Sidor: 1, 2
afrodite
***
Biggan_
Det här verkar trassligt, men jag ser fram emot fortsättningen på tråden rolleyes.gif rolleyes.gif
askar
Tenorask unsure.gif blink.gif


Varför inte Domino?
afrodite
***
Snöflinga
Mycket tänkvärt och tål att läsas måånga gånger ......
Leia
Oj, vilket djup du har! smile.gif wub.gif
Gillan
Tenor wink.gif , Domino wink.gif Tänk om jag föredrar Läkerol rolleyes.gif
Går det lika bra tro rolleyes.gif

Och jag tänker, tänker så det knakar. Det var en fasligt massa knutar i det där nystanet afrodite. Inte så lätt att veta vart man ska börja nysta där inte unsure.gif , men som sagt, vi får väl hjälpas åt rolleyes.gif


Och sanningen? Min alldeles egen sannig , jaadu, vem säger att den är så sann, förutom jag själv då förstårs. Njaa, jag tror nog jag blandar min egen sanning med en hel del av andras sanningar. Tror kakan blir både fylligare och godare då. Jag är nämligen ganska förtjust i många olika smaker. Med bara en smak, blir det lätt urvattnat och tjatigt rolleyes.gif

På åtehörande biggrin.gif
AnitaO
Sannerligen en innehållsrik Tenorask smile.gif

Visst kan sanningen se olika ut, men egentligen bara ibland tycker jag.
Det finns också en absolut sanning i många fall.
Nyfiket så slog jag upp ordet i Wikipedia där man kan läsa:
"Sanning är ett mått på hur väl ett påstående överensstämmer med verkliga förhållanden".

Men sen kan man givetvis trassla vidare i tankarna ....
Det fanns ju en tid när det var sanning att jorden var platt. unsure.gif
Fialotta
Härligt med trassel....tar sån tid att reda ut och man kan umgås under tiden alltså tongue.gif
Alba
Jag måste dessvärre medge att jag fattar ingenting.
Mitt huvud är lika trassligt som din tråd.
Vart vill du komma ?

wacko.gif blink.gif sleep.gif wink.gif
afrodite
***
Fialotta
CITAT (afrodite @ 28-10-2006, 19:02)
Lite snabba svar i all hast.

..Varför inte tulo eller läkerol istället?
För att de var slut i kiosken i förrgårkväll förstås!! tongue.gif laugh.gif

..Jorden var platt!
Jäpp! Det var någons sanning, och visst har vi alla smakat på den, men inte svalt, eller hur?

...Vart jag vill komma?
Till andra änden av tråden förståss! blink.gif wink.gif biggrin.gif


Måste sticka igen! Och berätta för guds skull inte att jag varit här!!
(..Förresten, hur i all världen gör jag när jag skall citera!? När jag förhandsgranskar ser det helknas ut. Den trasselknuten kan ni ju börja med att reda ut...)

Afrodi......

Uppe i hörnet på varje inlägg står det "citera" tryck på den så får du med dig inlägget du vill svara på smile.gif
AnitaO
När vi är inne på ämnet sanning så kanske ni kan trassla ut lite om hur man bemöter lögnare.
Jag menar då inte folk i allmänhet som drar en nödlögn nån gång ibland, utan riktiga lögnare.
Personer som helt obehindrat och utan att blinka ljuger om vad som helst som kan skapa en fördel för deras egen del.

Har senaste tiden haft det tvivelaktiga nöjet att hamna med en sån person i olika sammanhang.
Vad gör man? Hur får man en sån person att förstå vad h*n håller på med?
Förutom det uppenbara då att säga "Ja, men du det där är ju inte sant".
Reserv
Är det en mytoman har du inget att vinna på det, dom tror in i själen på sina egna lögner. För dom är det sanningen.
AnitaO
CITAT (Reserv @ 28-10-2006, 20:22)
Är det en mytoman har du inget att vinna på det, dom tror in i själen på sina egna lögner. För dom är det sanningen.

Nja, jag tror inte att det handlar om mytomani.
Det är mer lögner för att motivera dumma ageranden mot andra människor.
askar
Får instämma i Reservs svar.
Så är det om det handlar om en mytoman
och faktiskt så kan det också handla om en med
någon form av CP-skada (egen erfarenhet)
Du kan säga vad som helst... säga... Nu ljuger du ju
men inget "biter" mer än för ett tag.

Är själv just nu i den sitsen att jag inte orkade
bara låta det passera, utan röt till och sa att det var lögn
och lät inte personen få en chans att spä på än mer.
Idag är dag fem då personen ifråga inte ringt.
Tezzla
CITAT (askar @ 28-10-2006, 20:31)
och faktiskt så kan det också handla om en med
någon form av CP-skada (egen erfarenhet)

Då måste det ju handla om någon slags "förlängning" av CP-skadan, för en CP-skada i sig har ju inget med det mentala att göra.
AnitaO
Är väl inte nån expert på området, men som jag uppfattar mytomani så handlar det mycket om att måla upp bilder och skapa myter omkring sin person för att framstå som nåt man inte är.

Jag skulle väl mer vilja kalla det lögner för att slippa stå till svars för sina handlingar.
Och det är inga små vita lögner alltså, utan rejäla grejor smile.gif
askar
CITAT (Tezzla @ 28-10-2006, 20:47)
CITAT (askar @ 28-10-2006, 20:31)

och faktiskt så kan det också handla om en med
någon form av CP-skada (egen erfarenhet)

Då måste det ju handla om någon slags "förlängning" av CP-skadan, för en CP-skada i sig har ju inget med det mentala att göra.

Cerebral pares..
inte vet jag... men personen ifråga har CP-skada sedan födseln.
askar
CITAT (AnitaGg @ 28-10-2006, 20:50)
Är väl inte nån expert på området, men som jag uppfattar mytomani så handlar det mycket om att måla upp bilder och skapa myter omkring sin person för att framstå som nåt man inte är.

Jag skulle väl mer vilja kalla det lögner för att slippa stå till svars för sina handlingar.
Och det är inga små vita lögner alltså, utan rejäla grejor smile.gif

Oj, oj... du skulle bara veta vad en mytoman kan komma med.
Det handlar inte bara om att skapa myter kring sin egen person.

Mytoman är en notorisk lögnare som tror på sina egna "sagor"
pejori
ja...dom kan berätta historier som ingen annan laugh.gif
Allis
Oj oj oj Afrodite..............antagligen är du författare kåsör el.dyl. Jag kom och tänka på Kristina Lugn. Ja flumma på du för de som orkar läsa.. hahaha laugh.gif
Reserv
CITAT (Allis @ 28-10-2006, 21:16)
Jag kom och tänka på Kristina Lugn. Ja flumma på du för de som orkar läsa.. hahaha laugh.gif

Aha....ja henne kunde man juh tänka på också ja unsure.gif själv tänkte jag närmast på Amaira som också är en baddare på att skriva långa ofta ibland obegripliga texter...men inte fasen är det nån som höjt henne till skyarna som den här damen rolleyes.gif Och ändå är andemeningen i det som skrivs av dom båda ungefär lika huh.gif
yenny
CITAT (askar @ 28-10-2006, 20:52)
CITAT (Tezzla @ 28-10-2006, 20:47)
CITAT (askar @ 28-10-2006, 20:31)

och faktiskt så kan det också handla om en med
någon form av CP-skada (egen erfarenhet)

Då måste det ju handla om någon slags "förlängning" av CP-skadan, för en CP-skada i sig har ju inget med det mentala att göra.

Cerebral pares..
inte vet jag... men personen ifråga har CP-skada sedan födseln.

En cp skada är en hjärnskada, men den sätter sej så att man har problem med kroppen. Inte med hjärnan.
askar
CITAT (yenny @ 28-10-2006, 23:05)
CITAT (askar @ 28-10-2006, 20:52)
CITAT (Tezzla @ 28-10-2006, 20:47)
CITAT (askar @ 28-10-2006, 20:31)

och faktiskt så kan det också handla om en med
någon form av CP-skada (egen erfarenhet)

Då måste det ju handla om någon slags "förlängning" av CP-skadan, för en CP-skada i sig har ju inget med det mentala att göra.

Cerebral pares..
inte vet jag... men personen ifråga har CP-skada sedan födseln.

En cp skada är en hjärnskada, men den sätter sej så att man har problem med kroppen. Inte med hjärnan.

Håller jag faktiskt inte med om.

Det finns diagnosticerade som har både kroppsliga
och.....
Kanske har diagnosen något tillägg.. men isåfall har
det inte tillkännagivits oss.
yenny
Cp skada, ett uttdrag från vårdguiden:
Den vanligaste följden av hjärnskadan är mer eller mindre nedsatt muskelkontroll. Variationen är stor - en del barn har bara ett lätt rörelsehinder medan andra barn har kvar mycket lite viljestyrd motorisk aktivitet.

Många barn och ungdomar som har cp, har förutom rörelsehindret, även andra funktionshinder, till exempel förståndshandikapp, epilepsi, perceptionsstörningar, talsvårigheter och synskador.

Vill någon läsa allt så kolla här: Vårdguiden om Cereberal pares
askar
CITAT (yenny @ 28-10-2006, 23:22)
Cp skada, ett uttdrag från vårdguiden:
Den vanligaste följden av hjärnskadan är mer eller mindre nedsatt muskelkontroll. Variationen är stor - en del barn har bara ett lätt rörelsehinder medan andra barn har kvar mycket lite viljestyrd motorisk aktivitet.

Många barn och ungdomar som har cp, har förutom rörelsehindret, även andra funktionshinder, till exempel förståndshandikapp, epilepsi, perceptionsstörningar, talsvårigheter och synskador.

Vill någon läsa allt så kolla här: Vårdguiden om Cereberal pares

Jag påstår inte att jag innehar absolut sanning...
bara att jag har många års erfarenhet.
Gillan
CITAT (Reserv @ 28-10-2006, 21:40)
CITAT (Allis @ 28-10-2006, 21:16)
Jag kom och tänka på Kristina Lugn. Ja flumma på du för de som orkar läsa.. hahaha laugh.gif

Aha....ja henne kunde man juh tänka på också ja unsure.gif själv tänkte jag närmast på Amaira som också är en baddare på att skriva långa ofta ibland obegripliga texter...men inte fasen är det nån som höjt henne till skyarna som den här damen rolleyes.gif Och ändå är andemeningen i det som skrivs av dom båda ungefär lika huh.gif

Det där tål att tänkas på wink.gif Amaira är en oerhört skicklig " krönikör ", Så varför inte?Men, om jag ska vara ärlig, tror jag inte att det är hon rolleyes.gif , det skulle vara för lätt rolleyes.gif
afrodite
***
Biggan_
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Här är det minsann raka rör! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Inget fumlande med knutar och härvor här inte! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Alba
CITAT (Allis @ 28-10-2006, 21:16)
Oj oj oj Afrodite..............antagligen är du  författare kåsör el.dyl. Jag kom och tänka på Kristina Lugn. Ja flumma på du för de som orkar läsa.. hahaha laugh.gif




jag tror att det är en person som kör med dubbla alias-vem det är -ja det får framtiden utvisa/ jag har mina aningar.
afrodite
***
Bettson
CITAT (AnitaGg @ 28-10-2006, 20:20)
När vi är inne på ämnet sanning så kanske ni kan trassla ut lite om hur man bemöter lögnare.
Jag menar då inte folk i allmänhet som drar en nödlögn nån gång ibland, utan riktiga lögnare.
Personer som helt obehindrat och utan att blinka ljuger om vad som helst som kan skapa en fördel för deras egen del.

Har senaste tiden haft det tvivelaktiga nöjet att hamna med en sån person i olika sammanhang.
Vad gör man? Hur får man en sån person att förstå vad h*n håller på med?
Förutom det uppenbara då att säga "Ja, men du det där är ju inte sant".

Det beror på om personen ljuger illvillgt eller inte. Ljuger den illvilligt för att skada eller för att släta över ditt dåliga beteende så måste man göra något. Annars är det bara att slå dövörat till.

En person som ljuger illvilligt och man har den i en begränsad umgängeskrets så bör man tala om för alla andra i kretsen vad personen sitter och säger. Allt för att frånta dom makten att kunna skapa konflikter genom att ljuga.

Och här man dom snacka skit om andra så säger man att skitprat vill jag inte lyssna på. Knäpp igen eller gå. Och sedan talar man om för personen som utsätts vad lögnaren i fråga sagt. Ofta får man då också höra vad lögnaren sagt om en själv eller vad man påståtts ha sagt till andra.

Ibland har vi helt enkelt sagt, detta är inte sant xx skulle aldrig säga så om mig. Gett lögnaren en chans att backa. Om de inte gör det så tar man mobilen,ringer upp den andra personen och frågar med högtalartelefonen på om påståendet.

Helt enkelt så avslöjar man lögnen konsekvent. Till slut slutar lögnerna eller i alla fall blir mera sällsynta och när de kommer så händer det att personen tar dem tilbaka. Eller också försvinner personen ur kretsen som en påsk-kärring...med en smäll.

Det bästa man kan göra är at undvika sådan personer, de tar för mycket kraft.
herkules
CITAT (afrodite @ 29-10-2006, 00:00)
Ser du Herkules, för honom försöker jag också att få tag på, så kan du hälsa honom att jag har en del otalt angående vad som hände efter den där stormen som drog fram häromdagen.
Du kan säga till honom att han genast skall gå och byta kläder. Jag såg hans signaturfoto och jag tycker att han borde ha haft vett på att klä sej lite mer diskret när han går till fotografen.
Och så får han pallra sej iväg till frisören också! Man kan ju tro att han är en flicka!!
Fru fån Dite, en äkta adelsbracka

Ja ja ja - jag är på väg ser du väl..?
AnitaO
CITAT (herkules @ 29-10-2006, 11:21)
CITAT (afrodite @ 29-10-2006, 00:00)

Ser du Herkules, för honom försöker jag också att få tag på, så kan du hälsa honom att jag har en del otalt angående vad som hände efter den där stormen som drog fram häromdagen.
Du kan säga till honom att han genast skall gå och byta kläder. Jag såg hans signaturfoto och jag tycker att han borde ha haft vett på att klä sej lite mer diskret när han går till fotografen.
Och så får han pallra sej iväg till frisören också! Man kan ju tro att han är en flicka!!
Fru fån Dite, en äkta adelsbracka

Ja ja ja - jag är på väg ser du väl..?

Tjusig outfit Herkules laugh.gif
Biggan_
Kan detta vara något för dej, fru Dite??? unsure.gif unsure.gif biggrin.gif
Fin bostad för borgarbracka
Leia
CITAT (Birgitta P @ 29-10-2006, 14:37)
Kan detta vara något för dej, fru Dite??? unsure.gif unsure.gif biggrin.gif
Fin bostad för borgarbracka

Jag skulle också kunna tänka mig att bo där! smile.gif rolleyes.gif
afrodite
***
pejori
CITAT (afrodite @ 29-10-2006, 18:09)
Jodå bevars.
Som stuga om man vill idka friluftsliv och leva lite spartanskt, så.
Men med det läckande taket (för ni såg väl vilken erorm hink dom hade fått ställa i ett av de små skrubbarna) så borde priset gå att pruta ner rejält.

Men nu är det ju så att ATT DET LIGGER JU I NORGE!!!!!
Nej bevare mej väl! Där går infödingarna omkring i sina lusekoftor och smittar ner varann. Fullständigt korkade verkar dom också vara med tanke på vad dom ger sina hjon i lön.
Nej en rejäl avlusning av hela det norska patrasket och en tiondel i lön så är det möjligt att jag skulle kunna fundera på det.

Och nu tycker jag nog att lilla Birgitta ska ta och lugna ner sej och inte vara så erbarmligt nyfiken! Vad har Birgitta med att göra om var jag vill bo?!
Det angår henne inte ett skvatt och det vore bättre om hon försökte hålla ordning på sej själv istället för att springa och lägga näsan i blöt överallt!

Fru fån Dite, en borgarbracka med pondus

HINK!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
trodde det var en bidé jag rolleyes.gif
afrodite
***
afrodite
***
Anki på Öland
Kan du inte börja med att prata med din egen dotter och höra om hon vet. Tjejerna pratar säkert om sånt med varandra. Då vet du åtminstone hur läget är och sen se om du kan göra något.
Anki
afrodite
***
Alexander-VG-zon3
trevlig tråd
AnitaO
Oj vilken svår situation. Tack och lov har jag aldrig behövt vara med om det själv.
Går flickorna i samma klass? Kan du prata med läraren om eventuellt hon/han har sett några tecken?
Går det att hitta någon person som är nära vän/släkt till familjen som du kan prata med?
Berith
CITAT (flaxss @ 30-10-2006, 01:10)
trevlig  tråd

Och jag tycker den är konstig, antagligen för att jag inte förstår valet av ämne.
Fialotta
Afrodite.........jag hade nog avvaktat lite till men var uppmärksam på om hon söker dig med blicken eller nåt annat tecken på att hon behöver hjälp....mycke svår sits eftersom den är en ålder där dom själva inte vet hur mycke dom ska berätta för föräldrar eller om föräldrar...försök vinn hennes o din dotters förtroende, så rinner det ur dom ...om det är så att det är allvarligt....lyssna mycke just nu.

Svårt sånt här ....men hellre än gång för mycke en en gång för lite
herkules
Jag tycker som Maudan här ovanför, tala om för tösen att du finns, att du lyssnar och är beredd att hjälpa till om hon vill.

Jag tycker inte att man ska blanda in skolan direkt, många gånger ser tonåringar sådant som ett svek, om det är något knas i tösens familj och hon till slut berättar något så ser hon ju det som ett svek (gentemot föräldrarna) och det kan vara tufft nog.
Snöflinga
Vad jag förstod så var det mamman som pappan var dum mot, t.om. att han slog henne ... och klart att flickan mår dåligt av att se och höra ... stackars unge sad.gif Tror inte du kan göra så mycket mer än att visa att du finns för henne och att hon har ditt stöd om hon vill prata ....
Berith
Hur bedömer ni om nåt är sant eller påhittat? Utifrån ämnet? Vem som skriver om det? Egna erfarenheter?

Jag tror att allt i den här tråden är påhittat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon