Full version: Kvinnors midjemått
Hannele
Hur är med hälsan på Odla; Kvinnors midjemått bör vara under 88 cm.

Översta alternativet ska vara "Jag är smalare än 70 cm"
askar
Enbart midjemåttet säger noll om hälsan, vill jag påstå.

Jag röstade iaf på tvåan. rolleyes.gif
Alba
Nej men usch Hannele - jag hämtade måttbandet och jaa jag måste nog gå en promenad. Men godiset jag köpt då och pizzan vi ska äta i kväll- jag tar nog promenaden till veckan.
biggrin.gif
Tezzla
Jag saknar alternativet: "Sekretessbelagt" tongue.gif

Ärligt talat vet jag inte mitt midjemått. Vet inte min vikt heller. Slängde ut vågen när jag märkte att den visade helt andra siffror än jag ville. Numera går jag efter andra saker än vikt och mått. Jag vet att när jag kommer i vissa storlekar på kläder och orkar göra det och det utan att flämta som en gris så mår jag BRA. Jag är inte där ännu, men snart så... wink.gif
Magdis
Jag röstade med mitt normala midjemått den här gången. rolleyes.gif Vill ju inte bli klassad som ohälsosam bara för att jag är gravid. biggrin.gif
pejori
har redan svarat i en tråd..det räcker... rolleyes.gif rolleyes.gif
tre omröstningar om samma ska, är två för mycket för min smak wub.gif
Rapchic
CITAT (Hannele @ 03-11-2006, 16:18)
Kvinnors midjemått bör vara under 88 cm.

hur äre me dom som är kort då??? unsure.gif
Betty
CITAT (pejori @ 03-11-2006, 14:59)
har redan svarat i en tråd..det räcker... rolleyes.gif rolleyes.gif
tre omröstningar om samma ska, är två för mycket för min smak wub.gif

Håller med dig...
Hannele
CITAT (pejori @ 03-11-2006, 15:59)
har redan svarat i en tråd..det räcker... rolleyes.gif rolleyes.gif
tre omröstningar om samma ska, är två för mycket för min smak wub.gif

Kvinnor och män kan inte svara på midjemått under samma tråd.
Det finns ganska stora fysiska skillnader rmellan oss. wub.gif
Ophelia
Jag belade mig själv med tystnadsplikt via klickfingret smile.gif
Hannele
CITAT (askar @ 03-11-2006, 15:34)
Enbart midjemåttet säger noll om hälsan, vill jag påstå.

Enbart har väl igen sagt. När läkare kollar hälsotillståndet, utgår de ifrån dessa mått.
Speciellt handlar det om hjärtat, att stor midjemått är farligt.


CITAT (Tezzla @ 03-11-2006, 15:48)
Ärligt talat vet jag inte mitt midjemått. Vet inte min vikt heller. Slängde ut vågen när jag märkte att den visade helt andra siffror än jag ville.
Måttband är mycket bättre än våg.

CITAT (Rapchic @ 03-11-2006, 19:49)
hur äre me dom som är kort då??? unsure.gif
Jag är kort, jag tycker måtten stämmer ganska bra.
Magdis
Midjemått måste ju vara ett säkrare mått än både vikt och BMI skulle jag tro.

/Magdis - som sitter och trycker i sig chips fast det inte ryms mer i magen. tongue.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
För litet midjemått är inte heller bra, säger jag som har en anorektisk syster som är sjukligt smal (hon väger under 40kg).

Jag säger också: "skit samma vilket midjemått jag har så länge läkarna säger att jag är inom normalvikt och alla värdena är inom normala lägen".
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-11-2006, 20:39)
Midjemått måste ju vara ett säkrare mått än både vikt och BMI skulle jag tro.

/Magdis - som sitter och trycker i sig chips fast det inte ryms mer i magen. tongue.gif wub.gif

Nä, nä , nä!!!

Jag var svårt sjuk.. inte Anorexia... hade väl max 68 i midjemått.
Nu när jag mår 500% bättre är måttet 80+ biggrin.gif
Hannele
CITAT (askar @ 03-11-2006, 22:27)
Jag var svårt sjuk.. inte Anorexia... hade väl max  68 i midjemått.
Nu när jag mår 500% bättre är måttet 80+ biggrin.gif
Det är ju ganska normalt och bra mått.

Det finns tydliga samband mellan stort midjemått och farliga kolestroler och annat som är ansträngande för hjärtat. Gäller både män och kvinnor.
askar
CITAT (Hannele @ 03-11-2006, 21:30)
CITAT (askar @ 03-11-2006, 22:27)
Jag var svårt sjuk.. inte Anorexia... hade väl max  68 i midjemått.
Nu när jag mår 500% bättre är måttet 80+ biggrin.gif
Det är ju ganska normalt och bra mått.

Det finns tydliga samband mellan stort midjemått och farliga kolestroler och annat som är ansträngande för hjärtat. Gäller både män och kvinnor.

Men man kan inte enbart eller ens till dels
gå på midjemåttet.
BMI däremot tycker jag... ger ganska bra bild av hur det ligger till.

Man får ändå aldrig låsa sig vid ett specifikt mått...
allmänna tillståndet och den egna uppfattningen i hur man mår
väger tyngst... om det nu inte handlar om anorektiker/bulimiker.

Brorsan min har "pondus" ... hans kolesterolvärde ligger en bit under 5
medans maken som inte har "pondus" haft upp till 10,3 (numera 6)

Sedan så måste man också ta hänsyn till... när det gäller kolesterolvärdet.
hur sambandet HDL/LDL är
och hur gammal personen är och om denne har några sjukdomar.
Allt är inte enbart svart och vitt ... ens när det
gäller blodfetterna.
Rapchic
CITAT (askar @ 03-11-2006, 23:44)
Men man kan inte enbart eller ens till dels
gå på midjemåttet.
BMI däremot tycker jag... ger ganska bra bild av hur det ligger till.

Man får ändå aldrig låsa sig vid ett specifikt mått...
allmänna tillståndet och den egna uppfattningen i hur man mår
väger tyngst... om det nu inte handlar om anorektiker/bulimiker.

Brorsan min har "pondus" ... hans kolesterolvärde ligger en bit under 5
medans maken som inte har "pondus" haft upp till 10,3 (numera 6)

Sedan så måste man också ta hänsyn till... när det gäller kolesterolvärdet.
hur sambandet HDL/LDL är
och hur gammal personen är och om denne har några sjukdomar.
Allt är inte enbart svart och vitt ... ens när det
gäller blodfetterna.

nä inte bmi....
enligt det är jag överviktig (bara lite men ändå)
och man ser lita av mina magmuskler...
bmi stämmer inte om man tränar mkt (= har mkt muskler)
har ett till exempel min pojkvän ska visst vara 8 kilos överviktig
och det är han inte
Hannele
CITAT (askar @ 03-11-2006, 22:44)
Men man kan inte enbart eller ens till dels
gå på midjemåttet.

Det har ingen sagt heller...
Men uttöver alla blodprover, blodtryck och annat är midjemåttet en indikator, som man tar på allvar.
LadyG
CITAT (Rapchic @ 03-11-2006, 22:32)
CITAT (askar @ 03-11-2006, 23:44)

Men man kan inte enbart eller ens till dels
gå på midjemåttet.
BMI däremot tycker jag... ger ganska bra bild av hur det ligger till.

Man får ändå  aldrig låsa sig vid ett specifikt mått...
allmänna tillståndet och den egna uppfattningen i hur man mår
väger tyngst... om det nu inte handlar om anorektiker/bulimiker.

Brorsan min har "pondus" ... hans kolesterolvärde ligger en bit under 5
medans maken som inte har "pondus" haft upp till 10,3 (numera 6)

Sedan så måste man också ta hänsyn till... när det gäller kolesterolvärdet.
hur sambandet HDL/LDL är
och hur gammal personen är och om denne har några sjukdomar.
Allt är inte enbart svart och vitt ... ens när det
gäller blodfetterna.

nä inte bmi....
enligt det är jag överviktig (bara lite men ändå)
och man ser lita av mina magmuskler...
bmi stämmer inte om man tränar mkt (= har mkt muskler)
har ett till exempel min pojkvän ska visst vara 8 kilos överviktig
och det är han inte

Du har så rätt Rapchic, BMI är inte alls rättvist om man idrottar mycket.

Arnold Schwarzenegger (med reservation för stavningen) hade ett BMI på över 36 när han vann Mr Universum - han var långt i från sjukligt fet. Mer rippad och fettfri person får man leta efter.

Däremot kan måttbandet och midja/höftkvot ge en fingervisning om hur det ligger till, om man sätter värdena i relation till blodtryck, vilopuls och allmäntillståndet.
Ciczi
Håller med förgående talare där. BMI är inget bra mått. Se på t.ex. Anja Pärson; hela tösen är en enda muskel och inte är hon lång heller. Men inte fanken är hon överviktig, det är ju musklerna som väger.

Fick en gång slängt i ansiktet att jag borde tappa i vikt för enligt BMI var jag kraftigt överviktig. JAg tränade då 15-18 timmar i veckan och byggde alltså en farlig massa muskler, men nääää... jag var överviktig. blink.gif

Så fort jag ser texter med "ENligt BMI" och liknande så slutar jag att läsa för det är inget bra värde på övervikt, enligt min åsikt.

Ciczi
askar
CITAT (Hannele @ 03-11-2006, 22:39)
CITAT (askar @ 03-11-2006, 22:44)
Men man kan inte enbart eller ens till dels
gå på midjemåttet.

Det har ingen sagt heller...
Men uttöver alla blodprover, blodtryck och annat är midjemåttet en indikator, som man tar på allvar.

Ok... där kan jag hålla med till viss del smile.gif
LadyG
Jag tycker inte midjemått har mycket med saken att göra, om man idrottar mycket och har en muskulös mage kan den ju omöjligt vara farlig bara för att den råkar vara över ett visst antal centimeter? Det låter ju absurt.

Det måste i så fall endast och uteslutande gälla bukfetma och då är det samma sak som med BMI - teorin stämmer bara om du inte idrottar.

Och är det bukfetman som är farlig, vilket jag läst att det är, omfattas inte de som har kraftiga kärlekshantag eftersom det fettet inte sitter på magen. Ergo, midjemåttet är värdelöst utan en mer övergripande bild av människan (som jag skrev innan).
Magdis
CITAT (LadyG @ 03-11-2006, 23:56)
Jag tycker inte midjemått har mycket med saken att göra, om man idrottar mycket och har en muskulös mage kan den ju omöjligt vara farlig bara för att den råkar vara över ett visst antal centimeter? Det låter ju absurt.

Men så länge det är under 88 cm så är det ju ingen fara heller. Och har man en väldigt muskulös mage är midjan antagligen inte över 88 cm.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-11-2006, 22:59)
CITAT (LadyG @ 03-11-2006, 23:56)
Jag tycker inte midjemått har mycket med saken att göra, om man idrottar mycket och har en muskulös mage kan den ju omöjligt vara farlig bara för att den råkar vara över ett visst antal centimeter? Det låter ju absurt.

Men så länge det är under 88 cm så är det ju ingen fara heller. Och har man en väldigt muskulös mage är midjan antagligen inte över 88 cm.

Tyngdlyftare har ofta betydligt större kaggar än så smile.gif

Inte alla är muskler, det tror jag inte iaf, men de som tävlar på elitnivå har mer muskler än fett på mitten eftersom de behöver det för att orka hösta omkring 300Kg, så visst kan man ha en groteskt musklig mage också (man kan överdriva allt åt alla håll).

Det jag menar är att det där fungerar säkert jättebra på "normala" människor, den breda massan eller vad man nu vill kalla det. Men det fungerar inte på alla, någon sådan formel finns inte smile.gif
Magdis
Nä ingenting funkar för alla, det gäller att ha sunt förnuft också. På de flesta syns det nog med blotta ögat om de är vältränade eller feta runt magen.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-11-2006, 23:35)
Nä ingenting funkar för alla, det gäller att ha sunt förnuft också. På de flesta syns det nog med blotta ögat om de är vältränade eller feta runt magen.

Är man ärlig mot sig själv vet man hur det står till med vikten, problemet är att inte alla vill veta egentligen och då hjälper varken BMI eller några andra formler.

Det som oroar mig, och har gjort det hela tiden, är alla sharlataner som gör pengar på folks oro för sin vikt genom att påstå att de har den magiska lösningen. De kryddar sina reklamtexter med bullshit om BMI och bevisad verkan som låter trovärdigt, pungslår folk på deras surt förvärvade slantar och skrattar hela vägen till banken.

Kunskap är makt, heter det ju, och de där lurendrejarna skulle inte ha en chans om fler hade mer kunskap om kost och motion. Inte för att det har med topic att göra, men det är min käpphäst antar jag. Eller mitt personliga lilla korståg om ni vill smile.gif

Nå, nu ska jag sluta yra om off topic-saker i Hanneles tråd, det var inte meningen att kidnappa den! wub.gif
Magdis
CITAT (LadyG @ 04-11-2006, 00:42)
Det som oroar mig, och har gjort det hela tiden, är alla sharlataner som gör pengar på folks oro för sin vikt genom att påstå att de har den magiska lösningen. De kryddar sina reklamtexter med bullshit om BMI och bevisad verkan som låter trovärdigt, pungslår folk på deras surt förvärvade slantar och skrattar hela vägen till banken.

Ja det är verkligen fult. Folk griper efter varje halmstrå när det gäller viktnedgång och att hitta enkla lösningar och det finns det många som utnyttjar. mad.gif De flesta förstår nog att man inte går ner i vikt med t.ex ett bälte runt magen som påstås ska göra att man svettas ut fettet wacko.gif men en del är desperata nog att pröva det ändå.
birgitek
Min midja är ganska smal, tyvärr är det inte samma sak med rumpan. Det är svårt med kläder då, för att det skall räcka runt rumpan blir det alldeles för stort i midjan.
Birgit Ek
stina
Ja, vi är alla olika skapta - och har olika "klädproblem" att brottas med. Jag har en ganska smal midja (68 cm), smala "killhöfter" och är bred över axlarna. Alltså en typiskt "okvinnlig" kropp. Det gör att jag har svårt att ha klänning - inga klänningar är sydda för sådana kroppar.... sad.gif Jag måste köpa tvådelat och minst en storlek större till överkroppen. Ofta 34-36 nertill och 38-40 upptill. Och då blir det ändå "fladdrigt" i midjan om axlarna ska få plats utan att jag spräcker kläderna i ryggen.
Rapchic
CITAT (LadyG @ 04-11-2006, 01:06)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-11-2006, 22:59)
CITAT (LadyG @ 03-11-2006, 23:56)
Jag tycker inte midjemått har mycket med saken att göra, om man idrottar mycket och har en muskulös mage kan den ju omöjligt vara farlig bara för att den råkar vara över ett visst antal centimeter? Det låter ju absurt.

Men så länge det är under 88 cm så är det ju ingen fara heller. Och har man en väldigt muskulös mage är midjan antagligen inte över 88 cm.

Tyngdlyftare har ofta betydligt större kaggar än så smile.gif

Inte alla är muskler, det tror jag inte iaf, men de som tävlar på elitnivå har mer muskler än fett på mitten eftersom de behöver det för att orka hösta omkring 300Kg, så visst kan man ha en groteskt musklig mage också (man kan överdriva allt åt alla håll).

Det jag menar är att det där fungerar säkert jättebra på "normala" människor, den breda massan eller vad man nu vill kalla det. Men det fungerar inte på alla, någon sådan formel finns inte smile.gif

eller shihans ganska mkt muskler där med...
där kan nog inte måttet gälla
LadyG
CITAT (Rapchic @ 04-11-2006, 10:43)
eller shihans ganska mkt muskler där med...
där kan nog inte måttet gälla

Det stämmer inte heller att det bara är killar som får magmuskler, rejäla diton alltså. Vi har jätteduktiga tyngdlyftande tjejer och tjejer som är duktiga på bodybuilding. Personligen tycker jag inte det ser så snyggt ut, men man måste ge dem cred för deras engagemang och hårda arbete.

Det är bara att kolla i tidningen Body nångång, en tidning för alla som styrketränar.

Fast huvuddsaken är ju att man är nöjd med sig själv, oavsett om man har getingmidja eller muskelmage och oavsett vilket mått det må vara runt mitten. Är man lycklig eller olycklig spelar inte midjemåttet någon roll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon