ester
Jag har ju tyckt att jag har så långt kvar till pensionen... Nu har liksom avståndet krympt (bara 33 år kvar faktiskt) och jag ska börja jobba deltid. Maken vill också jobba deltid och vi är överens om att vi ska sträva efter att få jobba deltid båda två. Både för vår egen skull, för dotterns skull och för familjen. Man blir ju inte stressad om man hinner med mer än att jobba och är man inte stressad blir man inte arg osv. Även om vi klarar oss gott just nu så finns det ju en framtid. En dag vill vi gå i pension och då kanske vi måste äta blodkorv varje dag bara för att vi gick ner i arbetstid när vi var yngre. Kan vara dags att lägga undan lite extra nu.

Hur gör man när man pensionssparar? Vart vänder man sig och hur mycket ska man spara per person och månad för att det ska märkas i plånboken när vi blir pensionärer? Hur gör man bästa klippet?
Rapchic
lite pensionssparas automatiskt va..... unsure.gif
Alba
Hos en del fackföreningar kan man teckna pens.förs.
Även via bank eller försäkringsbolag.

Men det gäller därefter att jämföra och få det alt. som passar er bäst.
Man måste vara lite observant - alla talar ju för sin försäkring.

Testa även här
Gåsis
Sök trådar för jag tror Betty, vår klippa i sånt här, hade något om vem som borde spara hur och hur mycket man skulle tjäna för att det skulle bära sig.

/Åsa
aqualis
Hej Ester

Det är väl tidigt för dig att börja pensionsspara.
Du binder upp dig för väldigt lång tid framåt och alternativen är inte längre så bra som tidigare.

Det är mycket bättre att satsa på aktier. Skaffa in minst tio (helst femton)olika aktier från olika brancher. Du får då risken så väl fördelad att du kommer att följa generalindex.

Dina pengar är heller inte låsta som de kommer att vara i pensionsförsäkringen. De som började spara i pensionsförsäkringar har fått se flera försämringar som våra politiker infört trots löfte om motsatsen.

Kapitaliseringen kommer också att bli bättre än om du lägger dina pengar i en pensionsförsäkring.

MVH
anna_rispan
Bettson skrev i någon tråd om pensionssprande och något annat. Beroende på inkomsten
Betty
CITAT (Gåsis @ 19-10-2006, 21:29)
Sök trådar för jag tror Betty, vår klippa i sånt här, hade något om vem som borde spara hur och hur mycket man skulle tjäna för att det skulle bära sig.

/Åsa

Tror bestämt du förväxlar mig med nån annan nu, Bettson kanske..? tongue.gif
Gurkan
Jag "pensionssparar" genom att betala av mitt lån på huset.

Lägre kostnader = mindre behov av inkomster.

Vad som händer med pensionspengarna, pensionsspar, aktiefonder, PPM m.m. tills jag blir pensionist om 32 år vet ingen men det jag betalt av har jag betalt av ...
Hannele
CITAT (aqualis @ 19-10-2006, 21:38)
Det är väl tidigt för dig att börja pensionsspara.
Du binder upp dig för väldigt lång tid framåt och alternativen är inte längre så bra som tidigare.

Jag vet inte hur gammal du är, men som ung ska man lägga pengarna på hus, familj, resor nöjen, råder många bankmän.
AndreasBlomquist
Pensionssparade tidigare men sedan ett drygt halvår tillbaka amorterar vi extra på huset istället varje månad.
Gåsis
CITAT (Betty @ 19-10-2006, 22:43)
CITAT (Gåsis @ 19-10-2006, 21:29)
Sök trådar för jag tror Betty, vår klippa i sånt här, hade något om vem som borde spara hur och hur mycket man skulle tjäna för att det skulle bära sig.

/Åsa

Tror bestämt du förväxlar mig med nån annan nu, Bettson kanske..? tongue.gif

Ja, jäsiken det gjorde jag nog laugh.gif Man ska nog inte skriva här efter nattjobb blink.gif Tur det var någon annan som visste rätt. F´låt.

/Åsa
Rossi
Ta kontakt med din bank och boka samtal så får du tips efter dina egna förutsättningar.

Själv har jag pensionssparat 300 kronor i månaden sedan jag var 25 år. Jag har valt traditionsenligt pensionssparande. Därutöver satsar vi regelbundet varje månad några tusenlappar på fonder + att vi redan har rätt mycket satsat i fonder sedan tidigare. Dessutom amorterar vi ganska kraftigt på vårt huslån.
Bettson
Allt beror på hur mycket man tjänar och vilka andra försäkringar man har.

Vanlig traditionell pensionsförsäkring innehåller en hel del andra moment som premiebefrielse, efterlevnadsskydd osv som man måste ta med i beräkningen.

Kan man lösa dessa moment på ett annat sätt tex genom billiga grupplivförsäkringar så tjänar man inget på att pensionsspara på "riktigt"eftersom man går miste om motsvarande inbetalning i det allmäna som arbetsgivaren redan betalat avgift för under förutsättning att man tjänar under stats-skattegränsen.

Tjänar man över statsksattegränsen så är traditionell pensionsförsäkring att föredra eftersom man får större skattesubvention.

Det här talar varken banker eller försäkringsbolag om för de vill ju sälja sina försäkringar. Men som sagt det förutsätter att man löser de andra bitarna på ett hyggligt sätt.

Tjänar man under stats-skattegränsen så kan man i stället k-spara. Dvs man sparar på vanligt sätt i bankkonton eller fonder.

Detta innebär att det är skattade pengar du sparar. Tex 1000 kr i ett vanligt pensionssparande ger dig ca 320 kr i skatterabatt ifall du är under inkomstgränsen. Dvs du betalar bara 680 kr själv.

Så kan du i stället välja att spara 680 kr på vanligt bankkonto eller i vanliga fonder. Då går du inte miste om några pengar i det allmänna.

Så säger genast någon som har hört säljargumenten att det är ett mindre belopp som skall ge avkastning och detta är negativt. Visst men i pensions-sparfallet så beskattas hela beloppet man tar ut. I det fall du K.sparar så beskattas endast avkastningen dvs fondens värdeökning när du tar ut pengarna. I bankkontofallet så beskattas ju räntan som kapital varje år och då är dina pengar helt skattefria när du tar ut dem.

Det är svårt att säga något generellt när man inte ser hela er situation med huslån, inkomster, lånebild och andra försäkringar. Det är ju också ett skydd för barnen som man måste tänka på ifall en part går bort. Men fortfarande, sänker man sitt allmänna skydd genom ett skatteavdrag för pensionförsäkring så går man ju miste om pengar där med.

Men generellt så är amortering av huslån bra när räntorna är låga. Man får mycket för hyran.

Gå inte ner i anställning utan ta tjänstledigt under begränsad tid. Kan tala om att barn blir dyrare i drift ju äldre de blir och då är det bra att kunna jobba mera igen.

Se över era andra försäkrinar och sätt er in i vad de egentligen innebär.

Kolla över era placeringa i ITPK regelbundet. Är man ung så kan man satsa en del i högriskfonder och ju äldre man är desto säkrare placeringar.

Stirra dig inte blind på avgifterna till fonderna. Det är bara skitsnack. Titta i stället på vad avkastningen är efter att avgifterna är dragna .

Själv har jag pga hälsoskäl inte kunnat få en traditionell pensionsförsäkring. Jag har ett pensionssparande i bank som ger så dålig avkastning att det är en ren skam. Hade varit bättre att vara utan detta men som sagt innan jag kom till insikt så föll även jag för propagandan.

Nu pensionsparar jag själv i vanliga bankfonder ( alltså utan den låsning och skydd som ett pensionssparande innebär) och min avkastning ligger en bra bit över tio %. Naturligtvis så måste man bevaka detta men vad sjutton på banken går man in ofta så det är riktigt spännande att kika.

Det man även skall ha klart för sig är att en vanlig pensionsföräkring är din personliga och att den inte ingår i giftorättsgods. Är man gift så ingår sparande på vanliga bankkonton i giftirättsgodset. LIkaså är dess pengar inte skyddade från kron-olle så skriv inte på några borgenshandlingar tex. ifall ni k-sparar.

Men i dagens läge så måste man i första hand se till att man har två månadsläner som buffert i hushållet. Man vet aldrig ifall man blir arbetslös, sjukskriven och hamna mellan stolar, vänta på utbetlaningar mm.Det måste vara prio ett.

Det ger dig kanske lite kött på benen i alla fall ifall du skulle ta upp diskussionen med ett "proffs".

Ställ frågan ifall du är under statskattegränsen att är verkligen vanlig pensionförsäkring bäst för mig, jag har härt att mankan k-spara. Se vad du får för respons.
fruberglund
Vi har pensionssparat hos Sparbanken ett tag nu och det har bara gått nerför, nu när vi bytt bank till Länsförsäkringar så har vi tecknat deras nya pensionspar där man inte kan förlora några pengar. Allt man betalar in får man minst tillbaka, går det upp så får man mer men man kan aldrig få mindre än det man betalat in. Vi har även valt att inte dra av det på skatten nu och då slipper man skatta för det då istället eftersom vi antagligen har mer pengar nu än då.

Vi amorterar även mer på huset nu men eftersom vi inte vet vad vi kommer ha för boende då, är ju inte säkert vi kan bo kvar i huset så ser vi inte det som en lösning.
Bee
Är det någon som har koll på om reglerna verkligen har ändrats vad gäller skillnaden mellan män och kvinnor med avseende på utbetalningen från pensionssparandet?
När det började bli poppis med sånt här fick man veta att en kvinna får 1% mindre i utbetalning jämfört med en man vid samma sparande. Alla banker hade denna regel.
När sen PPM kom så hette det att utbetalning från det systemet skulle vara könsneutralt.
Jag har vid två tillfällen för flera år sen skrivit till Jämo om detta och fick höra båda gångerna att saken utreds och att besked skulle komma.
Fortfarande vet jag inte vad som gäller. Det känns oerhört trist att veta att om min man och jag sparar lika mycket under lika lång tid så får han ut mer bara för att han är man. Försvaret brukar heta att vi kvinnor lever längre.
Vet någon?
kristerh
ett alternativ till pensionssparande är att köpa en kapitalförsäkring, då är pengarna bara bundna i några år, nu är jag inte en xpert på kapitalförsäkring men om jag förstått det rätt så kan man ta ut pengarna efter ett antal år skattefritt, men då får man inte dra av inbetalningarna som man får på vanligt pensionssparande. (i deklarationen)
ingrid fuxwall
CITAT (kristerh @ 23-10-2006, 17:39)
ett alternativ till pensionssparande är att köpa en kapitalförsäkring, då är pengarna bara bundna i några år, nu är jag inte en xpert på kapitalförsäkring men om jag förstått det rätt så kan man ta ut pengarna efter ett antal år skattefritt, men då får man inte dra av inbetalningarna som man får på vanligt pensionssparande. (i deklarationen)

Tackar för tipset!

ingrid
ingrid fuxwall
CITAT (Bettson @ 20-10-2006, 10:15)
.

Bettson, vilka kunskaper du besitter.
Har skrivit ut ditt svar och ska läsa det i lugn och ro.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon