KURT
Orhan Pamuk var ju ingen högoddsare som pristagare till nobelpriset. Han är ju den perfekte kandidaten. Han skriver på ett sätt som uppskattas både av litterturkritiker och den breda massan. Han kommer från ett muslimskt land, men han är kritiker till fundamentalisterna. Och han finns ,mycket väl represnterad på svenska, jag tror t o m att alla hans böcker är översatta. Nobelpriset i litteratur ger 10 miljoner kr, men litterära priser behöver inte innebära pengar utan kan/borde snarare handla om anseende. Vinnaren av det stora Prix Goncourt i Frankrike får t ex 10 €!
Gillan
CITAT (KURT @ 12-10-2006, 13:16)
Orhan Pamuk var ju ingen högoddsare som pristagare till nobelpriset. Han är ju den perfekte kandidaten. Han skriver på ett sätt som uppskattas både av litterturkritiker och den breda massan. Han kommer från ett muslimskt land, men han är kritiker till fundamentalisterna.  Och han finns ,mycket väl represnterad på svenska, jag tror t o m att alla hans böcker är översatta. Nobelpriset i litteratur ger 10 miljoner kr, men litterära priser behöver inte innebära pengar utan kan/borde snarare handla om anseende. Vinnaren av det stora Prix Goncourt i Frankrike får t ex 10 €!

Aldrig hört talas om, men nog blir jag nyfiken. Som alltid när det gäller nobelpristagare i litteratur wub.gif
birgitek
Känner inte till Pamuk, så det skall bli spännande att läsa honom.
Trist bara att min favoritkandidat, Doris Lessing, inte fick priset i år heller, får väl hoppas på nästa år.
Birgit Ek
mulle
Äntligen en nobelpristagare som jag har läst innan priset kom!
Han skriver ljuvligt, vi läste hans Istanbulbok före resan dit - med stor behållning.
Mulle
Fizzgigg
Jag begriper mig inte på nobelpriset i litteratur. Men det är väl jag som är obildad misstänker jag.
Betty
Hoppas fortfarande att Astrid Lindgren nån gång ska få priset, om än postumt...
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 12-10-2006, 14:34)
Jag begriper mig inte på nobelpriset i litteratur. Men det är väl jag som är obildad misstänker jag.

I så fall är vi två, jag har aldrig hört talas om karln smile.gif
Fizzgigg
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 13:37)
Hoppas fortfarande att Astrid Lindgren nån gång ska få priset, om än postumt...

Det lär aldrig inträffa eftersom det i stadgarna finns regler för vilka som blir aktuella för priset och allas vår kära Astrid uppfyller inte kraven. Jag kommer inte ihåg specifikt vad det var för regel som inte uppfylldes men har med stadgarna att göra iaf. sad.gif
birgitek
Han har kommit ut med en sex, sju böcker på svenska, så han lär ju vara ganska välkänd även om jag inte har hört talas om honom.
Birgit Ek
Betty
CITAT (Fizzgigg @ 12-10-2006, 13:49)
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 13:37)
Hoppas fortfarande att Astrid Lindgren nån gång ska få priset, om än postumt...

Det lär aldrig inträffa eftersom det i stadgarna finns regler för vilka som blir aktuella för priset och allas vår kära Astrid uppfyller inte kraven. Jag kommer inte ihåg specifikt vad det var för regel som inte uppfylldes men har med stadgarna att göra iaf. sad.gif

Så trist... sad.gif
Fizzgigg
Det står något i Nobels testamente i stil med att priset ska ges till "den person som inom litteraturen har skapat det mest framstående verket med idealistiskt innehåll". Man kan säga mycket om Astrids författarskap men det känns som att det inte var speciellt idealistiskt innehåll, det var ju trots allt "bara barnböcker". *Mutter mutter*
KURT
CITAT (Fizzgigg @ 12-10-2006, 13:49)
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 13:37)
Hoppas fortfarande att Astrid Lindgren nån gång ska få priset, om än postumt...

Det lär aldrig inträffa eftersom det i stadgarna finns regler för vilka som blir aktuella för priset och allas vår kära Astrid uppfyller inte kraven. Jag kommer inte ihåg specifikt vad det var för regel som inte uppfylldes men har med stadgarna att göra iaf. sad.gif

Personen i fråga måste vara i livet när priset annonseras.
LadyG
CITAT (KURT @ 12-10-2006, 15:08)
CITAT (Fizzgigg @ 12-10-2006, 13:49)
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 13:37)
Hoppas fortfarande att Astrid Lindgren nån gång ska få priset, om än postumt...

Det lär aldrig inträffa eftersom det i stadgarna finns regler för vilka som blir aktuella för priset och allas vår kära Astrid uppfyller inte kraven. Jag kommer inte ihåg specifikt vad det var för regel som inte uppfylldes men har med stadgarna att göra iaf. sad.gif

Personen i fråga måste vara i livet när priset annonseras.

Det förklarar inte varför hon inte fick det när hon levde iofs.
Fizzgigg
CITAT (KURT @ 12-10-2006, 14:08)
Personen i fråga måste vara i livet när priset annonseras.

Det stämmer. Jag har för mig att Karlfeldt var den senaste som fick det postumt och det var samma år som han dog (plus att han satt med i Svenska Akademien när han dog).
Tezzla
Grejen är att om Nobelpriset i litteratur ska delas ut till författare som "alla hört talas om" så kommer det bli såna som Liza Marklund, John Grisham, Stephen King och Paulo Coelho som får priset. Är de "värda" det tycker ni? Har de skrivit revolutionerande, tankeväckande, samhällskritiska romaner och har det en fantastisk begåvning när det gäller att uttrycka sig i skrift? Tja, det kanske de har enligt vissa. Jag läser gärna dessa författare men när det kommer till Nobels litteraturpris så ser jag hellre författare/författarinnor som presterat mer än bara hamnat på bestseller-listorna... wink.gif
Betty
Väldigt tråkigt att det inte anses vara lika "fint" att skriva litteratur för barn...
Tezzla
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 14:20)
Väldigt tråkigt att det inte anses vara lika "fint" att skriva litteratur för barn...

Fast det är väl ingen som påstått att det inte är fint? Men det kanske inte platsar när det gäller Nobels litteraturpris wink.gif

Inom litteraturen finns det ju en mängd genrer och många olika priser. Nobels litteraturpris är det "finaste" och mest förnämsta och det får man bara om man presterat särskild speciell litteratur. Inget underligt med det.
KURT
CITAT (Tezzla @ 12-10-2006, 14:18)
Grejen är att om Nobelpriset i litteratur ska delas ut till författare som "alla hört talas om" så kommer det bli såna som Liza Marklund, John Grisham, Stephen King och Paulo Coelho som får priset. Är de "värda" det tycker ni? Har de skrivit revolutionerande, tankeväckande, samhällskritiska romaner och har det en fantastisk begåvning när det gäller att uttrycka sig i skrift? Tja, det kanske de har enligt vissa. Jag läser gärna dessa författare men när det kommer till Nobels litteraturpris så ser jag hellre författare/författarinnor som presterat mer än bara hamnat på bestseller-listorna... wink.gif

Kvalite handlar också om livslängd. Med några få undantag så lyckas de flesta större litterturpris premiera författarskap som lever kvar länge. De böcker som säljs mycket för stunden, glöms ofta fort bort.
Fizzgigg
Jag håller med om att det inte är bestsellerlistorna som ska diktera vem som ska vinna, men jag tycker att man borde kunna titta till författaren/författarinnans livsgärning lite mer övergripande än att bara titta på om de är samhällskritiska, idealistiska osv. Jag tycker att Astrids livsverk inom författandet borde göra att hon i varje fall borde ha haft chansen att få Nobelpriset (eftersom det inte delas ut postumt är det ju för sent nu). Ska Stephen King kunna vinna Nobelpriset? Kanske men det krävs mer än han har gjort nu tycker jag. Kanske om 10-20 år om han fortsätter att vara lika framgångsrik som han är nu.

Om kriteriet är att vara samhällskritisk och idealistisk skulle ju till exempel Jan Guillou ligga bra till. Han må vara framgångsrik men jag tycker inte att han förtjänar Nobelpriset.

Astrid Lindgrens böcker finns översatta till 76 språk. Uppskattningsvis har det utanför Sverige kommit 3 000 utgåvor som sålts i minst 80 miljoner exemplar och barn har läst dem i drygt 60 år och hon är fortfarande en av de mest utlånade på våra bibliotek. Hennes originalmanuskript i Kungliga Biblioteket är uppsatta på UNESCOs Världsminneslista.

Om inte det är ett livsverk värt att belöna med Nobelpriset har jag svårt att tänka mig vad som är det. Men det är ju som sagt för sent. Vi får väl trösta oss med att hon troligtvis stortrivs i sin himmel, sittandes i en bekväm fåtölj läsandes sina böcker för barn som älskar henne och det hon har skrivit.
Betty
CITAT (Tezzla @ 12-10-2006, 14:26)
Inom litteraturen finns det ju en mängd genrer och många olika priser. Nobels litteraturpris är det "finaste" och mest förnämsta och det får man bara om man presterat särskild speciell litteratur.

Nog tycker då jag i alla fall att Astrid Lindgren presterat något alldeles särskilt speciellt med sin litteratur.

Instämmer i Fizzgiggs inlägg här ovan.
Fizzgigg
Jag vet inte hur det är med er andra, men jag kan inte ens läsa något från hennes böcker utan att se hennes bild framför mig och höra hennes röst läsa texten.
Betty
CITAT (Fizzgigg @ 12-10-2006, 14:50)
Jag vet inte hur det är med er andra, men jag kan inte ens läsa något från hennes böcker utan att se hennes bild framför mig och höra hennes röst läsa texten.

Samma här! wub.gif Hon hade en perfekt berättarröst, trygg och "mormoderlig" . smile.gif
netaave
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 14:04)
CITAT (Fizzgigg @ 12-10-2006, 13:49)
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 13:37)
Hoppas fortfarande att Astrid Lindgren nån gång ska få priset, om än postumt...

Det lär aldrig inträffa eftersom det i stadgarna finns regler för vilka som blir aktuella för priset och allas vår kära Astrid uppfyller inte kraven. Jag kommer inte ihåg specifikt vad det var för regel som inte uppfylldes men har med stadgarna att göra iaf. sad.gif

Så trist... sad.gif

Astrid Lindgren sade dessutom ifrån sig det under sin livstid, så varför skulle man då ge henne det postumt.
Det om något vore väl att misshedra henne.

Orhan Pamuk har skrivit en bok som heter "Snö" den kan jag rekommendera er att läsa. Vi fick läsa den under studiedagar om hedersvåld nyligen eftersom den handlar mycket om turkiska samhället.
Annars hade nog inte jag heller vetat vem det var.
Betty
CITAT (netaave @ 12-10-2006, 15:14)
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 14:04)
CITAT (Fizzgigg @ 12-10-2006, 13:49)
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 13:37)
Hoppas fortfarande att Astrid Lindgren nån gång ska få priset, om än postumt...

Det lär aldrig inträffa eftersom det i stadgarna finns regler för vilka som blir aktuella för priset och allas vår kära Astrid uppfyller inte kraven. Jag kommer inte ihåg specifikt vad det var för regel som inte uppfylldes men har med stadgarna att göra iaf. sad.gif

Så trist... sad.gif

Astrid Lindgren sade dessutom ifrån sig det under sin livstid, så varför skulle man då ge henne det postumt.
Det om något vore väl att misshedra henne.

Det visste jag inte.
Gillan
Jag håller verkligen med om att det är svårt at läsa högt ur hennes böcker utan att "höra och se " henne framför sig.

Jag har dessutom väldigt svårt att glömma hennes svar i nån intervju där hon får frågan om vad hon och hennes vänninor pratar om när de träffades: "Döden, Döden, svararade hon. Och jag skrattar lika gott åt det idag som jag gjorde då wub.gif laugh.gif laugh.gif
Fizzgigg
CITAT (netaave @ 12-10-2006, 15:14)
Astrid Lindgren sade dessutom ifrån sig det under sin livstid, så varför skulle man då ge henne det postumt.
Det om något vore väl att misshedra henne.

Det är därför jag inte är upprörd längre, även om jag innerst inne tycker att det ändå skulle vara rättvist på något sätt. smile.gif

I alla citat man har läst av henne och intervjuer man har hört så känns det som att hon var en väldigt klok människa. Kanske inte intelligent på "nu ska jag göra lite kvantfysik för att bota cancer"-sättet utan klok och eftertänksam på det sättet som man sällan upplever hos folk.

CITAT
" Det är inte lätt att vara barn läser jag i en tidning häromdagen, och jag häpnade, för det är ju inte varje dag man läser någonting i tidningarna som verkligen är sant. Det är en revolutionär som talar. Det är inte lätt att vara barn, nej! Det är svårt, väldigt svårt. Vad innebär det då - att vara barn? Det innebär att man måste lägga sig, stiga upp, klä på sig, äta mat, borsta tänder och snyta sig när det passar dom stora, inte när det passar en själv. Det innebär vidare att man utan att klaga måste åhöra de mest personliga anmärkningar från envar vuxens sida beträffande ens utseende, hälsotillstånd, gångkläder och framtidsutsikter. Jag har ofta undrat vad som skulle hända om man började behandla dom vuxna på samma sätt."

Astrid Lindgren


Så sant.
pialotta
jag läste ung halva SNÖ men slutade då den var tråkig. Alltför många Nobelare är tråkiga och högtravande.
Synd att Thomas Tranströmer är svensk, han lär knappast få priset trots att han är mer värd det än de som fått de senaste åren...
Gurkan
CITAT (KURT @ 12-10-2006, 13:16)
Orhan Pamuk var ju ingen högoddsare som pristagare till nobelpriset. Han är ju den perfekte kandidaten. Han skriver på ett sätt som uppskattas både av litterturkritiker och den breda massan. Han kommer från ett muslimskt land, men han är kritiker till fundamentalisterna.  Och han finns ,mycket väl represnterad på svenska, jag tror t o m att alla hans böcker är översatta. Nobelpriset i litteratur ger 10 miljoner kr, men litterära priser behöver inte innebära pengar utan kan/borde snarare handla om anseende. Vinnaren av det stora Prix Goncourt i Frankrike får t ex 10 €!

ÄNTLIGEN !!! laugh.gif

Saknade Gert idag ...
yrian
CITAT (Gurkan @ 12-10-2006, 18:43)
ÄNTLIGEN !!!  :lol:

Saknade Gert idag ...

... men åh... du är då barnslig... rolleyes.gif

Vill ni läsa en bok av en nobelpristagare som inte alls är krånglig och högtravande? Juan Ramon Jiménes fick nobelpriset 1956 och har bl a skrivit underbara böcker med utgångspunkt från sin åsna Silver. Böckerna heter "Silver och jag" och "Samtal med Silver". Riktiga små pärlor, verkligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon