anna_rispan
Jag undrar om någon här vet några svenska firmor som sålde pälsjackor och -kappor och liknande för kanske 50 år sedan.

Vad hette de? Var i Sverige höll de hus?
ninnisky
Det var Tranås som var pälsstaden!
I bl a denna bok http://www.bokborsen.se/-begagnad-bok-till...-salu828180.htm kan du läsa mera
smile.gif
Ciczi
Finns ett ställe i Malmö som heter Havgårds päls, de har varit med i evigheter.

Ciczi
Castea
Malung är också känt för sina pälsar.

Lista på idag existerande företag. Några av dem har säkert varit etablerade sedan länge.
AndreasBlomquist
När jag växte upp, vilket var i just Tranås så var det i en släkt full med Körsnärer. Morfar är körsnärsmästare och jobbade på flera olika ställen.
Det största och mest kända heter Päls-Bruno. I mitten och slutet på 90-talet tog de emot runt 40 busslaster om dagen med folk som bara åkte dit för att handla, ungefär som det idag går bussresor till Ullared.

Det fanns i alla fall runt ett 50-tal butiker och kanske 100-150 olika pälsfabriker där under min uppväxttid, fram till mitten på 90-talet då de mindre började slå igen. Nu vet jag inte riktigt hur många som finns kvar men det är ju fortfarande fler pälsbutiker i Tranås än i en "normal" stad.
karjo
Jag kommer ju också från Tranås och har skinn- och pälsarbetare i släkten. Behövde aldrig frysa på vintrarna, jag är uppvuxen i mössor, vantar och tofflor av fårskinn! tongue.gif
På rak arm kommer jag på fem ställen bara som är öppna med försäljning idag. Inte många om man jämför med Andreas exempel... wacko.gif
Men vill man hitta dem kan man kolla gula sidorna gissar jag. Lyckas inte det kanske jag kan försöka komma på vad ställena heter... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon