karjo
Hej!

Vi har börjat fundera på barnvagnar lite... Nya kostar ju en hel del medans man kan få tag på begagnade betydligt billigare. Vi kan tänka oss en begagnad om den är fin. Men vad ska man tänka på mer? Vad har ni tyckt varit bra och vad har varit dåligt? Både med nya och begagnade.

Det som jag har tänkt ut än så länge är att vår bebis antagligen inte kommer ha stora behov av att få rum både med sig själv och stora åkpåsar så lång tid. Bebisen beräknas komma i april och då är det ju förhoppningsvis nästan slut på vintern och när vintern kommer igen så kan den kanske sitta. Det jag menar är att det gör kanske inte så mycket om liggdelen inte är superrymlig. Är det galet tror ni?

På måndag ska vi titta på en Teutonia -02. De begär 1000:-. Vad sägs om det?

Hjälp behovs i den snåriga barnvagnsdjungeln!:lol:
Tackar på förhand! rolleyes.gif wub.gif
AndreasBlomquist
Karin,

Jag tycker en Teutonia för 1000:- är lite i överkant om det är en 02:a. Är det en DUO-vagn, dvs. har den även en sittdel inkluderad så motiverar ju det ett högre pris och då kan 1000:- vara befogat. Är det bara en liggvagn så är det för dyrt. Vi har ju ett antal vagnar, märkena Peg Perego och Brio. Vi funderade ett tag på Urban Jungle och Buggaboo men herregud.. 10.000 för en vagn..

Vår Peg Perego är en 02:a, DUO-vagn i mycket gott skick. Det enda som syns att den är från 02 är att tyget är aningens solblekt efter 3 barn. Vi har dock inga förhoppningar av att kunna sälja den när vi är klara med den till nästa sommar utan då åker den till tippen.

Lycka till i valet av er vagn!

PS. I nästan alla fall så ingår det en skötväska i matchande stil när man köper en barnvagn. Vi har en till övers annars om ni vill ha. Helt oanvänd för sambon köpte sig en babybjörn först och nu till Engla blev det någon Skiphop eller vad det nu hette.. DS.
karjo
Som jag har förstått det så ska både sittdelen och liggdelen finnas med...

Tack för din hjälp Andreas! smile.gif
AndreasBlomquist
Karin, konsulterade nyss experten (Sandra) och hon tyckte att 1000 kronor var ett okej pris, till skillnad från mig, speciellt om det var en duovagn.

Lycka till i alla fall och hoppas ni hittar någon vagn som ni trivs med!
fruberglund
Vad ni än gör så köp inte en "blarrvagn". Alltså ett billigt märke. Visst är vagnar dyra men det är värt det.

De jag skulle avråda ifrån är t.ex. Modi och Knorr Nizza (numerar heter den Cangoo). Syrran har t.ex. en Cangoo och en sån skulle jag aldrig lagt min unge i. Fotbromsen är av plast (livsfarligt enligt mig även om den är godkänd, i våra branta backar här hade jag inte vågat släppa den även med broms) och suffletten åker ner när hon går t.ex. på grus (den skakar ner). Modi vet jag många som är missnöjda med.

Vi har en Brio Nova -05 och är nöjd med den. Den kostade 6.000 när vi köpte den ny men så har vi också tänkt använda den till minst 2 barn och det håller den garanterat för.

Förstår att alla inte har råd att lägga såna pengar, vi hade båda välbetalda jobb då och sprang på ett klipp (det var rea på den, massor med grejer ingick också) så därför valde vi att köpa den. I nuläget hade vi nog köpt en billigare vagn men dock ändå av välkänt märke.

Det jag tycker du ska kolla extra noga på är säkerhetsdetaljerna som t.ex. broms osv. Finns många undersökningar på nätet på olika barnvagnar. Själv rekommenderar jag en begagnad Brio eller Emmaljunga som man vet att det är bra kvalité på. Teutonia är tydligen populära men de har jag ingen egen erfarenhet av så där kan jag inte uttala mig.

Ja, som vanlig är det ju så att man får vad man betalar för.

Lycka till med barnvagnsköpet!
Inga från Närke
CITAT (karjo @ 03-11-2006, 08:45)
Hej!

Vi har börjat fundera på barnvagnar lite...

På måndag ska vi titta på en Teutonia -02. De begär 1000:-. Vad sägs om det?

Hjälp behovs i den snåriga barnvagnsdjungeln!:lol:
Tackar på  förhand! rolleyes.gif  :wub:

Har inte så stor erfarenhet men det jag tänker på först är dessa nya barnvagnar som har svängbara hjul och mindre hjul fram. Är inte det väldigt opraktiskt i alla fall under vintertid?

Kollade lite på denna sidan fanns ju många olika sorter av det märket du angav:
http://babybee.se/index.php?cPath=23

Om du vill kolla mera så sök på "Teutonia" det fanns lite sidor om den.
Lady Hamilton
Råd och Rön
Där kan du kanske kolla lite smile.gif
ullislerum
Jag valde bort allt vad duo och kombi heter och köpte en traditionell liggvagn, begagnad. För att när barnet är så stort så att det var läge för sittmodellen ville vi ha en smidigare, mindre och lättare vagn och inte hålla på och släpa runt en stor duo eller kombi. Det är ändå ganska många lyft in och ur bagage och sånt! Och detta val var vu supernöjda med!
Och Knorrvagnen hade vi sedan och håller inte alls med fruberglund. Vi var jättenöjda, särskilt med att det var fullt liggläge och vändbart handtag, bromsen var det aldrig något knas med.
Lycka till i barnvagnsdjungeln! wub.gif
herkules
ojojoj vad jag skulle vilja ha en liten en nu, det finns ju så många fina barnvagnar att välja mellan! wub.gif

när jag fick min yngsta dotter 1989 så skulle barnvagnarna ha STORA hjul, bra i alla väder. det skulle jag nog tänka på nu med men de kanske inte finns?

lycka till med bebbe och vagn! wub.gif
Stussi
Vi köpte en begagnad (04:a) Nordic Duo (finns längst ned till höger på sidan) och den är vi jättenöjda med. Det är ett sk "lågprismärke" men vi är som sagt jättenöjda med den och har inget att klaga på. (Vi betalade 1000:- för den)

Det är en duo-vagn men nu så här i efterhand så håller jag med ullislerum om att dom kan bli lite klumpiga när det är dags att använda sittdelen. När det är dags för att använda sittdelen så kommer vi nog att köpa en separat sittvagn istället. Men som sagt, vi är väldigt nöjda med den som liggvagn iaf! wub.gif

Det finns massor av fina begagnade vagnar på tex Blocket. 1000:- för en Teutonia tycker jag inte alls låter tokigt. Var bara noga med att kolla bromsen när ni ska köpa en begagnad vagn.
morellen
Kolla så att ni inte tycker den är för tung och otymplig, att den är lätt att fälla ihop, att ni kan få in den i bilen osv.
Bor ni med trappor så ni måste bära mkt kanske ni skall ha en kompivagn där ni bara kan plocka ut korgen med bebisen och parkera resten i ett förråd.
På begagnade får ni kolla bromsar, att inte spärrarna som hindrar att den fäller ihop sig på eget bevåg tjorvar, att hjulen sitter fast och att man inte slarvat för mkt med att smörja och ta hand om vagnen. Har den ledat handtag så kolla upp det extra noga. Viktigt att kolla så inte liggdel och madrass stått fuktigt och börjat mögla...
Med mitt majbarn kan jag tycka att brions sittdel visserligen är lite klumpig men hon sitter hyfsat ombonat, jag får plats med åkpåse, filtar mm, kan fälla ner den i fullt liggläge. Dessutom gör tyngden att den känns stadig och pålitlig nu när det blev vinterväglag.

Lycka till!
karjo
Tack för alla tips! Det är verkligen en djungel och ska jag vara ärlig känner jag mig inte mycket klokare... rolleyes.gif tongue.gif Men det blir säkert ändring på det när vi väl kommer igång och tittar noggrannare. smile.gif
ingrid fuxwall
Borde nog egentligen inte uttala mig i ämnet då det var så länge sedan jag "rattade" barnvagn men måste ändå inflika att barnbarnets trehjuling (barnvagn) var lite svår trots att den var avsedd för terräng och förskräckligt dyr. Mäke och sådant har jag inte en aning om.

ingrid
karjo
Igår var vi och tittade lite.

Först tittade vi på den begagnade teutonian. Den verkade jättebra och hade alla tilbehör iaf jag kan komma på. Men klädseln var lite för sliten och fläckig tycker jag...

Sen var vi på ett antal barnvagnsaffärer... Det finns ju verkligen de som är hur dyra som helst och jag begriper inte vari skillnaderna ligger som berättigar de prisskillnaderna. Visst jag förstår att ett känt märke kostar mer än ett okänt men om man tittar på tex brio så finns ju massor med olika vagnar inom märket också. Vi hittade faktiskt en vagn, som var intressant "trots" att den var ny. Det var just en brio, en "nova classic", den kostade 3000:-. Det tycker jag verkar vara ett bra pris för en ny vagn!? Eller?! Sen kommer vi ju få köpa till en del grejer förstås, tex åkpåse och skötväska så det blir ju lite mer pengar i slutänden... Idag ska här surfas ännu mer om detta, det kan jag säga! smile.gif

Är ni skrockfulla och tycker att man ska vänta med att köpa alla grejer till bebisen i princip kommit? Eller? Det känns lite tidigt kanske än, bebisen kommer ju inte förrns i april... Men om man hittar nåt bra till ett bra pris kanske man lika gärna kan slå till eller? unsure.gif
Limeblossom
Jag är lite skrockfull och köpte inte mycket saker innan. Men just barnvagn köpte jag faktiskt, en begagnad men oanvänd Brio Kombi-02a. Vår första är född -02 så vagnen var ju som ny och jag kunde inte låta tillfället gå förbi. Den har funkat bra men dom är lite klumpiga som sittvagnar. Till mitt andra barn köpte jag en ny sittvagn, också en Brio, en Race. Den är smidigare men framkomligheten är inte lika bra.
Och skrockfullheten till den första höll på att sabba allt smile.gif Han kom nämligen två månader för tidigt och vi hade nästan inget hemma. Fick permis från sjukhuset och åkte till IKEA, fast jag eg inte fick. Jag hade havandeskapsförgiftning och skulle bara vila. Men vad gör man?
morellen
Lät som ett bra pris. Åkpåse köpte jag inte förrän nu i oktober (var ju så varmt i maj) och skötväska har jag fortfarande inte köpt, använder en annan stor väska som jag haft liggande. Det enda jag saknar på den är ett ordentligt underlag för blöjbytena.

Jag tycker att man kan handla när man vill. Man blir ju inte mindre ledsen om ngt skulle hända bara för att grejerna inte är köpta liksom. Dessutom är det rätt skönt att börja "boa" tyckte jag.
karjo
CITAT (Limeblossom @ 07-11-2006, 08:44)
Jag är lite skrockfull och köpte inte mycket saker innan. Men just barnvagn köpte jag faktiskt, en begagnad men oanvänd Brio Kombi-02a. Vår första är född -02 så vagnen var ju som ny och jag kunde inte låta tillfället gå förbi. Den har funkat bra men dom är lite klumpiga som sittvagnar. Till mitt andra barn köpte jag en ny sittvagn, också en Brio, en Race. Den är smidigare men framkomligheten är inte lika bra.
Och skrockfullheten till den första höll på att sabba allt smile.gif Han kom nämligen två månader för tidigt och vi hade nästan inget hemma. Fick permis från sjukhuset och åkte till IKEA, fast jag eg inte fick. Jag hade havandeskapsförgiftning och skulle bara vila. Men vad gör man?

Har funderat på om det blir för klumpigt med en sån brio-sittvagn. Men jag tänker att min bebis kommer ju vara ganska liten sin första vinter och det kanske är bra med en rejäl sittvagn för att kunna packa in bebisen ordentligt i åkpåsar och annat? Eller? En vanlig sittvagn rymmer väl inte lika mycket sånt?

Mina syskonbarn har också kommit tidigt och de är glada att de hade hunnit shoppa en del, det är ju inte så kul att hamna i den sitsen som du gjorde! smile.gif
karjo
CITAT (morellen @ 07-11-2006, 08:47)
Lät som ett bra pris. Åkpåse köpte jag inte förrän nu i oktober (var ju så varmt i maj) och skötväska har jag fortfarande inte köpt, använder en annan stor väska som jag haft liggande. Det enda jag saknar på den är ett ordentligt underlag för blöjbytena.

Jag tycker att man kan handla när man vill. Man blir ju inte mindre ledsen om ngt skulle hända bara för att grejerna inte är köpta liksom. Dessutom är det rätt skönt att börja "boa" tyckte jag.

Vad bra att slippa åkpåse! Men jag kan nog inte räkna med att vintern är över när vår bebis kommer kanske... (april)

Jag tror inte heller att man blir mindre ledsen om man inte har köpt grejerna, men det kanske är jobbigt att behöva plocka undan allt och kanske tom sälja en del? Det blir väl jobbigt nog ändå. sad.gif
fruberglund
CITAT (morellen @ 07-11-2006, 08:47)
Jag tycker att man kan handla när man vill. Man blir ju inte mindre ledsen om ngt skulle hända bara för att grejerna inte är köpta liksom. Dessutom är det rätt skönt att börja "boa" tyckte jag.

Nä, vi köpte vagnen när jag var i v. 6 biggrin.gif

Skulle det hända nåt så är det ju bara lägga undan till nästa barn (om man nu tänkt skaffa fler) och sorgen blir nog varken mindre eller större på grund av om man köpt grejer eller inte unsure.gif

Gillar man att köpa grejer så är ju det här ens guldår laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Menar du nästa vinter Karjo? För sitter i sittvagn gör ju inte bebisen förrän vid ca 6 månaders ålder. Brion är rätt stor och lång så när han började sitta fick vi köpa sele för att hålla honom bak i vagnen om du fattar vad jag menar. Vi kommer nog köpa en mindre sittvagn till honom till våren och då kommer han vara ca 1½ år. Då är det nog skönt med en lättare och smidigare vagn.

Brion tycker jag har varit bra, nackdelen är att den är lite klumpig att lyfta i och ur bilen men hellre en rejäl och stadig vagn än blarr som sagt biggrin.gif
karjo
CITAT (fruberglund @ 07-11-2006, 09:26)
Menar du nästa vinter Karjo? För sitter i sittvagn gör ju inte bebisen förrän vid ca 6 månaders ålder. Brion är rätt stor och lång så när han började sitta fick vi köpa sele för att hålla honom bak i vagnen om du fattar vad jag menar. Vi kommer nog köpa en mindre sittvagn till honom till våren och då kommer han vara ca 1½ år. Då är det nog skönt med en lättare och smidigare vagn.

Japp, jag menar vintern 2007-2008. Vår bebis kommer vara ca 6 mån i oktober 2007 om det går som vi hoppas. Då kommer vi väl behöva en sittvagn som går att vinterbona ordentligt? Eller? Menar du att Isak var för liten för vagnen då, att han liksom "skramlade" runt utan sele?
Jag tänkte att en lite större sittvagn blir bra under vintern för då kan man bädda mycket plus att den borde gå stadigare i snöslask än en lite lättare sittvagn. En lite lättare sittvagn kanske kommer passa oss sommaren 2008, då vår bebis är dryga året...
fruberglund
CITAT (karjo @ 07-11-2006, 09:42)
CITAT (fruberglund @ 07-11-2006, 09:26)
Menar du nästa vinter Karjo? För sitter i sittvagn gör ju inte bebisen förrän vid ca 6 månaders ålder. Brion är rätt stor och lång så när han började sitta fick vi köpa sele för att hålla honom bak i vagnen om du fattar vad jag menar. Vi kommer nog köpa en mindre sittvagn till honom till våren och då kommer han vara ca 1½ år. Då är det nog skönt med en lättare och smidigare vagn.

Japp, jag menar vintern 2007-2008. Vår bebis kommer vara ca 6 mån i oktober 2007 om det går som vi hoppas. Då kommer vi väl behöva en sittvagn som går att vinterbona ordentligt? Eller? Menar du att Isak var för liten för vagnen då, att han liksom "skramlade" runt utan sele?
Jag tänkte att en lite större sittvagn blir bra under vintern för då kan man bädda mycket plus att den borde gå stadigare i snöslask än en lite lättare sittvagn. En lite lättare sittvagn kanske kommer passa oss sommaren 2008, då vår bebis är dryga året...

Ja, såhär såg det ut, fast han var visst bara 4 månader då smile.gif



Stor filt bakom ryggen och på sidorna för att han inte skulle ligga på sniskan biggrin.gif

Försök och inte tänka fårskinnsfäll, åkpåse osv. Man pälsar oftast på ungar för mycket, så mycket behövs inte och det blir oftast för varmt. Ta en termometer och mät nån gång sen. Bebisen ska inte vara för varm heller. Tänk dig själv att bli nerstoppad i en vagn med fäll, åkpåse, tjocka kläder och så ligger du helt still, blir som en bastu. Behöver man så mycket så ska man vara ute och gå i -20 och det är ju inte så lämpligt ändå med en sån liten för då kan de ju få frysskador på kinder och näsa osv. som oftast är oskyddade.

Man ska speciellt tänka på att inte pälsa på för mycket om man ska gå in och ut mellan affärer och utomhus. Bara några små råd i alla välmening.

Vi hade hårdlift med fårskinnsfäll, vanliga kläder och tjock filt + överdraget till hårdliften, det var alldeles lagom. Han var ändå för varm ibland t.o.m. Åkpåse har vi aldrig haft nån så det kan jag inte säga nåt om men har man det ska man nog inte ha massa annat också.

Den stora utmaningen är nu när han börjar närma sig året och inte längre ligger som en slapp sill. Vi har en typ Michelingubbeoverall till honom men vi har köpt fodrade byxor och ska köpa en hyfsat tjock jacka, overallen kommer han bara ha när det är riktigt kallt.
karjo
Tack för alla tips! Du har kanske rätt om att man riskerar att pälsa på barnet för mycket. Jag kan känna att jag kan komma att göra det för jag själv är en fruktansvärd fryslort! Fryser jämt! rolleyes.gif

Kunde inte låta bli att fnissa lite heller åt ditt uttryck
CITAT
och inte längre ligger som en slapp sill
laugh.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Min fru älskar barnvagnar wink.gif

Vi använder dem bara till lilla dottern då vi bestämde oss att den stora inte fick åka efter att hon fyllt 3. Tycker det ser så illa ut med stora barn i vagnar, de skall gå.

Vi har faktiskt inte så farlig många vagnar nu utan bara fyra biggrin.gif. Förstår ni nu hur jag har haft det för att se det positiva i att bara ha fyra vagnar rolleyes.gif

Så här tycker jag man skall göra:

1: klassisk liggvagn gärna begangad
Om man kan stå ut med det skall den helst ha stora gammaldagshjul då de rullar bäst samt att man slipper fylla dem var 14´e dag.
Tänk på att denna vagn kommer ni bara använda aktivt i 6 månader, efter detta kommer den mest tjänstgöra som säng. (barn sover bäst ute)
Saker man inte klarar sig utan är regnskydd samt koppel.
I vårt fall får den även stå på dagis efter detta och fungera som säng. Då vill vi inte ställa någon 5000 kr där.


2: någonform av sulky.
Här är det värt att lägga pengarna.
Jag som inte bor mitt i stan och gärna vill kunna ta en promenad i snö o slask väljer en 4 hjuling. De som bor i stan kan ha en mer fräck och smidig trehjuling. Trehjulingar är lättare att köra på stormarknader ingen tvekan, men om det inte är perfekt väg så är de inte lika bra.
Bra saker är om det finns stor korg och nästintill liggläge.

3: billig begagnad paraplysulky om ni skall ut o resa
Används för vår del 5 veckor per år, dvs då vi är ute och seglar samt nu när vi på torsdag åker till Egypten.
Behöver inte vara något märkvärdigt då man bara skall kunna åka till samt sova på resturangen.

Själva har vi haft:
Billig begagnad duovagn, paraplyvagn, sulky, trehjulig sulky, häftig trehjulig duovagn samt liggvagn de senaste tre åren blink.gif

tro mig jag gillar inte barnvagnar lika mycket som min fru.
Enligt mig så är de klassiska klart bäst även om de är tråkigare rent utseende mässigt. Men kolla in tyngden på ex brio race mot en mer gammaldags sulky, det skilljer mer än vad man tror och det är mer lyft än vad man tror.
fruberglund
CITAT (karjo @ 07-11-2006, 17:36)
Tack för alla tips! Du har kanske rätt om att man riskerar att pälsa på barnet för mycket. Jag kan känna att jag kan komma att göra det för jag själv är en fruktansvärd fryslort! Fryser jämt! rolleyes.gif

Jag med biggrin.gif

20,3 grader inne och är iskall omhänderna och går med stickad tröja, Isak är jättevarm och kryper/går omkring i bara body och strumpor en stund för att svalka av sig lite smile.gif Ja, vi är ju alla olika, han kanske också blir en fryslort när han blir större laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon