Leia
Undrar om man på internet kan få fram en persons pappa?
Pappan har erkännt sonen som sin och betalt underhåll tills sonen blev 18 år. De har aldrig träffats och har bott i städer långt ifrån varandra. Det ska finnas flera halvsyskon också, finns det något sätt att söka fram det endast med hjälp av sonens personuppgifter? Eller måste han gå till skattemyndigheten och legitimera sig för att få fram dessa uppgifter?
Rapchic
jag vet en som hittade sin pappa genom skattemyndigheten
men han var myndig, vet ej om han du pratar om är det unsure.gif
netaave
Han måste gå gm skattemyndigheten eller möjligen pastorsexp där pappa bodde.
Leia
CITAT (netaave @ 26-10-2006, 18:31)
Han måste gå gm skattemyndigheten eller möjligen pastorsexp där pappa bodde.

Han vet inte var hans pappa bodde/bor vi tror växjö, men det finns ingen i livet som vet och kan svara på det.
Men måste han alltså gå dit personligen och legitimera sig?
(Och ja, han blev myndig för ca 25 år sedan)
Leia
Förresten en fråga till, får skattemyndigheten ge ut uppgifter på vilka personer som hans pappa är pappa till, förutom till honom? Det är nämligen egentligen hans syskon han är mer "nyfiken" på....
Rapchic
om han kan hans namn kanske det går att gå genom skattemyndigheterna...
mitt ex visste inget om ahns far så det är värt ett försök
askar
CITAT (Leia @ 26-10-2006, 18:46)
Förresten en fråga till, får skattemyndigheten ge ut uppgifter på vilka personer som hans pappa är pappa till, förutom till honom? Det är nämligen egentligen hans syskon han är mer "nyfiken" på....

För några år gick ett progr på teve... tror det hette Saknad.
Där hittade de okända syskon och föräldrar via folkbokföringen.
Minns att hon som reste runt och letade, hade med sig
födelseuppgifter på den som letade och fullmakt,
via det hittade de släkten.

Kanske kan du till att börja med maila Folkbokföringen-Skattemyndigheten och fråga hur du ska gå tillväga.

Lycka till! smile.gif
Leia
CITAT (Rapchic @ 26-10-2006, 18:46)
om han kan hans namn kanske det går att gå genom skattemyndigheterna...
mitt ex visste inget om ahns far så det är värt ett försök

Han tror han har pappans två förnamn (vet inte säkert vilket som är hans tilltalsnamn) och även efternamnet. Det är många år sedan mamman sa namnen och hon lever inte idag så han är inte säker. Får nog knalla iväg till skattemyndigheten helt enkelt, tänkte att det hade varit smidigt om det gick att söka på nätet...
grycken
Om man har uppgifter om en person, t.ex. namn som inte är alltför ovanligt och födelseuppgifter, som gör att Skattemyndigheten kan hitta den kan man be att få en personbild. Där står det vilka föräldrar var, ev. make/maka och barn. Man behöver inte tala om varför man begär uppgifterna.
Rapchic
mitt ex fick reda på sina syskon me
(men det kan ha varit för att han skrev ett brev till sin far unsure.gif )
Leia
CITAT (grycken @ 26-10-2006, 18:56)
Om man har uppgifter om en person, t.ex. namn som inte är alltför ovanligt och födelseuppgifter, som gör att Skattemyndigheten kan hitta den kan man be att få en personbild. Där står det vilka föräldrar var, ev. make/maka och barn. Man behöver inte tala om varför man begär uppgifterna.

Då är det offentliga uppgifter alltså! Bra! Tack! smile.gif wub.gif
Leia
CITAT (askar @ 26-10-2006, 18:54)
Kanske kan du till att börja med maila Folkbokföringen-Skattemyndigheten och fråga hur du ska gå tillväga.

Lycka till! smile.gif

Tack! smile.gif wub.gif
Klura
Sonen ringer till skattemyndigheten och ber att få reda på vad som står i hans personakt.
Han bör kunna få uppgifterna per telefon, men det kan vara så att han måste gå dit och legitimera sig, det var inte så länge sen jag ringde i ett liknande ärende och då gick det bra via telefon.
I personakten står hans biologiska föräldrars namn och personnummer.
Sen tittar man på pappans personakt och där står alla hans ev fruar och barn.
Jag har själv funnit mina biologiska föräldrar samt sex halvsyskon på detta sätt smile.gif
Kontaktade sedan körkorts och passregistret och fick hemskickat alla foton på dessa personer. Jag vet hur dom ser ut men har aldrig träffat dom.
Klura
Glömde skriva det att du kan inte få några uppgifter via mail.
KURT
Föreningen grävande journalister har sammanstället en lathund. Den ger länkar till hur man hämtar information från myndigheter. Oftast måste man ringa eller faxa för att få ut informationen. Man behöver däremot INTE legitimera sig på något sätt. Från passregistret kan man t ex få foto, Hårfärg, ögonfärg & längd samt namnteckning!
grycken
Tror inte att man kan få ut foto från passregistret hur som helst längre. Det har missbrukats.

Hittade detta på Rötters Anbytarforum:
"Från juli förra året (=2004) ändrades sekretesslagen (1980:100, finns på nätet i helhet, notisum.se) Kap.7 15§ till att gälla även "fotografisk avbild av enskild", vilket även inkluderar de passfoton som finns. Riksarkivet har dessa passansökningar fram till 1993 och därefter har Rikspolisstyrelsen kvar dem fram till dags dato, men det är alltså 70 års sekretess på dessa och kan inte tas fram till "vem som helst" utan att syfte eller släktskap kan anges och intygas."
Klura
Det är några år sedan jag plockade ut papper/foton som var belagda med sekretess, så rutinerna kan ha ändrats.
Släktskapet har man ju redan intyg på, det är bara att visa upp sin personakt.
Ang sekretessen så skriver man på ett papper när så krävs, där det står ungefär att man inte avser att använda uppgifterna(/materialet att skada eller kränka personen det handlar om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon