Eva i Skåne
I helgen låg det ett brev i vår brevlåda i sommarstugan från företaget Dependo. Detta innehöll en faktura på 334:- för särdebiterade betalsamtal
Det var två samtal samma dag till ett nummer inom vårt eget riktnummerområde (040) och varje samtal hade kostat 167:- för den debiterade min.tiden 7min.

Fakturan var ställd till mig på min sommarstugeadress (dessutom på en gammal och felaktig adress som stod i telefonkatalogen för några år sedan, men inte idag) som inte ligger inom detta riktnummer, men samtalen skulle vara ringda från hemtelefonen. Inte ens telefonen i sommarstugan har fakturaadressen dit utan till hemadressen.

Det enligt faktura uppringad numret får jag ingen träff på när jag söker på det, men så är det ju iofs med hemliga nummer.
Företaget har adress i Malmö, organisationsnummer är angivet och uppgift om att företaget har F-skattesedel.
Brukar enmansföretag vara aktiebolag???? wink.gif och ha en Kundtjänst, vilket uppges i texten nedan.



På baksidan av fakturan står följande:

Vad är särdebiterade betalsamtal?

Särbediterade betalsamtal är övertaxerade telefonsamtal för vilka särdebiterade beloppet faktureras av innehållsleverantören och alltså inte omfattas av er ordinarie teleräkning.
Ordinare samtalstaxa faktureras av er ordinare förvalsoperatör.

Hur identifieras faktureringsadressaten och samtalets varaktighet?

Dependo AB identifierar faktureringsadressaten, samtalets starttid samt samtalets varaktighet med hjälp av så kallad A-nr identifiering.
A-nr identifiering innebär att de särdebiterade betalnummer vilka dependo tillhandahåller är kopplade till Telias elektroniska nummerpresentationstjänst.
Fakturan bygger alltså på den information DEPENDO AB erhåller genom den av Telia tillhandahållna A-nr identifieringen.
Anser ni att det fakturerade samtalet en skett, vänligen verifiera detta antagande genom en kontroll mot er förvalsoperatörs ordinarie samtalssecifikation.

Kreditering av faktura

Omfattar förvalsoperatörens samtalsspecifikation inte de på fakturan angivna samtalen kommer fakturan att krediteras mot att Dependo AB tillställs en kopia på fakturan samt förvalsoperatörens samtalsspecifikation.
För övrig information avseende fakturan vänligen kontakta Dependo AB:s kundtjänst.....

och så följer telefonnummer, öppetider mm





Detta tycker jag verkar innehålla så många underligheter. Samtalen var gjorda en fredag em och fakturan utskriven på måndagen. Förfallodag idag (SÖNDAG)

Det jag möjligen kan tänka mig hänt, men inte haft möjlighet att diskutera än - är - OM den 17-årige sonen ringt någon porr-annonsör huh.gif wacko.gif . Om någon var hemma på den uppgivna tiden var det han, men jag har inte haft möjlighet ännu att prata med honom i lugn och ro om detta. OCH jag tycker fortfarande att fakturan verkar mer än lovligt skum wink.gif
askar
Tag kontakt med företaget.
Vi fick för ett antal år sedan en räkning på några hundralappar
för samtal som ingen ringt.
När vi krävde att få besked om tel nr som ringts... kom det fram
att dottern ringt ett nummer i en tävling på Z-TV
och därifrån hade samtalet kopplats vidare till betalnummer utomlands.
Eftersom dotter då var 16 år= omyndig... avskrevs kravet.

Kanske ska du också kontakta konsumentrådgivare och Polisen
Fler än du kan ha fått liknande fakturor.
Kathy
Jag sökte på Dependo AB och fick upp den här länken.
Det verkar som om det är en direkt-kontakt-förmedling av tjejer där samtalet kostar 5;95/per minut.
Lady Hamilton
Jag tycker också att det låter skumt mad.gif Har du möjlighet att kontakta Telia i morgon? Kanske de vet något om detta "företag", om det överhuvutaget "existerar"............
för du lär ju inte vara ensam om att ha fått räkning därifrån huh.gif
Eva i Skåne
Okej, då är ju sonen lite misstänkt, men hur f...n kan det bli 167:- för max 7min?
Underårig är han också Agneta.


Är det nu så, så ska han åtminstone få känna att det kostar och få betala själv.
askar
CITAT (Eva i Skåne @ 15-10-2006, 21:35)
Okej, då är ju sonen lite misstänkt, men hur f...n kan det bli 167:- för max 7min?
Underårig är han också Agneta.


Är det nu så, så ska han åtminstone få känna att det kostar och få betala själv.

Kontakta företaget och tala om för dem att den som ringt samtalet
är minderårig och att du är medveten om lag som säger att de måste
kontrollera data på den som ringer.
Jag hotade med att anmäla företaget och vips bad de om ursäkt
och avskrev fordran.
Lycka till! wub.gif
Kathy
Kan den här länken vara till någon hjälp?
Eva i Skåne
Tack för alla snabba och givande svar. Jag har läst en massa sidor som jag inte skulle hittat själv.

Men oj oj oj. Jag har just haft ett samtal med en ytterst generad son sleep.gif
Jo, han hade testat att ringa EN gång, men absolut inte två gånger med en halvtimmes mellanrum. Han sa direkt och av sig själv att den räkningen fick han förstås betala. Att det skulle bli så dyrt hade han inte trott.
Jag tror INTE han kommer göra om detta, så lite lärdom har han förhoppningsvis tagit rolleyes.gif



Jag ska ändå ringa företaget imorgon och påtala att dom bluffat genom att debitera två gånger OCH att sonen inte är myndig och att jag därför inte ska betala.
Sen vet jag inte om sonen isåfall ska få veta detta eller inte.... Lite kan det kanske få kosta honom.....



Jag fattar dock fortfarande inte hur räkningen kunde hamna på min sommarstugeadress wink.gif blink.gif
Bettson
Börja med att kolla ifall företaget är registrat hos Bolagsverket, fråga vilka styrelseledamöterna är och om samma styrelseledamöter är inblandade i andra bolag, konkurser mm.

Så ringer du till skatteverket och kollar ifall F-skattsedeln är giltig.

Detta att de har sommastugansom faktkura adress frö din fasta telefon låter skumt.

Begär specifikation klockslag och tid för samtalet. Kolla med operatören att samtalet verkligen har ägt rum. De kan inte se till vem om mottagande samtal är annan operatör med dde kan se ifall samtaldet verkligen ringt.

Har det skett så ta ett samtal med famljen och kolla. Ofta kan "snälla barn" få ett telefonnummer av kompisar med orden ring det här så får du se. De vet inte vad det handlar om alls.

Och som sagt, är han omundig så hänvisa till detta i kontakt med operatören.
Hannele
CITAT (Eva i Skåne @ 15-10-2006, 21:25)
Det jag möjligen kan tänka mig hänt, men inte haft möjlighet att diskutera än - är - OM den 17-årige sonen ringt någon porr-annonsör  :huh:  :wacko: . Om någon var hemma på den uppgivna tiden var det han, men jag har inte haft möjlighet ännu att prata med honom i lugn och ro om detta. OCH  jag tycker fortfarande att fakturan verkar mer än lovligt skum  ;)

Det är tydligen såna tjänster dom erbjuder..

Andra har fått bluffakturor från Dependo. mad.gif
Bettson
Kollade företaget. De är registrerade 2002-07-05. Årsredovvisningar är inlämnade samt att de har både F-skatt och betalar moms och sociala avgifter som de ska.

Gamla kronofogdeanmärkningar finns men inget för närvarande, så man kan inte komma åt dom den vägen heller.
Malvia
Mitt företag fick två fakturor förra veckan från dependo.
Ringde till dem och undrade vad det var frågan om.
Jodå, en av mina anställda hade på tjänstetelefonen ringt "chattlinje" och ring för att lyssna på porrnoveller.
Jag spärrade vårt "hans" telefonnr att kunna ringa dit innan jag avslutade samtalet.
Bettson
CITAT (Malvia @ 16-10-2006, 12:50)
Mitt företag fick två fakturor förra veckan från dependo.
Ringde till dem och undrade vad det var frågan om.
Jodå, en av mina anställda hade på tjänstetelefonen ringt "chattlinje" och ring för att lyssna på porrnoveller.
Jag spärrade vårt "hans" telefonnr att kunna ringa dit innan jag avslutade samtalet.

Fniss....... Skulle vilja ha sett hans face när du berättade. laugh.gif
Floppy
Jag har råkat ut för detta företag. mad.gif mad.gif mad.gif

Min pappa dog 4/9 2004 och jag tog över det enda telefonnummret som han hade och det var en mobil...(Jag använde dock inte nummret själv utan tog bara emot telefonsamtal som var till honom bara för att tala om att han hade gott bort.)

Nu kommer jag inte ihåg exakta datum men i februari får jag två räkningar i hans namn (jag tog hand om dödsboet) från Dependo på två gjorda samtal ifrån hans mobil....det roliga var att han skulle ha ringt dessa 'porr' nummer (i detta fall var det så) i slutet på december och ett i början av januari... unsure.gif wink.gif
Hur kan det vara möjligt tänkte jag eftersom han var död då...???

Jag gick till polisen och bad om hjälp...
Polisen sa att de finns vissa porrsiter mm som de nöjer sig med att använda personnummer som identifiering och de kan då leta reda på vart personen bor och på så sätt skicka faktura...detta sätt kan även användas via telefon porrnummer mm...

Hans rekomendation var att INTE skriva sin namnteckning någonstanns och dessutom texta (för det finns de som kan förfalsa ditt namn bara de vet ungefär hur din handstil är)... ta kopior på allt ni skickar...
Han hjälpte mig att skriva ett brev och säga som det var...och skrev också en förfrågan på hur de hade fått tag i all info om pappa...och avslutningsvis ett litet 'hot' om att om de skickade fler falska fakturor eller använde hans namn mm så skulle jag polisanmäla dem...

Har inte hört ett ljud ifrån dem...och har inte hört nått om dessa fakturor...

Jag tycker att det är förjävligt ren ut sagt att de får göra på detta sätt...
Jag hade det ju jobbig nog som det var med min pappas wub.gif alldeles förtidiga och plötsliga bortgång och dessutom ta hand om bouppteckning och begravning själv...
Bettson
Fy attan säger jag bara...sånt borde vara kriminellt. mad.gif
Eva i Skåne
Okej. Så här slutar historien (hoppas jag) för vår del.

Sonen erkände att han ringt. Kundtjänst kunde plocka fram uppgiften att han uppgett sitt namn och att han var 18 år, vilket han således inte är. Jag skulle skicka tillbaka fakturan med ett personbevis för honom och så spärrade hon vårt telefonnummer för fler samtal. Tack!




Jag vet inte om jag ska tala om det för sonen ännu, han kan väl få våndas över utgiften ett tag som straff. Sen tänkte jag tvinga honom att köpa ett par skor för pengarna istället för att spendera dem på skivor och böcker. Så får han ändå känna av det lite wink.gif
askar
Bra att de var medgörliga!

Inte fel att låta sonen våndas ett tag
och smart att han får sätta pengarna på skor.
Han kommer garanterat aldrig mer att ringa några
"konstiga" samtal.
CurlySue
Och om det är en minderårig som ringt, så behöver man inte betala. skaffa fram ett personbevis och skicka dem.

Men sen finns det företag som Playahead.com som genom avtal med telia kommer runt den lagen....styvsonen hade ringt till dem för 17 000:- mad.gif

Men tack vare att de anlitar den advokatfirman jag arbetar på så behövde vi "bara" betala 8000:- mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Hannele
CITAT (Eva i Skåne @ 16-10-2006, 15:26)
Sen tänkte jag tvinga honom att köpa ett par skor för pengarna istället för att spendera dem på skivor och böcker.

Om någon tvingade mej att köpa skor som straff, skulle jag bli jättelycklig. tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (Hannele @ 16-10-2006, 17:08)
CITAT (Eva i Skåne @ 16-10-2006, 15:26)
Sen tänkte jag tvinga honom att köpa ett par skor för pengarna istället för att spendera dem på skivor och böcker.

Om någon tvingade mej att köpa skor som straff, skulle jag bli jättelycklig. tongue.gif

Du ja, Hannele rolleyes.gif och kanske jag också sleep.gif
men jag kan lova att det inte har nån hög prioritet hos honom.
Eva i Skåne
CITAT (sarah68 @ 16-10-2006, 16:42)
Och om det är en minderårig som ringt, så behöver man inte betala. skaffa fram ett personbevis och skicka dem.

Men sen finns det företag som Playahead.com som genom avtal med telia kommer runt den lagen....styvsonen hade ringt till dem för 17 000:- mad.gif

Men tack vare att de anlitar den advokatfirman jag arbetar på så behövde vi "bara" betala 8000:- mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Bevare mig Sarah mad.gif wacko.gif sad.gif 17.000:-!!!
Det låter som det vore något annat ställe som man borde få spärrat sitt nummer hos unsure.gif men förhoppningsvis har min son tagit lärdom av detta intermezzo.
CurlySue
Hej,
det går bara att spärra sin telefon så att man ringer bara för programmerade nr, men det går inte att spärra deras nr....tyvärr!
Helt sjukt...blir så mad.gif mad.gif på dessa företag som är ute efter våra barn och ungdommar.
Gossen Ruda
Glöm nu inte att dom flesta som ringer såna här företag och deras teletjänster är personer som vill göra det och som gärna betalar vad dom begär. Dom är inte ute efter att sno barn på pengar eller att bluffa sig till pengar. Att det förkommer är dock klart men frågan är om det är misstag eller medvetet. Sen kan man ju undra varför en del vill köpa deras tjänster men det är dessa personers privata angelägenhet. Man kanske har mer pengar än mänskliga kontakter.
Kathy
CITAT

Det är tydligen såna tjänster dom erbjuder..


Länken finns redan, Hannele.

wink.gif
Kathy
Vad bra att det löste sig, Eva i Skåne. wub.gif
HokkeW
Hej

jag heter Håkan jobbar som journalist på Corren i Östergötland. Jag håller på och gräver i Dependo och har hittat många knepiga saker. Dependo har nu anmälts till datainspektionen för sina kravbrev.
Jag håller på att samla in olika fall där folk lurats eftersom jag tror man kan misstänka att de på något sätt lurar systemet så att folk uppges ha ringt dem.
Jag granskar samtalstider fakturor mm..

Jag är jättetacksam för material som jag kan granmska och det sker givetvis oss emellan. Det finns massor av liknande fall sedan tidigare efterom personerna bakom tidigare arbetat under namnen Erotic Passkjon och Comnpany Data net.
Maila gärna mig på h.wasen@telia.com. Min jobbmail hakan.wasen@corren.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon