Full version: Dags att sova nu
Castea
I morgon ska jag träffa stiftdiakonen här i stan och bolla utbildningsfrågor med henne angående diakonyrket.

Har fått gå arbetslös så länge nu, far bara illa av det.

Jag tar nya tag, och gör det jag längtar efter, tror på och är intresserad av. Kanske det vore ett yrke för mig.

Håll gärna litet tummar! smile.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag håller mina tummar wub.gif
hoppas det går bra
Castea
Tack snälla du! wub.gif
arno
Håller tummarna!!!!!
Leia
Lycka till! wub.gif
På mitt jobb är det flera diakonisser (heter det så?) som handlar. Jätte snälla och gulliga tanter, och det verkar ju´du också vara! wub.gif (fast minus tant tongue.gif )
Castea
wub.gif

Tack!

Diakonissa (diakonissor) tror jag det heter om man vill kalla sig yrket i femininum.

Jo, ska iväg om ett tag nu, och prata utbildning till att börja med. Spännande!

Och många är ju, som du säger, äldre och det kommer att behövas många nyrekryteringar framöver.
stennie
Lycka till, håller tummarna! wub.gif
Magdis
CITAT (Castea @ 16-10-2006, 07:35)
Diakonissa (diakonissor) tror jag det heter om man vill kalla sig yrket i femininum.

Fast numera kallar sig väl båda könen för diakon? Iallafall här. Själavård, är deras främsta uppgift...inte att springa och handla (även om det ju är snällt gjort det med) biggrin.gif

Var bor du någonstans? Ska du gå utbildningen på Ersta månne? smile.gif
Viola o. Alba
själavårdare - fin arbetsbesktivning. vet inte hur det i praktiken går till men det måste väl helt enkelt bli trivsammare med fler rolleyes.gif lycka till!
Leia
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-10-2006, 09:23)
Själavård, är deras främsta uppgift...inte att springa och handla (även om det ju är snällt gjort det med) biggrin.gif

Men Magdis! De måste faktiskt äta mat de med!!!! blink.gif tongue.gif biggrin.gif
Magdis
CITAT (Leia @ 16-10-2006, 09:48)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-10-2006, 09:23)
Själavård, är deras främsta uppgift...inte att springa och handla (även om det ju är snällt gjort det med)  :D

Men Magdis! De måste faktiskt äta mat de med!!!! blink.gif tongue.gif biggrin.gif

Ha ha! Klart de måste! tongue.gif Men det lät mer som en uppgift för en hemtjänstassistent. Vi har en diakon på sjukhuset som arrangerar andakter, har själavårdande samtal m.m.
Leia
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-10-2006, 09:52)
CITAT (Leia @ 16-10-2006, 09:48)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-10-2006, 09:23)
Själavård, är deras främsta uppgift...inte att springa och handla (även om det ju är snällt gjort det med)  biggrin.gif

Men Magdis! De måste faktiskt äta mat de med!!!! blink.gif tongue.gif biggrin.gif

Ha ha! Klart de måste! tongue.gif Men det lät mer som en uppgift för en hemtjänstassistent. Vi har en diakon på sjukhuset som arrangerar andakter, har själavårdande samtal m.m.

Men ska de använda hemtjänsten för att handla sin egen lunch? blink.gif
Magdis
CITAT (Leia @ 16-10-2006, 09:53)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-10-2006, 09:52)
CITAT (Leia @ 16-10-2006, 09:48)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-10-2006, 09:23)
Själavård, är deras främsta uppgift...inte att springa och handla (även om det ju är snällt gjort det med)  biggrin.gif

Men Magdis! De måste faktiskt äta mat de med!!!! blink.gif tongue.gif biggrin.gif

Ha ha! Klart de måste! tongue.gif Men det lät mer som en uppgift för en hemtjänstassistent. Vi har en diakon på sjukhuset som arrangerar andakter, har själavårdande samtal m.m.

Men ska de använda hemtjänsten för att handla sin egen lunch? blink.gif

laugh.gif laugh.gif Nu missuppfattade jag dig tydligen GROVT!! laugh.gif laugh.gif Jag tänkte mig att du jobbade på nåt äldreboende eller så och att diakonerna hjälpte gamlingarna att handla! Nu förstår jag att det var totalt fel uppfattat! wub.gif
Leia
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-10-2006, 09:56)
laugh.gif laugh.gif Nu missuppfattade jag dig tydligen GROVT!! laugh.gif laugh.gif Jag tänkte mig att du jobbade på nåt äldreboende eller så och att diakonerna hjälpte gamlingarna att handla! Nu förstår jag att det var totalt fel uppfattat! wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Så tokigt det kan bli!
Alba
Diakon - Låter väldigt intressant - Håller tummarna och inväntar vidare rapport
Castea
Tack igen!

Så, det gick ju bra idag. Jättebra! smile.gif Bra info, vänlig och motiverande coachning.

Bra grund för fortsatta funderingar. Inget drar igång förrän nästa höst ändå, och det är bra eftersom jag vill ha ytterligare tid att fundera kring min yrkeskallelse.

Magdis, ja Ersta siktar jag på (jag bor i Västmanland). Men först blir det ju Svenska Kyrkans grundkurs, nästa höst är målet.

Jag mår bra idag av motivation och befintliga framtidsplaner. Man blir ju rätt rasslig inom sig av arbetslöshet och allt för mycket ovisshet.

Kram på er!
Magdis
CITAT (Castea @ 16-10-2006, 11:46)
Magdis, ja Ersta siktar jag på (jag bor i Västmanland). Men först blir det ju Svenska Kyrkans grundkurs, nästa höst är målet.

Jag mår bra idag av motivation och befintliga framtidsplaner. Man blir ju rätt rasslig inom sig av arbetslöshet och allt för mycket ovisshet.

Kram på er!

Jag gick min sjuksköterskeutbildning där. smile.gif Det är vacker miljö om inte annat!
Lycka till med dina framtidsplaner!
netaave
Lycka till Castea! Jag tror att diakon är ett av de mest tacksamma jobb man kan ha.
Har en kompis som blev klar för ett par år sedan och hon stortrivs.
Var går du grundutbildningen? Sigtuna?
Castea
CITAT (netaave @ 16-10-2006, 11:58)
Var går du grundutbildningen? Sigtuna?

Nej, det blir i Rättvik i så fall (via Sjöviks folkhögskola). På halvfart och mestadels distans. Tycker det verkar bra, och att man kan få göra församlingspraktik på halvfart samtidigt.

Tack igen, alla!

Magdis, jag tror också att Ersta är bra och fint. Har släkt som gått diakonutbildning där också.
Alba
Nu känns väl allt lättare när det finns en plan och ett mål.

Lycka Till
ullislerum
Åh, jag jobbar som församlingsassistent och har funderat länge på om jag inte ska utbilda mej till diakon så småningom! Fast på Bräcke då.

//LYCKA TILL!!! wub.gif
Castea
smile.gif

Tackar!

Spännande för dig också, då!

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon