Full version: Stänga ni av datorn
Alba
Jag har alltid lärt mig att man ska stänga av datorn över natten.
Nu har jag hört att uppstarten tar mycket energi och energi ska vi ju spara på.
Är det någon fördel att den går dygnet runt eller nackdelar med att stänga den.
Whiskuchi
Njae, jag har en laptop och fäller ihop den över natten. Då går den i viloläge och förbrukar knappt någonting. Tror inte en stationär dator i viloläge drar särskilt mycket heller.. har också hört att de drar mycket i uppstarten.
stina
Du ska i alla fall stänga av skärmen, för den mår inte bra av att stå på hela tiden. Jag har förresten hört av en tekniker att om man låter datorn stå på hela tiden så minskar man livslängden på den kraftigt - så det blir förmodligen dyrare i längden än den energi den drar vid uppstart....
Bitta98
En dator i viloläge drar ca 2-3 w i timmen, en bärbar dubbelt så mycket. Men om man jämföär med avslagen så är skillnaden marginell. Ska man spara ströäm ska man dra ur kontakten. PC för alla har gjort ett praktiskt test på hur mycket ström som div prylar drar.
Pjater
Beror på hur stort nätaggregat du har desto mer ström och processor, visst sliter du på processorn vid varje start men inte nämnvärt.
Jag har fyra stycken två av dem står på dygnet runt laugh.gif
Eva i Skåne
Jag stänger alltid av min. Går jag ifrån den en timme på dagtid utan att ha stängt den så har jag en tonåring som alltid kollar mig och då har han varit och stängt den wink.gif
netaave
Jag stänger av allt, dator, skärm och skrivare.
askar
Lämnar aldrig datorn påslagen över natten
Det pga av förra hårddisken var nära att brinna
Vi hade varit bortresta över dan och jag slog på datorn
när vi kom hem... bara några minuter efter det började det
lukta bränt i hela huset
Jag stängde snabbt och drog ut sladden.

Det visade sig att damm hade samlats i fläkten
som hade stannat och var nära att ta eld.

Hade jag lämnat datorn påslagen när vi for...
vilket jag alltid tidigare gjort... så hade vi nog inte haft
ett hem att komma till. sad.gif

Råd vi fick av serviceman... Öppna burken och dammsug
ett par ggr/år.

Numera står hårddisken ovanpå bordet (förr nära golvet)
men jag ser att det ändå samlas lite damm.

Jag har sladdarna till en sladdosa med strömbrytare
allt stängs av samtidigt.
Tezzla
Stänger alltid av datorn på natten. Är det inte så att ständiga på och avsättningar under dagen är det mest "skadliga"?
forget-me-not
CITAT (askar @ 12-10-2006, 21:15)
Numera står hårddisken ovanpå bordet

[...]

Jag har sladdarna till en sladdosa med strömbrytare
allt stängs av samtidigt.

Så har jag det också.
askar
CITAT (Tezzla @ 12-10-2006, 21:20)
Stänger alltid av datorn på natten. Är det inte så att ständiga på och avsättningar under dagen är det mest "skadliga"?

Vår första dator slogs av flera ggr/dag och den höll längst..
alltså tror jag inte att det "nöter"
men ang elbesparing har jag ingen aning.
Fizzgigg
Nu har vi visserligen bara fyra datorer kvar här hemma (efter att ha pensionerat några gamla maskiner) och vi stänger aldrig av någon av dem. Vi kanske startar om dem någon gång per månad om det har kommit någon uppdatering som kräver det men annars gör vi inte ens det.

Att blåsa rent i datorn (köp en sprayburk med tryckluft) och sånt småpyssel är en del av naturligt underhåll av datorer precis som man kollar spolarvattnet i bilen. Fläktarna och elspänningen i maskinerna drar åt sig damm så det är en nödvändighet just för att slippa överhettning, kortslutning och andra "lustiga effekter" som igendammade maskiner kan åstadkomma.

Strömförsörjningen i påslaget läge kontra att ha datorn igång beror mycket på, precis som Pjater säger, vilket nätaggregat och utrustning man har i datorn. Plus att om man inte har datorn på varje dag kan det vara lite onödigt att ha den igång hela tiden. Om man däremot använder den varje dag är det smidigast att inte stänga av den.

När det gäller livslängden har det faktiskt inte så mycket så mycket med hur mycket datorn är igång som vilken temperatur prylarna i datorn har. Ju varmare en processor, minneskapsel osv blir desto kortare blir livslängden. Moderna komponenter drar mycket mer ström än vad de gjorde för några år sedan (priset för snabbare prylar) och eftersom de drar mer ström utvecklar de också mer värme som kan vara potentiellt skadligt om det blir för varmt. Gamla prylar krävde knappt någon kylning alls så de brukade hålla nästan hur länge som helst. Det kan moderna prylar också göra bara man ser till att kyla dem med ett par tysta fläktar i datorlådan, väl tilltagna kylflänsar på processorn osv.
Betty
Jag använder datorn dagligen men stänger aldrig av den. Startar om bara om jag har gjort nån installation som kräver omstart.
Kommer sällan själv ihåg att blåsa rent från damm kring fläktarna men min mycket datorkunnige son brukar påminna mig ibland... rolleyes.gif
Tezzla
Jag skulle aldrig våga ha på datorn jämt... jag skulle vara rädd för att det skulle börja brinna... jag gillar inte att lämna lampor tända heller... unsure.gif
Betty
CITAT (Tezzla @ 12-10-2006, 23:25)
jag gillar inte att lämna lampor tända heller... unsure.gif

vad skulle kunna hända... rolleyes.gif
Tezzla
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 23:27)
CITAT (Tezzla @ 12-10-2006, 23:25)
jag gillar inte att lämna lampor tända heller...  :unsure:

vad skulle kunna hända... rolleyes.gif

Ja, det är ju det jag inte vet. Därför stänger jag av dem när jag inte är hemma tongue.gif
Hannele
Inga nattvirus ska komma till min dator, släcker lampor också, för att kyla ner..
Viola o. Alba
hur får man sina barn att tänka på elförbrukning samt dammsugning?

ehhh vi varken dammsuger eller stänger av... men om sissådär sju år kanske det finns hopp om lite omsorg.

våra datorer går in i någon slags dvala och bildskärmarna somnar in, men fingrar man på något så vaknar de raskt till liv. tack för tips och varningar.

/mamma till 6, 2 och 0-åring
Betty
CITAT (Hannele @ 12-10-2006, 23:32)
Inga nattvirus ska komma till min dator, släcker lampor också, för att kyla ner..

Med ett bra antivirusprogram slipper du virus vare sig det är natt eller dag. wink.gif


Jag låter alltid några lampor lysa när jag inte är hemma, dels är det trevligare att komma hem till ett inte helt nersläckt hus och dels tror jag inte att det skulle bli förstahandsvalet för en eventuell inbrottstjuv att bryta sig in i ett hus om det ser ut som om nån är hemma.
Hannele
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 23:39)
CITAT (Hannele @ 12-10-2006, 23:32)
Inga nattvirus ska komma till min dator, släcker lampor också, för att kyla ner..

Med ett bra antivirusprogram slipper du virus vare sig det är natt eller dag. wink.gif

Det är klart att jag har bra antivirusprogram, men datorn behöver vila och kylas ner på natten. smile.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 12-10-2006, 23:41)
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 23:39)
CITAT (Hannele @ 12-10-2006, 23:32)
Inga nattvirus ska komma till min dator, släcker lampor också, för att kyla ner..

Med ett bra antivirusprogram slipper du virus vare sig det är natt eller dag. wink.gif

Det är klart att jag har bra antivirusprogram, men datorn behöver vila och kylas ner på natten. smile.gif

Min dator vilar i viloläge. smile.gif
pejori
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 23:39)
Jag låter alltid några lampor lysa när jag inte är hemma, dels är det trevligare att komma hem till ett inte helt nersläckt hus

jag med... smile.gif smile.gif
man känner sig inte så ensam och utsatt när det lyser smile.gif smile.gif
känns mer välkomnande att komma hem då smile.gif smile.gif

sen är jag mörkrädd, så det gör också att här alltid är en lampa tänd laugh.gif laugh.gif
Betty
CITAT (pejori @ 12-10-2006, 23:44)
sen är jag mörkrädd, så det gör också att här alltid är en lampa tänd laugh.gif  :lol:

Jag med...
wolkenkrabber
datorn stängs av när jag känner att det behövs... någon gång per månad eller så... skärmen stänger jag dock av om jag går ifrån datorn....
adamos
Enligt nr. 5/2006 av tidningen Pc för alla så drar en avstängd dator med skärm och skrivare ström för 400 kr./år och en dator med skärm och skrivare som står på dygnet runt kostar 2500 kr./år Så om detta stämmer så finns det pengar att spara genom att stänga sin dator och då helst dra ur nätsladdarna för att få noll i förbrukning. Ytterligare en sak som man bör tänka på är brandrisken och då tänker jag på äldre ctr-skärmar som då kan jämföras med gamla tv-apparater, har haft flera tillbud här på jobbet med äldre skärmar som börjat ryka men turligt nog så har det alltid funnits någon i närheten som kunnat dragit ur nätsladden.
Bettson
CITAT (adamos @ 13-10-2006, 08:20)
Enligt nr. 5/2006 av tidningen Pc för alla så drar en avstängd dator med skärm och skrivare ström för 400 kr./år och en dator med skärm och skrivare som står på dygnet runt kostar 2500 kr./år Så om detta stämmer så finns det pengar att spara genom att stänga sin dator och då helst dra ur nätsladdarna för att få noll i förbrukning. Ytterligare en sak som man bör tänka på är brandrisken och då tänker jag på äldre ctr-skärmar som då kan jämföras med gamla tv-apparater, har haft flera tillbud här på jobbet med äldre skärmar som börjat ryka men turligt nog så har det alltid funnits någon i närheten som kunnat dragit ur nätsladden.

Hi, hi..... det förklsra vår elräkning. VI har nästa dubbla kostnaden för hushållel mot vad vi vborde ha.

Min dator är på när jag jobbar. Övriga familjens datorer står på jämt. Och sönerna har ett par stycken var.

Halverad elräkning alltså när tonåringarna flyttar. laugh.gif laugh.gif
Magdis
Vi stänger alltid av datorn över natten.
olgak
JAG behöver vila och kylas ner under natten. Ingen dator på. (Har svårt att koppla av den mentalt tyvärr, om jag vet att den är påslagen.)
Pjater
2500:- om året? Det låter lite väl, jag tycker inte jag sett så mycket mer ökad kostnad på min elräkning......... unsure.gif
Sommartorparn
Stänger alltid av datorn så fort den inte används så den får svalna. Skönt också att få tyst på burrandet.

Alla elmaskiner (tv, video, stereo, dator etc.) sitter kopplade till strömbrytare med knapp. Varje kväll går vi runt och stänger av dessa knappar. Inbillar oss att vi sparar mycket ström på ett år.

(Enda nackdelen kan vara att det lilla batteriet som finns i datorn kan ta slut fortare än man trodde så datorn beter sig konstigt. Känner man igen symptomen och vet hur man ska byta är det inte något problem.......)
olgak
CITAT (Sommartorparn @ 13-10-2006, 20:45)
Enda nackdelen kan vara att det lilla batteriet som finns i datorn kan ta slut fortare än man trodde så datorn beter sig konstigt. Känner man igen symptomen och vet hur man ska byta är det inte något problem.......

Vilka är symptomen ?? (Vi stänger av massor wacko.gif .)
Sommartorparn
CITAT (olgak @ 13-10-2006, 20:52)
CITAT (Sommartorparn @ 13-10-2006, 20:45)
Enda nackdelen kan vara att det lilla batteriet som finns i datorn kan ta slut fortare än man trodde så datorn beter sig konstigt. Känner man igen symptomen och vet hur man ska byta är det inte något problem.......

Vilka är symptomen ?? (Vi stänger av massor wacko.gif .)

Symtomen är ett felmeddelande om att datumet/årtalet inte stämmer. Sedan ändrar man datumet så det blir rätt, men nästa gång man sätter på datorn så har det blivit fel igen. Det händer bara om man har kontakten urdragen långa perioder. Stänger man av datorn på vanligt sätt så hålls klockan igång med ström från nätet trots att datorn är avstängd. Drar man ur nätsladden hålls klockan igång med ström från det lilla knappbatteri som alla datorer har.

Min far t.ex har bara på sin dator ca 20 minuter per vecka, högst. Så fort han stänger av drar han ur kontakten också. Hos honom tog batteriet slut på ett par år. Jag har också varit med om att batteriet har tagit slut på bärbara som legat nerpackade ofta o länge.
askar
CITAT (Sommartorparn @ 13-10-2006, 21:39)
CITAT (olgak @ 13-10-2006, 20:52)
CITAT (Sommartorparn @ 13-10-2006, 20:45)
Enda nackdelen kan vara att det lilla batteriet som finns i datorn kan ta slut fortare än man trodde så datorn beter sig konstigt. Känner man igen symptomen och vet hur man ska byta är det inte något problem.......

Vilka är symptomen ?? (Vi stänger av massor wacko.gif .)

Symtomen är ett felmeddelande om att datumet/årtalet inte stämmer. Sedan ändrar man datumet så det blir rätt, men nästa gång man sätter på datorn så har det blivit fel igen. Det händer bara om man har kontakten urdragen långa perioder. Stänger man av datorn på vanligt sätt så hålls klockan igång med ström från nätet trots att datorn är avstängd. Drar man ur nätsladden hålls klockan igång med ström från det lilla knappbatteri som alla datorer har.

Min far t.ex har bara på sin dator ca 20 minuter per vecka, högst. Så fort han stänger av drar han ur kontakten också. Hos honom tog batteriet slut på ett par år. Jag har också varit med om att batteriet har tagit slut på bärbara som legat nerpackade ofta o länge.

Var sitter det batteriet?

Nog har jag studerat alla komponenter utan och innan
men aldrig har jag sett ett knappbatteri någonstans.

Nätaggregatet är det enda där jag inte kan se innehållet.
Pjater
Finns ett batteri på moderkortet som är stort som en 1 krona det håller liv i bios och diverse.....
askar
CITAT (Pjater @ 13-10-2006, 21:46)
Finns ett batteri på moderkortet som är stort som en 1 krona det håller liv i bios och diverse.....

Oj.. det har jag aldrig lagt märke till.
Ska ta en extra titt nästa gång jag rengör burken. smile.gif
Sommartorparn
På gamla datorer var det relativt lättåtkomligt via en särskild lucka. Då var det normalt att byta ett par gånger under datorns livstid. Numera måste man pilla isär hela altet och oftast står det inte mycket om detta i manualerna heller. Tanken är väl att man sak köpa ny dator när batteriet börjar krångla...... wink.gif
Pjater
Hur gammal? Jag har en som är 5 år gammal och där är ingen lucka, och den har stått igång i några år dygnet runt men batteriet funkar fortfarande kanske därför, hehe tongue.gif
askar
CITAT (Sommartorparn @ 13-10-2006, 22:00)
På gamla datorer var det relativt lättåtkomligt via en särskild lucka. Då var det normalt att byta ett par gånger under datorns livstid. Numera måste man pilla isär hela altet och oftast står det inte mycket om detta i manualerna heller. Tanken är väl att man sak köpa ny dator när batteriet börjar krångla...... wink.gif

Jag har ändå bytt med ca 2 års mellanrum..
så batteriet har aldrig hunnit börja krångla. tongue.gif
Sommartorparn
CITAT (Pjater @ 13-10-2006, 22:05)
Hur gammal? Jag har en som är 5 år gammal och där är ingen lucka, och den har stått igång i några år dygnet runt men batteriet funkar fortfarande kanske därför, hehe tongue.gif

Jag talar om ca 10 år tillbaka.....wink.gif
T.ex. min första bärbara Mac inköpt 1990 hade lucka. Bytte batteri 2 gånger under de 7 år jag hade den. Minns att det var batteribyte på de stationär datorerna på jobbet också. Och att dom hade lucka.

Har du den igång för jämnan så är det klart att batteriet räcker hur länge som helst. laugh.gif

Sliter det inte på hårdvaran att ha den igång så länge? Jag menar hårddisken ska snurra, fläkten ska snurra, det burrar och brummar. Kan inte tänka mig att det kan vara bra för den.
Hannele
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 23:43)
CITAT (Hannele @ 12-10-2006, 23:41)
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 23:39)
CITAT (Hannele @ 12-10-2006, 23:32)
Inga nattvirus ska komma till min dator, släcker lampor också, för att kyla ner..

Med ett bra antivirusprogram slipper du virus vare sig det är natt eller dag. wink.gif

Det är klart att jag har bra antivirusprogram, men datorn behöver vila och kylas ner på natten. smile.gif

Min dator vilar i viloläge. smile.gif

Tja, det är skillnd att ta en tupplur i soffan eller sova i sängen. laugh.gif
Ett modem har strukit med åskan, då stänger vi av allt.
Pjater
Jag meckar och lödar och donar och ordnar så mina datorer e stort sett felfria wub.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 13-10-2006, 22:24)
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 23:43)
CITAT (Hannele @ 12-10-2006, 23:41)
CITAT (Betty @ 12-10-2006, 23:39)
CITAT (Hannele @ 12-10-2006, 23:32)
Inga nattvirus ska komma till min dator, släcker lampor också, för att kyla ner..

Med ett bra antivirusprogram slipper du virus vare sig det är natt eller dag. wink.gif

Det är klart att jag har bra antivirusprogram, men datorn behöver vila och kylas ner på natten. smile.gif

Min dator vilar i viloläge. smile.gif

Tja, det är skillnd att ta en tupplur i soffan eller sova i sängen. laugh.gif

laugh.gif laugh.gif Den var riktigt bra! tongue.gif
anna_rispan
Kanske är det som ligger bakom de datorer som jag stötte på som alltid visade det där felmeddelandet om datum o tid. De knäpptes av med en sån där brytare på en kontaktlimpa. Vet inte vad det heter. Men det sitter kanske fyra uttag i rad o så är det en strömbrytare.
Saturnus
Slår av datorene riktigt på kvelden og drar ut strömkabelen til laptoppene iallafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon