Katti med torpet
Ville bara tipsa om att Eko i Haninge (Länna) säljer Felcosekatörer för 350 kronor. Dvs klart mycket billigare än t.ex. Zetas.
Killen som är ansvarig för trädgårdsavdelningen är ett gammalt trädgårdsproffs så han kan nog ge bra svar på frågor och har också tagit in en del andra specialprodukter. Något man verkligen inte är bortskämd med på lågpriskedjor.

En kul grej, tjejen i kassan skrek rakt ut när hon såg att jag köpt sekatör och hölster för närmare 500:- Hon tyckte inte att jag var klok, de hade ju sekatörer för 19.90 också, varför i all världen skulle någon vilja betala mer tongue.gif
Christer C
En Felco blir som en gammal vän och jag vet inte hur man ska kunna få en gammal vän för 19.50?

Bra att du köpte hölster nödvändigt för att hålla den fräsch och fin. Felco har också en bra hemsida om hur du ska sköta dit nya verktyg. :-)

/Christer C
Cilla
Tack för tipset Katti, jag ska åt det hållet idag och ska titta in hos Eko.

Visserligen blir sekatören ens vän, men den blir ens ovän också. Jag tycker om den nya bekantskapen man gör med en splitter ny sekatör!
L8 B.
Tackar!
Har varit och sneglat på en så´n sekatör länge, gjorde slag i saken på Eko:- laugh.gif
Nu ska det ut och provas wub.gif
renate
rolleyes.gif Jag har 2 felko,en nr.5 och en nr.2,den rekomenderades av en trädgårdsproffs och man får verkligen valuta för pengarna.Jag klipper mycket då behövs det bra verktyg. biggrin.gif laugh.gif /Renate
Ann i Göteborg
Jag önskar mig en Felco när jag fyller år, vilken rekommenderar ni?
Jag har stl 8 när det gäller handskar - inga späda kvinnohänder alltså!
Cilla
Jag gillar Felcon som har tunt motstål. Då kommer man in också i skarpare grenklykor. Tunnast har 6:an och 12:an. Denna har ett mindre skär, men med den får an också stark kraft vid lite grövre grenar.

8:an och 2:an är lite tyngre än 6:an och 12:an. Brukar vara lätta att hitta nya skär till, finns i många butiker. Dessa måste bytas ibland, särskilt om man använder sekatören för att ta bort döda kvistar och grenar.

Köp ett extra skär redan när du köper sekatören, så slipper du avbryta beskärning för att slipa utan kan endast byta ut skäret och slipa upp det slöa efteråt. Det blir också ett test på om din närmaste trädgårdshandel har extraskär till den sekatör du väljer.
KURT
Förmodligen skulle man kunna köpa Felcosekatörer på nätet tex i Tyskland, just mindre tekniska prylar brukar kunna vara upp till 30% billigare att köpa i andra europeiska länder.
Katti med torpet
Ann, ang vilken du skall ha,
Jag köpte Felco 8:an till slut, efter en hel del klämande. Tror att det är ganska personligt vad som passar just dina händer så åk dit och testa först.
De hade gjort om låsningen på 4.an (tror jag det var) så den föll bort direkt. Man vill ju inte behöva använda två händer för att kunna låsa/låsa upp.
Jag har väldigt små händer så då passade 8:an mig bra eftersom den har insvängt handtag. Dvs jag kände att jag hade bra grepp hela tiden även om jag lät den "gapa stort".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon