Full version: Aj, aj min tå
Gossen Ruda
Så här kan det se ut. För någon vecka sen fotade jag till ett bord varvid stortånageln sprack lite. Jag försökte klippa bort det som stack ut men till slut fick jag dra bort den lilla flisen med en tång. Så liten var den inte och det blödde ganska mycket. Det läkte först men sen började det ömma och svullna och nu ser det ut så här. Den blåröda färgen tyder på en infektion av nån varbakterie. Ungefär samma sak som vid ett nageltrång. Jag har operarat den andra stortån för sånt för ett antal år sen så jag vet hur det brukar vara. Det blir till att knalla till farbror doktorn i morgon för en antibiotikakur. Tur att jag har en husläkare som brukar kunna hjälpa direkt.

askar
Usch vad otäckt det ser ut... borde nästan varit varning i rubriken. ohmy.gif
Hade du inte bott så avsides så hade jag haft antibiotikakur till dig.

Varför har du väntat så länge? Det ser ju inte alls bra ut.
Gossen Ruda
En liten varning finns allt. Det har faktiskt blommat upp så här under dagen, såg inte alls ut så här i morse. Jag överlever nog till i morgon.
kerstin z5-6
Ruda! Till dr i morron bitti -det där ser värre ut än om jag skulle reparerat min bil ....
Bra att du har nån du kan gå till direkt -för det där måste behandlas o dräneras
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 18-10-2006, 22:16)
En liten varning finns allt. Det har faktiskt blommat upp så här under dagen, såg inte alls ut så här i morse. Jag överlever nog till i morgon.

Ja du är ursäktad... kanske bara jag som fick kväljningar
när jag såg bilden tongue.gif
Bra husläkare är guld värd.
smile.gif
Magdis
AJ vad det ser ont ut! wub.gif Det behövs nog en fin omläggning där också förutom antibiotika.
Gossen Ruda
Lyckligtvis gör det inte ont, så länge jag inte klämmer på det eller stöter till något. rolleyes.gif Helst skulle det nog skäras upp och dräneras på var men jag vet inte om min läkare gör sånt numera. Han har visserligen plockat bort ett misstänkt födelsemärke en gång på mig, som inte var malignt, men det var flera år sen. Jag skall lägga på lite Fucidinsalva och ett plåster nu över natten. Igen, jag har gjort så ett par dar men förmodligen har infektionen kommit ganska direkt.
Tezzla
Tjusig tå!

Jag är ju lite äcklig av mig så hade jag en sån tå skulle jag sticka med nål och klämma... Ja, jag är inte kvinnligt "fräsch", jag vet laugh.gif

Hoppas du får medusin så det blir bra igen!
yenny
Aj! det såg ju inte så väldigt skönt ut!
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 18-10-2006, 22:38)
Lyckligtvis gör det inte ont, så länge jag inte klämmer på det eller stöter till något. rolleyes.gif Helst skulle det nog skäras upp och dräneras på var men jag vet inte om min läkare gör sånt numera. Han har visserligen plockat bort ett misstänkt födelsemärke en gång på mig, som inte var malignt, men det var flera år sen. Jag skall lägga på lite Fucidinsalva och ett plåster nu över natten. Igen, jag har gjort så ett par dar men förmodligen har infektionen kommit ganska direkt.

Har du ingen Alsolsprit hemma?
Om du la en våtkompress med det så kanske varet skulle dras ut
åtminstone litegrann.

Om din läkare inte kan skära upp och dränera... så kanske
han borde ta pension rolleyes.gif
Gossen Ruda
Shhhhh, han är i pensionsåldern och jag vill ha honom kvar. tongue.gif

Jag är nog inte så pigg på att skära upp eftersom det nog kan vara lite svårt att träffa varhärden direkt. Kan bli lite karvande och det är inte så bra det heller. Vi får se hur det utvecklar sig, god natt.
Gossen Ruda
Blev inget besök utan jag ringde istället och han skulle faxa in en beställning på lämpliga piller till mitt apotek. Fördelen med att ha en läkare som känner mig. Som jag misstänkte var han inte så pigg på att skära upp eftersom svullnaden är lite diffus. Om det finns en välavgränsad böld är det en annan sak. Idag ser det fö bättre ut men infektionen är kvar.
Berith
Äckligt! wacko.gif

Fast egentligen är det ju bra att du har tagit kort på eländet, då kunde du maila det till Farbror Doktorn så fick han se exakt hur tån ser ut. Fiffigt! rolleyes.gif

Såna där tår brukar vi bota med fotbad med klortabletter i, såna vi har till poolen, då brukar det fixa sej på några dar.
Betty
en halvtimme i ljummet såpvatten brukar också funka bra.
Berith
Japp, såpvatten är också bra.
Gossen Ruda
Skall testa, jag har tagit ett par vanliga fotbad. Ava tror jag det heter.
askar
Nagelbitande dotter som två ggr fick inflammation i fingrar
fick sitta och "vifta" finger i såpavatten på akutmottagningen
men först skar doktorn hål på bölden.

Vattnet ska vara så varm som möjligt.
Betty
Såpan "drar ut" varet. Jag brukar hälla en skvätt såpa i en mugg ljummet vatten och bada t.ex. ett finger som blivit inflammerat av en sticka. Ibland får man upprepa behandlingen under några dagar.
Gossen Ruda
Kanske mjukas huden upp så mycket att varet kan slippa ut. Var har annars en benägenhet att samlas i fickor.
mulle
Antibiotika skall du ha, pojk, och det bums!
Du kanske inte har ont nu men man vet inte hur det utvecklas och sina fötter bör akta mer än något annat!
Mulle
Gossen Ruda
Nu knaprar jag på Heracillin och har traktens renaste fötter. laugh.gif
amaira
Stackars dig huh.gif . *blåser på det onda*

Fast det är inte fy skam att ha traktens renaste fötter biggrin.gif . Inget ont som inte har något gott med sig. Eller ... sad.gif
Gossen Ruda
Nä visst, man får se det bra i det dåliga. Mina fötter är renare än vissa ministrars samveten. laugh.gif
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 15:18)
Nä visst, man får se det bra i det dåliga. Mina fötter är renare än vissa ministrars samveten.  :lol:

Tror att de allra flesta av oss har renare tår än deras samveten... både med som utan såpvattenbad...rolleyes.gif
amaira
...och jag tror jag har renare både samvete och tår... rolleyes.gif

Just nu retar det mig ofantligt att jag har betalat tv-licens i alla år, inte undra på att jag aldrig blivit rik mad.gif .

Man kanske ska börja... ähum ... ni vet ... det där "tillåtna" ... unsure.gif ...
... ja, jag tror bestämt ... man vill ju inte vara sämre än ... "dåmma dära" ni vet... och så mycket pengar jag kommer att börja kunna spara wub.gif Men nu tappade jag visst fokus på dina tår, Ruda. *blåser lite till*
Gossen Ruda
För den som undrar kan jag meddela att efter två dagars antibiotikaknaprande är faran över. Svullnaden har gått ner och ömheten reducerat till överkomligt läge. Jag skänker en tacksam tanke till Alexander Fleming och hans efterföljare. wub.gif
niklaswik
Har (haft?) nageltrång på en stortå nyligen, opererades för lite drygt två veckor sen och för mig har Heracillin INTE hjälpt.

Eller rättare sagt har det hjälp lite genom att rödheten och svullnaden var lite mindre så länge tabletterna räckte, men efter 10 dagar var dom slut och nu har det blivit lite värre...

Hoppas det inte är nån jätteallvarlig inflammation.. wacko.gif

Dum som jag var har jag hållt på och "operera" mig själv tidigare när jag har haft nageltrång (till och från i flera år) men jag var tvungen att masa mig till doktorn till slut när jag hade på båda sidorna av tån och halva tån var "rosenröd"...

Dagens råd:
Får du nageltrång: GÅ TILL DOKTORN DIREKT! wink.gif biggrin.gif
Snöflinga
Hur opererar de nageltrång och blir man sövd eller huh.gif
kerstin z5-6
Nej tack o lov behövs inte någon sövning för den operationen smile.gif
det är ju något man vill undvika, lokalbedövning är fullt tillräckligt
Gossen Ruda
Orsaken till nageltrång är att bakterier på något sätt kommer in vid sidan av eller under nageln. Antingen via en skada som hos mig nu eller om nageln har invikt kant. Om inte antibiotika hjälper tillgrips en av två olika operationer. Det enklaste är att läkaren klipper upp nageln några mm in från kanten och drar bort den biten. Då kan man komma åt att rensa bort infektionen. Sen växer nageln ut som vanligt igen.

Hjälper inte det, och tyvärr händer det ofta när kanten är invikt, skär läkaren upp nagelroten och tar bort en bit så att invikningen försvinner. Det låter värre än det är, det sker under lokalbedövning och gör ont några dagar efteråt. Man syr inget för såret läker ändå, jag kan knappt se ärret på andra tån.
pejori
På tal om nageltrång och operationer... smile.gif
detta är sonens tå...efter sex operationer....kan påstå att det inte lyckas alltid...den andra fotens nagel blev bra på sista op.-en wub.gif wub.gif

Snöflinga
Men fy så hemskt ohmy.gif Han kan väl knappast ha sko på den foten unsure.gif
pejori
CITAT (Snöflinga @ 22-10-2006, 21:52)
Men fy så hemskt ohmy.gif Han kan väl knappast ha sko på den foten unsure.gif

jodå...det har han...och ont också sad.gif sad.gif
askar
Aj aj aj sad.gif

Sånt där kan jag se på bild (som hastigast)
men inte irl... då skulle jag gråtit.

Nog måste det väl gå att fixa på något vis..
jag menar... man åker till månen unsure.gif sad.gif
pejori
CITAT (askar @ 22-10-2006, 22:04)
Aj aj  aj sad.gif

Sånt där kan jag se på bild (som hastigast)
men inte irl... då skulle jag gråtit.

Nog måste det väl gå att fixa på något vis..
jag menar... man åker till månen unsure.gif  :(

man tycker det ja....jag har varit med på dom tidigare op. och det är inte mysigt att se sad.gif sad.gif
när dom lyfter nageln rätt upp och drar ut den, för att sedan skära kanterna...det gör ont i mordeshjärtat sad.gif sad.gif
men som sagt...den andra stortån blev bra nu efter den femte operationen, så nu hoppas han på att dom ska kunna bränna bort nagelbädden denna gången sad.gif sad.gif sad.gif
askar
CITAT (pejori @ 22-10-2006, 22:10)
CITAT (askar @ 22-10-2006, 22:04)
Aj aj  aj sad.gif

Sånt där kan jag se på bild (som hastigast)
men inte irl... då skulle jag gråtit.

Nog måste det väl gå att fixa på något vis..
jag menar... man åker till månen unsure.gif  :(

man tycker det ja....jag har varit med på dom tidigare op. och det är inte mysigt att se sad.gif sad.gif
när dom lyfter nageln rätt upp och drar ut den, för att sedan skära kanterna...det gör ont i mordeshjärtat sad.gif sad.gif
men som sagt...den andra stortån blev bra nu efter dsen femte operationen, så nu hoppas han på att dom ska kunna bränna bort nagelbädden denna gången sad.gif sad.gif sad.gif

Stackars grabb som måste gå igenom så många op. sad.gif
Håller mina för att de ska lyckas fixa till det bästa denna gång. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon