Full version: Jag är ledsen
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag är så ledsen idag. Igår på eftermiddagen ha rvi brand här i huset i källaren. Nej inte källaren utan det är bottenvåningen som alla källarskrubbar är.

Minst i 5 timmar fick dom släcka elden här. Jag var så rädd, bor i 5:e våningen. Hissen var ju full med rök likaså trapphuset. Och då sitter man här uppe. Inte är jag ju så frisk/pigg heller.

Idag var jag nere i källaren, allt fullt med sot och lukt. 8 källarskrubbar utbrända ( som ligger ute på gården nu - tänk er att ha allt ligga där ute )

Brandkåren fastställde ju snabbt att det var anlagd. Här som det var så lungnt förut.....

Man mår dåligt av detta.

Min svägerskans skurpp är utbränd helt och hållet.

I våran är allt fullt med sot. Och så ringde jag Folksam, mitt försäkringsbolag.

Att blir irriterad är ju bara förnamnet. Först en människa som skall ha hand om skador, jag fattade knappt vad han sa sedan fick jag på varje fråga till svar : "vet ja inte"

Han hade nog tur att man inte kan bita genom telefonledningen.

Hoppas nu bara att allt löser sig på något sätt och att jag kan sova i natt.

Men om jag tänker på allt vi hade i källaren, från duntäcke till vinterkläder och mycket annat, så blir man ju lite rädd. Men en sak är ju klart, pynta till advent behöver vi int ei år, fö rallt ligger där nere i sotet och lukten

Elisabeth
Alba
Vilken otäck sak att behöva uppleva. En brand är väl en av de saker man fasar för.
Jag förstår din oro. Har ni inte blivit erbjuden någon hjälp - samtal brukar vara bra och gärna med utomstående. Har inte Kommunen något ?
Bara att få prata igenom och ge ord på sin rädsla brukar det kännas lite bättre.
Jag håller tummarna att det ordnar sig till det bästa.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Om jag tänker på alla gamla här, många gånger ensamstående som tycker det är mycket otäckt.

Och jag ha rju alla falll min sambo att prata med, men dom har ingen.

Jag är rädd och fasar hur det blir när vi skall plock ut allt u rkällaren men dom gamla då?

Nog är det otäckt när man inte vet vem som bär skulen eller vad det var? Men brandkåren var nästan säkert på att det var anlagd.

Elisabeth
pejori
förstår precis hur du känner det sad.gif sad.gif
hade förådsbrand här ochkså och man känner sig så ledsen och hjälplös. sad.gif
men det löser sig med tiden....och städningen behöver du inte bry dej om, det tar saneringsbolaget hand om.... smile.gif smile.gif
försäkringen kommer också att lösa sig, när du fått dit en skadereglerare från folksam... wub.gif
lycka till
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 18:15)
förstår precis hur du känner det sad.gif sad.gif
hade förådsbrand här ochkså och man känner sig så ledsen och hjälplös. sad.gif
men det löser sig med tiden....och städningen behöver du inte bry dej om, det tar saneringsbolaget hand om.... smile.gif smile.gif
försäkringen kommer också att lösa sig, när du fått dit en skadereglerare från folksam... wub.gif
lycka till

Jag hoppas det prejori, för det bemötande jag fick idag från Folksam var under all kritik.

Jag skulle ta ut allt och se vad som är skadat sa han. När jag bara tänker på det så får jag ännu mere ont i ryggen.

Men jag skall imorgon ringa igen och begära att prata med någon ansvarig.

Elisabeth
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2006, 18:36)
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 18:15)
förstår precis hur du känner det sad.gif  sad.gif
hade förådsbrand här ochkså och man känner sig så ledsen och hjälplös. sad.gif
men det löser sig med tiden....och städningen behöver du inte bry dej om, det tar saneringsbolaget hand om.... smile.gif  smile.gif
försäkringen kommer också att lösa sig, när du fått dit en skadereglerare från folksam... wub.gif
lycka till

Jag hoppas det prejori, för det bemötande jag fick idag från Folksam var under all kritik.

Jag skulle ta ut allt och se vad som är skadat sa han. När jag bara tänker på det så får jag ännu mere ont i ryggen.

Men jag skall imorgon ringa igen och begära att prata med någon ansvarig.

Elisabeth

gör det och begär att få dit en skadereglerare... smile.gif smile.gif
du behöver inte plocka ut nått...det som inte är brandskadat, är rök eller vattenskadat... sad.gif
låt dom ta den biten....det går på fastighetens försäkring med saneringen....så du hålls skadeslös där.... smile.gif smile.gif

tror att Folksams ersättning ligger på 30 000 max för "biutrymmen"
Alba
Stå på dig - du har rätten på din sida. Det är du som är kund och har rätt att kräva ett bra bemötande - speciellt i detta läge.
Lycka till
ninnisky
"tänkte" på dig i går Elisabeth när yngste sonen berättade vad som hänt. Han bor ju alldeles i närheten. Det är för bedrövligt att någon kan ta sig in i källarförråden så lätt och förorsaka skadegörelse.
Så jobbigt för alla, både ung och gammal och att sedan bli illa bemött hos försäkringsbolaget gör ju inte saken bättre.
Hoppas verkligen att det ordnar upp sig till det bästa !
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ninnisky @ 17-10-2006, 19:16)
"tänkte" på dig i går Elisabeth när yngste sonen berättade vad som hänt. Han bor ju alldeles i närheten. Det är för bedrövligt att någon kan ta sig in i källarförråden så lätt och förorsaka skadegörelse.
Så jobbigt för alla, både ung och gammal och att sedan bli illa bemött hos försäkringsbolaget gör ju inte saken bättre.
Hoppas verkligen att det ordnar upp sig till det bästa !

Är han kanske nästan granne till oss rolleyes.gif

Jag mår ju dåligt av detta.

Elisabeth - tänkte på dig när jag skrev här för det stod ju i Gp idag.
askar
Men så tråkigt sad.gif

Hoppas verkligen att du får prata med någon som kan och vet
hur det ska gå till.
Förhoppningsvis så kan ni ändå julpynta i år... numera behöver
man inte kassera rökskadat.
I de flesta fall går det att Ozonbehandla och röklukten förvinner.
Men... är allt sotigt så kanske det blir tippen ändå.
Gillan
Åh, fyyy sjutton!, Stackars er sad.gif . Vare sig det är anlagd brand eller inbrott, så är det så traumatiskt. Man blir kränkt helt enkelt. In i sitt innersta. Och inte har man kunnat gjort något för att förhindra heller. Man blir helt enkelt såååå liten och hjälplös sad.gif . Hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för er wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag är ju fortfarande så ledsen, värre blir det när jag slänger allt.

Nu har vi hållit på i en vecka och gått genom alla lådor och kartonger, Garderober osv.

Försäkringer var här, men man blir ju bara ännu mera ledsen när man pratar med dom.

Vi skall skirva upp allt vi hade där, sätta ett pris på detta och årtal när det köptes. Sedan räknar dom.

Och t ex ett par svindyra vinterskor är bara värd 20 % efter 2 år. samma med alla kläder.

Nu får jag ju slänga nästan hela mitt liv i en container och får några korvöre för det. Det är skrämmande. Och då skall man ha så mycket jobb.

Vi har sprungit runt i affärer, kollat på internet osv för att få ihop priserna.

Inte har jag några varma Kläder än, för hela tiden går åt att plocka, skriva, kolla priserna osv.

Jo jag va ri 2 skoaffärer men hittar inga som passar mina fötter.

Julen får nog vara i år, 3 stora flyttkartonger med julgrejor står därnere.

Men om jag köper nytt nu, vad skall jag göra efteråt med allt? Vi har ju inga förrådsutrume längre. Skall ta flera måndaer innan allt är klart därnere. Skall man staplar kartonger i lägenheten?

Jag är helt enkelt förtvilad, skulle vilja sätta mig i ett hörn och storskriker men det hjälper ju inte heller det.

8 Din A 4 Sidor har vi nu skrivit ihop och förut höll vi på att skriva ditt årtal när vi köpte.

Tänkte ju först jag gnäller lite i gnälltråden men hittade den här igen

Elisabeth
faith
sad.gif Jag kan relatera till känslan du har just nu och förstår din förtvivlan. Inte hjälper det kanske att sitta i ett hörn och storskrika, men låt du tårarna komma ibland så du lättar på det inre trycket lite. Att gråta är läkande. wub.gif Kanske har hyresvärden något utrymme ni kan få låna så länge?
Snöflinga
Stackare ... känner verkligen med dej unsure.gif Allt kan ju inte heller värderas i pengar (har julkulor från mitt föräldrahem som jag skulle bli väldigt lessen om de skulle förstöras) .... Sedan allt jobb med att värdera och flänga på stan och köpa nytt, hur ersätts det wink.gif Den tiden borde ju också värderas ... Lycka till och det är klart att ni skall fira jul, fast jag förstår att det känns kämpigt just nu .... uppmuntringskram från mig wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (faith @ 29-10-2006, 16:24)
sad.gif Jag kan relatera till känslan du har just nu och förstår din förtvivlan. Inte hjälper det kanske att sitta i ett hörn och storskrika, men låt du tårarna komma ibland så du lättar på det inre trycket lite. Att gråta är läkande. wub.gif Kanske har hyresvärden något utrymme ni kan få låna så länge?

Nej här i vår bostadrättsförening finns inte ett ledig utrymme. Det är redan många som står på kö

Men jag inbillar mig ändå att dom måste fixa det på något sätt, för det hör ju till lägenheten.

Vi skulle ju "natta" vår husbil, men har ingenstans att ta vägen med alla grejor

Edelweiss
faith
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-10-2006, 15:43)
Men jag inbillar mig ändå att dom måste fixa det på något sätt, för det hör ju till lägenheten.

Ja, de bör faktiskt ordna något. Även om de inte måste, så bör de hjälpa till av ren medkänsla med er situation. Det kanske finns andra föreningar de kanske kan låna utrymme av. Eller hyra något utrymme på stan av kommunen t ex. Vad som helst. Men fixa något bör de göra. Prata med styrelsen! wub.gif
Alba
Ett tillfälligt förråd för att kunna ha sina grejer i tills det är reparerat - faller inte det under försäkringen ?

Kolla med försäkringsbolaget - allt måste man kolla själv - de upplyser aldrig om något.

Din frustration är högst förståelig. Jag hoppas ni får hjälp.
Sköt om dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon