Full version: Silverfiskar
askar
En gång för ca 25 år sedan, då en granne hade silverfiskar
sa Anticimex- "gubben" att vi inte behövde vara oroliga att de skulle
dyka upp hos oss eftersom vi hade tvättmaskin i badrummet.

Inte vet jag varför, men nyss när jag vaknade kom jag att tänka på det.
Kan det ligga någon sanning i påståendet?

Vi har bott på fyra olika adresser och under alla dessa snart 42 år
har vi haft tvättmaskin men aldrig silverfiskar.
Magdis
Jag har aldrig haft tvättmaskin i badrummet och heller aldrig haft några silverfiskar.
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 17:04)
Jag har aldrig haft tvättmaskin i badrummet och heller aldrig haft några silverfiskar.

Nu kanske det inte spelar roll var i lgh/huset maskinen står.

Förklaringen var att silverfiskarna inte trivdes pga
tvättmedelsvattnet i avloppet.

Nåja... vi verkar haft tur bägge två som sluppit de otäcka tongue.gif
Gossen Ruda
Silverfiskar är små trevliga förnöjsamma kryp. Jag har en stabil koloni i köket och är rädd om dom små liven. Ibland kan jag se dom på toaletten också. Tvättmaskin har jag.
Ingo
Nja...min hustru och jag har haft fyra gemensamma hem med följande kombinationer:
Badrum 1 - med både tvättmaskin och silverfiskar
Badrum 2 - med tvättmaskin men utan silverfiskar
Badrum 3 - med varken det ena eller det andra
Badrum 4 (nuvarande) - ett till med både och!

Fast jag tror att avloppen är separata i det nuvarande. 2:an och 3:an var i nya hus, 1:an och 4:an i gamla (40-tal och 20-tal).
askar
Ser ut som hans påstående inte stämmer.

Våra senaste...1973 och 1977... nybyggen
de två första var 60-tals men inte helt nya. smile.gif
Jejja
Så här står det på Anticimex hemsida om silverfiskar:

"De är ljusskygga och trivs bäst där det är mörkt och fuktigt, t ex i badrum och kök.
Helst lever de av socker och stärkelse. Om böcker och papper förvaras fuktigt kan silverfiskarna gnaga sönder dem.

I våra badrum är födan tämligen skral.
Här lever de av tvålrester och smuts i kakelfogar. Silverfiskar i kök får däremot tillgång till ett dukat bord och är bara miljön tillräckligt fuktig så kan de massförökas här."


Jag har haft tvättmaskin i flera år och tyvärr även silverfiskar ibland.
Whiskuchi
Jag tror aldrig jag har sett silverfiskar i eller i den omedelbara närheten av ett avlopp.. *funderar* ...däremot har jag sett gott om dem under golvlister och dylikt, ofta i hus med krypgrund. Har inte sett några hemma tack och lov. rolleyes.gif
Magdis
CITAT (askar @ 10-10-2006, 17:18)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-10-2006, 17:04)
Jag har aldrig haft tvättmaskin i badrummet och heller aldrig haft några silverfiskar.

Nu kanske det inte spelar roll var i lgh/huset maskinen står.

Förklaringen var att silverfiskarna inte trivdes pga
tvättmedelsvattnet i avloppet.

Nåja... vi verkar haft tur bägge två som sluppit de otäcka tongue.gif

Jaha, det är så det är! smile.gif Fast i lägenheterna jag bott har det inte funnits tvättmaskin annat än i källaren...men det kanske funkar det också då.
Rapchic
det beror ju också på hur ofta man spolar..
eftersom dom kommer upp ur avloppet
forget-me-not
CITAT (askar @ 10-10-2006, 17:18)
Förklaringen var att silverfiskarna inte trivdes pga
tvättmedelsvattnet i avloppet.

Jag hade silverfiskar i badrummet innan vi fick nya stammar, nu har jag inga sett. Hela tiden har jag haft tvättmaskin. Huset är 40 år gammalt.
Bettson
Jag hade silverfisk i hus med gamla avlopp.

Fast silverfisk är gansk lätt att städa bort.
Gossen Ruda
Hmmm, jag är inte helt säker på hur silverfiskarna sprids men jag tror inte att det är via avloppet. Dom är inga vattendjur trots namnet. Det har dom nog fått för att dom är silverfärgade som fiskar och dessutom har dom fjäll som lätt lossar. Ordningen heter Thysanura, på svenska fjällborstsvansar.
Bettson
CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2006, 22:25)
Hmmm, jag är inte helt säker på hur silverfiskarna sprids men jag tror inte att det är via avloppet. Dom är inga vattendjur trots namnet. Det har dom nog fått för att dom är silverfärgade som fiskar och dessutom har dom fjäll som lätt lossar. Ordningen heter Thysanura, på svenska fjällborstsvansar.

Fast de rackarna bor i alla fall i avloppen. Kankse just inte under avloppsvätskan utan mellan kroken i gamla avlopp och den rostfria brickan.

FÖr skruvade man av där och gjorde rent so försvann de i regel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon