Reserv
Min dator har jäklats med mig länge nu och för två veckor sen så ominstallerades allt i datorn.......men starten är inte okay. När man slår på datorn så kommer en massa text och en nedräkning till omstart....men när tiden gått ut så slår den av, nån som har några förslag på orsak och va´jag ska kunna göra?
texten som kommer upp på skärmen är:

Windows kunde inte startas. Detta kanske beror på en ändring i program eller maskinvara.

Om detta beror på att datorn inte svarade startades om oväntat eller
stängdes av automatiskt för att skydda dina filer och mappar kan du
välja senast fungerande konfiguration för att återställa de inställningar
som användes förra gången som datorn kunde startas.

Om ett tidigare startförsök avbröts p.g.a. ett strömavbrott eller att
strömknappen trycktes in eller om du är osäker på varför datorn inte kan
starta kan du välja starta Windows normalt.

Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
Felsäkert läge med kommandotolk

Senast fungerande konfigutationen <de senaste inställningarna som fungerade>

Starta Windows normalt

Använd upp och nedpilarna om du vill flytta markeringen.

Tid i sekunder tills windows startar : 30



Nån som sett det här förr??... tongue.gif klart det är...men är det nån som vet ett enkelt sätt att i fortsättningen få datorn att starta på första försöket? rolleyes.gif
askar
Har du windows 98...... jag har haft samma text innan jag bytte
till XP.
Inget råd har jag att ge... jag ropade på datorkunnig dotter tongue.gif
Reserv
CITAT (askar @ 13-10-2006, 08:26)
Har du windows 98...... jag har haft samma text innan jag bytte
till XP.
Inget råd har jag att ge... jag ropade på datorkunnig dotter tongue.gif

Jag har XP kanske jag skulle ha sagt tongue.gif
askar
Vänta tills alla duktiga experter vaknat och loggat in
så får du säkert hjälp.
vickeva
Snacka om att jag känner igen det där. Min bärbara har hållt på så från och till i någon månad. Håller på att bli knäpp på den. Jag har märkt att min klarar sig bäst om jag växlar till
Senast fungerande konfigutationen <de senaste inställningarna som fungerade>

Men jag vet ju inte om det gäller din också. Min ska lämnas in, så fort vi får tillbaka vår andra bärbara som också har fått fnatt och är inlämnad.
Reserv
CITAT (vickeva @ 13-10-2006, 08:32)
Snacka om att jag känner igen det där. Min bärbara har hållt på så från och till i någon månad. Håller på att bli knäpp på den. Jag har märkt att min klarar sig bäst om jag växlar till
Senast fungerande konfigutationen <de senaste inställningarna som fungerade>

Men jag vet ju inte om det gäller din också. Min ska lämnas in, så fort vi får tillbaka vår andra bärbara som också har fått fnatt och är inlämnad.

Om du bara visste hur skönt det är att veta att man inte är ensam tongue.gif Inte för att jag tycker det är kul att du har problem med din, hoppas du får till den wub.gif
Bettson
Felen kan vara många och jag är ingen expert, bara en vanlig datadummy.

Fast jag hade liknande problem. Förutom det du beskriver så kunde jag konstatera att datorn var varm ibland.

Det fel jag hittade till slut var att spänningen i nätverksaggregatet inte höll sig på de nivåer de skulle. Alltså fick inte moderkortet ( tror jag det var) tillräckligt med ström. Fläktarna försörjdes nämligen med ström via moderkortet och då stannade dessa och datorn gick varm.

Då hade jag nästa precis de problem du beskriver, ibland gick inte datorn att starta, om den startade så var den trög, den hängde sig, ville starta i felsäkert läge osv.

Detta är ganska enkelt att kolla och ett nätverkagg går på några hundralappar bara.

Men det kan ju vara något annat också.
Fizzgigg
CITAT (Reserv @ 13-10-2006, 08:22)
Min dator har jäklats med mig länge nu och för två veckor sen så ominstallerades allt i datorn.......men starten är inte okay. När man slår på datorn så kommer en massa text och en nedräkning till omstart....men när tiden gått ut så slår den av, nån som har några förslag på orsak och va´jag ska kunna göra?
texten som kommer upp på skärmen är:

Det enda vi kan konstatera just nu är att något är galet och det kan bero på en fasligt massa saker. Är det en stationär dator eller en laptop? Har den gjort så hela tiden sedan du installerade om maskinen eller började det senare? Om det började senare, hade du gjort något innan det började (installerat något nytt program, börjar använda någon ny hårdvara)? Har du provat att starta i felsäkert läge? Fungerar det i så att att starta i felsäkert läge så att du kommer in i Windows felsäkra läge?
Reserv
CITAT (Fizzgigg @ 13-10-2006, 09:25)
CITAT (Reserv @ 13-10-2006, 08:22)
Min dator har jäklats med mig länge nu och för två veckor sen så ominstallerades allt i datorn.......men starten är inte okay. När man slår på datorn så kommer en massa text och en nedräkning till omstart....men när tiden gått ut så slår den av, nån som har några förslag på orsak och va´jag ska kunna göra?
texten som kommer upp på skärmen är:

Det enda vi kan konstatera just nu är att något är galet och det kan bero på en fasligt massa saker. Är det en stationär dator eller en laptop? Har den gjort så hela tiden sedan du installerade om maskinen eller började det senare? Om det började senare, hade du gjort något innan det började (installerat något nytt program, börjar använda någon ny hårdvara)? Har du provat att starta i felsäkert läge? Fungerar det i så att att starta i felsäkert läge så att du kommer in i Windows felsäkra läge?

Vet juh inte riktigt va´som händer om jag startar i felsäkert läge...det är därför jag frågar här rolleyes.gif Vill inte förstöra datorn, det är egentligen grabbens dator, men han bor i Stockholm nu så han kan inte hjälpa mig än på ett tag

förresten....en ny hårddisk installerades då också.
Fizzgigg
CITAT (Reserv @ 13-10-2006, 09:29)
Vet juh inte riktigt va´som händer om jag startar i felsäkert läge...det är därför jag frågar här rolleyes.gif Vill inte förstöra datorn, det är egentligen grabbens dator, men han bor i Stockholm nu så han kan inte hjälpa mig än på ett tag

förresten....en ny hårddisk installerades då också.

Prova att starta datorn i felsäkert läge och se vad som händer. Om det fngerar att ladda in Windows i felsäkert läge är det bara att starta om datorn och låsa den försöka ladda in Windows "på riktigt".
XP brukar ha en rackarns förmåga att reda ut saker och ting på egen hand om man ger den möjlighet. smile.gif
seriös
skulle just lägga in samma fråga som reserv
min dator var knäpp på samma vis det stod felsäkert läge på skärmen
och jag provade med (de senaste inställningarna som fungerade)
det fungerade inte alls med det, kom inte in överhuvudtaget
då fick jag rådet att dra ur kontakten till strömmen låta den stå ett dygn
eller 2 dygn så reparerade den sig själv
Reserv
CITAT (seriös @ 13-10-2006, 19:21)
skulle just lägga in samma fråga som reserv
min dator var knäpp på samma vis det stod felsäkert läge på skärmen
och jag provade med (de senaste inställningarna som fungerade)
det fungerade inte alls med det, kom inte in överhuvudtaget
då fick jag rådet att dra ur kontakten till strömmen låta den stå ett dygn
eller 2 dygn så reparerade den sig själv

Och den har funkat efter det då?? unsure.gif

Har försökt starta den i Felsäkert läge och då slog den av omgående...ingen nedräkning där inte sad.gif
Inga från Närke
Reserv

Jag är inte datakunnig men har en liten fråga till dig. Har du installerat något virusprogram för det kan ställa till det ibland?
Piccante
CITAT (Inga från Närke @ 13-10-2006, 21:31)
Reserv

Jag är inte datakunnig men har en liten fråga till dig. Har du installerat något virusprogram för det kan ställa till det ibland?

Det kan oxå vara det omvända som ställer till problem, virus? Har du viruskollat datorn? Jag hade en trojan som hade smugit sig in i datorn och orsakade just det problemet att det inte gick att starta pga att viruset masskopierade sig och släppte in massa andra virus och spionprogram vilket gjorde att datorn bröt ihop av överansträngning. Jag tror att det hette Sasser det som ställde till problem för mig.
Starta i felsäkert läge och virusscanna datorn för säkerhets skull.
Pjater
Har du kollat logg boken? finns i kontrollpanelen administrationvertyg, och googla eller försök logga in på senaste konfiguration.........
adamos
Har du testat med en systemåterställning?
Reserv
CITAT (adamos @ 17-10-2006, 07:24)
Har du testat med en systemåterställning?

Allting har blivit ominstallerat två gånger nu....det är bara den förbenade starten som trilskas ändå, och för varje misslyckat startförsök så blir det skrivfel på hårddisken sad.gif till helgen kommer hjälpen tillbaks med lite olika grejer för att se om eländet går att rädda......Det trasiga datorn är knappt tre år gammal, medans den jag sitter på nu är runt 9 år , går visserligen sakta, men den går. rolleyes.gif
Farbror Blå
Tänk er bara vad som skulle hända om andra maskiner fiungerade likadant, dvs stängde av sej när dom kände för det... blink.gif
Magdis
Jag kan ju bara tala om att när jag nu skulle starta datorn så blev det exakt samma sak som för dig Reserv. Det måste ju vara nåt smittsamt det här. unsure.gif Det här har aldrig förut hänt.
Reserv
Tack alla för tips och råd, nu har en vänlig granne inte bara nyinstallerat alla programmen, han har bytt i princip hela innanmätet och datorn funkar äntligen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon