Kathy
Och jag måste säga att det känns beklämmande hur ensamma många äldre människor är......och hur oehört tacksamma de är för det man hjälper dem med. En självklarhet för mig som jobbar - men de säger "tack" om allt....
Och hos en del känns det som om de, i princip, ligger och väntar....på döden. sad.gif

Usch...jag vill inte bli gammal.

Och säga vad man vill om de som jobbar inom hemtjänsten...det är ett slitgöra...men sannerligen vilka fantastiska människor och vilket fantastiskt jobb de gör. Empati, etik, medmänsklighet, noggrannhet och med stor omsorg så gör de sina arbetsuppgifter.

Jag jobbar extra någon gång ibland och kan välja min arbetstid....men alla dessa som är fast anställda och jobbar heltid.
En eloge till dessa människor. wub.gif
AnnammA
Jag tackar och tar emot å mig och mina kollegers vägnar... wub.gif

Hade det bara betalats lite bättre i lönekuvertet, apropå det arbete vi utför, och med de arbetstider vi har, som kommer bli ännu sämre, p g a den nya arbetstidslagen(klubbad av EU)som enligt lagen skall vara befrämjande för vår hälsa och vår arbetsmiljö...

Hälsn

AnnA
Eva i Höga
Scrollan, håller verkligen med dig om dessa fantastiska människor i hemtjänsten, de är GULD värda! Märkligt att viktigt arbete inte kan belönas rätt.
Pirum
CITAT (Eva i Höga @ 01-11-2006, 11:44)
Scrollan, håller verkligen med dig om dessa fantastiska människor i hemtjänsten, de är GULD värda! Märkligt att viktigt arbete inte kan belönas rätt.

Ja, folk i hemtjänsten förtjänar högre lön, ja, gäller äldrevården i sin helhet. Men "vi övriga" prioriterar väl lägre skatt istället...:/
kristerh
jag håller med om att hemtjänst personalen borde belönas med högre löner och att de gör ett fantastiskt jobb, de borde ha mer tid hos kunderna bara, har ingen erfarenhet men man har ju hört att personalen inte har den tiden som skulle behövas med gamlingarna.
Castea
Ja, och sen är det ju snett att en undersköterska inom hemtjänsten inte tjänar lika mycket som en undersköterska på ett sjukhus. mad.gif

Sällar mig till övriga här och säger "Heders åt hemtjänstpersonalen!"
rosentass i Göteborg
CITAT (Scrollan @ 01-11-2006, 00:06)
Och jag måste säga att det känns beklämmande hur ensamma många äldre människor är......och hur oehört tacksamma de är för det man hjälper dem med. En självklarhet för mig som jobbar - men de säger "tack" om allt....
Och hos en del känns det som om de, i princip, ligger och väntar....på döden.  :(

Usch...jag vill inte bli gammal.

Och säga vad man vill om de som jobbar inom hemtjänsten...det är ett slitgöra...men sannerligen vilka fantastiska människor och vilket fantastiskt jobb de gör. Empati, etik, medmänsklighet, noggrannhet och med stor omsorg så gör de sina arbetsuppgifter.

Jag jobbar extra någon gång ibland och kan välja min arbetstid....men alla dessa som är fast anställda och jobbar heltid.
En eloge till dessa människor.  :wub:

Hur kan det komma sig att du inte vill bli gammal med alla dessa "fantastiska människor" som med "empati, medmänsklighet, noggrannhet och [..] stor omsorg" kommer att ta hand om dig när/om du blir gammal?

Och hur kan det komma sig att du som "jobbar extra någon gång ibland" har kännedom om denna fantastiska skötsel av så många fantastiska människor - som lämnar så många gamla så beklämmande ensamma?

kristerh nämner försynt att han hört att alla dessa fantastiska inte alltid har tillräckligt med tid för "kunderna"? Enda kommentar jag sett kring detta är att hemtjänstpersonalen förtjänar högre lön. På vad sätt förbättrar det ensamheten hos och vanskötseln av gamla?

Ja jag har erfarenhet. mad.gif -- av "fantastiskt" inkompetent, oempatiskt och oduglig hemtjänstpersonal inkl personal på äldreboende. Det är regeln. Sure, det finns undantag från den. DEN elogen bör undantagen ges. Inte trams.

Nu kommer att påpekas att det finns inkompetent folk inom alla branscher. Javisst. Men de odugliga blir inte mer kompetenta för att vi höjer deras löner. Då är det ett strukturellt problem.
kristerh
CITAT (rosentass i Göteborg @ 02-11-2006, 03:08)
kristerh nämner försynt att han hört att alla dessa fantastiska inte alltid har tillräckligt med tid för "kunderna"? Enda kommentar jag sett kring detta är att hemtjänstpersonalen förtjänar högre lön. På vad sätt förbättrar det ensamheten hos och vanskötseln av gamla?

Om du läser mitt inlägg en gång till ser du att jag oxså skriver att mer till bör tillsättas personalen så de har tid att umgås o hjälpa till mer wink.gif
beträffande högre lön så ger det ett mer attraktivt arbete för de som jobbar i hemtjänsten och lockar därmed till sig mer personal som kanske stannar en längre tid hos arbetsgivaren och därmed skapar en trygghet hos de gamla som slipper nytt folk hela tiden.
Pirum
Fast ett problem med hemtjänsten är ju att det skärs ner på personalen, i antal räknat, att då höja lönerna räcker knappast som enda åtgärd. Bättre att låta dem som vill jobba heltid exv. Fast då måste de ju anställas fast och inte vara springvikarier i samma omfattning.
kristerh
CITAT (Pirum @ 02-11-2006, 13:39)
Fast ett problem med hemtjänsten är ju att det skärs ner på personalen, i antal räknat, att då höja lönerna räcker knappast som enda åtgärd.

givetvis ska det vara en kombination av högre löner till personalen och en totalt större budget så de slipper nedskärningar av personal
AnnammA
CITAT (rosentass i Göteborg @ 02-11-2006, 03:08)
CITAT (Scrollan @ 01-11-2006, 00:06)
Och jag måste säga att det känns beklämmande hur ensamma många äldre människor är......och hur oehört tacksamma de är för det man hjälper dem med. En självklarhet för mig som jobbar - men de säger "tack" om allt....
Och hos en del känns det som om de, i princip, ligger och väntar....på döden.  sad.gif

Usch...jag vill inte bli gammal.

Och säga vad man vill om de som jobbar inom hemtjänsten...det är ett slitgöra...men sannerligen vilka fantastiska människor och vilket fantastiskt jobb de gör. Empati, etik, medmänsklighet, noggrannhet och med stor omsorg så gör de sina arbetsuppgifter.

Jag jobbar extra någon gång ibland och kan välja min arbetstid....men alla dessa som är fast anställda och jobbar heltid.
En eloge till dessa människor.  wub.gif

Hur kan det komma sig att du inte vill bli gammal med alla dessa "fantastiska människor" som med "empati, medmänsklighet, noggrannhet och [..] stor omsorg" kommer att ta hand om dig när/om du blir gammal?

Och hur kan det komma sig att du som "jobbar extra någon gång ibland" har kännedom om denna fantastiska skötsel av så många fantastiska människor - som lämnar så många gamla så beklämmande ensamma?

kristerh nämner försynt att han hört att alla dessa fantastiska inte alltid har tillräckligt med tid för "kunderna"? Enda kommentar jag sett kring detta är att hemtjänstpersonalen förtjänar högre lön. På vad sätt förbättrar det ensamheten hos och vanskötseln av gamla?

Ja jag har erfarenhet. mad.gif -- av "fantastiskt" inkompetent, oempatiskt och oduglig hemtjänstpersonal inkl personal på äldreboende. Det är regeln. Sure, det finns undantag från den. DEN elogen bör undantagen ges. Inte trams.

Nu kommer att påpekas att det finns inkompetent folk inom alla branscher. Javisst. Men de odugliga blir inte mer kompetenta för att vi höjer deras löner. Då är det ett strukturellt problem.

Det väl också så att det som inom alla yrken " att det också finns en del sura ägg i korgen", och det tror jag att det beror en hel del på löneutvecklingen, kompetensutvecklingen, bemanningen och scheman.
Visst, ibland får man in elever från vårdutbildningen och även timvikarier, som man undrar vad de har inom vården att göra...
Sedan tror jag inte heller gemene man vet egentligen vad våra arbetsuppgifter omfattar ; det där med att vi städar hemma hos folk, är en sanning med modifikation. Vi hjälper äldre/yngre/handikappade att få bo kvar i sina hem och få sin vård där, och det innebär bl a städning, medicinering, såromläggning, toalettbesök, personlig hygien, att komma upp och ur sängen och ner i den igen, inköp tillsammans med eller utan våra brukare, gångträning och sjukgymnastik, stöttning till egenhjälp, social kontakt, promenader, stöd till dementa, avlastning till anhöriga, kvalificerad vård i hemmet=vård i livets slutskede mm.
Det är snålt räknat med tiden för oss, och det händer att det helt plötsligt blir en arbetstopp, samtidigt som personalen inte räcker till, och det finns inga vikarier att få tag på. Ex: Under semesterperioden kan brukare med mycket hjälp från annan kommun, få lust att åka till sin sommarstuga(som definitivt inte är handikappanpassad...)och få samma hjälp av hemtjänstpersonal i den kommun där sommarstugan ligger...Vi kan inte neka, men det är inte säkert att de kan få samma tider på insatserna, som hemma, eftersom vi förutom dessa sommargästerna, även har våra ordinarie brukare att ta hand om...Detta är inte alltid populärt hos sommargästerna...
Det händer även att människor med cancer har önskan om att få dö hemma, och åker hem till sitt hem, där vi i hemtjänsten tillsammans med KVHpersonal ska göra det bästa för dem deras sista tid i livet. Det är inte alltid vi får tillräckligt med personal till detta heller, och inte alltid tillräckligt med information mm.
När vi arbetar helger och kvällar(på vardagskvällar får vi c:a en 50-lapp i OB...) har vi en Sjuksköterska på ett vidsträckt område att rådgöra med vid akuta sjukdomar mm. Är det otursamt sitter hon fast i ett annat akut ärende, dödsfall eller dyl.
Och varför jobbar jag kvar, då? Nej, jag gör inte det för pengarna, utan för människorna där ute, som ger mig skratten, livssanningarna och minnena.
wub.gif
Hälsn
AnnA
AnnammA
CITAT (Scrollan @ 01-11-2006, 00:06)
Och jag måste säga att det känns beklämmande hur ensamma många äldre människor är......och hur oehört tacksamma de är för det man hjälper dem med. En självklarhet för mig som jobbar - men de säger "tack" om allt....
Och hos en del känns det som om de, i princip, ligger och väntar....på döden.  :(

Usch...jag vill inte bli gammal.

Och säga vad man vill om de som jobbar inom hemtjänsten...det är ett slitgöra...men sannerligen vilka fantastiska människor och vilket fantastiskt jobb de gör. Empati, etik, medmänsklighet, noggrannhet och med stor omsorg så gör de sina arbetsuppgifter.

Jag jobbar extra någon gång ibland och kan välja min arbetstid....men alla dessa som är fast anställda och jobbar heltid.
En eloge till dessa människor.  :wub:

Det är lite olika det där med att tacka, och jag tycker väl inte om när det överdrivs på tackandet, för det är ju ett arbete som jag utför, men
det finns faktiskt de som inte säger tack, utan tar allt för givet, och att de kommer i första rum!
Det kan ha med ensamheten att göra, och då tycker en del att det är hemskt med att man lagt ner så många hem, och flyttat ut vården i det egna hemmet, men tyvärr kan det också vara så att ensamheten kan finnas ute på servicehemmen...
Olika personligheter skall mötas på samma plats...
Min åsikt är att det skulle finnas mer valfrihet, att få välja om man vill leva sina sista dagar på ett servicehem eller om man vill dö hemma, men i dag finns det inte tillräckligt med platser på servicehemmen, och kommunen tycker väl det är billigare med hemtjänst...

hälsn

AnnA
pejori
CITAT (rosentass i Göteborg @ 02-11-2006, 02:08)
Och hur kan det komma sig att du som "jobbar extra någon gång ibland" har kännedom om denna fantastiska skötsel av så många fantastiska människor - som lämnar så många gamla så beklämmande ensamma?

självklart lämnar den fantastiska personalen dom gamla ensamma ohmy.gif ohmy.gif
nästa vårdtagare är också ensam och väntar.. rolleyes.gif
fråga dej istället var dom ANHÖRIGA är, som närmast bör vara den som bryter deras ensamhet. rolleyes.gif
AnnammA
CITAT (pejori @ 02-11-2006, 14:47)
CITAT (rosentass i Göteborg @ 02-11-2006, 02:08)


Och hur kan det komma sig att du som "jobbar extra någon gång ibland" har kännedom om denna fantastiska skötsel av så många fantastiska människor - som lämnar så många gamla så beklämmande ensamma?

självklart lämnar den fantastiska personalen dom gamla ensamma ohmy.gif ohmy.gif
nästa vårdtagare är också ensam och väntar.. rolleyes.gif
fråga dej istället var dom ANHÖRIGA är, som närmast bör vara den som bryter deras ensamhet. rolleyes.gif

Det finns de som inga anhöriga har, eller anhöriga på annan ort, eller så kan det vara schismer tidigare i livet som gör att kontakten fösvunnit. Tex:Barnbarn, som haft dålig kontakt med mor- och farföräldrar under sin uppväxt, är kanske inte så intresserade av dessa anhöriga, när dessa blivit gamla och sjuka.
Jag tycker man kan inte lägga hela ensamhetsbördan på anhöriga, utan att veta historien bakom, tycker jag...

Hälsn

AnnA
Inga från Närke
Detta gäller ju inte bara hemtjänsten utan även alla personliga asistenter som brukare ej fyllda 65 år kan få.
Min dotter arbetar inom den kategorin och där är det samma sak när någon blir sjuk m.m. finns inga vikarier att tillgå och dåligt betalt. Är någon sjuk så får de försöka att pussla med den ordinarie personalen och om det finns någon i poolen ledig. Sedan ska det ju så långt det går anpassas efter brukarens behov och hur de passar tillsammans, det är ju inte bara att slänga in vem som helst, men ibland måste ju brukaren stå ut med det också. Sedan får de inte övertidsersättnig heller i vår kommun i alla fall utan de får lägga det i en pott som de får använda när de vill vara lediga, men när ska de ta det om det är brist på personal undrar jag.
Men nu ska de bestämt se över detta igen och se om de kan betala ut övertidersättning inkl. OB.

Finns t.o.m. personal inom hemtjänsten som mobbar dessa assistenter. En gång hörde min dotter en som sa "Ja de har det bra sitter bara på sina feta bakar hon sina brukare" men det fick den personen äta upp för min dotter är inte lätt att tas med om någon pratar skit om hennes arbetsgrupp.

De ska ju vara brukarens armar eller ben m.m. hela dagarna i alla fall där hon arbetar så är det 8 timmars pass ibland, hela helger, kvällar m.m. De får städa, baka, tvätta, bada brukaren, ge medeciner, ut och handla, ut på promenader m.m. precis som om brukaren varit frisk och vill göra det. Det kan förekomma om brukaren vill ut och resa så måste de följa med och på typ Finlandsbåtarna finns det ju inte så mycket hjälpmedel heller så det kan bli jobbiga resor, men brukaren vill ju vara ute som vi vanliga friska och se sig om.

Så även denna arbetsgrupp är beundransvärd så det är tur att det finns människor som vill jobba inom vård och omsorg trots dålig lön och obekväma arbetstider. Jag beundrar alla men det behövs flera inom dessa grupper och då är väl lönen en bidragande orsak att inte många söker till dessa arbeten + att kommun och landsting inte anställer och har dålig koll på hur stort behovet är av assistenter och hemtjänstpersonal.
Vår kommun har faktiskt skickat ut en enkät till alla över 60 år om hur vi vill bo när vi blir gamla. En slags inventering av behovet och det tycker jag är bra, men sedan gäller det ju också att alla svarar och att kommunen tar tag i detta efter att svaren kommit in.
pejori
CITAT (AnnammA @ 02-11-2006, 13:56)
CITAT (pejori @ 02-11-2006, 14:47)
CITAT (rosentass i Göteborg @ 02-11-2006, 02:08)


Och hur kan det komma sig att du som "jobbar extra någon gång ibland" har kännedom om denna fantastiska skötsel av så många fantastiska människor - som lämnar så många gamla så beklämmande ensamma?

självklart lämnar den fantastiska personalen dom gamla ensamma ohmy.gif ohmy.gif
nästa vårdtagare är också ensam och väntar.. rolleyes.gif
fråga dej istället var dom ANHÖRIGA är, som närmast bör vara den som bryter deras ensamhet. rolleyes.gif

Det finns de som inga anhöriga har, eller anhöriga på annan ort, eller så kan det vara schismer tidigare i livet som gör att kontakten fösvunnit. Tex:Barnbarn, som haft dålig kontakt med mor- och farföräldrar under sin uppväxt, är kanske inte så intresserade av dessa anhöriga, när dessa blivit gamla och sjuka.
Jag tycker man kan inte lägga hela ensamhetsbördan på anhöriga, utan att veta historien bakom, tycker jag...

Hälsn

AnnA

INTE på vårdpersonalen heller....VI ARBETAR med dom och försöker göra deras tid hemma så dräglig den bara kan vara....men att vara deras hjälp mot en allt tilltagande ensamhet...är vida över vårat ansvar
vi är med dom, under den tid dom har hjälp..... smile.gif smile.gif
ensamheten är en folksjukdom som drabbar alla på nått sätt, inte bara gamla wub.gif wub.gif
cosmos
Till Annamma...och all annan suverän hemtjänstpersonal:

Jag är så full av beundran för det fantastiska jobb ni gör!!!

Jag minns dom sista åren när mamma bodde på ett äldreboende...vi syskon var där ofta...jag gick ner i arbetstid för att kunna vara hos mamma ..jag sa många gånger att det här kan jag ta hand om..en del tog jag hand om...men inställningen från personalen var alltid:Det här har vi betalt för att göra...du behöver inte göra nåt mer än att vara med din mamma! wub.gif

Jag fick en känsla av att man där betraktade varje medlem av personalen som en viktig person..att det fanns tillräckligt med personal för att dom skulle orka engagera sej i sina boende!

Mamma sa alltid...när pappa dör...och jag blir så gammal så jag inte kan klara mej själv...så vill jag ha en lägenhet där!!

Men om man drar ner på personal och samtidigt kräver lika mycket insatser så kommer det självklart att uppstå många situationer när personal av ren utmattning tappar mycket av omsorg och empati...det gäller då att bara klara det mest akuta!!
Inga från Närke
CITAT (cosmos @ 02-11-2006, 14:17)
Jag är så full av beundran för det fantastiska  jobb ni gör!!!

Jag fick en känsla av att man där betraktade varje medlem av personalen som en viktig person..att det fanns tillräckligt med personal för att dom skulle orka engagera sej i sina boende!

Mamma sa alltid...när pappa dör...och jag blir så gammal så jag inte kan klara mej själv...så vill  jag ha en lägenhet där!!

Men om man drar ner på personal

Det är nog så att det beror tyvärr också på i vilken kommun man bor.

Har varit hemma hos min moster som bor i lägenhet i äldreboende och då har personalen just varit där och "städat" enligt henne.
Inte kunde jag se det. Grus och damm över allt, sängen var visserligen bäddad men madrassen låg knöglig så det var bara att börja om från början med damsugare och skurtrasan och bäddningen.
Min moster sitter i rullstol (amputerad) och då dras det in extra mycket grus m.m. visserligen men hon hade inte varit ute på flera dagar enligt henne själv.
I hennes säng en specialmadrass som skall eliminera liggsår, viktigt att den ligger slätt och fint. Det luktar gammalt i lägenheten.

Men visst förstår jag att mycket av detta är p.g.a. av personalbrist och att de gamla är tysta och försynta för de är så tacksamma att de får den hjälp de får. Det är synd att de inte vågar slå näven i bordet till politikerna.
Jag var inne och pratade med föreståndarinnan och genast så blev det bättre ordning en tid, men nu är det snart dax igen att stöta på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon