fjodor
om det är sant som en arbetskollega citerade:

en kriminell erbjöds att utbilda sig.
-Och vad tjänar jag på det då?
-Ja kanske kan du tjäna bra.
-Jaha, och hur mycket är det då?
-Tja, kanske 22000 i månaden kanske mer..
-I månaden??
-Ja, före skatt!
-Äh.. det är vad jag snortar (knarkar) upp på en fredagskväll...




?????? mad.gif sad.gif wink.gif blink.gif wacko.gif

hoppas min arbetskollega har hört fel
zaaritha
Får vi verkligen hoppas! blink.gif
gammelnalle
fast våra politiker verkar vara av samma skrot och korn.....


betalara inte lincens , och har svart hemhjälp, äger hus via bolag i skatteparadis..

är de bättre??
askar
CITAT (fjodor @ 14-10-2006, 22:59)
om det är sant som en arbetskollega citerade:

en kriminell erbjöds att utbilda sig.
-Och vad tjänar jag på det då?
-Ja kanske kan du tjäna bra.
-Jaha, och hur mycket är det då?
-Tja, kanske 22000 i månaden kanske mer..
-I månaden??
-Ja, före skatt!
-Äh.. det är vad jag snortar (knarkar) upp på en fredagskväll...




?????? mad.gif sad.gif wink.gif blink.gif wacko.gif

hoppas min arbetskollega har hört fel

Jag brukar inte lyssna på skvaller...
det finns alldeles för många människor som lever bara på att
snacka en massa skit. sad.gif
gammelnalle
CITAT (askar @ 14-10-2006, 23:13)
Jag brukar inte lyssna på skvaller...
det finns alldeles för många människor som lever bara på att
snacka en massa skit. sad.gif

så sant så Agneta,

men :
jag läste Flemming Bromans bok "Ursäkta mitt namn är Broman" (Narkotikabrottsling och huvudman i Sandhamnsligan på 1970-talet Dömdes 1975 till fem och ett halvt års fängelse för narkotikabrott. )
Och det är det faktiskt så han beskriver det: Att en klick jetsettare de facto glider runt och bara paratiserar på oss andra.
Han skriver själv att han aldrig skulle tänka sig att ta ett normalt jobb och normal lön...



Vissa typer tror att de är mer värda än oss andra.... sad.gif sad.gif sad.gif jag använder helst inte svordomar, men när jag tänker på de typerna så känns det som om jag skulle vilja ta till kraftuttryck av den kalibern,,,,, Fy f..!!
Magdis
Tja inte blir jag väl direkt förvånad. sad.gif Och ännu mindre kan man ju då tycka att det är värt att kosta på dessa människor dyr rehabilitering och dalta med dem i fängelserna i tron att de ska anpassa sig till bättre människor bara för det. sad.gif
askar
CITAT (gammelnalle @ 15-10-2006, 12:28)
CITAT (askar @ 14-10-2006, 23:13)

Jag brukar inte lyssna på skvaller...
det finns alldeles för många människor som lever bara på att
snacka en massa skit. sad.gif

så sant så Agneta,

men :
jag läste Flemming Bromans bok "Ursäkta mitt namn är Broman" (Narkotikabrottsling och huvudman i Sandhamnsligan på 1970-talet Dömdes 1975 till fem och ett halvt års fängelse för narkotikabrott. )
Och det är det faktiskt så han beskriver det: Att en klick jetsettare de facto glider runt och bara paratiserar på oss andra.
Han skriver själv att han aldrig skulle tänka sig att ta ett normalt jobb och normal lön...



Vissa typer tror att de är mer värda än oss andra.... sad.gif sad.gif sad.gif jag använder helst inte svordomar, men när jag tänker på de typerna så känns det som om jag skulle vilja ta till kraftuttryck av den kalibern,,,,, Fy f..!!

NU svor jag ... riktigt rejält fult mad.gif

Det är såna människor som jag skulle vilja ruska om rejält mad.gif mad.gif
Vad tror dom... mad.gif Fyyyy!
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-10-2006, 12:33)
Tja inte blir jag väl direkt förvånad. sad.gif Och ännu mindre kan man ju då tycka att det är värt att kosta på dessa människor dyr rehabilitering och dalta med dem i fängelserna i tron att de ska anpassa sig till bättre människor bara för det. sad.gif

tänker inte dra igång en långkörartråd, men nog anser jag att varje krona som "daltas" bort på¨en krimminell person är väl använda kronor.
det du säger är en kommentar som hör hemma på 1800-talet.
att sitta och inbilla sig att det är semester eller att det daltas i fängelsena idag....visar bara hur dåligt insatt du är..
visst det finns saker som sticker i ögonen på den utanför som inte har...men jag kan garantera dej, att det gymmet eller andra förmåner dom har, byter du gärna bort om du fick välja mellan att dela rum med en till, på tio kvadratmeter......i många fall i flera år.
jag anser att varje individ som återanpassas, är en stor seger...både för individen och för samhället...
hellre att mina pengar går dit, än till att betala politikernas utgifter...det kan dom betala själva med den lönen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 15-10-2006, 19:46)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-10-2006, 12:33)
Tja inte blir jag väl direkt förvånad.  :( Och ännu mindre kan man ju då tycka att det är värt att kosta på dessa människor dyr rehabilitering och dalta med dem i fängelserna i tron att de ska anpassa sig till bättre människor bara för det.  :(

tänker inte dra igång en långkörartråd, men nog anser jag att varje krona som "daltas" bort på¨en krimminell person är väl använda kronor.
det du säger är en kommentar som hör hemma på 1800-talet.
att sitta och inbilla sig att det är semester eller att det daltas i fängelsena idag....visar bara hur dåligt insatt du är..
visst det finns saker som sticker i ögonen på den utanför som inte har...men jag kan garantera dej, att det gymmet eller andra förmåner dom har, byter du gärna bort om du fick välja mellan att dela rum med en till, på tio kvadratmeter......i många fall i flera år.
jag anser att varje individ som återanpassas, är en stor seger...både för individen och för samhället...
hellre att mina pengar går dit, än till att betala politikernas utgifter...det kan dom betala själva med den lönen.

Jag hat ju ingen aning om hur det är i fängelser men jag vet hur våra gamla har det i ålderdomshem eller som heter nu servicehuset.

Inget gym där, eller utegång, dom får snällt sitta inne eller ligga i sängen.

Mat, ja om man nu kan kaller det för mat......

Och dom har inte gjort något ont, dom bara har blivit gamla. Har dom ingen som för deras talan så är dom verkligen illa däran. Inte orkar dom att streika som dom gör som sitter i fängelse. Och är inte det självförvållad när dom sitter där? Kanske dom skall tänka på det innan dom gör djävulskap

Jag vet , jag har en svärmor på servicehuset.

Elisabeth
askar
Du har så rätt Elisabeth
Systerson... kock.. har jobbat på häkte och han tyckte det var otäckt
så fin mat bovarna skulle serveras... samtidigt som han hade
farmor på boende och visste om hennes frigolitmatlådor som
hemtjänsten levererade. sad.gif
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-10-2006, 20:46)
CITAT (pejori @ 15-10-2006, 19:46)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-10-2006, 12:33)
Tja inte blir jag väl direkt förvånad.  sad.gif Och ännu mindre kan man ju då tycka att det är värt att kosta på dessa människor dyr rehabilitering och dalta med dem i fängelserna i tron att de ska anpassa sig till bättre människor bara för det.  sad.gif

tänker inte dra igång en långkörartråd, men nog anser jag att varje krona som "daltas" bort på¨en krimminell person är väl använda kronor.
det du säger är en kommentar som hör hemma på 1800-talet.
att sitta och inbilla sig att det är semester eller att det daltas i fängelsena idag....visar bara hur dåligt insatt du är..
visst det finns saker som sticker i ögonen på den utanför som inte har...men jag kan garantera dej, att det gymmet eller andra förmåner dom har, byter du gärna bort om du fick välja mellan att dela rum med en till, på tio kvadratmeter......i många fall i flera år.
jag anser att varje individ som återanpassas, är en stor seger...både för individen och för samhället...
hellre att mina pengar går dit, än till att betala politikernas utgifter...det kan dom betala själva med den lönen.

Jag hat ju ingen aning om hur det är i fängelser men jag vet hur våra gamla har det i ålderdomshem eller som heter nu servicehuset.

Inget gym där, eller utegång, dom får snällt sitta inne eller ligga i sängen.

Mat, ja om man nu kan kaller det för mat......

Och dom har inte gjort något ont, dom bara har blivit gamla. Har dom ingen som för deras talan så är dom verkligen illa däran. Inte orkar dom att streika som dom gör som sitter i fängelse. Och är inte det självförvållad när dom sitter där? Kanske dom skall tänka på det innan dom gör djävulskap

Jag vet , jag har en svärmor på servicehuset.

Elisabeth

jag vet...dom har ett helvete när dom hamnar så... sad.gif
men jag tycker inte det ena behöver utesluta det andra... wub.gif wub.gif
som sagt...hellre att pengarna går till bra saker...än att fylla redan fulla fickor smile.gif smile.gif
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 15-10-2006, 19:46)
........gymmet eller andra förmåner dom har, byter du gärna bort om du fick välja.......


............. att varje individ som återanpassas, är en stor seger...........................hellre att mina pengar går dit, än till att betala politikernas utgifter.........

Det valet gjorde dom väl när dom gjorde det dom gjorde för att hamna där!!!

Skulle det vara dom enda alternativen vart våra pengar går?? Jag skulle ju hellre se att mina pengar går till äldrevården än fängelsevården eftersom fången valt sin väg, det har inte våra gamla - även vi lär ju hamna där förr eller senare.
Anki
herkules
CITAT
tänker inte dra igång en långkörartråd, men nog anser jag att varje krona som "daltas" bort på¨en krimminell person är väl använda kronor.
det du säger är en kommentar som hör hemma på 1800-talet.
att sitta och inbilla sig att det är semester eller att det daltas i fängelsena idag....visar bara hur dåligt insatt du är..
visst det finns saker som sticker  i ögonen på den utanför som inte har...men jag kan garantera dej, att det gymmet eller andra förmåner dom har, byter du gärna bort om du fick välja mellan att dela rum med en till, på tio kvadratmeter......i många fall i flera år.
jag anser att varje individ som återanpassas, är en stor seger...både för individen och för samhället...
hellre att mina pengar går dit, än till att betala politikernas utgifter...det kan dom betala själva med den lönen.

Word!
Pirum
Gym är säkert vettigt för den inspärrade, om det bara går att träna, tja, kondition där. Tycker inte att styrketräning verkar så vettigt.
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 15-10-2006, 23:13)
CITAT (pejori @ 15-10-2006, 19:46)
........gymmet eller andra förmåner dom har, byter du gärna bort om du fick välja.......


............. att varje individ som återanpassas, är en stor seger...........................hellre att mina pengar går dit, än till att betala politikernas utgifter.........

Det valet gjorde dom väl när dom gjorde det dom gjorde för att hamna där!!!

Skulle det vara dom enda alternativen vart våra pengar går?? Jag skulle ju hellre se att mina pengar går till äldrevården än fängelsevården eftersom fången valt sin väg, det har inte våra gamla - även vi lär ju hamna där förr eller senare.
Anki

är iofs. inte helt säker på att dom har valt alla gånger wub.gif wub.gif
det finns saker som många ungdommar uppfattar som busstreck och skoj, men som sedan leder till långa fängelsestraff... sad.gif
efter en internering på några år...har dom lärt sig en hel del nytt inne på "hotellet där det daltas"och kommer ut ofta med stora skulder...och ingenstans att bo.
bostad får du fixa själv, det är jättelätt som nyss frigiven utan jobb (som du också ska fixa själv) att få lägenhet... wub.gif
visst ja glömde ju att böterna redan gått till kronofogden så du har en betalningsanmärkning....
det är jättelätt att vara en god och rättfärdig medorgare med dom förutsättningarna sad.gif sad.gif
vet inte vad som är bäst...sätta tak över parkbänkarna, (dalta med dom) eller hjälpa dom tillbaka till ett drägligt liv igen
dom förutsättningarna dom har NU...leder till nya brott....sen är cirkusen igång...alla har inte starka anhöriga som kan fånga upp dom och hjälpa dom tillbaka efter tabben wub.gif


och som jag tidigare sagt...det ena behöver inte utesluta det andra, ov inte politikerna fyllde sina egna fickor till brädden, hade det funnits pengar till både vård och omsorg...och kriminalvård wub.gif
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 16-10-2006, 00:40)
....om inte politikerna fyllde sina egna fickor till brädden, hade det funnits pengar till både vård och omsorg...och kriminalvård wub.gif

Javisst!! Absolut drömscenariet!! I vilken värld hittar vi den??
Anki
Gillan
CITAT (pejori @ 16-10-2006, 00:40)
CITAT (Anki på Öland @ 15-10-2006, 23:13)
CITAT (pejori @ 15-10-2006, 19:46)
........gymmet eller andra förmåner dom har, byter du gärna bort om du fick välja.......


............. att varje individ som återanpassas, är en stor seger...........................hellre att mina pengar går dit, än till att betala politikernas utgifter.........

Det valet gjorde dom väl när dom gjorde det dom gjorde för att hamna där!!!

Skulle det vara dom enda alternativen vart våra pengar går?? Jag skulle ju hellre se att mina pengar går till äldrevården än fängelsevården eftersom fången valt sin väg, det har inte våra gamla - även vi lär ju hamna där förr eller senare.
Anki

är iofs. inte helt säker på att dom har valt alla gånger wub.gif wub.gif
det finns saker som många ungdommar uppfattar som busstreck och skoj, men som sedan leder till långa fängelsestraff... sad.gif
efter en internering på några år...har dom lärt sig en hel del nytt inne på "hotellet där det daltas"och kommer ut ofta med stora skulder...och ingenstans att bo.
bostad får du fixa själv, det är jättelätt som nyss frigiven utan jobb (som du också ska fixa själv) att få lägenhet... wub.gif
visst ja glömde ju att böterna redan gått till kronofogden så du har en betalningsanmärkning....
det är jättelätt att vara en god och rättfärdig medorgare med dom förutsättningarna sad.gif sad.gif
vet inte vad som är bäst...sätta tak över parkbänkarna, (dalta med dom) eller hjälpa dom tillbaka till ett drägligt liv igen
dom förutsättningarna dom har NU...leder till nya brott....sen är cirkusen igång...alla har inte starka anhöriga som kan fånga upp dom och hjälpa dom tillbaka efter tabben wub.gif


och som jag tidigare sagt...det ena behöver inte utesluta det andra, ov inte politikerna fyllde sina egna fickor till brädden, hade det funnits pengar till både vård och omsorg...och kriminalvård wub.gif

Hittade den här tråden nu, och måste få säga att jag håller med Pejori fullt ut. Och pengar till både äldrevård och kriminalvård, det finns det. Om dom bara fördelades på rätt sätt sleep.gif
Rapchic
själv tycker jag att man ska höja straffen m.m
men jag vet varför jag vill det
har haft 6 fall hos polisen de närmaste 4 åren
(och efter första fallet sa polisen att jag antagligen inte skulle råka ut för nått mer)
2 gick till domstol (misshandel och ett mordotsfall)
och i ett fall fick jag tillbaka det som stals
(ok det var bara en cyckel
men det andra fallen är tex misshandel, 2 v*******, och 2 mordhot)

så det som behövs är väl att fler åker dit

ps det fall som slutade med fängelse, var den åtalade åtalad på 8 andra punkter
Magdis
CITAT (Rapchic @ 18-10-2006, 11:09)
har haft 6 fall hos polisen de närmaste 4 åren
(och efter första fallet sa polisen att jag antagligen inte skulle råka ut för nått mer)

Som om det vore nån tröst! blink.gif Fy farao för att det först o främst ska vara så himla svårt att få brottslingar dit de ska...i fängelse...och sedan är det sååå synd om dem stackarna när de väl sitter där. mad.gif
Rapchic
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-10-2006, 12:16)
CITAT (Rapchic @ 18-10-2006, 11:09)
har haft 6 fall hos polisen de närmaste 4 åren
(och efter första fallet sa polisen att jag antagligen inte skulle råka ut för nått mer)

Som om det vore nån tröst! blink.gif Fy farao för att det först o främst ska vara så himla svårt att få brottslingar dit de ska...i fängelse...och sedan är det sååå synd om dem stackarna när de väl sitter där. mad.gif

och allt var i lilla lycksele...
tänk då hur det är i en storstad ohmy.gif
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-10-2006, 11:16)
CITAT (Rapchic @ 18-10-2006, 11:09)
har haft 6 fall hos polisen de närmaste 4 åren
(och efter första fallet sa polisen att jag antagligen inte skulle råka ut för nått mer)

Som om det vore nån tröst! blink.gif Fy farao för att det först o främst ska vara så himla svårt att få brottslingar dit de ska...i fängelse...och sedan är det sååå synd om dem stackarna när de väl sitter där. mad.gif

ingen har sagt att det är synd om dom smile.gif
det handlar om att bli behandlad människovärdig oavsett om man är internerad, frifoting eller bara gammal..... smile.gif smile.gif

sen har man ett visst "egenansvar" också...."umgås man med hundar får man loppor" wub.gif wub.gif
Rapchic
CITAT (pejori @ 18-10-2006, 12:20)
sen har man ett visst "egenansvar" också...."umgås man med hundar får man loppor" wub.gif wub.gif

menar du brottslingarna eller offren? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon