Gillan
Det borde ju finnas nån mer än jag som har erfarenhet av att vara barn och inte kunna följa med på skolresor tex, för att det inte finns pengar till exv inträden, lunch, godis, fika etc....etc..........

Nu är jag visserligen 50 år fyllda, men inte sjutton har jag glömt hur det var att aldrig få vara som " alla andra". Det finns barn även idag,som befinner sig i samma situation. Och att då höra att det skulle vara ett fritidsnöje eller finkultur att kunna gå på museum! Det får mig både att gå i taket av ilska och att fälla en tår för alla dessa barn som inte är förunnade att få en allmännbildning. För det handlar faktiskt om det. Museum, opera, teater, konserter.......etc.......Alltihop handlar om allmännbildnig........vare sig ni tror det eller inte.............

Kommentarer tack wub.gif
Betty
Jodå visst minns även jag hur det kändes... Är uppvuxen i en familj med stor barnaskara där endast pappa var yrkesarbetande. Inte heller jag har haft ekonomisk möjlighet att följa med på klassresa eller andra mer kostsamma utflykter när jag gick i grundskolan.
Större delen av mina barns uppväxt har jag varit ensamförsörjande och jag har gjort allt för att få ihop pengar så att barnen inte skulle behöva dela min känsla av utanförskap på den fronten. Tyvärr har jag inte haft den ekonomin att jag kunnat ta med dem på utlandsresor, så som många av deras klasskamrater fått. Sådana resor har de fått lov att vänta med tills de blev vuxna och sparat ihop till själva - precis som jag har fått göra.
LadyG
Jag håller med dig, visst är det så att allt du räknar upp hör till allmänbildningen.

Det är inte alla skolor som har råd att betala inträde för hela klassen, så då lägger de det på familjen. Ok, det är inte så farligt om du bara har ett barn som ska åka på en enda resa, men de som har flera barn? Och om de ska åka på flera resor under en termin? Då börjar det bli fasligt dyrt.

Naturhistoriska riksmuseet har en utställning om kroppen, där du får testa ditt närminne, lungkapacitet, styrka och en massa annat. Den är jätteskoj för både vuxna och barn, man kan gå där i flera timmar och hitta nya saker att lära sig om sig själv. Det vore väldigt synd om det plötsligt ska börja kosta en massa att få gå dit, det är ju mycket roligare att läsa sig saker om kroppen på det här sättet än att behöva sitta i klassrummet och läsa innantill. Visst kan du läsa dig till att hjärtat har fyra kammare, mend et slår ju inte att kunna stå bredvid ett tre meter högt hjärta och titta in genom aorta och SE de fyra kamrarna.

Dessutom förstår jag inte varför man ska behöva betala för att se saker vi äger. Allt i museerna ägs av svenska folket. Vad är nästa steg? Att vi ska betala förmögenhetsskatt på vår andel i kulturskatterna?
arno
Jag håller med dig till 100 % - var hamnar vi om hyrvideon blir den kulturella skolning som många då blir hänvisade till av ekonomiska skäl. Klart som tusan att det är viktigt att så många som möjligt får tillgång till såväl kulturarvet och lite utmaningar från teater och musik. Det är förödande för oss alla om bara den kommersiellt slagkraftiga kulturen blir ensam på scenen.
Vem vill leva i ett samhälle där Disneyfigurerna och Conan Barbaren är våra intellektuella förebilder?
birgitek
CITAT (LadyG @ 12-10-2006, 14:34)
Jag håller med dig, visst är det så att allt du räknar upp hör till allmänbildningen.

Det är inte alla skolor som har råd att betala inträde för hela klassen, så då lägger de det på familjen. Ok, det är inte så farligt om du bara har ett barn som ska åka på en enda resa, men de som har flera barn? Och om de ska åka på flera resor under en termin? Då börjar det bli fasligt dyrt.

Naturhistoriska riksmuseet har en utställning om kroppen, där du får testa ditt närminne, lungkapacitet, styrka och en massa annat. Den är jätteskoj för både vuxna och barn, man kan gå där i flera timmar och hitta nya saker att lära sig om sig själv. Det vore väldigt synd om det plötsligt ska börja kosta en massa att få gå dit, det är ju mycket roligare att läsa sig saker om kroppen på det här sättet än att behöva sitta i klassrummet och läsa innantill. Visst kan du läsa dig till att hjärtat har fyra kammare, mend et slår ju inte att kunna stå bredvid ett tre meter högt hjärta och titta in genom aorta och SE de fyra kamrarna.

Dessutom förstår jag inte varför man ska behöva betala för att se saker vi äger. Allt i museerna ägs av svenska folket. Vad är nästa steg? Att vi ska betala förmögenhetsskatt på vår andel i kulturskatterna?

Då kanske man skall införa resebidrag för alla oss som har långa och kostsamma resor för att komma till Nationalmuséet eller Naturhistoriska?
Förresten så kommer det ju att vara fritt inträde för barn upp till 19 års ålder.
Dessutom varför skall vi betala för alla rika turister, japaner, amerikaner m.fl
Birgit Ek
Gillan
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 14:46)
Då kanske man skall införa resebidrag för alla oss som har långa och kostsamma resor för att komma till Nationalmuséet eller Naturhistoriska?
Förresten så kommer det ju att vara fritt inträde för barn upp till 19 års ålder.
Dessutom varför skall vi betala för alla rika turister, japaner, amerikaner m.fl
Birgit Ek

Snäääälla birgit! , jag pratade inte om dig eller mig, som vuxna ansvarstagande människor med en egen inkomst som vi faktiskt bestämmer över själva. Jag pratar om barn, som inget annat val har, än att anpassa sig till den vuxenvärld de lever i...........................nån inlevelseförmåga har du väl wink.gif ............eller?
mulle
CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 14:17)
Det borde ju finnas nån mer än jag som har erfarenhet av att vara barn och inte kunna följa med på skolresor tex, för att det inte finns pengar till exv inträden, lunch, godis, fika etc....etc..........

Nu är jag visserligen 50 år fyllda, men inte sjutton har jag glömt hur det var att aldrig få vara som " alla andra". Det finns barn även idag,som befinner sig i samma situation. Och att då höra att det skulle vara ett fritidsnöje eller finkultur att kunna gå på museum! Det får mig både att gå i taket av ilska och att fälla en tår för alla dessa barn som inte är förunnade att få en allmännbildning. För det handlar faktiskt om det. Museum, opera, teater, konserter.......etc.......Alltihop handlar om allmännbildnig........vare sig ni tror det eller inte.............

Kommentarer tack wub.gif

Jag håller fullständigt med dig.
Mulle
birgitek
CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 14:56)
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 14:46)

Då kanske man skall införa resebidrag för alla oss som har långa och kostsamma resor för att komma till Nationalmuséet eller Naturhistoriska?
Förresten så kommer det ju att vara fritt inträde för barn upp till 19 års ålder.
Dessutom varför skall vi betala för alla rika turister, japaner, amerikaner m.fl
Birgit Ek

Snäääälla birgit! , jag pratade inte om dig eller mig, som vuxna ansvarstagande människor med en egen inkomst som vi faktiskt bestämmer över själva. Jag pratar om barn, som inget annat val har, än att anpassa sig till den vuxenvärld de lever i...........................nån inlevelseförmåga har du väl wink.gif ............eller?

Hur tänker Du dig då att barn ute på landsorten skall ha råd att ta sig till nämda ställen? Och nu blir det ju inga entréavgifter för barn under 19 år och det tycker jag är helt OK. Men som Du sa, vuxna människor med egen inkomst.......
Birgit Ek
netaave
Det är väl därför det nu införts förbud på att samla in pengar i klasserna till skolresor och dyl.
Vi har ibland tidigare upplevt att det varit kärvt ekonomiskt när det skulle samlas in pengar till klasskassor, bussbiljetter m.m., framförallt när den stora började skolan och jag försökte dra ut på ledigheten med den yngre så länge som möjligt. Tog ut Fp bara 3 dar i veckan ett tag, det är klart att det ju var mitt eget val men det blev ju mindre pengar, det gick bra så länge det inte hände något extra.
På något sätt gick det för man vill inte utsätta sina barn för att inte kunna vara med, men jag var irriterad på alla insamlingar i klassen ibland. Mycket blodpudding blev det då.
andersen
CITAT (netaave @ 12-10-2006, 15:07)
Det är väl därför det nu införts förbud på att samla in pengar i klasserna till skolresor och dyl.
Vi har ibland tidigare upplevt att det varit kärvt ekonomiskt när det skulle samlas in pengar till klasskassor, bussbiljetter m.m., framförallt när den stora började skolan och jag försökte dra ut på ledigheten med den yngre så länge som möjligt. Tog ut Fp bara 3 dar i veckan ett tag, det är klart att det ju var mitt eget val men det blev ju mindre pengar, det gick bra så länge det inte hände något extra.
På något sätt gick det för man vill inte utsätta sina barn för att inte kunna vara med, men jag var irriterad på alla insamlingar i klassen ibland. Mycket blodpudding blev det då.

Ja och det är bra, men jag tror många gånger att föräldrarna struntar i det förbudet, och då blir grupptrycket mycket stort.
Gillan
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 15:04)
CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 14:56)
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 14:46)

Då kanske man skall införa resebidrag för alla oss som har långa och kostsamma resor för att komma till Nationalmuséet eller Naturhistoriska?
Förresten så kommer det ju att vara fritt inträde för barn upp till 19 års ålder.
Dessutom varför skall vi betala för alla rika turister, japaner, amerikaner m.fl
Birgit Ek

Snäääälla birgit! , jag pratade inte om dig eller mig, som vuxna ansvarstagande människor med en egen inkomst som vi faktiskt bestämmer över själva. Jag pratar om barn, som inget annat val har, än att anpassa sig till den vuxenvärld de lever i...........................nån inlevelseförmåga har du väl wink.gif ............eller?

Hur tänker Du dig då att barn ute på landsorten skall ha råd att ta sig till nämda ställen? Och nu blir det ju inga entréavgifter för barn under 19 år och det tycker jag är helt OK. Men som Du sa, vuxna människor med egen inkomst.......
Birgit Ek

Vilka aktiviteter det än gäller, som hamnar under dagis, skola och fritids, det anser jag att alla barn ska kunna vara med på. Det ska inte få finnas en enda unge som inte kan följa med på grund av föräldrarnas ekonomi.

Och att det ska finansieras av våra skattepengar, det är för mig självklart.
birgitek
CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 15:11)
Vilka aktiviteter det än gäller, som hamnar under dagis, skola och fritids, det anser jag att alla barn ska kunna vara med på. Det ska inte få finnas en enda unge som inte kan följa med på grund av föräldrarnas ekonomi.

Nu hänger jag inte med, hur kan införande av inträde för vuxna överhuvudtaget göra så vissa barn inte kan delta i aktiviteter anordnade av dagis, skola och fritids
Birgit Ek
P.s Självklart anser jag inte att några barn ska behöva avstå från skolaktiviteter p.g.a ekonomin. fast många skolor ordnar ju t.ex. billiga och bra skidresor under sportloven, det finns säkert en del barn som inte kan följa med av ekonomiska skäl, men sen finns det andra barn som aldrig skulle kunna resa till en skidort på egen hand med familjen men nu som nu får chansen. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det. D.s
Betty
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 15:32)
P.s Självklart anser jag inte att några barn ska behöva avstå från skolaktiviteter p.g.a ekonomin. fast många skolor ordnar ju t.ex. billiga och bra skidresor under sportloven, det finns säkert en del barn som inte kan följa med av ekonomiska skäl, men sen finns det andra barn som aldrig skulle kunna resa till en skidort på egen hand med familjen men nu som nu får chansen. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det. D.s

Inte alla har råd/möjlighet att skaffa (köpa/låna) utrustningen som krävs...
Farbror Blå
Ojoj, när jag läste på forumet såg jag denna tråden i ett nytt ljus!

Igår läste jag " Att vara med barn.. och inte ha råd"
rolleyes.gif
Gillan
CITAT (Farbror Blå @ 12-10-2006, 15:40)
Ojoj, när jag läste på forumet såg jag denna tråden i ett nytt ljus!

Igår läste jag " Att vara med barn.. och inte ha råd"
rolleyes.gif

blink.gif Bra gjort Blå, för igår var tråden inte ens född rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
Gillan
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 15:32)
CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 15:11)

Vilka aktiviteter det än gäller, som hamnar under dagis, skola och fritids, det anser jag att alla barn ska kunna vara med på. Det ska inte få finnas en enda unge som inte kan följa med på grund av föräldrarnas ekonomi.

Nu hänger jag inte med, hur kan införande av inträde för vuxna överhuvudtaget göra så vissa barn inte kan delta i aktiviteter anordnade av dagis, skola och fritids
Birgit Ek
P.s Självklart anser jag inte att några barn ska behöva avstå från skolaktiviteter p.g.a ekonomin. fast många skolor ordnar ju t.ex. billiga och bra skidresor under sportloven, det finns säkert en del barn som inte kan följa med av ekonomiska skäl, men sen finns det andra barn som aldrig skulle kunna resa till en skidort på egen hand med familjen men nu som nu får chansen. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det. D.s

Trådstarten handlade inte om vuxenavgifter, det handlade om alla barns lika möjligheter att få ta till sig den kultur som samhället erbjuder, utan ekonomiska begränsningar smile.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 12-10-2006, 15:40)
Ojoj, när jag läste på forumet såg jag denna tråden i ett nytt ljus!

Igår läste jag " Att vara med barn.. och inte ha råd"
rolleyes.gif

laugh.gif Häromdan läste du ju mirakeltrosor istället för mirakeltrasor också! Är det dags att gå till optikern och uppgradera glasögonen kanske? rolleyes.gif

Du som är lärare, hur är det nuförtiden med klassresor till muséer och liknande? Betalar eleverna allt själva nu?
Gillan
Inte för att det var mig du frågade, men jag kan säga som så att här, i denna landsdel, så beror det på i vilken kommun du bor i. Ibland är det tom så att det beror på i vilken stadsdel du bor i . Och då bor du ändå i samma stad wink.gif blink.gif
birgitek
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 15:38)
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 15:32)
P.s Självklart anser jag inte att några barn ska behöva avstå från skolaktiviteter p.g.a ekonomin. fast många skolor ordnar ju t.ex. billiga och bra skidresor under sportloven, det finns säkert en del barn som inte kan följa med av ekonomiska skäl, men sen finns det andra barn som aldrig skulle kunna resa till en skidort på egen hand med familjen men nu som nu får chansen. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det. D.s

Inte alla har råd/möjlighet att skaffa (köpa/låna) utrustningen som krävs...

Just det.
Skall skolan då få lov att fixa fritidsaktiviteter som somliga inte ha råd att delta i, men som ger andra möjligheter som dom inte skulle fått annars?
Birgit Ek
Pirum
Jag tycker inte att skolorna, speciellt inte kommunala, ska använda skattepengar till att anordna resor som inte alla elever kan följa med på. I sådana fall bör resorna vara helt gratis, inklusive utrustning och liftkort etc.

Fritidsaktiviteter, ska skolan syssla med sånt? smile.gif
askar
Jag minns inte att min skola någonsin ordnade några klassresor.
Därför har jag inte heller behövt känna mig utanför
trots att jag kommer från stor familj.
Skolan hade skidor, stavar och skridskor till alla som inte hade egna
och de (vi) var många.
Det enda jag minns var att en del hade pengar att köpa
godis för då vi gick i sjuan i grannbyn.
Sån lyx hade inte jag.

Själv har jag varit hemarbetande under våra 4 barns uppväxt
förutom då första barnet var 1 -6 år (inte heltid)
Våra barn har samlat till klassresor och de har haft sportutrustningar
fast inte slalom... det har ingen av dem varit ens intresserad av.
De har aldrig någonsin behövt utebli från något evenemang
som klassen gått på pga ekonomin och därför heller aldrig
behövt känna sig utanför.
Detta beror på att vi satsade allt på barnen.
Vi brydde oss inte om att vi själva inte hade råd med restaurangbesök
eller bio mm. Det skulle vi hinna med när barnen blev stora.
Semesterresorna var dagsresor runtikring men ingen av barnen har
för den skull känt sig som utanför.

Nu är det andra tider och två inkomster krävs för att
klara familjen.

Jag är glad att våra föddes "på den gamla goda tiden"
Margaretha
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-10-2006, 15:47)
Du som är lärare, hur är det nuförtiden med klassresor till muséer och liknande? Betalar eleverna allt själva nu?

Som någon påpekade är det inte tillåtet att anordna några som helst aktiviteter där eleverna själva ska betala för sig. Hörde någon på radion, som hårddrog det hela, och t.o.m. ifrågasatte om skolan får kräva att eleverna har gymnastikkläder!
Muséer blir ju, som någon annan påpekade , fortsättningsvis gratis för unga under 19 år, så dit kan skolklasser gå gratis. Problemet blir då att ta sig dit, som ju ofta också kostar.

Det får bli skolböcker eller bussbiljetter till muséet. Både och lär det knappast finnas pengar till.

Synd att man inte kan hitta en medelväg. Har man många barn får avgifter hit och dit inte bli en belastning, men samtidigt blir det svårt att ordna ens små avbrott i skolvardagen om skolans pengar ska täcka allt.

Knepig fråg, tycker jag. Med största respekt för att det finns mycket som en familj måste använda sina pengar till. wub.gif
Gillan
Jag vet inte om det egentligen behövs, men jag förtydligar mig ändå.

Det handlade inte om dig och mig och hurvida vi har ordnat det för våra barn. Våra barn har heller aldrig behövt vara utan. Aldrig i livet! Det skulle ha varit på bekostnad av våra egna liv i så fall!

Jag tog mig själv som exempel, eftersom det var så min verklighet såg ut när jag och mina syskon växte upp. Men det finns barn därute som har det så idag också blink.gif . Har ni aldrig hört talas om det blink.gif

Vad jag då var ute efter var huruvida det är ok eller ej?! För mig är inte det ok. Därför ser jag gärna att skattepengarna går till sådana aktiviteter som stimulerar till vidare utveckling. Och där ingår, i mina ögon, all form av kultur smile.gif , likaväl som slöjd, idrott, hemkunskap, musik........................ rolleyes.gif smile.gif

Jag får nog lov att säga att mitt hjärta blöder tom med mer för dessa få barn, än vad det gör för alla dessa pensionärer som alla vanligtvis blöder så för. Ett barn har aldrig någonsin haft ett val. Det har pensionären haft. wink.gif
askar
Jag kan inget säga om dessa barn... vars föräldrar inte har råd
att låta dem vara med på aktiviteter eftersom jag aldrig träffat
på några.
I övrigt... helt OK att skattepengar finansierar barns aktiviteter. smile.gif
Magdis
CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 17:07)
Vad jag då var ute efter var huruvida det är ok eller ej?! För mig är inte det ok. Därför ser jag gärna att skattepengarna går till sådana aktiviteter som stimulerar till vidare utveckling. Och där ingår, i mina ögon, all form av kultur smile.gif , likaväl som slöjd, idrott, hemkunskap, musik........................ rolleyes.gif smile.gif

Nej jag tycker verkligen inte att det är okej.
birgitek
CITAT (Pirum @ 12-10-2006, 16:19)
Fritidsaktiviteter, ska skolan syssla med sånt? smile.gif

Under mina barns skoltid ordnades det skidresor genom skolan både till Österike och till de svenska fjällen och det är inte så förfärligt länge sedan.
Mitt ygsta barn gick ut gymnasiet för två år sedan.
Birgit Ek
forget-me-not
(tog bort)
birgitek
CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 17:07)
Jag vet inte om det egentligen behövs, men jag förtydligar mig ändå.

Det handlade inte om dig och mig och hurvida vi har ordnat det för våra barn. Våra barn har heller aldrig behövt vara utan. Aldrig i livet! Det skulle ha varit på bekostnad av våra egna liv i så fall!

Jag tog mig själv som exempel, eftersom det var så min verklighet såg ut när jag och mina syskon växte upp. Men det finns barn därute som har det så idag också blink.gif . Har ni aldrig hört talas om det blink.gif

Vad jag då var ute efter var huruvida det är ok eller ej?! För mig är inte det ok. Därför ser jag gärna att skattepengarna går till sådana aktiviteter som stimulerar till vidare utveckling. Och där ingår, i mina ögon, all form av kultur smile.gif , likaväl som slöjd, idrott, hemkunskap, musik........................ rolleyes.gif smile.gif

Jag får nog lov att säga att mitt hjärta blöder tom med mer för dessa få barn, än vad det gör för alla dessa pensionärer som alla vanligtvis blöder så för. Ett barn har aldrig någonsin haft ett val. Det har pensionären haft. wink.gif

Tyvärr tror jag inte att politiker kan ordna rättvisa mellan alla barn lika lite som de kan ordna något ännu viktigare, nämligen engagerade föräldrar.
Birgit Ek
Ingo
Vår äldsta går i trean och de yngre går ännu i dagis och det här med resor är inget som vi har stött på ännu. Däremot dyker det upp annat som kostar pengar och det i en helt annan utsträckning än när jag gick i skolan, t ex:

* När de gör utflykter till t ex museum eller har idrottsdagar utomhus ska man skicka med matsäck.
* Som ett led i skolans i o f s lovvärda strävan att motverka klickbildningar och utfrysning uppmanas föräldrarna att se till att alla klasskamrater bjuds till deras barns födelsedagskalas. Det har dessutom blivit kutym att alla ska ha med presenter. Således ska man dels kosta på kalas för 20+ barn (vilket inte alla har plats med hemma så då tillkommer kostnad för annan lokal), dels köpa present till vart och ett av de 20+ kalas om året som barnet bjuds till.
* Föräldrarna ombads se till att barnet har en modern atlas hemma för vissa läxors skull.
O s v, o s v...oftast inga jätteutgifter men sammantaget blir det många bäckar små. Inget större problem för oss men om man har en knapp ekonomi och ett par barn i skolåldern tror jag faktiskt att det kan bli rätt kännbart.
Gillan
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 17:17)
Tyvärr tror jag inte att politiker kan ordna rättvisa mellan alla barn lika lite som de kan ordna något ännu viktigare, nämligen engagerade föräldrar.
Birgit Ek

Tyvärr, så har du rätt .I båda fallen är det barnen som får lida. Och det är inte ok wub.gif
Rapchic
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 16:04)
Hur tänker Du dig då att barn ute på landsorten skall ha råd att ta sig till nämda ställen? Och nu blir det ju inga entréavgifter för barn under 19 år och det tycker jag är helt OK. Men som Du sa, vuxna människor med egen inkomst.......
Birgit Ek

jag växte upp i en byaskola och vi behövde alldrig betala nåt
(då gick däremot inte utflyckterna så mkt längre än närmsta skogen)
men det var ingen brist i utbildningen
men jag tycker för det absolut inte att fattiga barn ska stanna hemma
netaave
CITAT (Ingo @ 12-10-2006, 17:23)
* Som ett led i skolans i o f s lovvärda strävan att motverka klickbildningar och utfrysning uppmanas föräldrarna att se till att alla klasskamrater bjuds till deras barns födelsedagskalas. Det har dessutom blivit kutym att alla ska ha med presenter. Således ska man dels kosta på kalas för 20+ barn (vilket inte alla har plats med hemma så då tillkommer kostnad för annan lokal), dels köpa present till vart och ett av de 20+ kalas om året som barnet bjuds till.

Fast det där tycker inte jag att varken dagis eller skola har något med att göra.
Jag tycker visst man kan bjuda bara dom man vill så länge man inte delar ut inbjudningarna i skolan eller på dagis utan sköter det utanför.
Jag har aldrig någonsin bjudit en hel grupp, det har vi inte haft plats med något jag däremot varit noga med är att bjuda tillbaka på dom barn som min dotter varit på kalas hos. Det har iofs ofta givit sig själv då dom bjudit dom som dom leker med.
Leia
Jag var på föräldramöte i måndags kväll. I uppsala komun är det nu bestämt att inga insamlingar får göras av skolan för utflykter och dyl. Genast började det diskuteras hur regeln skulle kringgås (ser felstavat ut det där?) Iallafall, en pappa skulle ta tag i att fixa ett konto på en bank där vi varje månad ska sätta in låt säga 20 kr ungefär, för att barnen ska få åka på något i slutet av läsåret. Fröknarna tyckte att det var helt ok att vi föräldrar ordnade detta men de får inte vara involverade.
Fine.... Vi har råd, inga problem. Men.... någon annan stackare kanske inte har det, och det påtalade jag. Jo men då skulle de skicka ut en enkät där man fick besvara om man ansåg sig ha råd eller inte, och där skulle det påtalas att det även är frivilligt. Personligen tycker jag då att det blir precis lika som förut! Alltid blir det någon som kommer känna sig "tvingad" för att sitt barn inte ska bli utanför.... sad.gif
Självklart unnar jag barnen att få göra något roligt, det är bara det att jag tycker såååå synd om dem som inte har möjlighet att följa med. Jag har själv varit en av de som inte kunnat följa med på skidresor odyl. då mina föräldrar inte haft råd att låta oss syskon åka på sådant. Skulle en få åka måste ju´alla tre få åka....
Gillan
CITAT (Leia @ 13-10-2006, 07:45)
Jag var på föräldramöte i måndags kväll.  I uppsala komun är det nu bestämt att inga insamlingar får göras av skolan för utflykter och dyl. Genast började det diskuteras hur regeln skulle kringgås (ser felstavat ut det där?) Iallafall, en pappa skulle ta tag i att fixa ett konto på en bank där vi varje månad ska sätta in låt säga 20 kr ungefär, för att barnen ska få åka på något i slutet av läsåret. Fröknarna tyckte att det var helt ok att vi föräldrar ordnade detta men de får inte vara involverade.
Fine.... Vi har råd, inga problem. Men.... någon annan stackare kanske inte har det, och det påtalade jag. Jo men då skulle de skicka ut en enkät där man fick besvara om man ansåg sig ha råd eller inte, och där skulle det påtalas att det även är frivilligt. Personligen tycker jag då att det blir precis lika som förut! Alltid blir det någon som kommer känna sig "tvingad" för att sitt barn inte ska bli utanför.... sad.gif
Självklart unnar jag barnen att få göra något roligt, det är bara det att jag tycker såååå synd om dem som inte har möjlighet att följa med. Jag har själv varit en av de som inte kunnat följa med på skidresor odyl. då mina föräldrar inte haft råd att låta oss syskon åka på sådant. Skulle en få åka måste ju´alla tre få åka....

Det är ju bland annat såna situationer som är så sorgligt sad.gif Det borde inte få hända, men ändå händer det sleep.gif
evelina
Jag kan bara tala om min egen erfarenhet.

Har varit ensamstående mamma i 17 år och det här med skolresor och utflykter har varit tufft men det har varit olika i barnens klasser.

Om vi tar skolresor som exempel, så fick barnen jobba ihop pengarna med olika saker. Loppmarknader,disco m.m. sådant skapar gemenskap och ingen blir utanför.
Men det fanns alltid dom som hade det bättre ställt som tyckte att vi betalar hela summan istället så slipper vi, och dom fanns aldrig med och arbetade på dessa tillställningar. Deras barn tyckte jag mest synd om faktiskt, som tittade på alla andras föräldrar som fanns där och hade roligt.

Jag har varit med alla mina tre killar på skolresorna för att dom har velat det, vilket har inneburit att ta en vecka semester vilket jag med glädje har gjort. Mina barn är ju det bästa jag gjort i livet.

Sedan kan man prata om att ha råd som ensamstående med semestrar.

Pratar man med barnen vad som får prioreteras så kan man avstå från godis och läsk ett tag för att få något annat, och upplevelser kan vara att åka och fiska med mamma bo i tält det finns massor med gratisnöjen.
Mina killar är nu stora och dom två sista flyttade i december.
För mig är det underbart att lyssna på dom när dom pratar om sin barndom och hur lyckliga dom är som haft mig som mamma ni ska veta att det värmer. wub.gif
Leia
Kanske ska tillägga att jag också har haft en lycklig barndom! smile.gif wub.gif Men visst sved det när tex fritidsgården åkte iväg på en veckas skidresa och jag inte kunde åka med....
netaave
CITAT (Leia @ 13-10-2006, 07:45)
Jag var på föräldramöte i måndags kväll. I uppsala komun är det nu bestämt att inga insamlingar får göras av skolan för utflykter och dyl. Genast började det diskuteras hur regeln skulle kringgås (ser felstavat ut det där?) Iallafall, en pappa skulle ta tag i att fixa ett konto på en bank där vi varje månad ska sätta in låt säga 20 kr ungefär, för att barnen ska få åka på något i slutet av läsåret. Fröknarna tyckte att det var helt ok att vi föräldrar ordnade detta men de får inte vara involverade.
Fine.... Vi har råd, inga problem. Men.... någon annan stackare kanske inte har det, och det påtalade jag. Jo men då skulle de skicka ut en enkät där man fick besvara om man ansåg sig ha råd eller inte, och där skulle det påtalas att det även är frivilligt. Personligen tycker jag då att det blir precis lika som förut! Alltid blir det någon som kommer känna sig "tvingad" för att sitt barn inte ska bli utanför.... sad.gif
Självklart unnar jag barnen att få göra något roligt, det är bara det att jag tycker såååå synd om dem som inte har möjlighet att följa med. Jag har själv varit en av de som inte kunnat följa med på skidresor odyl. då mina föräldrar inte haft råd att låta oss syskon åka på sådant. Skulle en få åka måste ju´alla tre få åka....

Fast 20 kr/mån har väl alla råd med, vet en skola där det sparades 100/mån i tre år för att eleverna skulle på utlandsresa. Visst vidgar det deras vidder men betänk om man har 3-4 ungar.
Att jobba ihop pengar tycker jag är bra, det stärker gemenskapen i klassen och barnen lär sig att kämpa lite för det dom får.
Däremot är jag emot all form av "knacka dörrförsäljning" det har jag konstant vägrat för mina barn och nog ansetts som lite obstinat.
Leia
CITAT (netaave @ 13-10-2006, 09:23)
Fast 20 kr/mån har väl alla råd med, vet en skola där det sparades 100/mån i tre år för att eleverna skulle på utlandsresa. Visst vidgar det deras vidder men betänk om man har 3-4 ungar.
Att jobba ihop pengar tycker jag är bra, det stärker gemenskapen i klassen och barnen lär sig att kämpa lite för det dom får.
Däremot är jag emot all form av "knacka dörrförsäljning" det har jag konstant vägrat för mina barn och nog ansetts som lite obstinat.

En ensamstående, med många barn där det kan det nog svida om alla barnen har insamlingar även om summan inte är stor per barn sad.gif JAG tycker inte att det är för mycket, jag tänker bara på andra....
Nej, det där med att knacka dörr gillar jag inte heller, känns lite som tiggeri... Jag vill inte att min pojke ska behöva göra det, håller med dig där netaave!
Rapchic
20 kr kan bli en eller två middagar mindre
så men det med att barn sjäv (tex säljer bröd)
för klasskassan gjorde vi ju från etten för att ha råd till klassresa
vi kom till göteborg utan att behöva lägga till pengar själv

ps har hört att min gamla skola ska läggas ner sad.gif
även om det med bäst betyg i komunen kommer därifrån
birgitek
CITAT (evelina @ 13-10-2006, 08:40)
Jag kan bara tala om min egen erfarenhet.

Har varit ensamstående mamma i 17 år och det här med skolresor och utflykter har varit tufft men det har varit olika i barnens klasser.

Om vi tar skolresor som exempel, så fick barnen jobba ihop pengarna med olika saker. Loppmarknader,disco m.m. sådant skapar gemenskap och ingen blir utanför.
Men det fanns alltid dom som hade det bättre ställt som tyckte att vi betalar hela summan istället så slipper vi, och dom fanns aldrig med och arbetade på dessa tillställningar. Deras barn tyckte jag mest synd om faktiskt, som tittade på alla andras föräldrar som fanns där och hade roligt.

Jag har varit med alla mina tre killar på skolresorna för att dom har velat det, vilket har inneburit att ta en vecka semester vilket jag med glädje har gjort. Mina barn är ju det bästa jag gjort i livet.

Sedan kan man prata om att ha råd som ensamstående med semestrar.

Pratar man med barnen vad som får prioreteras så kan man avstå från godis och läsk ett tag för att få något annat, och upplevelser kan vara att åka och fiska med mamma bo i tält det finns massor med gratisnöjen.
Mina killar är nu stora och dom två sista flyttade i december.
För mig är det underbart att lyssna på dom när dom pratar om sin barndom och hur lyckliga dom är som haft mig som mamma ni ska veta att det värmer. wub.gif

Ja,engagemang är nog minst lika viktigt som pengar.
Birgit Ek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon