Full version: Vedklabba
askar
Idag sa svärson att han hört att man kan göra "vedklabbar"
av tidningar och reklam mm
Sagt och gjort... vi la en massa sådant i blöt på em
och nu är pappret hoprullat till "klabbar"...
skulle visst ha väldigt hög energiåtergivning. smile.gif


Fler som gjort så?
Anki på Öland
Aldrig sett eller hört men ett utmärkt sätt att återanvända tidningar och reklam på, om man har en kamin att elda i.
Instrukitioner hur man gör, tack!! smile.gif
Anki
gammelnalle
minns att det fanns en "maskin" där man "klampade" tidningr... om jag minns rätt skulle man blötlägga tidningen först..????

"maskinen" salufördes bl.a. i tidningen Land...

b
askar
CITAT (Anki på Öland @ 28-10-2006, 22:36)
Aldrig sett eller hört men ett utmärkt sätt att återanvända tidningar och reklam på, om man har en kamin att elda i.
Instrukitioner hur man gör, tack!! smile.gif
Anki

Instruktion: Lägg pappret i blöt
i några timmar... häll sedan ut vattnet och pressa ihop pappret
och rulla till "klabbar" smile.gif

Sen vet jag inte om man ska låta klabbarna torka ett tag eller..
måste fråga svärson imorron. tongue.gif
Anki på Öland
Kom just på att på vårat dagcenter gjorde dom förr briketter av strimlat papper!!! Först körde dom det genom papperstrimlaren sen blötte dom det och rullade ihop till ihoptryckta bollar som dom sålde när dom torkat. Jag köpte en säck och eldade med. Det funkade men det blev väldigt mycket aska och dom som var kvar till året efter var inge bra, dom föll isär.
Anki
askar
CITAT (Anki på Öland @ 28-10-2006, 22:51)
Kom just på att på vårat dagcenter gjorde dom förr briketter av strimlat papper!!! Först körde dom det genom papperstrimlaren sen blötte dom det och rullade ihop till ihoptryckta bollar som dom sålde när dom torkat. Jag köpte en säck och eldade med. Det funkade men det blev väldigt mycket aska och dom som var kvar till året efter var inge bra, dom föll isär.
Anki

Aha.. då kanske jag inte ska göra bollar av mitt strimmel unsure.gif
*Stintan*
Jag har haft en apparat som ser ut som en potatispress ungefär fast störe och fyrkantig. Man rev tidningrna i strimlor och la dom i blöt, sen i pressen som man med foten pressade ihop så att så mycket vatten som möjligt pressades ur och papperet blev en hård brickett. Ju kompaktare desto bättre. Sen skulle dom ju torka ordentligt förståss innan det gick att elda med dom.

Det fungerade bra men det blev som Anki sa väldigt mycket aska så jag slutade snart att göra såna rolleyes.gif
KURT
Den enda fördelen jag kan se är att arbetet att tillverka dem håller en varm!
Gossen Ruda
Avfallsmängden beror nog på vad man använder för papper. Vanligt dagstidningspapper ger nog inte så mycket aska, inte mer än motsvarande mängd ved, men allt blankt papper som används i reklam och veckotidningar är bestruket med lera för att få upp glansen. Det är nog detta som gör att askmängden blir stor. Dessutom brinner inte sånt papper så bra. Jag eldar aldrig sånt papper i min kamin på landet.
*Stintan*
Nej då det blev betydligt mer aska än när jag eldade med ved och jag använde enbart gamla dagstidningar just på grund av att blankt papper inte fungerar lika bra. rolleyes.gif
askar
Får väl se om askan svämmar över tongue.gif

Nej det är nog ingen risk... det handlar om mysbrasor
inte uppvärmning. smile.gif
Gillan
CITAT (askar @ 28-10-2006, 21:26)
Idag sa svärson att han hört att man kan göra "vedklabbar"
av tidningar och reklam mm
Sagt och gjort... vi la en massa sådant i blöt på em
och nu är pappret hoprullat till "klabbar"...
skulle visst ha väldigt hög energiåtergivning. smile.gif


Fler som gjort så?

Nej det har jag inte provat. Har inte hört talas om heller för den delen laugh.gif laugh.gif . Men en himla kul ide' som jag tänker prova.

Men hör ni, blankt papper är inte bra att elda med. Det innehåller nån speciell kemikalie ( som jag inte kommer på nu )som gör att det lättare blir sotbrand. Så säger i alla fall våran skorstensfejare. Och jag vågar inte annat än att lyda. wub.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Blankt papper innehåller framför allt kaolin som är ett lermineral. Mineraler brinner inte så det är knappast det som kan sota men möjligen blir förbränningen dåligare med sot som följd. Kanske finns det nåt mer också.
Snöflinga
Kommer ihäg att jag provade för länge sedan men "klabben" skulle ha torkat någorlunda ... annars brann den inte utan rök och föraskade sig bara rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Har läst om detta och tänker varje vår att i sommar ska jag göra, men än en gång har en sommar gått utan att jag haft tid att tillverka dessa "falska" vedklampar.

För som jag förstått saken ska man torka klamparna i stark värme - hade passat bra att låta dem torka denna underbara sommar smile.gif

ingrid
*Stintan*
Japp vi torkade dom i pannrummet men eldade med dom i braskaminen biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon