa i Sverige sedan 1821...

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon