Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
niklaswik
"Använde sin 4 veckors bebis som slagträ"


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,903915,00.html
Rapchic
mamma sad.gif sad.gif

så hemskt..... hon borde få bli använd som slagträ (nästan)
LadyG
Men hur kan hon..?

Ofattbart.
niklaswik
Ganska hemskt då... sad.gif Usch, bara tanken på en 4-veckors bebis.. Dom är ju hur gulliga som helst, hade hon inget annat i närheten som hon kunde slå till honom med om hon nu absolut måste spöa upp honom...
Rapchic
man borde behöva göra nått prov innan man skaffar barn mad.gif
Kathy
Jag förstår inte riktigt?
Varför jämföra homosexuellas rätt/inte rätt med en djupt psykiskt störd mor?

Fruktansvärt makaber händelse. sad.gif sad.gif sad.gif
Magdis
Men jösses! Hon måste ju ha varit så arg på karln så hon fick hjärnsläpp...eller så hade hon nån amningspsykos. sad.gif Stackars barn!
LadyG
Men man kan väl inte göra så? Mot en så liten?

Jag fattar fortfarande inte... sad.gif
pejori
får nog tycka, att hellre homosexuella föräldrar som är snälla mot sitt barn, än heterosexuella som slår ihjäl dom sad.gif sad.gif
LadyG
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 22:28)
får nog tycka, att hellre homosexuella föräldrar som är snälla mot sitt barn, än heterosexuella som slår ihjäl dom sad.gif sad.gif

Ja, alla barn behöver kärleksfulla, beskyddande föräldrar med sunt förnuft.

Spelar det verkligen någon roll om det sen är två mammor eller två pappor?

Själv tror jag det är något gammalt medeltida religöst mök som möglar i folkhemmet (från när det var dödsstraff på homosexualitet), att homo skulle bara sämre på att fostra barn än hetero. Skulle bi- och trans-personer vara lite halvdassiga föräldrar då eller?
pejori
CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 21:33)
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 22:28)
får nog tycka, att hellre homosexuella föräldrar som är snälla mot sitt barn, än heterosexuella som slår ihjäl dom sad.gif  :(

Ja, alla barn behöver kärleksfulla, beskyddande föräldrar med sunt förnuft.

Spelar det verkligen någon roll om det sen är två mammor eller två pappor?

Själv tror jag det är något gammalt medeltida religöst mök som möglar i folkhemmet (från när det var dödsstraff på homosexualitet), att homo skulle bara sämre på att fostra barn än hetero. Skulle bi- och trans-personer vara lite halvdassiga föräldrar då eller?

precis... smile.gif
att vara en bra förälder, har inte med könet att göra wub.gif wub.gif
Rapchic
helt rätt...
(men undra hur det blir för homosexuella som vill skaffa barn nu
när kristdemokraterna har hand om typ familjefrågor unsure.gif )
LadyG
Jadu det är inte lätt att veta, de är ju snudd på homofobiska i sin inställning. Eller var det bara Alf?
Rapchic
inte för att vara negativ men dom flesta kristna (som jag känner i alla fall)
är homofobiska minst...
och med tanke på vad partiet heter så kan man nog gissa vad de flesta tycker
Magdis
...och jag känner inte en enda kristen som är homofob.
Rapchic
det var därför jag skrev .. som jag känner
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 22:57)
...och jag känner inte en enda kristen som är homofob.

Ja, som sagt jag vet inte. Erkänner min okunnighet på det området.

Jag vet däremot att det var en kristdemokrat som yttrade sig olyckligt (minns inte vem längre) i samband med homovigslar. Det gör iofs inte alla i KD till homofober, men jag trodde det var deras grundinställning.

Någon som kan upplysa mig om hur KD egentligen ser på homosexuellas rätt till giftermål och adoption?
Gillan
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 21:39)
CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 21:33)
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 22:28)
får nog tycka, att hellre homosexuella föräldrar som är snälla mot sitt barn, än heterosexuella som slår ihjäl dom sad.gif  sad.gif

Ja, alla barn behöver kärleksfulla, beskyddande föräldrar med sunt förnuft.

Spelar det verkligen någon roll om det sen är två mammor eller två pappor?

Själv tror jag det är något gammalt medeltida religöst mök som möglar i folkhemmet (från när det var dödsstraff på homosexualitet), att homo skulle bara sämre på att fostra barn än hetero. Skulle bi- och trans-personer vara lite halvdassiga föräldrar då eller?

precis... smile.gif
att vara en bra förälder, har inte med könet att göra wub.gif wub.gif

Jag håller fullständigt med om vad ni säger, så det finns inget att tillägga.

Mer än arma liten. Jag visste först inte om jag skulle våga läsa.
Man blir riktigt gråtfärdig sad.gif
pejori
det gör ju iofs. jag...dom som är kristna i min närhet, accepterar INTE homosexuella eller homovigslar...dom har till och med lämnat svenska kyrkan av den orsaken att dom, tillåter ingående av partnerskap. rolleyes.gif rolleyes.gif

vet att det finns homosexuella präster också, men det finns ju undantag för allt, så det finns säkert kristna som inte är homofober wub.gif wub.gif
Magdis
Tyvärr verkar det som att de kristna homofoberna har mycket större benägenhet att öppna munnen än de som inte är homofober.

Jag tror att KD är negativa till homovigslar o adoption men det är ju partiets linje. Därmed inte sagt att alla kristna är homofober. Säkert inte alla i partiet som är eniga heller.
LadyG
Jobbigt det där, när rädslan får styra ett parti.

De kristna värderingarna är annars värda att stå upp för, och tio guds bud är ju förnuftiga till största delen.
askar
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 22:06)
det gör ju iofs. jag...dom som är kristna i min närhet, accepterar INTE homosexuella eller homovigslar...dom har till och med lämnat svenska kyrkan av den orsaken att dom, tillåter ingående av partnerskap. rolleyes.gif rolleyes.gif

vet att det finns homosexuella präster också, men det finns ju undantag för allt, så det finns säkert kristna som inte är homofober wub.gif wub.gif

Jag är inte homofob... har homosexuella av båda könen
i min nära släkt och respekterar dem lika som övriga.
Men... jag är helt emot homovigslar i kyrkan och just det fick mig
att gå ur Svenska kyrkan.

Kyrkligt äktenskap är ämnat för man och kvinna.
Varför då propsa på att man/man och kvinna/kvinna ska få ingå
när det är emot Guds ord?
Det är som att gå till moske och kräva att alla där ska äta griskött.
Eller?
forget-me-not
CITAT (askar @ 09-10-2006, 22:18)
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 22:06)
det gör ju iofs. jag...dom som är kristna i min närhet, accepterar INTE homosexuella eller homovigslar...dom har till och med lämnat svenska kyrkan av den orsaken att dom, tillåter ingående av partnerskap. rolleyes.gif  :rolleyes:

vet att det finns homosexuella präster också, men det finns ju undantag för allt, så det finns säkert kristna som inte är homofober wub.gif  :wub:

Jag är inte homofob... har homosexuella av båda könen
i min nära släkt och respekterar dem lika som övriga.
Men... jag är helt emot homovigslar i kyrkan och just det fick mig
att gå ur Svenska kyrkan.

Kyrkligt äktenskap är ämnat för man och kvinna.
Varför då propsa på att man/man och kvinna/kvinna ska få ingå
när det är emot Guds ord?
Det är som att gå till moske och kräva att alla där ska äta griskött.
Eller?

Jag håller med dig. Jag är inte heller homofob, men anser ändå att homosexuella inte ska få gifta sig i kyrkan eller adoptera barn. Dock är jag fortfarande medlem och aktiv i Svenska kyrkan.
Berith
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57)
...och jag känner inte en enda kristen som är homofob.

Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob?
Gossen Ruda
Fördelen med ett heterosexuellt förhållande är att det oftast är lätt att skaffa barn, med eller utan tillstånd. Fast stånd krävs ju alltid. Naturens ordning.

Jag tänker inte inlåta mig i nån större diskussion om homoproblematiken, dom flesta vet nog min inställning, men jag har så svårt att förstå varför man alltid skall hitta på negativa omdömen om dom som inte tänker som man själv. Homofob är dessutom ett felaktigt uttryck eftersom fobi betyder rädsla, skräck och inte exempelvis ovilja eller ogillande. Själv är jag heterofil vilket är ett helt ok uttryck. laugh.gif
MrNorth
Jag anser att alla som är beredda att ge ett barn kärlek o omtanke skall få adoptera barn. Det finns alldeles för många "oönskade" barn i Kina, afrika etc... Med alla så avser jag givetvis homosexuella par, ensamstående män/kvinnor...

Vilket är värst, att växa upp på ett barnhem i Kina och hela livet känna sig oönskad eller att bli adopterad av en man eller kvinna i Sverige och få en kärleksfull uppväxt? För mig skulle valet vara enkelt...

/Henrik
Magdis
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 06:57)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57)
...och jag känner inte en enda kristen som är homofob.

Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob?

Nu var det frågan om att folk i den här tråden satte likhetstecken mellan kristna och homofober och då besvarade jag det.

Jävla konstig fråga du kommer med tycker jag...."vilken religion tillhör homofoberna?" Homofober finns det finns det bland alla olika grupper. Det finns ingen homofobkyrka eller så. blink.gif

Och nej, jag känner personligen ingen religiös som är homofob. mad.gif

Faan vad jag hatar att stiga upp tidigt på morgnarna! biggrin.gif
Berith
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 08:47)
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 06:57)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57)
...och jag känner inte en enda kristen som är homofob.

Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob?

Nu var det frågan om att folk i den här tråden satte likhetstecken mellan kristna och homofober och då besvarade jag det.

Jävla konstig fråga du kommer med tycker jag...."vilken religion tillhör homofoberna?" Homofober finns det finns det bland alla olika grupper. Det finns ingen homofobkyrka eller så. blink.gif

Och nej, jag känner personligen ingen religiös som är homofob. mad.gif

Faan vad jag hatar att stiga upp tidigt på morgnarna! biggrin.gif

Förstår av ditt inlägg att du inte kan svara på mina frågor.
Farbror Blå
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 06:57)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57)
...och jag känner inte en enda kristen som är homofob.

Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob?

Berith vilken korkad och inskränkt fråga!

Ställa andra liknande frågor då:

Vilken religion tillhör de brunögda? vilken religion tillhör folkpartisterna/ de överviktiga/alkoholisterna eller nån annan grupp av människor som inte hör ihop?

Att klumpa ihop människor under uttrycket "homofober" är dumt för det första, att sedan antyda att religiösa skulle vara mer homofoba än andra, finner jag rent förolämpande mot religiösa människor i allmänhet.

Det är olustigt att vi i västvärlden, i synnerhet Sverige, är mycket försiktiga mot människor med annan religion, särskilt efter debatten runt Muhammedkarikatyrerna och säjer man något elakt mot islam så ligger man risigt till.
Att, däremot, ge sej på det egna landets kristna är tydligen fritt fram, att skymfa, kalla bakåtsträvare, homofober och vad man vill.
Varför är det så?

Försök att hålla debatten ovanför lågvattensmärket??

Jag är troende kristen, aktiv i kyrkan och min tro.

Tror man på Jesus, kan man inte fördöma, hata eller förfölja någon människa överhuvudtaget!!.
Den avart man kan se på TV ikväll, tillhör värsta sortens vilsna får, som inte förstått något alls.




Magdis
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 08:57)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 08:47)
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 06:57)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57)
...och jag känner inte en enda kristen som är homofob.

Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob?

Nu var det frågan om att folk i den här tråden satte likhetstecken mellan kristna och homofober och då besvarade jag det.

Jävla konstig fråga du kommer med tycker jag...."vilken religion tillhör homofoberna?" Homofober finns det finns det bland alla olika grupper. Det finns ingen homofobkyrka eller så. blink.gif

Och nej, jag känner personligen ingen religiös som är homofob. mad.gif

Faan vad jag hatar att stiga upp tidigt på morgnarna! biggrin.gif

Förstår av ditt inlägg att du inte kan svara på mina frågor.

Är du inte läskunnig så skyll det inte på mig. Jag har svarat på din s.k fråga.
Farbror Blå
Nu när jag läst hela tråden, förstår jag att mitt inlägg kanske var onödigt långt och något "out of place"

Ser att det handlar om våld mot en bebis sad.gif sad.gif

Rapchic säjer nåt bra, man borde få ta "körkort" på barn innan man skaffar och slår man/hotar/utnyttjar ska man aldrig mer få träffa sina eller andras barn.
Som nån sa: om du driver kennel och missköter dina hundar, så kommer kennelklubben att se tilla tt du blir anmäld och aldrig mer få har djurhållning,likaså om du missköter dina kor, hästar eller andra djur.

Varför finns ingen liknande lag om något vi håller av mer?

Och hur kom egentligen homodebatten upp i detta ämne?

Vem som helst är ju bättre än dessa sk "föräldrar"?
Berith
CITAT (Farbror Blå @ 10-10-2006, 08:58)
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 06:57)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 21:57)
...och jag känner inte en enda kristen som är homofob.

Vilken religon tillhör homofoberna då? Eller sätter du likhetstecken mellan kristen och religiös? Och menar att du inte känner en enda religiös som är homofob?

Berith vilken korkad och inskränkt fråga!

Räknar inte med att hela inlägget var riktat till mej.

En del säger "jag är inte kristen" och då undrar jag såklart vilken religion dom då tillhör. Vaaa??? (fågelholkar). Jaa, om man inte är kristen tillhör man antagligen en annan religion. Neej, så menar dom inte, dom menar att dom inte är religiösa.

Så när Norrbottens-Magdis skrev att hon inte känner en enda kristen som är homofob, undrade jag om hon menade kristen eller religiös. Eller om hon helt enkelt menade att homofober förekom mer i andra religioner. Men hon kunde inte svara på det.
Magdis
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 09:11)
Så när Norrbottens-Magdis skrev att hon inte känner en enda kristen som är homofob, undrade jag om hon menade kristen eller religiös. Eller om hon helt enkelt menade att homofober förekom mer i andra religioner. Men hon kunde inte svara på det.

Det var inte det du frågade. Du frågade vilken religion homofoberna tillhör och den frågan besvarade jag med det svar den förtjänade. En fråga som var helt tagen ur luften angående den här diskussionen...men jag förstår att det handlar om att provocera.
Reserv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 09:23)
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 09:11)
Så när Norrbottens-Magdis skrev att hon inte känner en enda kristen som är homofob, undrade jag om hon menade kristen eller religiös. Eller om hon helt enkelt menade att homofober förekom mer i andra religioner. Men hon kunde inte svara på det.

Det var inte det du frågade. Du frågade vilken religion homofoberna tillhör och den frågan besvarade jag med det svar den förtjänade. En fråga som var helt tagen ur luften angående den här diskussionen...men jag förstår att det handlar om att provocera.

Visst handlar det om att provocera, kan inte tänka mig att det va´många som hakade upp sig över att du använt ordet "kristen" istället för religiös. Men troligtvis har Berith inte befunnit sig i såna kretsar där människor är religiösa, ta vilken frikyrka som helst och prata med ungdomarna där, dom säger inte att dom är religiösa, dom är kristna. Att va´kristen och att tillhöra en kristen religion, är två skilda saker, men sånt vet inte alla tydligen. rolleyes.gif
Berith
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 09:23)
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 09:11)
Så när Norrbottens-Magdis skrev att hon inte känner en enda kristen som är homofob, undrade jag om hon menade kristen eller religiös. Eller om hon helt enkelt menade att homofober förekom mer i andra religioner. Men hon kunde inte svara på det.

Det var inte det du frågade. Du frågade vilken religion homofoberna tillhör och den frågan besvarade jag med det svar den förtjänade. En fråga som var helt tagen ur luften angående den här diskussionen...men jag förstår att det handlar om att provocera.

Joo det var exakt det jag frågade.
Magdis
Det jag skrev var enbart ett bemötande på Rapchics uttalande att alla kristna hon känner är homofober. Då skrev jag helt ärligt att jag inte känner en enda kristen som är homofob...jag känner faktiskt ingen homofob överhuvudtaget. Men det är klart att ordet kristna genast sätter fart på alla huvudjägare.
Gillan
Men hör ni, är man alldeles för förmäten, om man ber om vapenvila sleep.gif

Det här uppstår ju i ett kör, att vi missförstår varandra. Och jag är övertygad om att det beror på att det vi tänker inte ser likadant ut
när vi skriver. Det här gäller de flesta av oss som är här. Ibland tappar jag hakan när jag ser vad nån skrivit. Men efter en himla massa förklaringar
hit och dit så kan jag se att det var nåt helt annat personen menade.

Nästa gång så tappar jag hakan igen, för att JAG får svar på nåt jag inte alls har menat laugh.gif

Ibland är det faktiskt så att vi läser varandra som faan läser bibeln, utan
att det egentligen finns belägg för det. Hade vi varit tankeläsare, tror jag
vi sluppit mycket av detta wub.gif
Berith
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 09:43)
Det jag skrev var enbart ett bemötande på Rapchics uttalande att alla kristna hon känner är homofober. Då skrev jag helt ärligt att jag inte känner en enda kristen som är homofob...jag känner faktiskt ingen homofob överhuvudtaget. Men det är klart att ordet kristna genast sätter fart på alla huvudjägare.

Tack, då förstår jag hur du menar.

Undrade bara vad du menade med ordet kristen, precis som jag undrar när andra använder ordet. T.ex. när nån berättar att han/hon blivit kristen och menar att dom blivit religiösa - inte att dom bytt religion.

Synd att du känner dej provocerad när såna här diskussioner uppkommer.


Evgeni... joo, det gäller att läsa som det är menat. rolleyes.gif Om jag funderar över en mening i ett inlägg så brukar jag betona den på olika sätt för att se om det kan missuppfattas vad som menas eller om jag kommer fram till en aha-upplevelse. biggrin.gif
Magdis
Att vara kristen är naturligtvis att bekänna Kristus som Guds son. Jag känner ingen som kallar sig religiös ....jag tror att det bara är icke-religiösa som använder det ordet.
Berith
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 10:04)
Att vara kristen är naturligtvis att bekänna Kristus som Guds son. Jag känner ingen som kallar sig religiös ....jag tror att det bara är icke-religiösa som använder det ordet.

Intressant. Har inte tänkt på det, vilka som använder ordet alltså. För mej betyder kristen att man tillhör den religionen, och när man utövar den religionen aktivt så är man religiös. Blir liksom olika "stadier". Som sagt, intressant. smile.gif
Reserv
CITAT (Berith @ 10-10-2006, 10:15)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 10:04)
Att vara kristen är naturligtvis att bekänna Kristus som Guds son. Jag känner ingen som kallar sig religiös ....jag tror att det bara är icke-religiösa som använder det ordet.

Intressant. Har inte tänkt på det, vilka som använder ordet alltså. För mej betyder kristen att man tillhör den religionen, och när man utövar den religionen aktivt så är man religiös. Blir liksom olika "stadier". Som sagt, intressant. smile.gif

En liten fråga bara.....om man inte är med i svenska kyrkan, va´är man då? Sen kan jag tala om att det finns ganska många som gått ur svenska kyrkan, men är medlemmar i nåt annat trosamfund typ Filladelfia, Betania, Frälsningsarmen, Metodistkyrkan m.fl. Är dom inte kristna då? Eller, dom kanske "bara" är religiösa? rolleyes.gif
netaave
Att skriva att man inte är homofob men att samtidigt säga att man är emot homovigslar tycker jag tyder på en stor homofobi och en väldig dubbelmoral.
AnitaO
Kristendomen är väl ändå en religion?
Är man kristen så är man väl också religiös.

Kristen tro:

Tron på Gud, Fadern, som allsmäktig och skapare av himmel och jord.
Tron på Jesus Kristus som Guds son, och som den Messias som omtalas av profeter i Gamla Testamentet.
Tron att Jesus föddes av jungfru Maria.
Tron att Jesus var både Gud och människa och levde hela sitt liv på jorden som människa, dock utan att synda.
Tron på att Jesus var med om de händelser, sade de saker och utförde de underverk som omtalas i evangeliserna.
Tron på att Jesus korsfästes, dog och begravdes, för att försona hela mänsklighetens synder.
Tron på att Jesus uppstod på tredje dagen från de döda.
Tron på att Jesus därefter steg upp till himlen.
Tron på att Jesus skall komma tillbaka.
Tron på att Jesus en dag skall döma alla levande och döda. Antingen till himmel eller helvete beroende på om man är förlåten sina synder genom Jesus eller ej. För att få förlåtelse måste man be Gud om förlåtelse genom Jesus.
o.s.v.


Religiös:

av latinets religio, "gudadyrkan", av omdiskuterat ursprung, troligen i överförd bemärkelse från "förpliktelse", "samvete",
från religare, "binda fast", "förbinda (sig)", av ligare, "binda", av legere, "hopplocka", "samla") är en icke klart definierad
term som vanligtvis syftar på sammanhängande trossystem, ofta kännetecknade av tro på en verklighetsbestämmande,
övernaturlig makt i form av en eller flera gudar och/eller andra övernaturliga företeelser, som betraktas såsom heliga,
oftast förknippat med en social institution, där individer delar en systematiserad gemensam världsuppfattning och
livsstil, ofta med en utvecklad morallära och speciella ceremonier, eller ritualer, för kontakt med det transcendenta.
askar
CITAT (netaave @ 10-10-2006, 10:56)
Att skriva att man inte är homofob men att samtidigt säga att man är emot homovigslar tycker jag tyder på en stor homofobi och en väldig dubbelmoral.

Kan du definiera vad du menar med homofobi

så kan jag bemöta ditt påstående.
AnitaO
CITAT (netaave @ 10-10-2006, 10:56)
Att skriva att man inte är homofob men att samtidigt säga att man är emot homovigslar tycker jag tyder på en stor homofobi och en väldig dubbelmoral.

Homofob är man när man allmänt ogillar homosexuella.
Att vara emot homo-adoptioner är ett ställningstagande i en fråga där man anser att barnens intressen väger tyngre.
Det har inget med homofobi att göra.
Rapchic
nu ser jag att mkt har hänt under natten och morgonen...
och att det blev en het debatt om mitt inlägg
det ber jag om ursäkt för...
det var inte meningen att dra alla över en kant
bara för att man är kristdemokrat behöver man inte vara kristen
och vice versa.. det var mitt sätt at försöka visa att tex alla kristna är inte homofober...
jag är tex kristen och inte homofob....
men jag känner typ ingen annan som tänker så

farbror blå jag antar att detta lev en sån här diskution
pga namnet på tråden
forget-me-not
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 10:04)
Att vara kristen är naturligtvis att bekänna Kristus som Guds son. Jag känner ingen som kallar sig religiös ....jag tror att det bara är icke-religiösa som använder det ordet.

Det tror jag också. Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla mig själv religiös, däremot är jag troende kristen.
AnitaO
CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 11:04)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 10:04)
Att vara kristen är naturligtvis att bekänna Kristus som Guds son. Jag känner ingen som kallar sig religiös ....jag tror att det bara är icke-religiösa som använder det ordet.

Det tror jag också. Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla mig själv religiös, däremot är jag troende kristen.

Det där förvånar mig faktiskt.
Jag är ju inte troende, även om jag är med i Svenska Kyrkan.
Men nog är väl kristendomen en religion?
Och bekänner man sig till kristendomen så borde man rimligtvis vara religiös? unsure.gif
forget-me-not
CITAT (netaave @ 10-10-2006, 10:56)
Att skriva att man inte är homofob men att samtidigt säga att man är emot homovigslar tycker jag tyder på en stor homofobi och en väldig dubbelmoral.

Vilket det inte alls är.
forget-me-not
CITAT (AnitaGg @ 10-10-2006, 11:07)
CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 11:04)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 10:04)
Att vara kristen är naturligtvis att bekänna Kristus som Guds son. Jag känner ingen som kallar sig religiös ....jag tror att det bara är icke-religiösa som använder det ordet.

Det tror jag också. Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla mig själv religiös, däremot är jag troende kristen.

Det där förvånar mig faktiskt.
Jag är ju inte troende, även om jag är med i Svenska Kyrkan.
Men nog är väl kristendomen en religion?
Och bekänner man sig till kristendomen så borde man rimligtvis vara religiös? unsure.gif

Om jag orkade skulle jag gärna förklara vad jag menar, men jag orkar inte skriva ner mina tankar kring detta (är inne i en dålig period vad gäller min sjukdom).
Kortfattat handlar det om vilket sorts relation man har till Jesus Kristus, hur öppen man är för Guds vilja med ditt liv. Låter säkert konstigt, men inte för mig. Orkar som sagt inte beskriva mina tankar djupare.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon