Full version: Trådlös telefon
Pirum
Ska köpa en trådlös telefon till en äldre släkting. Men många trådlösa telefoner har mängder av 'onödiga' funktioner, små knappar, etc.

Har någon ett bra tips på en enkel och lättanvänd trådlös telefon? Gärna med tydlig display, men sådana finns väl inte befarar jag. Har inte tid/lust att leta runt på Siba, Elgiganten, OnOff, Power och allt vad de heter, så tips emottages tacksamt smile.gif

Släktingen klarar en mobiltelefon, så säkert en trådlös också, men när jag ändå ska köpa en trådlös så vill jag ju att den ska vara så bra och lättanvänd som möjligt.
Rossi
Innan du köper en trådlös telefon kan det nog vara bra att läsa om riskerna som finns med dessa. En bekant till oss var på ett föredrag om trådlösa telefoner och efter det slängde de ut sin. Pappan ville inte utsätta sig själv och sin familj med de risker som han blivit upplyst om.

Bara en av många länkar att läsa:

http://www.folkviljanmot3g.se/dect.htm
Pirum
Det är möjligt att det finns vissa risker, men riskerna är i sådana fall större vid mobilanvändande tror jag. Tack för länken dock.
Rossi
CITAT (Pirum @ 19-10-2006, 12:31)
Det är möjligt att det finns vissa risker, men riskerna är i sådana fall större vid mobilanvändande tror jag. Tack för länken dock.

Nej, tydligen är riskerna större vid användning av trådlösa telefoner än vid mobiltelefonanvändning.
Betty
CITAT (Rossi @ 19-10-2006, 12:19)
Innan du köper en trådlös telefon kan det nog vara bra att läsa om riskerna som finns med dessa. En bekant till oss var på ett föredrag om trådlösa telefoner och efter det slängde de ut sin. Pappan ville inte utsätta sig själv och sin familj med de risker som han blivit upplyst om.

Bara en av många länkar att läsa:

http://www.folkviljanmot3g.se/dect.htm

Nej men usch vilken jobbig läsning det var i den länken! ohmy.gif
Jag skulle precis posta ett inlägg och rekomendera Siemens gigaset C100 en sån har nämligen vi sen några år tillbaka. Jag tycker den funkar jättebra och är lättanvänd.

Men nu, efter den läsningen, vet jag inte riktigt om jag vill rekomendera den längre... unsure.gif
Har märkt att jag får en brännande/värkande känsla i örat vid längre samtal och visst har jag funderat ibland om det egentligen är så smart att ha basstationen så nära sovrummet som vi har (bara 2 meter från min säng)...
Kanske man borde byta till nån helt annan sorts telefon... unsure.gif
Rossi
CITAT (Betty @ 19-10-2006, 12:36)
CITAT (Rossi @ 19-10-2006, 12:19)
Innan du köper en trådlös telefon kan det nog vara bra att läsa om riskerna som finns med dessa. En bekant till oss var på ett föredrag om trådlösa telefoner och efter det slängde de ut sin. Pappan ville inte utsätta sig själv och sin familj med de risker som han blivit upplyst om.

Bara en av många länkar att läsa:

http://www.folkviljanmot3g.se/dect.htm

Nej men usch vilken jobbig läsning det var i den länken! ohmy.gif
Jag skulle precis posta ett inlägg och rekomendera Siemens gigaset C100 en sån har nämligen vi sen några år tillbaka. Jag tycker den funkar jättebra och är lättanvänd.

Men nu, efter den läsningen, vet jag inte riktigt om jag vill rekomendera den längre... unsure.gif
Har märkt att jag får en brännande/värkande känsla i örat vid längre samtal och visst har jag funderat ibland om det egentligen är så smart att ha basstationen så nära sovrummet som vi har (bara 2 meter från min säng)...
Kanske man borde byta till nån helt annan sorts telefon... unsure.gif

Vi har en Siemens gigaset och har haft i flera år men efter den föreläsningen som vår bekant var på så kommer vi att skrota den telefonenn om jag får som jag vill hemma. På föredraget hade man berättat om ökad risk för hjärntumörer.

Och som du skriver - även andra "smärre" besvär kan uppkomma och de är ju nog så jobbiga.
Magdis
CITAT (Rossi @ 19-10-2006, 12:33)
CITAT (Pirum @ 19-10-2006, 12:31)
Det är möjligt att det finns vissa risker, men riskerna är i sådana fall större vid mobilanvändande tror jag. Tack för länken dock.

Nej, tydligen är riskerna större vid användning av trådlösa telefoner än vid mobiltelefonanvändning.

Vi har en trådlös telefon men jag pratar ogärna länge i den. Vi skaffade den för att det är praktiskt när man har småbarn som man måste hjälpa stup i ett och det är ju svårt om man sitter fast vid en vanlig telefon.

Men när jag har pratat i den i en stund så känner jag hur det liksom bränner och känns varmt i sköldkörteln. Det är väldigt obehagligt.
Betty
Hittade en till länk om trådlösa telefoner: Länk
Känns som om det är dags att åka in till stan och köpa några vanliga fasta telefoner + en massa meter telefonledning och några extrajack... huh.gif
Gossen Ruda
Nu är ju alla dessa sidor på nätet skrivna av personer och organisationer som är motståndare till nästan allting så man bör ta uppgifterna med en nypa salt. En kärna av sanning finns det dock men frågan är hur stor kärnan är. En bärbar telefon kan vara bra att ha i trädgården men man bör undvika för långa samtal. Blir samtalen långa är det bara att promenera in och flytta samtalet till en fast telefon.
askar
Vi har också Siemens gigaset duo.

Om man ska börja vara rädd för strålning så kan vi lika gärna
hiva ut alla apparater.
Hur många har inte klockradio vid sängen...
Inte många år sedan det varnades för att ha dem närmare
än minst 2-3 meter från sängen.
Microvågsugnen ska man inte stå för nära när den är igång...
avger strålning.
Datorer avger strålning.... åtminstone jag sitter längre tider
vid datorn än jag pratar i min trådlösa.

Nej jag är inte rädd och tänker inte börja använda
den icketrådlösa. smile.gif
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 14:40)
En bärbar telefon kan vara bra att ha i trädgården men man bör undvika för långa samtal.

Hur ska det gå till!!??? Jag är ju kvinna! laugh.gif rolleyes.gif
kristerh
jag är modig wink.gif har ett par siemens trådlösa hemma som jag tänker fortsätta med, dessutom tycker jag siemens har bäst ljud, har testat bla doro men det lät som man skulle prata i en burk unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (Betty @ 19-10-2006, 15:28)
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 14:40)
En bärbar telefon kan vara bra att ha i trädgården men man bör undvika för långa samtal.

Hur ska det gå till!!??? Jag är ju kvinna! laugh.gif rolleyes.gif

Jag inser vidden av detta problem men har ingen lösning på direkten. Möjligen begränsa batterikapaciteten till max ett par timmars prat? rolleyes.gif
ninnisky
CITAT (Pirum @ 19-10-2006, 12:14)
Ska köpa en trådlös telefon till en äldre släkting. Men många trådlösa telefoner har mängder av 'onödiga' funktioner, små knappar, etc.

Har någon ett bra tips på en enkel och lättanvänd trådlös telefon? Gärna med tydlig display, men sådana finns väl inte befarar jag. som möjligt.

Köpte en Binatone Big på Clas Ohlsson (398:-) till min mor för ett tag sedan. Den har en hyffsad display, stora knappar och f ö relativt enkel. Den har funkat bra och hon är nöjd.
Letade också efter en med större display men gav upp....

Förresten, jag har haft mobiltelefon sedan början av 80-talet och använder nästan enbart trådlösa numera - tänker också fortsätta att vara modig smile.gif smile.gif
Bee
CITAT (kristerh @ 19-10-2006, 17:01)
jag är modig wink.gif har ett par siemens trådlösa hemma som jag tänker fortsätta med, dessutom tycker jag siemens har bäst ljud, har testat bla doro men det lät som man skulle prata i en burk unsure.gif

Vi har precis bytt ut vår Siemens mot Doro. VI har haft trådlösa telefoner hemma i flera år. Mitt intryck är att do håller inte särskilt länge så det är ingen mening med att köpa för dyrt. Doro, 2st, gick på ca 500. Väldigt lättskött. Klara tydliga knappar, stadig handen, enkel bra manual, bra ljud.
Vi är nöjda.

Det där med elektromagnetisk strålning är ett kapitel för sig. Man hittar lika många som är rädda som dom som inte bryr sig. Hur stor är ökningen av hjärntumörer i landet tex? Hur många fler fall av leukemi bland barn har vi fått (det finns siffror på det)

Det pratas mer om strålningen från mobiltelefonen i bilen. Där är det strålande verksamhet vill jag lova. Man måste egentligen ha en extern antenn på bilen om man skall komma lindrigare undan. Moderna bilar har inte det. Jo vissa modeller har en "hajfena" på taket.

Läs kritiken nogsamt. Hurpass saklig är den? Vilka studier hänvisar dom till? Hur tillförlitliga är dom studierna? Och motsatsen: hur tillförlitliga är tex Chalmers studier i ämnet?
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 17:34)
CITAT (Betty @ 19-10-2006, 15:28)
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 14:40)
En bärbar telefon kan vara bra att ha i trädgården men man bör undvika för långa samtal.

Hur ska det gå till!!??? Jag är ju kvinna! laugh.gif rolleyes.gif

Jag inser vidden av detta problem men har ingen lösning på direkten. Möjligen begränsa batterikapaciteten till max ett par timmars prat? rolleyes.gif

Lätt avhjälpt med att ha 2 telefoner så man kan byta när den första börjar pipa.............. biggrin.gif biggrin.gif
Anki
askar
CITAT (Anki på Öland @ 19-10-2006, 21:57)
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 17:34)
CITAT (Betty @ 19-10-2006, 15:28)
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 14:40)
En bärbar telefon kan vara bra att ha i trädgården men man bör undvika för långa samtal.

Hur ska det gå till!!??? Jag är ju kvinna! laugh.gif rolleyes.gif

Jag inser vidden av detta problem men har ingen lösning på direkten. Möjligen begränsa batterikapaciteten till max ett par timmars prat? rolleyes.gif

Lätt avhjälpt med att ha 2 telefoner så man kan byta när den första börjar pipa.............. biggrin.gif biggrin.gif
Anki

Så gjorde jag igår när jag pratade med syrra
som bor neråt landet.smile.gif

Viktigt att alltid se till att den ena är fulladdad tongue.gif
Gossen Ruda
Ni är oförbätterliga. Minns en skylt som en kvinnlig arbetskamrat en gång hade på sitt bord: Kvinnor skall älskas, inte förstås. laugh.gif
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 22:14)
Ni är oförbätterliga. Minns en skylt som en kvinnlig arbetskamrat en gång hade på sitt bord: Kvinnor skall älskas, inte förstås. laugh.gif

Alldeles riktigt. smile.gif wub.gif
Betty
CITAT (Anki på Öland @ 19-10-2006, 21:57)
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 17:34)
CITAT (Betty @ 19-10-2006, 15:28)
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 14:40)
En bärbar telefon kan vara bra att ha i trädgården men man bör undvika för långa samtal.

Hur ska det gå till!!??? Jag är ju kvinna! laugh.gif rolleyes.gif

Jag inser vidden av detta problem men har ingen lösning på direkten. Möjligen begränsa batterikapaciteten till max ett par timmars prat? rolleyes.gif

Lätt avhjälpt med att ha 2 telefoner så man kan byta när den första börjar pipa.............. biggrin.gif biggrin.gif
Anki

Tack för tipset! laugh.gif
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2006, 22:14)
Ni är oförbätterliga. Minns en skylt som en kvinnlig arbetskamrat en gång hade på sitt bord: Kvinnor skall älskas, inte förstås. laugh.gif

Ligger nog en del i det där wink.gif , min man nickar instämmande... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon