Full version: Förmånsskatt Hem-PC
andersen
om jag förstår det nya regeringen rätt så måste man skatta för hem pc fast man inte har teknat ett nytt avtal, kan det vara så? är det någon som vet och vilka summor det rör sig om?
Reserv
CITAT (andersen @ 17-10-2006, 19:12)
om jag förstår det nya regeringen rätt så måste man skatta för hem pc fast man inte har teknat ett nytt avtal, kan det vara så? är det någon som vet och vilka summor det rör sig om?

Runt hundra spänn per månad extra kommer det kosta för dom som redan har, en nytecknad blir lite drygt motsvarande samma pris.
andersen
Tack for svaret Reserv.
Hannele
CITAT (andersen @ 17-10-2006, 19:12)
om jag förstår det nya regeringen rätt så måste man skatta för hem pc fast man inte har teknat ett nytt avtal, kan det vara så?

Det är säkert så - och på natten kommer regeringen och rövar bort den. ohmy.gif
Gurkan
CITAT (andersen @ 17-10-2006, 19:12)
om jag förstår det nya regeringen rätt så måste man skatta för hem pc fast man inte har teknat ett nytt avtal, kan det vara så? är det någon som vet och vilka summor det rör sig om?

Ska jag tycka synd om dig eller ?? Jag får betala med "riktiga" pengar för min dator så jag har ju ändå subvensionerat din dator.
andersen
CITAT (Gurkan @ 17-10-2006, 23:41)
CITAT (andersen @ 17-10-2006, 19:12)
om jag  förstår det nya regeringen rätt så måste man skatta för hem pc  fast man inte har teknat ett nytt avtal, kan det vara så? är det någon som vet och vilka summor det rör sig om?

Ska jag tycka synd om dig eller ?? Jag får betala med "riktiga" pengar för min dator så jag har ju ändå subvensionerat din dator.

Det är inte tal om att du skall tycka synd om mej! och var har jag skrivit att jag personligen har en hem-pc? att jag ställer frågan behöver inte betyda att jag har en hem-pc, om det nu är så fel att du skall suventionera andras datorer.
birgitek
CITAT (andersen @ 18-10-2006, 04:02)
CITAT (Gurkan @ 17-10-2006, 23:41)
CITAT (andersen @ 17-10-2006, 19:12)
om jag  förstår det nya regeringen rätt så måste man skatta för hem pc  fast man inte har teknat ett nytt avtal, kan det vara så? är det någon som vet och vilka summor det rör sig om?

Ska jag tycka synd om dig eller ?? Jag får betala med "riktiga" pengar för min dator så jag har ju ändå subvensionerat din dator.

Det är inte tal om att du skall tycka synd om mej! och var har jag skrivit att jag personligen har en hem-pc? att jag ställer frågan behöver inte betyda att jag har en hem-pc, om det nu är så fel att du skall suventionera andras datorer.

Självklart är det fel att behöva subventionera dator åt andra, när man själv får betala för skattade pengar.
Birgit Ek
Hannele
CITAT (andersen @ 18-10-2006, 04:02)
Det är inte tal om att du skall tycka synd om mej! och var har jag skrivit att jag personligen har en hem-pc? att jag ställer frågan behöver inte betyda att jag har en hem-pc

Vilken korkad pseudo-diskussion? wacko.gif
De som detta gäller, kan fråga sin arbetsgivare.
fruberglund
Vem som subventionerar är väl orelevant i det här läget, det var ju inte det frågan gällde. Rätt eller fel får ju var och en tycka som de vill.

Det jag tycker är konstigt är hur de kan komma och ändra ett skrivet avtal mitt i mad.gif I avtalet som skrevs när man tecknade sin hem-pc (mannens genom jobbet) står inget om detta, är det ens lagligt att göra på det här sättet, begära skatt retroaktivt alltså?

Vad blir nästa grej undrar jag genast då...ska de kunna komma och begära skatt retroaktivt på allt möjligt sen, skrämmande utveckling tycker jag wacko.gif
Bettson
CITAT (birgitek @ 18-10-2006, 07:58)
CITAT (andersen @ 18-10-2006, 04:02)
CITAT (Gurkan @ 17-10-2006, 23:41)
CITAT (andersen @ 17-10-2006, 19:12)
om jag  förstår det nya regeringen rätt så måste man skatta för hem pc  fast man inte har teknat ett nytt avtal, kan det vara så? är det någon som vet och vilka summor det rör sig om?

Ska jag tycka synd om dig eller ?? Jag får betala med "riktiga" pengar för min dator så jag har ju ändå subvensionerat din dator.

Det är inte tal om att du skall tycka synd om mej! och var har jag skrivit att jag personligen har en hem-pc? att jag ställer frågan behöver inte betyda att jag har en hem-pc, om det nu är så fel att du skall suventionera andras datorer.

Självklart är det fel att behöva subventionera dator åt andra, när man själv får betala för skattade pengar.
Birgit Ek

Det här är tidernas största bluff. Om den anställde som har hemdator och tjänar under statsskattegränsen så är den subventionerad. Eftersom den som tjänar över har 50% högre skatt.

För den som tjänar under då går det ungeför jämnt ut eftersom man missar inbetalningen för motsvarande belopp till sitt pensionskonto.

Så hem-PC är bara för de som tjänar bra.
kristerh
CITAT (fruberglund @ 18-10-2006, 09:28)
Det jag tycker är konstigt är hur de kan komma och ändra ett skrivet avtal mitt i mad.gif I avtalet som skrevs när man tecknade sin hem-pc (mannens genom jobbet) står inget om detta, är det ens lagligt att göra på det här sättet, begära skatt retroaktivt alltså?

Det undrar jag om de kan, på de avtal som löper wink.gif däremot på nya hempcavtal blir det nog så att man får betala,
och retroaktivt tvivlar jag ännu mer på att det blir wink.gif var har du fått det ifrån wink.gif
askar
Förmånsbeskattningen gäller även för redan ingångna avtal
Beloppet blir 2.400kr/år.

Var det inte Statsministern som läste upp det i TV eller
kanske Finansministern.
Pirum
CITAT (Bettson @ 18-10-2006, 09:36)
Så hem-PC är bara för de som tjänar bra.

Många som använt erbjudandet, ursprungligen tänkt att få hushåll utan dator att skaffa sådan, har införskaffat dyra projektorer etc också/istället. "Datorutrustning", visst, men fel att skattebetalarna ska subventionera 30000kr-hemmabion för någon som säkert redan har råd ändå.

Vad gäller ändrade avtal så kan regeringen såklart alltid ändra eller lägga till/ta bort skatter. Etc.
askar
Nu blir ju inte förmånsskatten särskilt betungande
Ca 790kr/år för den som betalar 33%skatt.

Pengarna ska gå till att finansiera jobbskatteavdragen.
Ge med ena handen... Ta med den andra.
Så måste det ju bli... eftersom ingen kan trolla fram pengar.
Margaretha
CITAT (askar @ 18-10-2006, 12:40)
Nu blir ju inte förmånsskatten särskilt betungande
Ca 790kr/år för den som betalar 33%skatt.

Pengarna ska gå till att finansiera jobbskatteavdragen.
Ge med ena handen... Ta med den andra.
Så måste det ju bli... eftersom ingen kan trolla fram pengar.

Ja, de arbetslösa som behövt datorer hemma - till skolbarn t.ex. - eller för egna studier har ju inte haft någon avdragsmöjlighet. Bara arbetande. Och det är inte särskilt rättvist.

Skriver en som själv har haft flera hem-PC. Man är väl inte dum heller! wink.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Klart de kan lägga till en skatt i efterskott.

Redan idag har våra kommuner rätt att upp till 10 år efter att de har beviljat bygglov riva upp beslutet.
Om sedan huset råkar vara färdigbyggt spelar ingen roll.
Och så är det inga 2400 kr per år det gäller utan något mer i kostnader.
Hannele
CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 12:31)
Många som använt erbjudandet, ursprungligen tänkt att få hushåll utan dator att skaffa sådan, har införskaffat dyra projektorer etc också/istället. "Datorutrustning", visst, men fel att skattebetalarna ska subventionera 30000kr-hemmabion för någon som säkert redan har råd ändå.

Är det en påhittad siffra, eller har någon arbetsgivare såna paket?
Reserv
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:35)
CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 12:31)
Många som använt erbjudandet, ursprungligen tänkt att få hushåll utan dator att skaffa sådan, har införskaffat dyra projektorer etc också/istället. "Datorutrustning", visst, men fel att skattebetalarna ska subventionera 30000kr-hemmabion för någon som säkert redan har råd ändå.

Är det en påhittad siffra, eller har någon arbetsgivare såna paket?

Jag har då aldrig hört talas om såna paketerbjudanden. Dom jag hört talas om och sett har vart olika datorer med helt vanliga tillbehör som högtalare, skärm, tangentbord och skrivare om man vill betala extra.
Pirum
Har flera exempel på folk som plockat ihop sina egna paket (snordyra spel- eller bio-system), men jag vill inte peka ut företag eller personer med namn. Men i vanliga företagspaket från Posten eller vad det nu kan ha varit så är det såklart inte projektorer inblandat.

Det borde satts en maxgräns på, tja, 7000kr eller nåt tycker jag. Och att man bara fick utnyttja det en gång.
arno
CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 13:45)
Har flera exempel på folk som plockat ihop sina egna paket (snordyra spel- eller bio-system), men jag vill inte peka ut företag eller personer med namn. Men i vanliga företagspaket från Posten eller vad det nu kan ha varit så är det såklart inte projektorer inblandat.

Det borde satts en maxgräns på, tja, 7000kr eller nåt tycker jag. Och att man bara fick utnyttja det en gång.

Har samma erfarenheter som Pirum.
Gemensamt för de som har fått ut värstingpaketen är att de har oftast höga löner. Inget som erbjuds vanliga arbetare alltså. Datorn står inte sällan i den spelande sonens rum.....
Tezzla
CITAT (arno @ 18-10-2006, 13:54)
CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 13:45)
Har flera exempel på folk som plockat ihop sina egna paket (snordyra spel- eller bio-system), men jag vill inte peka ut företag eller personer med namn. Men i vanliga företagspaket från Posten eller vad det nu kan ha varit så är det såklart inte projektorer inblandat.

Det borde satts en maxgräns på, tja, 7000kr eller nåt tycker jag. Och att man bara fick utnyttja det en gång.

Har samma erfarenheter som Pirum.
Gemensamt för de som har fått ut värstingpaketen är att de har oftast höga löner. Inget som erbjuds vanliga arbetare alltså. Datorn står inte sällan i den spelande sonens rum.....

Tja, fast den som nyttjar ett sånt erbjudande gör knappast ett klipp i slutändan! laugh.gif
Hannele
CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 13:45)
Och att man bara fick utnyttja det en gång.

Rfter så där 5 år är en dator gammal.
När man ska lösa ut sin dator, får man betala marknadsmässig skillnad.
Jag har inte hört om några "klipp".
Reserv
CITAT (arno @ 18-10-2006, 13:54)
CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 13:45)
Har flera exempel på folk som plockat ihop sina egna paket (snordyra spel- eller bio-system), men jag vill inte peka ut företag eller personer med namn. Men i vanliga företagspaket från Posten eller vad det nu kan ha varit så är det såklart inte projektorer inblandat.

Det borde satts en maxgräns på, tja, 7000kr eller nåt tycker jag. Och att man bara fick utnyttja det en gång.

Har samma erfarenheter som Pirum.
Gemensamt för de som har fått ut värstingpaketen är att de har oftast höga löner. Inget som erbjuds vanliga arbetare alltså. Datorn står inte sällan i den spelande sonens rum.....

Tja...... unsure.gif ...nog tycker väl jag att personliga assistenter är "vanliga" arbetare.....och jag vet flera av dom som nappat på erbjudandet från kommunen om hemPC. Att datorerna sen står i barnens rum anser jag inte ha nån större betydelse, dom använder datorerna mer än oss vuxna, i skolarbeten och i kontakter med varann.
arno
CITAT (Reserv @ 18-10-2006, 14:45)
CITAT (arno @ 18-10-2006, 13:54)
CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 13:45)
Har flera exempel på folk som plockat ihop sina egna paket (snordyra spel- eller bio-system), men jag vill inte peka ut företag eller personer med namn. Men i vanliga företagspaket från Posten eller vad det nu kan ha varit så är det såklart inte projektorer inblandat.

Det borde satts en maxgräns på, tja, 7000kr eller nåt tycker jag. Och att man bara fick utnyttja det en gång.

Har samma erfarenheter som Pirum.
Gemensamt för de som har fått ut värstingpaketen är att de har oftast höga löner. Inget som erbjuds vanliga arbetare alltså. Datorn står inte sällan i den spelande sonens rum.....

Tja...... unsure.gif ...nog tycker väl jag att personliga assistenter är "vanliga" arbetare.....och jag vet flera av dom som nappat på erbjudandet från kommunen om hemPC. Att datorerna sen står i barnens rum anser jag inte ha nån större betydelse, dom använder datorerna mer än oss vuxna, i skolarbeten och i kontakter med varann.

Vad jag menade var att man blir erbjuden paket som knappast stämmer med intentionerna om man har tillräckligt hög lön. Dyra maskiner som sedan blir en statusleksak medan den som tagit ut datorn knappar vidare på den gamla.
Det var väl inte detta som var avsikten när företag och kommuner började datorisera Sverige.
Kommunanställda personliga assistenter blir knappast erbjudna de paket jag sett hemma hos privatanställda tjänstemän.
Gillan
CITAT (Reserv @ 18-10-2006, 14:45)
Tja...... unsure.gif ...nog tycker väl jag  att personliga assistenter är "vanliga" arbetare.....och jag vet flera av dom som nappat på erbjudandet från kommunen om hemPC. Att datorerna sen står i barnens rum anser jag inte ha nån större betydelse, dom använder datorerna mer än oss vuxna, i skolarbeten och i kontakter med varann.

Man kan till och med vara så drastisk att man säger, gud nåde den unge som inte har tillgång till en dator ! , idagens läge, när allt ska undersökas och skrivas på just datorn. Då kan vi prata om utanförskap sleep.gif
Reserv
CITAT (arno @ 18-10-2006, 15:15)
CITAT (Reserv @ 18-10-2006, 14:45)
CITAT (arno @ 18-10-2006, 13:54)
CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 13:45)
Har flera exempel på folk som plockat ihop sina egna paket (snordyra spel- eller bio-system), men jag vill inte peka ut företag eller personer med namn. Men i vanliga företagspaket från Posten eller vad det nu kan ha varit så är det såklart inte projektorer inblandat.

Det borde satts en maxgräns på, tja, 7000kr eller nåt tycker jag. Och att man bara fick utnyttja det en gång.

Har samma erfarenheter som Pirum.
Gemensamt för de som har fått ut värstingpaketen är att de har oftast höga löner. Inget som erbjuds vanliga arbetare alltså. Datorn står inte sällan i den spelande sonens rum.....

Tja...... unsure.gif ...nog tycker väl jag att personliga assistenter är "vanliga" arbetare.....och jag vet flera av dom som nappat på erbjudandet från kommunen om hemPC. Att datorerna sen står i barnens rum anser jag inte ha nån större betydelse, dom använder datorerna mer än oss vuxna, i skolarbeten och i kontakter med varann.

Vad jag menade var att man blir erbjuden paket som knappast stämmer med intentionerna om man har tillräckligt hög lön. Dyra maskiner som sedan blir en statusleksak medan den som tagit ut datorn knappar vidare på den gamla.
Det var väl inte detta som var avsikten när företag och kommuner började datorisera Sverige.
Kommunanställda personliga assistenter blir knappast erbjudna de paket jag sett hemma hos privatanställda tjänstemän.

Det må va´att det gäller privatanställde då....men inom kummunen så erbjud samma paket till både hög och låginkomsttagare.

Och va´det gäller skolarbetet så stämmer det mycket riktigt Gillan, barna måste ha en dator då arbetena ska va´inlämnade och utskrivna på en skrivare, inga uppsatser får skrivas för hand om det inte sker under lektionstid. Den som ingen skrivare har hemma får lägga över atbetet på en diskett och pallra sig till skolan tidigare för att betala för att få utskrifterna.. blink.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 18-10-2006, 15:29)
Det må va´att det gäller privatanställde då....men inom kummunen så erbjud samma paket till både hög och låginkomsttagare.

Privatanställda får också alla samma paketerbjudande.
fruberglund
CITAT (kristerh @ 18-10-2006, 11:46)
CITAT (fruberglund @ 18-10-2006, 09:28)
Det jag tycker är konstigt är hur de kan komma och ändra ett skrivet avtal mitt i mad.gif I avtalet som skrevs när man tecknade sin hem-pc (mannens genom jobbet) står inget om detta, är det ens lagligt att göra på det här sättet, begära skatt retroaktivt alltså?

Det undrar jag om de kan, på de avtal som löper wink.gif däremot på nya hempcavtal blir det nog så att man får betala,
och retroaktivt tvivlar jag ännu mer på att det blir wink.gif var har du fått det ifrån wink.gif

Mannen sa att det inte var något klart men de ville att det skulle gälla även gamla avtal, de vill väl få in så mycket pengar som möjligt såklart. Hur mycket pengar det handlar om vet jag inte men vi har 2 år kvar på vårt hyravtal i alla fall.

Tycker fortfarande det är skrämmande att de bara kan ändra avtal, då gäller alltså inget avtal man nånsin skrivit och då är det ju ingen vits att skriva kontrakt eller avtal på nåt ifall det bara kan rivas upp och ändras helt plötsligt!!!

Har man inget skydd alltså?
Reserv
CITAT (fruberglund @ 18-10-2006, 19:57)
CITAT (kristerh @ 18-10-2006, 11:46)
CITAT (fruberglund @ 18-10-2006, 09:28)
Det jag tycker är konstigt är hur de kan komma och ändra ett skrivet avtal mitt i mad.gif I avtalet som skrevs när man tecknade sin hem-pc (mannens genom jobbet) står inget om detta, är det ens lagligt att göra på det här sättet, begära skatt retroaktivt alltså?

Det undrar jag om de kan, på de avtal som löper wink.gif däremot på nya hempcavtal blir det nog så att man får betala,
och retroaktivt tvivlar jag ännu mer på att det blir wink.gif var har du fått det ifrån wink.gif

Mannen sa att det inte var något klart men de ville att det skulle gälla även gamla avtal, de vill väl få in så mycket pengar som möjligt såklart. Hur mycket pengar det handlar om vet jag inte men vi har 2 år kvar på vårt hyravtal i alla fall.

Tycker fortfarande det är skrämmande att de bara kan ändra avtal, då gäller alltså inget avtal man nånsin skrivit och då är det ju ingen vits att skriva kontrakt eller avtal på nåt ifall det bara kan rivas upp och ändras helt plötsligt!!!

Har man inget skydd alltså?

Är man inte nöjd med det nya avtalet så får man återlämna datorn utan att det klassas som kontraktsbrott.
askar
CITAT (fruberglund @ 18-10-2006, 19:57)
Mannen sa att det inte var något klart men de ville att det skulle gälla även gamla avtal, de vill väl få in så mycket pengar som möjligt såklart. Hur mycket pengar det handlar om vet jag inte men vi har 2 år kvar på vårt hyravtal i alla fall.

Tycker fortfarande det är skrämmande att de bara kan ändra avtal, då gäller alltså inget avtal man nånsin skrivit och då är det ju ingen vits att skriva kontrakt eller avtal på nåt ifall det bara kan rivas upp och ändras helt plötsligt!!!

Har man inget skydd alltså?

Det är bestämt och kommer att gälla från 1 januari 2007.
Du ska betala förmånsskatt på 2.400kr/år
askar
Borde ha letat fram fakta innan, men... bättre sent än...
Dyrare med hem-pc
Pirum
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:13)
CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 13:45)
Och att man bara fick utnyttja det en gång.

Rfter så där 5 år är en dator gammal.
När man ska lösa ut sin dator, får man betala marknadsmässig skillnad.
Jag har inte hört om några "klipp".

Nä, några 'klipp' har de flesta inte gjort, de flesta är ju inte tillräckligt högavlönade. Men syftet med hem-PC-reformen var att få ut datorer i hem som inte hade dator. Datorer från sena 90-talet, med Pentium, Pentium-II-processorer, de är nog lite gamla idag. Men datorer med Pentium III på >500MHz är fortfarande helt ok till 'alla' datorsysslor förutom spel, koda om DVD-skivor till .avi och annat som staten väl inte ska subventionera.

(Jag tillhör dem som redan från början ansåg reformen vara både orättvis och tämligen idiotisk, hade varit bättre att lägga pengarna på bredband åt alla istället)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon