ingrid fuxwall
Eftersom pannan börjar bli lite till åren funderar jag på att skaffa en insats till öppna spisen - någon som kan tipsa om ett bra köp?

ingrid
Eva St
Inte någon insats men vår bästa vän på stugan är vår Bergslagskamin den ger hur mycket värme som helst det är en helt otroligt effektiv värmekälla
Eva St
KURT
Ett problem med en insats i en öppen spis är att värmen blir mycket lokal, d vs det brukar sluta med att det blir så varmt att man inte kan vistas i rummet det eldas och kallt i övriga delar av huset. Har man öppen planlösning och någon form av fläkt så fungerar det bättre.
adamos
Har en insatts av märket Handöl och det är det bästa investering jag gjort. Synd bara att man inte gjorde detta när man flyttade in, det gick 10 år innan den inköptes och monterades. Det kan bli lite (mycket) för varmt om den står i ett mindre rum men min står i ett stort vardagsrum med högt i tak och där behövs aldrig någon annan värme mer än när jag är bortrest.
ingrid fuxwall
Tack för svaren!
Vår öppnaspis finns i ett rum på 50 kvm och sedan är hela undervåningen "öppen planlösning" så det ska nog bli bra, tack för Era svar, hoppas nu bara jag kommer mig för att ta tag i saken innan det blir för kallt.

ingrid
Gurkan
Det finns flera tillverkare som är bra.

Bl.a. Energikassetten som jag eldar själv just nu. Finns mängder av modeller som passar i alla tänkliga öppna spisar och gamla kaminer.

Keddys insatser är också bra.

Jag har ett ganska litet hus och kaminen i mitten så hela huset blir varmt när jag eldar. Elradiatorer hjälper till när jag är bort länge.
ingrid fuxwall
CITAT (Gurkan @ 24-10-2006, 20:50)
Det finns flera tillverkare som är bra.

Bl.a. Energikassetten som jag eldar själv just nu. Finns mängder av modeller som passar i alla tänkliga öppna spisar och gamla kaminer.

Keddys insatser är också bra.

Jag har ett ganska litet hus och kaminen i mitten så hela huset blir varmt när jag eldar. Elradiatorer hjälper till när jag är bort länge.

Tack snälla!

ingrid
Boxer
Vi har haft Keddy i 15 år och den är jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon