Full version: Fönsterrenovering
Gossen Ruda
Efter att ha tilläggsisolerat och fått upp ny vägganel har turen kommit till fönstren. Jag var lite orolig att något fått lite röta och tyvärr var det så. Ett hörn på det största var angripet. Lyckligtvis fanns det lite någorlunda friskt virke kvar så jag tillverkade några passbitar av kryssfaner för att ersätta det rötskadade. Här nedan ligger dom och väntar på att bli ditsatta.

Tyvärr fick dom vänta längre än beräknat för jag hade inget utelim hemma. Jag fick nöja mig med att olja in trät så länge och sen hänga upp fönstret till i morgon. Jag har gjort en liknande träersättning på ett annat fönster och det har hållit i ungefär 10 år än så länge.



Man ser också varför det blivit röta, en idiotisk skarv. Den syns som en taggig fog. Fattar inte hur fönsterfabrikanten tänkt, om dom nu tänkt. Man har använt en massa korta bitar som limmats ihop, bara på den delen av bågen finns det 3 skarvar. Fönstren som är så utsatta normalt skall inte ha skarvar. Det förra fönstret som jag lagat hade också släppt in röta via en skarv. Skarven har här hamnat precis där urtaget är gjort för att sätta samman bågen.

På tal om att lyfta fönster, så här gör man om man inte vill förta sig. Det är mycket bättre att använda talja och block, speciellt på såna här stora och tunga fönster. Och när man är ensam om lyftet. Övre blocket är fäst i ett rep som ligger över huset och är fastknutet i häcken på andra sidan.



Lyftet klart.

Sommartorparn
Vad duktig du är!:)

Riktiga skräpfönster verkar det där vara!
Har själv hållit på med fönsterrenovering, men de var betydligt äldre och absolut inga skarvar (annat än de som blev när jag lät byta ut delar virket).

Är du bra på fönster? I så fall har jag några frågor.

Snygg panel förresten!
Man ser många fula paneler som inte passar ihop med huset i övrigt. Bytte gavelpanel i somras och det var många långa fungeringar och 'titta runt hur andra har det' innan innan vi kom på hur vi ville ha det.
Gossen Ruda
Tack, tack. Jag är inte så hemskt bra på fönster, bara så att jag kan renovera lite grann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon